ترندهای کسب و کارعمومی

دنا پلاس توربو اتوماتیک ؛ ویدیوی معرفی + مشخصات فنی

دنا پلاس توربو اتوماتیک پرفروش ترین سدان اتوماتیک بازار ایران است که فعلاً در یک تیپ به بازار عرضه می شود. در این محتوای به سراغ تست و بررسی این سدان ملی رفته ایم.

معرفی دنا پلاس

دنا پلاس نمونه فیس لیفت شده و ارتقا یافته دنا به حساب می آید و دنا نمونه به روز شده سمند و سورن است. اما بهتر است بدانیم که از ابتدا قرار بود خودروی دنا با ظاهر دنا پلاس به بازار عرضه شود. ولی به خاطر مشکلات تحریمی ابتدای دهه ۹۰، قالب های جانبی و برخی قطعات بازطراحی شده برای به ایران خودرو نرسید و پروژه این محصول جدید با قالب های بدنه سورن و سمند ادامه یافت.

اما پس از رفع تحریم ها قالب های بدنه این خودرو طراحی شد و به ایران رسید و در سال ۱۳۹۵، ایران خودرو محصولی را با نام دنا پلاس به بازار معرفی کرد. دنا پلاس در ابتدا به امکاناتی مانند سانروف، کیسه هوای جانبی و چراغ روشنایی روز مجهز شده بود. اما با آغاز مجدد تحریم ها، به دلایل مشکلات تولیدی امکاناتی مانند سانروف و کیسه هوای جانبی از اکثر نسخه های دنا پلاس حذف شد.

مشخصات فنی دنا پلاس توربو اتوماتیک

مصرف سوخت ترکیبی دنا پلاس توربوشارژر اتومات ۸.۱۲ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر و به صورت ترکیبی اعلام می شود. در حالت ایده آل می تواند مصرف سوخت این خودرو ۶.۳۹ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر را داشتهبررسی دنا پلاس توربو اتوماتیک

دناپلاس توربو اتوماتیک کامل‌ترین خودرویی است که روی پلتفرم پژو 405 توسعه یافته. این سدان خانوادگی به نوعی ویترین تمامی دستاوردهای ایران‌خودرو محسوب می‌شود؛ یعنی هم از پیشرانه ملی EF7 (آن هم از نوع توربو اصلاح‌شده) برخوردار است و هم با آپشن‌های کامل مثل ایربگ‌های جانبی و صندلی‌های برقی و از همه مهم‌تر گیربکس اتوماتیک به نسل‌های گذشته خود فخر میفروشد. اما تمامی اینها دلیل نمی‌شوند که این محصول را یک خودرو بی‌نقص و ایده‌آل بدانیم. مثلاً در بحث طراحی، فاصله زیادی میان دنا با تولیدات روز جهان ایجاد شده، پلتفرم کلی و ایمنی ماشین هم وضعیت جالبی ندارند و کمبود ESP و مشکلات ارگونومی موجود برای خودروسازی پرسابقه ما مایوس‌کننده به نظر میرسند.

دنا پلاس توربو اتوماتیک

با این حال اگر نگاهی به رقبای قیمتی چینی داشته باشیم متوجه می‌شویم که نباید از دنا پلاس انتظار چندان زیادی داشت. در واقع این ماشین علیرغم تمامی کاستی‌هایش می‌تواند به عنوان گزینه‌ای به نسبت منطقی (در شرایط خاص کشور) مطرح باشد. بخصوص که گیربکس اتوماتیک دنا نسبتاً خوب از آب درآمده و با اصلاحات صورت گرفته روی توربو، مشکلات پیشرانه هم کمتر از قبل شده است. از همه مهم‌تر اینکه شبکه خدماتی گسترده ایران‌خودرو پشت سر این محصول قرار دارد که ریسک خرید اقساطی دنا پلاس توربو  را در برابر رقبای چینی کاهش میدهد. این نکته به بازار دست دوم بهتر ماشین نیز منتهی شده که برای مشتریان ایرانی پارامتر مهمی به حساب می‌آید.

داخل دنا پلاس توربو اتوماتیک

همان‌طور که گفتیم دناپلاس توربو روی پلتفرم سمند یا بهتر است بگوئیم پژو 405 توسعه یافته و از این رو فریم کلی اتاق و صندوق عقب ماشین، مشابه همان محصولات قدیمی است؛ با این تفاوت که بدلیل حجیم شدن داشبورد و ضخامت بیشتر سقف (برای جایگذاری سانروف) فضای داخلی مقداری تنگ‌تر شده و از نظر جای پا و سر محدودیت‌ها اندکی افزایش یافته‌ است. با این حال یک خانواده 4 نفره (با قد متوسط) می‌توانند از فضای داخلی دنا ابراز رضایت کنند و صندوق عقب ماشین هم محفظه کافی برای مسافرت‌های خانوادگی را در اختیارشان قرار خواهد داد.

داخل دنا پلاس توربو اتوماتیک

از نظر طراحی هم اوضاع کلی قابل قبول است و خطوط زیبا و هماهنگ داخلی با غریبلک فرمان تقریباً خوش‌دست و نشانگرهای خوانا پشت آمپر حس نسبتاً خوبی به راننده و سرنشینان هدیه می‌کنند. البته در این بین مشکلاتی مثل تکراری شدن دیزان داخلی، برخی ایرادات ارگونومیکی و کیفیت ساخت پایین میتوانند حس خوب شما را مقداری خدشه‌دار کنند. مثلاً کلیدهای کنترلی صندلی‌های برقی ماشین فقط در حالت باز بودن سویچ عمل می‌کنند و نکته بدتر اینکه این کلیدها در هنگام بسته بودن درب‌ها به سختی در دسترس قرار می‌گیرند! در واقع برای تنظیم راحت صندلی‌ها، باید ماشین روشن و درب‌ها باز باشند که در نوع حالت عجیبی است!

طراحی دنا پلاس توربو اتوماتیک

دنا به نوعی نسخه فیس‌لیفت شده سمند محسوب می‌شود که در نسخه پلاس به نقطه اوج تفاوت و ارتقاء ظاهری رسیده. البته پیشرفت‌های چهره دنا با اینکه محسوس و تاثیرگذار بوده اما نتوانسته فاصله میان این محصول با رقبای جهانی را جبران کند و در جای‌جای بدنه گرد و غبار کهنگی به چشم میخورد. متاسفانه در نمونه توربو و توربو اتوماتیک هم تغییر ظاهری خاصی صورت نگرفته و تفاوت‌ها به موارد محدودی مثل تغییر در سایز و طرح رینگ‌ها و علامت توربو روی بدنه خلاصه میشوند. چراغ‌های درشت جلو و زوایای تند و تیز و تا حدودی ناموزون سپر، ظاهر ماشین را از متدهای طراحی روز دور نگاه داشته‌اند و برخی ایرادات مونتاژی مثل درز بزرگ میان درب موتور با جلوپنجره، اقتصادی بودن ماشین را لو داده. با این حال باید اعتراف کرد که دناپلاس جذابیت‌های خاص خودش را هم دارد. بخصوص که بازار کشور ما محدود است و در این رده قیمتی رقیب قدر و خوش‌قیافه‌ای نداریم تا نقطه‌ضعف‌های دنا را به رخش بکشاند.

طراحی دنا پلاس توربو اتوماتیک

ظاهر خشن دنا با این جلوپنجره اسپرت و خطوط جسورانه بدنه، حس قدرت را به بیننده منتقل می‌کند و چهره عصبی ماشین با سلیقه خاص ایرانی‌ها هماهنگی کامل دارد. در نسخه توربو رینگ‌ها هم یک سایز بزرگ‌تر شده‌اند و با کاهش فضای خالی داخل گلیرها، هارمونی نیم‌رخ ماشین را بهبود بخشیده‌اند. البته در قسمت انتهایی شاید طرحی ناهماهنگ با دماغه هستیم اما گرافیک زیبای چراغ‌ها باعث شده که این قسمت (بخصوص در شب) جلوه مناسبی داشته باشد. در یک جمع‌بندی کلی می‌توان ظاهر دنا پلاس را زیباتر از سایر اعضا خانواده سمند توصیف نمود اما نباید فراموش کرد که برای رسیدن به سطح ایده‌آل، راه درازی در پیش است.

باشد. این خودرو ۱۴۰۰ کیلوگرم وزن دارد و به فضای صندوق ۵۰۰ لیتری مجهز است. این سدان ایران خودرو در شرایط ایده آل شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت حدود ۱۰.۵ ثانیه را ثبت می کند. اما در ویدیوی که آن را تهیه کرده است، شتاب این خودرو در شرایط عادی ۱۱.۲۷ ثانیه ثبت شده است.

مزایا و معایب دنا پلاس توربو اتوماتیک

قیمت دنا پلاس توربو اتوماتیک

حتما بخوانید :

دنا پلاس توربو اتومات در بحث امکانات رفاهی و ایمنی در جایگاه قابل قبولی قرار دارد. البته که دنا پلاس جوانان امکانات رفاهی و ایمنی بیشتری را به مشتریان ارائه می دهد و هنوز به بازار نیامده است.

این تست در شرایط عادی بررسی شده و ارتباطی به تست های نفوذ صدا به کابین در شرایط آزمایشگاهی ندارد. همچنین واحد اعداد اعلام شده در تست نفود صدا به کابین خودروها دسی بل (dB) است.

نام خودرو خاموش دور آرام ۲۰۰۰RPM ۸۰Km/h تخت گاز
دنا پلاس توربو اتوماتیک ۳۹.۷ ۴۴.۲ ۵۳.۱ ۶۹.۷ ۷۸.۶

 

 

دکمه بازگشت به بالا