عمومی

از امام زمانِ قائم شیعه تا امام زمانِ غائبِ حُجتیه

توسعه علمی و تدوین تجربیات تاریخی بشر ، اگرچه او موجب تسکین زیادی شده است ، اما واقعیت این است که در زمینه آرام سازی موفقیت چندانی کسب نکرده است ، بنابراین هر روز دیدگاه های خود را کشف و کشف می کند. او نیاز به شک و تردید و در مسیر صحیح دارد و داده های مذهبی یکی از آنهاست ، اگرچه مذاهب به او پیشنهاد می دهند ، به دلیل رویکردهای سودآوری رهبران / معتمدان ، هنوز نتوانسته اند او را راضی کنند.

هراری در کلاس اول الف بیست و یک درس برای قرن بیست و یکم،از تعارض گفته می شود که پس از دو آزمایش یا دردسر توسط نیویورک ، برلین ، لندن و مسکو با عناوین فاشیستی ، که در سال 1938 (با جنگ جهانی دوم) ناپدید شد و کمونیسم ، که در سال 1980 با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی ناپدید شد. ، گم شد اتحاد. اتصال. و اکنون با داستان سوم ، لیبرال ، که از نظر او ، با تمام سلطه و جهانی شدن ، با دو جلوه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در سال 2016 (Brexit) و ظهور دونالد ترامپ ترامپ وارد یک داستان جدید شده است. مرحله و اساساً در مرحله. به اینرسی و بی ثباتی جدی رسیده است و شعارهای صریح آن که در شکوه آزادی و نظام دموکراتیک نمایان شدند ، به شدت خرد شده اند و امروز با پایان تاریخ عقب مانده ، (1) از راه خود خارج شده و داستان ایده آل نیازها و نگرانی های زمان را برآورده نمی کند. به گفته هراری ، ش سردرگمی در هدف گذاری لیبرال ما را مجبور کرده است که در قالب مفاهیم وحیانی بیاندیشیم ، اگر شک و تردید در تاریخ از یک پایان خوش تنها می تواند به این معنی باشد که ما اکنون به سمت آرماگدون (نبرد نهایی بین خیر و شر ، قبل از روز عدالت) ، ما در حال حرکت هستیم. او ادامه می دهد: وقتی توانایی خود را برای مواجهه با آن از دست می دهیم ، ذهنمان به سمت سناریوهای فاجعه بار می رود..آلمانی (2)

هراری که ، به گفته برخی ، صاحب یک مطالعه عاقلانه و منحصر به فرد در روایت تاریخی جهان بشریت است ،(3) و در این سخنرانی ، نکته ظریفی را معرفی می کند که قابل تأمل است ، حتی اگر با همه ادعاهای آنها مطابقت نداشته باشد. تجربه بشر در ارائه مدل هایی برای زیست شناسی پیشگام و انسانی با موانع / بارش برف بزرگی روبرو شده است که تنها بخشی از آن برای انسان آشکار شده است. آنچه داستانهای ساختگی نمی توانست نیازهای اساسی انسان را برآورده کند ، مانند تواین ب در کتاب قبلی خود ، زمانی که تمدن غرب هرگز با چنین بحران هایی روبرو نبود ، این نیازها را برآورده می کرد. کاشت در گیاهان آزمایشیاو از دشواری هایی که با آنها روبرو شده است ، صحبت کرد ، البته در دو دسته: خلأ معنوی و رشد ملی. بنابراین سوال این است که ، چه امیدی می تواند زندگی را ممکن کند؟

همانطور که مشخص شد ، از نظر ماتریالیست ، هراری ، جنگ نهایی خیر و شر را سناریویی فاجعه بار توصیف می کند و البته ، راه دیگری برای پایان دادن به بحران های احتمالی پیشنهاد می کند که از حوصله این مقاله خارج است. نقطه اختلاف با آنها ، زیرا او می داند که اعتقاد به تعارض خیر و شر و آمدن منجی یا اصلاح کننده آخرالزمان است که در همه ادیان یکتاپرست است. آیین زرتشت ، یهودیت ، مسیحیت و اسلام از هزاران سال پیش وجود داشته و با وسعت داده های آسمانی مستند شده است و تحقیق و تحقیق آن آسان نیست.

آنچه در اینجا باید مورد توجه قرار گیرد ، نقش امام زمان / ناجی و مصلح جهانی در زندگی بشر بر اساس ایده iteîe است که می تواند به صورت خلاصه به شرح زیر باشد: او می آید و پس از جنگ با او و ستمگران ، او جهان را پر از خیر و عدالت خواهد کرد ، درگیری خیر و شر را با او خاتمه می دهد ، خوب روی صندلی می نشیند ، پیروزی جهانی خواهد شد ، ظلم از بین خواهد رفت ، بی عدالتی از بین می رود و زندگی ایده آل یک محقق خواهد شد گم شود در جهان در انسان ها ، انسان ها در کنار یکدیگر با آرامش و امنیت کامل قرار می گیرند و از نظر کلان ، تمدنی کامل و مطلوب شکل می گیرد و آنچه انسان همیشه در طول تاریخ خواسته است به آن دست یابد. مالک ، به نظر می رسد البته چنین دیدگاهی برای همه امیدوارکننده و خوشحال کننده است ، اما چنین دیدگاهی یا اعتقادی نمی تواند و باید ضعف ها و کاستی ها را توجیه کند و یا از بی عدالتی ها و کاستی های جامعه بشری جلوگیری کند.

کاهش الامام زمان با شخصیتی پراکنده که نواقص مدیریت افراد را اصلاح می کند یا اجازه می دهد بی مسئولیتی فرهنگی ، اجتماعی و سیاسی افراد – همانطور که برخی از متقاضیان / حجتیه گفته اند – بیش از هر چیز دیگر پنهان شود. این ناکارآمدی ها و ضعف های آن است و منجر به رسوایی حقیقت منجی می شود که شامل انگیزه ، مسئولیت ، تعهد ، سخت کوشی و شایسته سالاری است ، و اگر غیر این باشد ، ناگزیر منجر به مسمومیت ذهن و وظایف بشری می شود و در نهایت ناامید می شود و یک نارضایتی ایجاد می شود که با فلسفه انتظار و خروج اصلاح طلبان همخوانی ندارد.

* عضو دانشکده م theسسه علوم و فرهنگ اسلامی

منبع و پیوست:
بیست و یک درس برای قرن بیست و یکم، یوهان نوح هراری ؛ کاشت در گیاهان آزمایشی، آرنولد تواین ب. پایان تاریخ، فرانسیس فوکویاما.
1. نظریه پایان تاریخ ، ارائه شده توسط فرانسیس فوكویاما ، بر آرمان لیبرال دموكراسی به عنوان بالاترین دستاورد در تاریخ بشر پافشاری می كند.
2. هراری ، بیست و یک درس برای قرن بیست و یکم ،. 13 به بعد
3. نقل قول صاحبان املاک در نقد کتاب های هراری.

دکمه بازگشت به بالا