عمومی

خاموشی امنیت در تاریکی شهر

جنایتکاران در هر کجای دنیا که هستند تاریکی را ترجیح می دهند. چون حجاب سیاه شب فعالیت های آنها از جمله لانه های شنیع مواد مخدر را نیز می پوشاند، کوچکترین اتفاقی که می افتد مصرف انواع مواد مخدر است.

به گزارش شیمیشی مربای مربا وی نوشت: شب بودن در برخی محله ها، خیابان ها و خیابان های تهران آزاردهنده است. تاریکی در این مکان ها به قدری غلیظ و نور ضعیف است که احساس ناامنی در رهگذران بیشتر می شود. در برخی بزرگراه ها و خیابان های اصلی تاریکی باعث تصادف شده و یا در بسیاری از پارک ها تکرار شده است که در پشت پرده تاریک لامپ های تاریک، احساس خطر زنده شده است. غیرعادی است که شهر تهران شهری کم نور باشد و این برای اهالی شهر خوشایند نیست مگر برای جنایتکارانی که کارشان به تاریکی بستگی دارد.

در مورد تأثیر نور در ایجاد احساس امنیت در افراد، مطالعات زیادی در نقاط مختلف جهان انجام شده است. از جمله در دانشگاه شفیلد، انگلستان، جایی که محققان ثابت کرده اند که روشنایی خیابان ها می تواند با ایجاد احساس امنیت به بهبود کیفیت زندگی کمک کند. با این حال معتقدند این کار زیاد است.

البته این را هم بگوییم که در مورد روشنایی شهرها توافقی وجود ندارد و عده ای از تاثیر منفی نورهای مصنوعی بر حیات وحش و طبیعت صحبت می کنند اما وقتی صحبت از ایمنی و حس خوب در شب شهرها می شود. ، به نظر می رسد در این زمینه باید منطقی تر باشد.

پاتوق های تاریک و موزاییک

جنایتکاران در هر کجای دنیا که هستند تاریکی را ترجیح می دهند. چون حجاب سیاه شب فعالیت های آنها از جمله لانه های شنیع مواد مخدر را نیز می پوشاند، کوچکترین اتفاقی که می افتد مصرف انواع مواد مخدر است.

علیرضا نادعلی، رئیس شورای شهر تهران نگرانی خود را از این محافل ابراز می کند و آنها را به بحث تاریکی مناطق حفاظت نشده پایتخت وصل می کند. وی در گفت و گو با ایلانا تلاش برای ساماندهی معتادان متجاهر در خیابان ها را مطلوب می داند اما تاکید می کند که اگر تجمع این افراد منجر به متلاشی شدن کندوهای اصلی و تشکیل خیابان های پراکنده و موزائیک در سطح شهر شود. قطعا چیز خوبی نیست چیزهایی، به خصوص در تهران، که در آن بسیاری از موقعیت های محافظت نشده وجود دارد.

سخنان سخنران این است: وجود بسیاری از موقعیت های حفاظت نشده در شهر می تواند زمینه ساز ایجاد خطوط موزاییک بیشتر در تهران باشد. متأسفانه از این قبیل مکان ها در تهران زیاد داریم که در شب کاملا تاریک و بدون حفاظ هستند و بستر لازم را برای وجود معتادان متجاهر فراهم می کنند.

جالب است که نادعلی این تاریکی و خطر را تنها در جنوب شهر نمی داند، بلکه اذعان دارد که در شمال شهر مکان های حفاظت نشده زیادی وجود دارد که به دلیل نبود امکانات روشنایی شهری به سکوی مناسبی تبدیل شده اند. برای ایجاد پاتوق های موزاییک.

چرا شهر تاریک است؟

البته وقتی صحبت از تاریکی شهر می شود، نباید فقط به مواد مخدر توجه کرد. زیرا کمبود نور باعث بروز مشکلاتی می شود. از جمله این تصادفات، رئیس اداره تصادفات پلیس راه پایتخت اعلام کرد که مدتی پیش بر اساس تحقیقات و بررسی های انجام شده، 44 درصد از تصادفات فوتی در شهر تهران در شب و تاریکی رخ می دهد. ساعت (به دلیل بینایی ضعیف و به خوبی دیده نمی شود). این مسئول در اتهامات تاریکی شهر نیز شرکت کرد و گفت: در تصادفاتی که به دلیل کمبود نور رخ می دهد، تقصیر سازمان مربوطه است و باید در دادگستری پاسخگو باشند و خسارت پرداخت کنند.

اما چرا کار روشنایی شهر که وزارت نیرو آن را وظیفه شهرداری ها می داند گاهی به درستی انجام نمی شود و به تدریج بر تعداد نقاط تاریک شهر افزوده می شود؟

اگر به دنبال پاسخ باشیم، این مشکل دلایل متعددی دارد که جام جم به گفته کارشناس مسائل شهری، محمدعلی پورنیا، آن را توضیح می دهد. وی می گوید: در سال های اخیر در ماه های گرم سال به دلیل کمبود برق، چراغ های شهرها به عمد کاهش می یابد تا به شبکه برق کشور کمک شود که اقدام قابل قبولی است. اما نکته اینجاست که تنها نیروگاه ها نیستند که پشت تاریکی شهرها هستند. زیرا بخش بزرگی از وسایل روشنایی شهر توسط دزدان، معتادان و افراد مشابه که از تاریکی سوء استفاده می کنند به سرقت رفته یا عمدا تخریب می شود. ابزارهایی که البته یا قابل تغییر نیستند یا دیگر دیر شده است.

پورنیا البته دلیل دیگری را برای تاریکی برخی نقاط شهر و بی نتیجه ماندن اعتراضات مردمی ذکر می کند که جای تاسف دارد و قابل تامل است. حقیقت این است که بسیاری از شهرداران مناطق شبانه برای اطلاع رسانی به منطقه خود نمی روند، بلکه در روز سفر می کنند و اگر شب هم سفر می کنند با خودروهای سازمانی پشت شیشه است. واقعیت ها به خوبی دیده نمی شوند

برنامه برای ارتقای ایمنی زنان چه بود؟

قریب به دو سال پیش بود که شورای پنجم شهر تهران از طرح ارتقای ایمنی زنان در مناطق 22 گانه پایتخت خبر داد، طرحی که در آن زنان می توانند با تماس با سامانه 137، مناطق حفاظت نشده شهری را گزارش کنند. معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: تامین ایمنی پارک ها، فعالیت اتوبوس های شبانه و تقویت چراغ ها در برخی نقاط سرلوحه خواسته های بانوان است و 137 بلافاصله پس از هر تماس اقدامات لازم را انجام می دهد. در آن زمان زهرا نژاد بهرام، عضو شورای شهرداری پایتخت نیز بر این عقیده بود که توسعه و بهسازی برخی نقاط شهر بر افزایش ایمنی زنان تأثیرگذار است. با وجود این، زنان شهر خواستار امنیت شبانه هستند که بخش بزرگی از آن به روشنایی خیابان ها مربوط می شود، موضوعی که تجربیات زیسته ما نشان می دهد جدی گرفته نمی شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا