عمومی

رسم هدیه‌دادن و کارت تبریک‌های نوروز

امسال از نظر فرهنگی، هنری و ادبی خیلی ضرر کرده ایم. استاد زنده یاد آزارتاش آزرنوش یکی از این بزرگان بود که مفسر فرهنگ ایرانی در متون عربی به شمار می رفت.

یکی از مهمترین منابع مورد استناد از تحقیقات و مطالعات آن بزرگوار در این زمینه، کتاب التحف و الهدایه نوشته دو برادر ادبی ساکن موصل در اواسط قرن چهارم به صورت زنده است. . . این کتاب در مورد هدیه دادن در زمان های مختلف سال است. زیرا در چنین روزهایی محصولات ادبی از شعر و شعر پدید آمده است.
مثل امروز اگر متن های سلامی سروده شود مجموعه ای خواندنی و نمادی از ادبیات و ادبیات و هنر معاصر محسوب می شود. تعدادی از این محصولات توسط مدیر انتشارات اساطیر جناب آقای جربزه دار گردآوری شده است که امیدواریم روزی منتشر شود.

خیابان ظهیرالاسلام تا همین اواخر مرکز فروش کارت های جشن نوروز در قطعات، اشکال و اشکال مختلف بود. برخی از کارت های سفید و برخی از متن ها به زیبایی و نثر ساخته شده اند. یکی از پرکارترین ناشران کارت نوروزی آقای میرباقری نشر گویا است که همچنان همان سنت را با اشتیاق و نوآوری ادامه می دهد. با این حال، شبکه های متنی و مجازی این عمل را کند کرده اند.

اما در آن حوزه نیز می توان دنبال کرد. اما اگر به تاریخ متون جشن قرون نخستین پس از اسلام در کشورهای اسلامی نگاهی بیندازیم، این کتاب یکی از پرخواننده ترین کتاب هاست. اگرچه ویراستار اثر خود را به «امت عرب نقطه نقطه» تقدیم کرده است، اما کل کتاب پر از اطلاعات درباره سنت ها و اخبار مربوط به هدیه دادن در نوروز و مهرگان، دو عید بزرگ ایرانیان است.

دکتر آذرنوش دور واژگان فارسی کتاب را خط می کشد. تقریبا هیچ صفحه ای در این منطقه وجود ندارد. واژه هایی مانند لاجورد، پرنده، فیروزه، سوسن، توسکا، سرخ، اسطوخودوس، تخت اما بیشتر این واژه ها مانند نوروز و بی نهایت هستند. این هدایا گاه شعر و نوشته هایی است که به نوروز اختصاص دارد.

در همین کتاب نام ابوحفان مهزمی متوفی سال 255 آمده است. بین دوستان و دوستداران اهل بیت و نوروز ارتباط کلی وجود دارد و از این رو برخی از پرفروش ترین کتاب های قرآن کریم در سال های قبل از انقلاب با رساله نوروز پیوند خورده اند. به عنوان مثال، قرآن کریم معروف به تألیف عباس مصباح زاده از کاویدان، یک نشریه علمی است که به طور گسترده منتشر شده است و در فواید این قرآن «احکام نوروز از چهل جزء مجلس علامه نام برده شده است».

علامه مجلسی از جمله علمایی بود که در دوران تشکیل حکومت صفویه به تألیف و ترویج نوروز پرداخت و به تبیین آداب دینی آن پرداخت. از این قبیل موارد در آثار فقهی علمای غیر ایرانی بسیار است. یکی از خیریه ها جمع آوری احادیث و اخبار نوروز مرحوم آیت الله گلپایگانی است: معروف است.

دور از ذهن نیست که امانت جاویدان شیخ عباس قمی به مفاتیح السنان برای آداب و سنن نوروز بوده است. به همین دلیل است که بسیاری از مردم نوروز را در کنار حرم امام رضا (ع) می گذرانند. زیرا امامت او نیز در ایام نوروز اعلام شد و بزرگان مالی را که به نام او به عنوان صلح قطع شد به دعبل خزاعی دادند.

مشکل اینجاست که فرزند این شاعر نامدار حسن دبل در همان کتابی که آذرنوش در اختیار اوست شعری در مدح شخصی سروده است که در آن از نوروز یاد کرده است. یکی از محکم‌ترین پیوندهای نوروز و اسلام، دعای مخصوص سال است که از آن پرده‌های زیبای خط «ام سلمه» دختر فتحعلی شاه قاجار که در موزه ملک در سال ۲۰۱۹ نگهداری می‌شود، حفظ شده است. تهران. اکنون زمان های بهتری وجود دارد
نوروز مبارک.

* چاپ در شرق

دکمه بازگشت به بالا