علمی و پزشکی

خطر گرم کردن مجدد برنج چیست؟

آفتاب نیوز:

باسیلوس سرئوس معمولا در برنج نپخته همراه با باکتری های دیگر یافت می شود. جوشاندن برنج به تنهایی برای از بین بردن آن کافی نیست، زیرا این باکتری ها با تشکیل هاگ گرما را تحمل می کنند.

طبق تحقیقات ایالات متحده، پس از پختن برنج در دمای اتاق، ممکن است باکتری های مختلفی وجود داشته باشند که تکثیر شده و سموم مضر را آزاد می کنند. این گاهی اوقات باعث مسمومیت غذایی با این باکتری می شود. بسته به نحوه تهیه، پخت و نگهداری برنج پس از پخت، می توانید از این کار اجتناب کنید.

تهیه و نگهداری برنج

شستن برنج از شر این باکتری خلاص نمی شود. پس از پخته شدن برنج باید بلافاصله به صورت پخته یا سرد سرو شود و در ظرفی در یخچال یا فریزر نگهداری شود. برنج پخته شده را بیش از یک ساعت بیرون نگذارید.

چگونه برنج را گرم می کنید؟

برنج باقی مانده را می توان دوباره در مایکروویو گرم کرد، سرخ کرد یا بخار پز کرد. با این حال، این فقط در صورتی بی خطر است که برنج پخته شده به درستی خنک شود. اگر برنج برای چند ساعت از بین رفته باشد، گرم کردن مجدد ممکن است به آن آسیب برساند. زیرا گرم کردن، خنک کردن و گرم کردن مجدد فرصت خوبی برای رشد باکتری های مضر مانند باسیلوس سرئوس فراهم می کند.

مسمومیت غذایی ناشی از باسیلوس سرئوس چقدر خطرناک است؟

مسمومیت غذایی ناشی از باسیلوس سرئوس در موارد شدید می تواند کشنده باشد، مانند سایر مواد غذایی مانند ماکارونی. یک مطالعه موردی در سال 2011 نشان داد که یک دانش آموز 20 ساله بر اثر مسمومیت باکتریایی در عرض 10 ساعت پس از خوردن پاستا به مدت 5 روز جان خود را از دست داد. حادثه مشابهی در سال 2003 زمانی رخ داد که یک خانواده یک سالاد ماکارونی هشت روزه خوردند که باعث مرگ یک مرد و بستری شدن پنج کودک در بیمارستان شد.

علائم این سم چیست؟

استفراغ و اسهال ناشی از سمی که باسیلوس سرئوس هنگام رشد تولید می کند، شایع است. در بیشتر موارد، این بیماری خود محدود شونده است و ظرف یک یا دو روز برطرف می شود، اما در برخی افراد می تواند پیشرفت کند و حتی کشنده باشد.

آنتی بیوتیک ها در این بیماری موثر نیستند، زیرا سم عامل بیماری است نه باکتری. بنابراین، درمان در درجه اول بر نوشیدن آب فراوان متمرکز است.

دکمه بازگشت به بالا