اقتصادیترندهای کسب و کارعمومی

راه کاهش لرزش و صدای سقف تیرچه بلوک یا تیرچه یونولیت چگونه است؟

علت لرزش و صدای سقف تیرچه یونولیت

از علت‌های لرزش و صدا دادن سقف تیرچه بلوک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  اجرا نکردن کلاف میانی

قیمت تیرچه: سقف به عنوان یک دیافراگم، تحت نیروهای وارده باید به صورت یکپارچه عمل کند. تیرچه‌ها در صورتی که یکپارچه نشده باشند، دچار پیچش می‌شوند.

اجرای کلاف میانی یا ژوئن باعث یکپارچه کردن عملکرد تیرچه‌ها و کاهش لرزش سقف تیرچه بلوک می‌شود.

در صورتی که کلاف میانی اجرا نشده باشد یا نسبت به دهانه یا بار وارد بر سقف، تعداد آن کافی نباشد، لرزش سقف بیشتر خواهد شد.

برای اینکه در مورد کلاف میانی و نحوه اجرای آن بیشتر بدانید به مقاله ” “ سر بزنید.

معمولا با اجرای اصولی و کافی کلاف میانی مشکل لرزش به حداقل می‌رسد. اما به طور کلی دلایل دیگری نیز در وقوع لرزش تاثیرگذارند که در ادامه به شرح آن‌ها می‌پردازیم.

 طراحی سقف در دهانههای بلند

از نظر معماری فضاهای مفید با دهانه‌های بلند مطلوب‌تر هستند. به همین دلیل طراحان سازه ممکن است سقف تیرچه بلوک را در دهانه‌های بلند طراحی کنند.

در این دال بتنی معمولا اگر دهانه بیشتر از 5 متر باشد، در صورت دویدن یا بالا پایین پریدن، ساکنین لرزش‌هایی را حس می‌کنند. پس دهانه بلند می‌تواند یک علت لرزش سقف تیرچه بلوک باشد. البته در صورت اجرای صحیح و کافی کلاف میانی این لرزش به حداقل می‌رسد.

به این نکته توجه داشته باشید که حداکثر دهانه این دال بتنی 8 متر است. همچنین برای دهانه بیشتر از 7 تا 8 متر باید از تیرچه‌های دوبل استفاده کرد که در مقاله ” “ به طور کامل در مورد آن صحبت می‌کنیم.

 عملکرد سقف تیرچه بلوک

دال‌های بتنی از لحاظ عملکرد به دو دسته تیر‌-دال یک طرفه و دو طرفه تقسیم بندی می‌شوند.

این تفاوت عملکرد ناشی از نحوه انتقال نیروهای وارده است. در دال‌های یک طرفه، بارها در امتداد دهانه کوتاه‌تر منتقل شده و به تیر بلندتر می‌رسند.

در چنین حالتی با وجود تیرهای تکیه‌گاهی در هر چهار طرف، انتقال بارها در یک راستا انجام می‌شود. اما در سیستم تیر-دال دو طرفه بارها در دو جهت متعامد به تکیه‌گاه‌ها وارد می‌شوند.

این سقف یک دال بتنی با سیستم تیر-دال یک طرفه است. این امر می‌تواند علت دیگر لرزش سقف تیرچه یونولیت باشد.

 توخالی بودن سقف تیرچه یونولیت

زمانی که لنگر خمشی به سقف وارد می‌شود، بتن زیر تار خنثی به کشش می‌افتد. بتن در برابر کشش مقاومتی ندارد، به همین علت بتن زیر تار خنثی صرفا باعث افزایش وزن دال و عملکرد نامناسب در برابر زلزله می‌شود.

اما به وسیله روش‌هایی می‌توان بتن این قسمت را حذف کرد. وجود بلوک‌های سقفی مانند بلوک یونولیتی به عنوان المان‌های پرکننده، مقطع T شکلی برای این دال بتنی ایجاد می‌کنند.

اما این تو خالی شدن دال بتنی موجب کاهش صلبیت نسبت به دال بتنی تو پر می‌شود. صلبیت کم سقف تیرچه بلوک یکی دیگر از دلایل لرزش آن است.

از دیگر علت‌های لرزش و صدای سقف تیرچه بلوک می‌توان به اجرای غیراصولی آن، میزان بارهای وارده، نوع تحرکات روی سقف، مقاومت فولاد و بتن به کار رفته، فواصل بین تیرچه‌ها و غیره اشاره کرد.

راههای حذف لرزش و صدای سقف تیرچه بلوک

1) طراحی مناسب

طراحی مناسب قدم اول در گرفتن نتیجه مطلوب از یک سازه است. همانطور که می‌دانیم بهترین مهندسین طراح‌ افرادی هستند که با نکات اجرایی هم آشنا باشند، زیرا داشتن دانش تئوری به تنهایی کافی نبوده و سازه طراحی شده باید قابل اجرا نیز باشد.

در صورتی که دهانه سازه بلند بوده یا بار سازه زیاد باشد، اجرای کلاف میانی و استفاده از تیرچه دوبل باید لحاظ شود.

همچنین تعیین فاصله مناسب بین تیرچه‌ها، ضخامت کافی بتن پوششی، استفاده از دیگر انواع بلوک سقفی (سفالی، سیمانی، پوکه‌ای و غیر) و کف سازی اصولی از مواردی هستند که طراح باید به آن‌ها دقت کند.

برای مطالعه بیشتر در مورد اجرای سقف تیرچه و بلوک به مقاله ” “ مراجعه کنید.

همچنین در دهانه‌های بلندتر از 8 متر اجرای این دال بتنی مناسب نبوده و باید از تیرچه‌های پیش تنیده استفاده کرد یا کلا نوع سقف را عوض کرد.

سقف‌ و سقف‌های مجوف مانند ، و قابلیت اجرا در دهانه‌های بلندتر را دارند. برای اینکه در مورد نکات اجرایی هر کدام از این دال‌ها بیشتر بدانید روی نام آبی هر یک کلیک کنید.

2) اجرای اصولی و حرفهای سقف تیرچه یونولیت

اجرای سقف تیرچه و بلوک اصول و نکات اجرایی بسیار زیادی دارد. در صورتی که این دال بتنی به صورت اصولی و طبق ضوابط اجرا نشود، مشکلات فراوانی به همراه خواهد داشت که لرزش تنها یکی از مشکلات آن است.

به همین دلیل مهندسین جهت اجرای آن باید با این اصول آشنا باشند. ما در ” “ همراه با فیلم‌های کارگاهی به شرح دیتیل اجرایی این دال بتنی می‌پردازیم.

این آموزش رایگان است اما برای نمایش بهتر فیلم‌های آموزش، از بستر اسپات پلیر استفاده شده است که تنها با پرداخت هزینه لایسنس به میزان 70 هزار تومان به این آموزش جامع دسترسی خواهید داشت.

با کلیک بر روری تصویر زیر با سرفصل‌ها و نمونه آموزش بیشتر آشنا شوید.

سوالات متدوال

علت لرزش و صدای یونولیت سقف چیست؟

از علت های لرزش و صدای یونولیت سقف می‌توان به مواردی مانند اجرای غیر اصولی، اجرا نکردن کلاف میانی یا تای بیم، توخالی بودن و بلند بودن دهانه سقف اشاره کرد.

راه کاهش لرزش و صدای سقف تیرچه بلوک یا تیرچه یونولیت چگونه است؟

با طراحی مناسب و اجرای اصولی می‌توان لرزش و صدای سقف تیرچه بلوک را کاهش داد که در این مقاله به بررسی آن می‌پردازیم.

امیدواریم در پایان این مقاله به جواب سوال‌های خود در مورد علت لرزش و صدای سقف تیرچه بلوک رسیده باشید و از اینکه تا پایان مقاله با ما همراه بودید، تشکر می‌کنیم. نظرات خود را در مورد این مقاله با ما به اشتراک بگذارید

منبع : بپتا

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تخصص و تجربه گسترده در زمینه تحلیل‌های اقتصادی هستم. با بهره‌گیری از روش‌های هوشمند و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما اخبار و تحلیل‌هایی با رویکردی هوشمندانه و خوانای ارائه دهم. هدفم این است که شما را در تصمیم‌گیری‌های مالی خود همراهی کنم و با اطمینان در مسیر صحیح قرار بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا