حوادث

بندرعباس من کجاست؛ هشتگی که صدای مردم بندر شد

اخبار آفتاب:

بندرعباس به معنای سدهای قدیمی کنار دریا است که اکنون توسط جاده ها مسدود شده اند و این خیابان های دیدنی و گسترده و طولانی نمی توانستند زمان پشته های خلیج فارس را تحمل کنند و زیر دریا جاری می شوند. دریایی که کوه را می خواهد ، اما اکنون به جای دریا ، چندین مجتمع ، پارک و خیابان در آن ساخته شده است. ساکنان محله سورو تنها بازماندگان هستند که در یک شهر زمینی در نزدیکی دریا نیستند. آنها همچنین انتظار ندارند که طی چند سال آینده ، توسعه ناموزون شهر ساحلی موجب فرار از آنها شود و آنها را با جاده های آسفالت و خانه های سنگی جایگزین کند.

“برخی از خانه های قدیمی در اینجا زندگی می کنند ، و لباس بندر در حیاط های آن هنوز گرم است:” برخلاف آنچه در سایر مناطق شهر می بینید. وی گفت: “این همان چیزی است که مرتضی نیکونژاد ، عکاس می گوید ، و هفته گذشته با هشتگ از خودش ، شهروندان و مسئولان شهر در توییتر پرسید:” بندرعباس کجاست؟ “

بندرعباس کجاست؛ هشتگ که به صدای مردم بندر تبدیل شده است

بندرعباس که برای او در بازار شیلات قرار دارد ، جمع آوری شده است و خاطرات وی در روزی است که چیزی از آن به عنوان سد بازار وجود ندارد: حذف نمادهای محلی این شهر رویدادی است که در سالهای اخیر شاهد آن بوده ایم . “در همه شهرهای قدیمی و کشورهای جهان ، هیچ یک از کارها را نمی توان بدون مجوز به دیوار سوار کرد ، اما در اینجا تمام اصالت و زیبایی های شهر به راحتی تحت پوشش توسعه از بین می رفت.”

خیابان های بندرعباس مانند خانواده اش برای مرتضی بود. غریبه ای که آرزوی آنها را داشت و در طول این سالها شاهد بود که هر روز زندگی یکی از این قبایل اسیر می شود: “آنها می گویند بودجه ای وجود ندارد ، اما اگر بودجه ای وجود ندارد ، چگونه می توانند ساختارهای عجیب و غریب را در دریاچه قرار دهند.” “آنها می گویند میلیارد ها برای آن هزینه کرده اند؟”

مرتضی در سالهای اخیر از تغییرات در بندرعباس عکس گرفته است. از خیابان هایی که خسارتی در آن دیده نمی شود و سازمان تخریب هیچ کاری برای آن انجام نمی دهد و کانال شهرداری که مستقیماً به خلیج فارس می رود را اداره می کند: “بکش”. رامهرام در طول سالهای حضورش با دبیر انجمن اسلامی دانشگاه آزاد چندین بار ملاقات کرده است. وی از مسئولان شهر سؤال کرد ، اما کسی پاسخ نداد.

او در اواخر دهه 1990 مکرراً با پدرش که عضو شورای شهر بندرعباس بود صحبت می کرد. با این حال ، هم در سالهای اخیر و هم در سالهای اخیر ، او گفت که مسئولان ، هر چقدر هم که سنگین باشند ، محدود به رشد جسمی هستند و قصد ندارند در شهر کار دیگری انجام دهند: “آنها در فاصله 60 متری سد پارسی قرار دارند ، جاده ها و پارک ها و مجتمع های تجاری ساخته شده است. “همه این موارد غیرقانونی بود و همچنان ادامه دارد و هنوز هم ادامه دارد.”

این بندر جنگل ها و گلوله های خود را گم کرده است و اکنون برای رامهرام مهم است که مردم درمورد چیزهایی که در شهر از دست داده اند صحبت کنند و گرچه مسئولان سعی در شنیدن صداهای آنها ندارند ، اما او سعی می کند از آنها بپرسد: “بندرعباس من را در آنجا قرار می دهم. کجاست؟ ” »

کسانی که در مورد بندرعباس سؤال می کنند فقط ساکنان قدیمی شهر نیستند. سوزان بارها و بارها می خواست که بندرعباس را به عنوان شهری که در پنجاه سال گذشته داشت ، ببیند ، زمانی که جاده محمودآباد مازندران به سمت جنوب باز شد. با یک ارتباط عمیق و بدون مشکلات موجود وی: “نبود امکانات در شهری مانند بندرعباس که مرکز اقتصادی کشور است ، بسیار آشکار است. این شهر همچنین برای سایر شهرهای کشور درآمد ایجاد می کند ، اما سیستمی ندارد. یک گیاه فاضلاب واقعی نیست و سیستم فاضلاب استانداردی ندارد. نمی توان به راحتی به دریا رفت ؛ “زیرا قرار دادن روغن زیتون در سد به آنها اجازه نمی دهد چنین کاری انجام دهند.”

چند وقت پیش ، او یک شهر حومه ای را در چند دهه پشت بازار شهر جنوب کرمان دید. آنها چادرها را برپا كردند و آن را در بدترين شكل آن در شهر حومه كردند. کسانی که هویت ندارند و از سوزان و دوستانش از ولسوالی وی پیروی می کنند ، نتیجه ای به دست نخواهند آورد: “این مقام استانی گفت که این افراد اهل کرمان هستند و ما آن هویت ها را نداریم. ما نمی خواهیم بخشی از جمعیت استان هرمزگان محسوب شویم ، اما چه دیدگاهی باشد. آیا چنین چیزی وجود دارد؟ “این افراد در داخل شهر هستند ، مشکلی وجود ندارد.”

او می گوید تلاش های او و دوستان وی برای این افراد بی فایده است ، که اکنون بیش از 350 نفر هستند. همانطور که تلاش ها و خواسته های آنها از شورای شهر و شهرداری برای حل مسئله عدم ترک شهر و پرتاب باغ وحش به دریا است ، آنها همچنین می گویند: “صدای ما شنیده نمی شود ، اما می پرسیم بندرعباس کجاست؟”

صفویسم ادامه دارد

هفته گذشته ، علی صالحی ، رئیس دادگاه هرمزگان ، از دستگیری شهردار منطقه 1 بندرعباس به اتهام فساد خبر داد. به گفته وی ، به همراه وی ، سه نفر دیگر نیز با همین اتهامات دستگیر شدند و اتهامات کیفری علیه این متهمین مطرح شد و تحقیقات بیشتر نیز آغاز شد.

پیش از دستگیری شهردار ناحیه در مارس سال گذشته و به عنوان “ایرنا” نوشت ، شهردار منطقه 3 بندرعباس به همین جرم دستگیر شد و شهردار منطقه 2 این شهر در ابتدای زمستان گذشته به این پست منصوب شد. تغییرات و بسته شدن در سه ناحیه شهرداری بندرعباس در مدت زمانی کوتاه باعث شد تا بسیاری از مردم بار دیگر به دلایل ناآرامی در شهر از جمله نظارت گسترده و کلاهبرداری در خلیج فارس توجه کنند.

همانطور که مجید وفادار ، مدیرکل محیط زیست استان هرمزگان در فروردین ماه سال جاری با اشاره به ساختمانهای چشمگیر در 60 متری دریا توسط دولت ، گفت: یکی از رسانه های محلی استان: شهدای ایرباس یک مشکل زیست محیطی است. و ما این چهار سال است که با این ساختمانها مخالفت کرده ایم و نظر خود را به دادستان اعلام می کنیم. نمایشگاه محله نیگیلا ، پارک تئاتر خصوصی ، مجموعه فرهنگی هنری فدک ، آبشیرینکن و هتل توریستی نیز از جمله پروژه های دولتی است که مجوز احداث آن در دریا را صادر کرده است و هم اکنون در میانه هزینه های کار قرار دارد. هزینه میلیارد ها ناچیز است.

“ساختارهای نامنظم و ناکارآمد در دریا تأثیر منفی بر آبزی و دریایی دارند و منجر به انقراض گونه های دریایی می شوند که در ساحل زندگی می کنند.”

این در حالی است که در سالهای اخیر موضوع گردشگری بارها مطرح شده است و در سال 1994 ، رئیس دادگستری هرمزگان ، محمد صادق اکبری ، دادخواستی مبنی بر فروش زمین فرودگاه قشم ، لایروبی دریا در شهر درگزاهان و بازار ماهی ارائه داد. از بندرعباس صحبت کرد؛ بحث و گفتگوهایی که پنجاه سال بعد ادامه دارد ، هنوز هم مشکلات بزرگی را برای شهر به وجود می آورد.

مشکلات بندر عباس برای مردمش نگرانی جدی شده است که بندر را به عنوان یکی از مهمترین مراکز اقتصادی کشور می دانند گمرک این بندر در سالهای اخیر توانسته است درآمد زیادی داشته باشد و اکنون پولی که به این شهر می رسد لازم است. خوب خرج شود بودن. به گفته ابوالفضل اکبرپور ، درآمد گمرکی هرمزگان در سال 1998 حدود 30 هزار میلیارد ریال برآورد شده بود که بالاترین درآمد گمرک در کشور در سال گذشته بود: “این درآمد گمرکی از سال 1995 تا 1998 با 78 درصد افزایش یافته است.”

اما برای مردم ، این افزایش درآمد تنها زمانی کافی ایجاد می شود که فضای شهری آنها ایجاد شود و توسعه ناهموار رانده شود. سوئدی ها به خلیج فارس آسیبی نرساندند و مهمتر از آن ، صیادان صید صیادان دریایی را مجبور کردند که دیگر در نزدیکی شهر خود اجازه ندهند تا صیادان باقی مانده همچنان بتوانند نان بخورند.

خواسته های مردم مختل شد

فاطمه جاره ، عضو پارلمان می گوید ، او امکان سخنرانی نخواهد داشت یا کیانوش جهانبخش ، عضو دیگر مجلس ، می گوید که طبق پروتکل ابلاغ شده به آنها ، او فقط به خطوط خانوادگی پاسخ می دهد ، نه تلفن های همراه و چه موقع ما می گویم که ما از راه دور به دلیل کرونا کار می کنیم. . اما در این میان ، اسلام معتدل یکی از نمایندگان مجلس است که به سؤالات ما پاسخ می دهد و در پاسخ به این سؤال که چرا روند توسعه شهر تا این حد تغییر کرده است و مردم از این وضعیت ناراضی هستند ، می گوید: “در بسیاری از موارد ، راه حل “این هیچی نبود.”

وی علاوه بر دیدگاه های حاکم در مورد برنامه ریزی شهری ، معتقد است ساخت خیابان های جدید و تعویض ساختمان های قدیمی از جمله وظایف شهرداری است که باید انجام شود و به دلیل کمبود منابع مالی نمی توان به مشکلات دیگر پاسخ داد: “مشکلات اصلی ما درآمد و است. “ما طی چند سال گذشته شاهد کاهش چشمگیر درآمد بوده ایم و هنوز کارهایی را برای شهر انجام می دهیم.” وقتی من در سال 1992 به پارلمان پیوستم ، حدود 47٪ مس استخراج شده داشتیم و بر همین اساس ، در مورد “نیمی از درآمد شهرداری برای احداث این مناطق کنار گذاشته شده است و ما حدود 35 خیابان جدید در محلات قدیمی باز کرده ایم.”

وی همچنین ساخت جاده های برون مرزی را یکی از مواردی دانست که می تواند از ریزش دریا جلوگیری کند و از وی در پاسخ به این سؤال که آیا این یک عملیات کروز است یا خیر ، اظهار داشت: هم اکنون یک خط کروز زیر سد شرق سد در حال ساخت است.

به گفته وی ، از زمان استقلال شهرداری ها ، یعنی در دهه های مختلف تا چند سال پیش ، درآمد شهرداری ها 170 میلیارد پوند بود ، اما طی یک هفته بودجه به یک تریلیون رسید ، اما اگر بندرعباس می خواهد به آرمان های خود برسد ، باید سه چهار و چهار هزار دلار بده در حال حاضر 50٪ بودجه برای کارهای ساختمانی هزینه می شود.

باواکار همچنین اظهار می دارد که موضوع عمق آب سد ایباسی در خلیج فارس هیچ ارتباطی با شورای شهر ندارد و آنها بارها و بارها با سازمان آب و فاضلاب این مسیر را دنبال کرده اند ، اما هنوز به نتیجه نرسیده اند: “این یک موضوع مرتبط است. “سازمان آب و فاضلاب … همه به یکدیگر می گویند که مسئولیت پذیر هستند و هیچ کس مسئولیتی ندارد.” از طرف دیگر ، چند سال پیش مسئله سازماندهی را مطرح کردیم و گفتیم که ما با این دستگاه و آن رفتار خواهیم کرد. برای محیط سبز شهر استفاده کنید. “اما او مورد استقبال قرار نگرفت و اکنون می گویند اجازه دهید این کار را انجام دهند ، اما آنها مجسمه ای را انتخاب کرده اند که می گوید قیمت بالاست و به شهرداری ارسال نمی شود.”

وی گفت: “آنها توپ را به دادگاه شهرستان پرتاب كردند و در پاسخ به این سؤال كه بخشی از هزینه ساخت برای این مسئله باید كنار گذاشته شود ، وی می گوید:” سازماندهی این وضعیت دیگر در شورای شهر نیست و دفتر شهرستان باید عمل كند. وی گفت: “این یکی از دلایل ساختمانهای شگفت انگیز است که باعث شده است تا سختی ها و باستانی های اساسی شهر در اختیار داشتن شخصیت فردی و میراث فرهنگی برای خرید آنها قرار بگیرد و در پاسخ به این دلیل که چرا بازار ماهی را خراب کرده و یک مجتمع جدید و بدون مکان بندری بنا کنید.” قبلاً ساخته شده بود ، اما معیوب بود. “اکنون ما آن را با اصول بهداشتی بازسازی کرده ایم!”

دکمه بازگشت به بالا