تنظیمات دوربین آیفون برای ثبت تصاویر بهتر

در سال‌های اخیر دوربین گوشی‌های هوشمند به طرز قابل‌توجهی پیشرفت کرده است، بخصوص گوشی‌های آیفون که به کاربران امکان می‎‎‌دهد تا بدون نیاز به یادگیری دانش تخصصی عکاسی، عکس‌های فوق‌العاده‌ای را ثبت کنند. در این مقاله، ما نکات، ترفندها و ویژگی‌های مخفی دوربین آیفون را برای عکسان مبتدی بیان می‌کنیم که با فراگیری و به‌کارگیری آن بتوانند عکس‌های جذابی را ثبت کنند. البته ناگفته نماند که برای به‌کارگیری این ترفندها شما نیاز به یک آیفون دارید که ویژگی‌هایی مانند حالت شب، حالت عریض و غیره را دارا باشد که معمولاً در مدل‌های جدیدتر گنجانده شده است. پس با ترفند عکاسی با آیفون و تنظیماتی باید از دوربین ایفون بدانید، همراه باشید.

تنظیمات دوربین آیفون

تنظیمات نوردهی

درست همانند دوربین‌های DSLR و Mirrorless برنامه دوربین آیفون، به شما اجازه می‌دهد تا تنظیمات نوردهی را کاهش یا افزایش دهید. اگر از برنامه دوربین آیفون استفاده می‌کنید، می‌توانید روی هر قسمتی از صحنه که مد نظرتان است ضربه بزنید و انگشت خود را به سمت بالا یا پایین بکشید تا به نوردهی ایدئال خود برسید. همچنین برنامه‌های شخص ثالثی نیز وجود دارد که به شما امکان می‌دهد تا تنظیماتی نظیر دیافراگم، ISO، سرعت شاتر و غیره را به صورت دستی تنظیم کنید.

  1. قفل فوکوس بر روی سوژه
  2. استفاده از خطوط راهنما

حالت Burst Mode برای ثبت عکس‌های اکشن

برای فعال کردن این قابلیت کافی است تا از منو تنظیمات گزینه دوربین را انتخاب کنید و سپس گزینه Use Volume Up for Burst را فعال کنید. هنگام ثبت عکس، دکمه Volume Up را نگهدارید تا n فریم را در یک لحظه را ثبت کنید. هنگامی که صحبت از ثبت عملکرد در زمان مناسب می‌شود، شما می‌توانید با این قابلیت عکس‌های بهتری را ثبت کنید. این ویژگی برای عکاسی ورزشی عملکرد فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌دهد.

عکس‌برداری التراواید

از آیفون 11 به بعد، گوشی‌های اپل به یک سنسور التراواید مجهز شدند که به شما امکان می‌دهد تا طیف وسیع‌تری از فضا پیشروی خود را در تصویر ثبت کنید.

بزرگ‌نمایی از نوع اپتیکال

استفاده از لنز تله‌فوتو در آیفون‌های جدیدتر به شما امکان می‌دهد تا 2 و 3 برابر لنزهای استاندارد بزرگ‌نمایی داشته باشید. این قابلیت در مدل‌های قدیمی آیفون وجود ندارد و در عوض کاربران مجبور به بزرگ‌نمایی دستی (دیجیتالی) می‌شوند که احتمالاً باعث از بین رفتن جزئیات و افت کیفیت می‌شود. به‌کارگیری لنز تله‌فوتو در آیفون‌های جدیدتر سبب شده تا کاربران بتوانند زوم‌هایی از نوع اپتیکال و بدون افت کیفیت داشته باشند.

  1. عکاسی با Exposures Long
  2. قابلیت‌های Live Photo، Loop و Bounce

حالت عکس‌برداری Live در گوشی آیفون سه گزینه برای تغییر شکل عکس به شما می‌دهد.
• Loop: عکس‌ زنده مورد علاقه شما را به حلقه ویدئویی تبدیل می‌کند.
• Bounce: استفاده از این حالت سبب می‌شود تا عکس زنده شما (همانند بومرنگ در اینستاگرام) به جلو و عقب حرکت کند.
• Long Exposure: در بالاتر به آن اشاره کردیم.

استفاده از حالت‌های نورپردازی پرتره

به‌منظور افزایش کیفیت عکس‌ها در حالت پرتره می‌توانید از حالت‌های مختلف نورپردازی مجود در برنامه دوربین آیفون استفاده کنید. در مجموع 5 حالت نورپردازی وجود دارد که به روشن کردن مکانی که در آن هستید کمک می‌کند؛ با این وجود توصیه ما این است که با استفاده از (ترفند شماره 1) نوردهی را تنظیم کنید تا حالت دلخواه خود را پیدا کنید.

عکاسی پانوراما

عکس‌برداری در حالت پانوراما یکی از ترفندهای قدیمی آیفون است اما دلیل ما برای اشاره به آن این است که خلاقیت‌های جدیدی را در آن بکار ببرید. در این حالت شما می‌توانید به‌آرامی دوربین را بچرخانید چرا که سوژه از یک طرف شروع می‌شود و در طرف دیگر ختم می‌شود. یک روش جالب دیگر برای استفاده از ویژگی پانوراما در آیفون، استفاده از آن به صورت عمودی به‌جای افقی برای نشان دادن ابر ساختمان‌ها است.

گرفتن ویدئوهای اسلوموشن

یکی دیگر از تکنیک‌های سرگرم‌کننده با استفاده از دوربین آیفون، حالت فیلم‌برداری اسلوموشن است. این یک تکنیک سرگرم کننده برای ضبط ویدئوهای حرکتی مانند ریختن آب یا محتوا مربوط به حرکت است. با استفاده از این قابلیت می‌توانید ویدئوهای صحنه آهسته جذابی را ضبط کنید.

لحظه‌ها را از دست ندهید

برای دسترسی سریع به دوربین آیفون کافی است تا لمسی از وسط گوشی به سمت راست داشته باشید تا با یک حرکت به برنامه دوربین هدایت شوید.

نقاشی با نور

برای عکس‌برداری در این حالت فرقی نمی‌کند که در خانه باشید یا استودیو، یک فضا تاریک پیدا کنید تا بتوانید بیشتر نور محیط را از بین ببرید. به کار گرفتن سه‌پایه برای این تکنیک بسیار مهم است چرا که باید لرزش دوربین را به حداقل برسانید. با سرعت شاتر 1-2 ثانیه شروع کنید و سپس دیافراگم و ایزو را به‌تدریج باز کنید. شما می‌توانید به سادگی سرعت شاتر را آهسته کنید و هنگامی که تکنیک مورد نظر خود را به دست آوردید، شروع به چرخاندن یک جفت چراغ رشته‌ای کنید تا جلوه مورد نظر در پشت سوژه ایجاد شود.

عکاسی با طمع تغییر دیافراگم

کمپانی اپل با معرفی iPhone XS باعث شد که ما قادر به تغییر عمق میدان یا دیافراگم در تصویر خود باشیم. این حالت به شما کمک می‌کند تا برای ثبت یک عکس پرتره بر روی یک سوژه منحصربه‌فرد تمرکز کنید. در آیفون‌های جدیدتر f از f/1.4 تا f/1.6 تغییر می‌کند که به شما امکان می‌دهد تا میزان دریافت نور را به گونه‌ای تنظیم کنید که یک بوکه قوی را در عکس ایجاد کنید. علاوه بر عمق میدان، دوربین گوشی‌های آیفون (iPhone XS به بعد) می‌تواند به طور خودکار نوردهی، تشخیص چهره، فوکوس، کاهش نویز و غیره را کنترل کند.

تنظیم دوربین آیفون ۱۳: عکس با نور طولانی  

آیا می‌دانستید که می‌توانید با استفاده از تنظیم Live Photos در دوربین آیفون ۱۳، عکس‌های خیره‌کننده با نوردهی طولانی (Long Exposure) بگیرید؟ با کاهش سرعت شاتر، حالت نوردهی طولانی می‌تواند تصاویر متحرک شما را به شعله‌های نور زیبا تبدیل کند که برای گرفتن عکس در نور شب عالی است.

برای محافظت از لنز دوربین آیفون 13 حتما از محافظ لنز آیفون ۱۳ استفاده کنید

  • مرحله ۱: برنامه دوربین را باز کنید و با زدن آیکون دایره‌های متحدالمرکز  در بالا سمت راست، حالت Live Photos را روشن کنید.
  • مرحله ۲: برای گرفتن Live Photo خود، روی دکمه شاتر ضربه بزنید.
  • مرحله ۳: پس از کلیک بر روی عکس، آن را باز کنید و روی آیکون Live در گوشه سمت چپ بالا ضربه بزنید.
  • مرحله ۴: گزینه Long Exposure را انتخاب کنید.

عکاسی در حالت RAW

آخرین تنظیم دوربین آیفون ۱۳ که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت، حالت RAW یا خام است. اگر آیفون ۱۳ پرو دارید، می توانید در حالت Pro RAW عکس بگیرید. عکاسی از عکس‌های RAW به شما کنترل بیشتری روی ویرایش آن‌ها می‌دهد. اپل به خریداران این امکان را می‌دهد که روی Pro RAW کلیک کنند و فرمت استاندارد RAW و پردازش تصویر آیفون را ترکیب کنند. در  ادامه به نحوه فعال کردن آن خواهیم پرداخت.

  • مرحله ۱: Setting را باز کنید و روی دوربین ضربه بزنید.
  • مرحله ۲: وارد بخش Formats شوید.
  • مرحله ۳: Apple Pro RAR را انتخاب کنید.

عکاسی، زیر آب

آیفون‌های ما قبل سری 8 هیچ‌گونه مقاومتی در برابر آب ندارند، اما دو آیفون 8 و X فقط در برابر آب مقاوم هستند در حالی که آیفون‌های سری 11 به بعد می‌توانند به مدت 30 دقیقه در عمق 2 متر قرار بگیرد؛ بنابراین اگر دارای آیفون (سری 11 به بعد) هستید می‌توانید در زیر آب فیلم‌برداری کنید.

علاوه بر مواردی که در بالاتر به آن اشاره کردیم، روش‌ها و ترفندهای دیگری نیز وجود دارد که به شما برای گرفتن عکس‌های جذاب با گوشی آیفون کمک می‌کند. چنانچه شما روش‌های بهتری را می‌شناسید حتماً در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

آموزش حرفه ای استفاده از دوربین  آیفون در youtube.com

منبع : pinterest.com

 

دکمه بازگشت به بالا