عمومی

ارزش گنج توت عنخ آمون چقدر است؟

تخمین هزینه کالاهای قبر توت عنخ آمون دشوار است، زیرا آنها بیش از 3000 سال پیش ساخته شده اند و ارزش آنها در آن زمان بسیار متفاوت بوده است. اما معلوم است که در مقبره اشیای گرانبها و مجلل زیادی از جمله جواهرات طلا، سنگ های قیمتی، مجسمه ها و سایر اشیای قبر وجود داشت. ماسک منحصر به فرد مرگ طلایی که مومیایی فرعون را پوشانده بود، امروز میلیون ها دلار ارزش دارد. ارزش کل اقلام موجود در قبر با استانداردهای مدرن قابل توجه است.

به گزارش شیمیشی، فرادید توت عنخ آمون یک فرعون مصری بود که از سال 1332 تا 1323 قبل از میلاد حکومت کرد. او بیشتر به دلیل کشف مقبره دست نخورده خود در سال 1922 توسط هوارد کارتر و لرد کارنارون شناخته می شود؛ کشفی که به آوردن مصر باستان به دنیای مدرن کمک کرد.

توت عنخ آمون فرعون قدرتمندی نبود و سلطنت او عادی و بدون جنگ بود. با این حال، یافته های شگفت انگیز در مقبره او، از جمله حجاب نورانی که مومیایی او را پوشانده بود، او را به یکی از شناخته شده ترین چهره های مصر باستان تبدیل می کند. دلیل مرگ زودهنگام او هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد و موضوع فرضیه ها و بحث های بسیاری در بین مورخان بوده است.

او فرزند فرعون آخناتون و ملکه نفرتیتی بود و پس از مرگ آسمنخکاره در سن 9 یا 10 سالگی فرعون شد.

سلطنت توت عنخ آمون، پس از تغییرات شدیدی که توسط پدرش آخناتون ایجاد شد، شیوه های اجتماعی سفت و سخت و سنتی مصر را سرنگون کرد. او پایتخت جدید آخناتون را ترک کرد و پایتخت خود را عمارنا در تبس ساخت. علاوه بر این، توت عنخ آمون دین سنتی چند خدایی را احیا کرد و آتنیسم توحیدی پدرش را جایگزین آن کرد.

کشف مقبره توت عنخ آمون

مقبره توت عنخ آمون در سال 1922 در دره پادشاهان توسط باستان شناس انگلیسی هاوارد کارتر و اریستوکرات انگلیسی و مصر شناس آماتور لرد کارنارون کشف شد. مقبره تقریباً نرسیده بود. شایان ذکر است که کشف مقبره توت عنخ آمون و پس از آن بحث های رسانه ای باعث افزایش علاقه جهان به مصر باستان و فرهنگ آن شد.

علت مرگ توت عنخ آمون در جوانی هنوز مشخص نیست. برخی از مورخان بر این باورند که او ممکن است بر اثر زخمی که در حین شکار ایجاد شده مرده باشد، در حالی که برخی دیگر احتمال کشته شدن او را دارند. یک مطالعه در سال 2010 بر روی مومیایی توت عنخ آمون به این نتیجه رسید که او ممکن است به دلیل عوارض ناشی از شکستگی پایی که عفونی شده مرده باشد. با این حال، نتایج این مطالعه توسط کارشناسان دیگر مورد مناقشه است.

مقبره توت عنخ آمون حاوی اقلام زیادی از جمله ماسک طلایی مرگ، جواهرات، مجسمه ها و اسلحه بود. نقاب طلایی مرگ یکی از معروف ترین اشیای مصر باستان است که اکنون در موزه مصر در قاهره نگهداری می شود.

در مقبره توت عنخ آمون چه بود؟

اتاق دفن توت عنخ آمون حاوی اشیاء مختلفی بود، از جمله:

فرعون مومیایی شده: جسد مومیایی شده توت عنخ آمون در مجموعه ای از تابوت های تودرتو قرار داده شد که درونی ترین آنها از طلای جامد ساخته شده بود.

ماسک طلایی مرگ: سر فرعون با نقاب طلایی مرگ پوشانده شده بود که با سنگ های قیمتی تزئین شده بود و با طلسم های کتاب مردگان نوشته شده بود.

جواهرات: مقبره توت عنخ آمون حاوی جواهرات زیادی از جمله انگشتر، دستبند، گردنبند و آویزهای ساخته شده از طلا و سنگ های قیمتی بود.

مجسمه ها: در مقبره مجسمه های زیادی از فرعون و دیگر خدایان ساخته شده از طلا، برنز و مواد دیگر وجود داشت.

سلاح: در مقبره توت عنخ آمون سلاح های زیادی از جمله کمان، تیر، خنجر و سایر تجهیزات نظامی وجود داشت.

اثاثیه: در مقبره اثاثیه زیادی وجود داشت، صندلی ها، تخت ها و میزها از چوب، طلا و چیزهای دیگر ساخته شده بود.

غذا و سایر مایحتاج: در مقبره چیزهایی وجود داشت که برای رفع نیازهای فرعون در زندگی پس از مرگ (اعتقاد عجیب مصریان باستان) از جمله غذا، نوشیدنی و سایر مایحتاج ضروری بود.

اشیاء مذهبی: این مقبره حاوی بسیاری از طلسم ها و سایر اشیاء با اهمیت مذهبی یا جادویی بود، از جمله مار که اعتقاد بر این است که از فرعون در زندگی پس از مرگ محافظت می کند.

قیمت مقبره توتان آنخ آمون

تخمین هزینه اقلام موجود در مقبره توتانخ آمون دشوار است، زیرا آنها بیش از 3000 سال پیش ساخته شده اند و ارزش آنها در آن زمان بسیار متفاوت بوده است. اما معلوم است که در مقبره اشیای گرانبها و مجلل زیادی از جمله جواهرات طلا، سنگ های قیمتی، مجسمه ها و سایر اشیای قبر وجود داشت. ماسک منحصر به فرد مرگ طلایی که مومیایی فرعون را پوشانده بود، امروز میلیون ها دلار ارزش دارد. ارزش کل اقلام موجود در قبر با استانداردهای مدرن قابل توجه است.

اما کارشناسان ICSID معتقدند که ارزش قبر ممکن است محدود باشد. آنها ادعا می کنند که تابوت تمام طلای توت عنخ آمون با 110 کیلو طلا ساخته شده است که ارزش آن بیش از 1700000 دلار است، حدود 69700000000 تومان. به دلیل اهمیت باستانی، ارزش ماسک مرگ حدود دو میلیون دلار است که 82 میلیارد تومان است. همچنین ارزش خودرو، تاج و تخت و جواهرات دو میلیون دلار برآورد شده است.

البته به نظر می رسد در این محاسبه کارشناسان ICSID ارزش طلای مصرفی در خزانه را معیار قرار داده و هزینه های انجام شده در آن مدت را محاسبه کرده اند. در این میان کارشناسان این حوزه معتقدند ارزش گنجینه مقبره توت عنخ آمون به دلیل منحصر به فرد بودن آن به چند صد میلیون دلار می رسد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا