ایجاد موزه فرش و بیمه قالیبافان مرکزی دستور کار نمایندگان است – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین، نادرقلی ابراهیمی ظهر پنجشنبه در آئین افتتاحیه دومین جشنواره فرش جیریا که در این روستا برگزار شد، اظهار کرد: فرهنگ ایران اسلامی وابسته به هنر است و هنر در دست مردان و زنان منطقه جیریا است به گونه‌ای که از چهار هزار نفر جمعیت این منطقه، ۲ هزار نفر بافنده فرش هستند.

وی افزود: با توجه به توانمندی استان مرکزی در حوزه فرش، وجود ۱۹ هزار بافنده در حالا حاضر در استان مرکزی بسیار ناچیز است و ضروری است موانع توسعه این هنر در استان مرکزی رفع شود و براساس اولویت بندی این تدابیری اندیشیده شود.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مشکلات موجود در مسیر توسعه هنر فرش بافی سبب شده جایگاه و ارزشمندی ابن هنر در کشور و استان نادیده گرفته شود.

ابراهیمی گفت: انتظار است زنجیره تولید فرش، قبل، حین و بعد تهیه شود و در صورتیکه نیاز به مصوبه مجلس و یا اعتبار است، مورد توجه ویژه قرار می‌گیرد.

ابراهیمی با اشاره به تاریخچه بافت فرش در ایران گفت: تاریخچه هنر فرش بافی در ایران مربوط به قبل از میلاد مسیح است و زمانی که فرش پاتریک در قطب کشف شد، نقوش هخامنشیان در آن مشهود بود.

وی با اشاره به اینکه ایجاد موزه فرش و بیمه قالیبافان دستور کار نمایندگان مجلس قرار می‌گیرد، افزود: براساس اسناد اولین درآمد ارزی ایران از محل فروش، فرش و قالی در تاریخ ثبت شده و در گذشته ۱۰ میلیون نفر در ایران در زنجیره فرش فعال بودند اما اکنون فعالان این صنعت در این هنر بسیار کم شده است.

ایجاد موزه فرش و بیمه قالیبافان مرکزی دستور کار نمایندگان است

موانع صادرات فرش رفع شود

دیگر نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: درآمد ارزی ۴۰ میلیون دلار از محل فروش قالی و فرش، ناچیز است بلکه باید برای افزایش آن هنر قالیبافی را احیا کرد.

سید محمد جمالیان با تاکید بر رفع موانع صادرات فرش گفت: برای تحقق درآمد ارزی از محل فروش، باید موانع صادراتی رفع شود و متأسفانه در چند سال اخیر، جای فرش ایران در نمایشگاه فرش آلمان خالی بوده و باید این فرصت مجدد از سر گرفته شود.

وی گفت: بیشتر خریداران فرش ایرانی، اروپایی و آمریکایی هستند که در این راستا باید جذابیت ایجاد کرد و رنگ‌های فرش متناسب با سلیقه مصرف کننده باشد تا توان رقابت افزایش یابد.

وی با تاکید بر پیگیری بیمه قالیبافان روستای جیریا گفت: این مهم باعث دلگرمی و افزایش حس رقابت همچنین افزایش کیفیت کار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار آنلاین، دومین جشنواره فرش روستای جیریا از ۱۵ تا ۱۷ شهریور ماه با ۲۵ غرفه از ساعت ۹ تا ۲۱ پذیرای علاقمندان است.

دکمه بازگشت به بالا