اقتصادیترندهای کسب و کارعمومی

ارتفاع استاندارد دیوار حیاط مسکونی

مهمترین اصول در طراحی دیوار حیاط 

سایت طراحی داخلی منزل یکی از مهمترین بخش‌های محوطه سازی و طراحی نمای ساختمان است. در واقع یک طراحی حرفه‌ای برای دیوارهای حیاط هنگامی اجرا می‌شود که تناسب بین نمای کلی ساختمان و محوطه حیاط به هم نریزد.

مهمترین اصول در طراحی و زیبا سازی دیوار انتخاب طرح و مصالح مناسب است. همانطور که مستحضر هستید، امروزه تنوع مصالح کاربردی برای منظور فوق بسیار بیشتر از قبل بوده و شما گزینه‌های زیادی برای انتخاب دارید. هر چند یکی از مهمترین معیارهای انتخاب، در این باره شامل سلیقه می‌شود، اما نباید فراموش کرد که بین سلیقه و سایر عناصر دخیل در این باره باید تناسب لازم وجود داشته باشد.

 طراحی داخلی رستوران مدرن به عبارت دیگر برای ایجاد حیاطی با دیوارهای زیبا و جذاب باید نما و کل فضای حیاط و محوطه را در نظر گرفت و سپس با تلفیق تمام موارد دخیل سبک‌ طراحی و مصالح مورد نیاز را انتخاب کرد. البته ناگفته نماند که تلفیق عناصر باید به نحوی باشد که پیرامون حیاط جلوه‌ای ثابت و بی‌روح به خود نگیرد. اجازه بدهید انتخاب شما به سبک و سیاقی پیش برود که دیوارهای حیاط‌‌ خانه‌تان زیبا و پویا به نظر برسد.

 علاوه‌بر انتخاب طرح و مصالح ساختمانی مناسب، عنصر خلاقیت نیز یکی از اصول مهم بوده و هر طرحی که برای این منظور انتخاب می‌کنید هر چقدر خلاق‌تر باشد، جلوه دیوارهای حیاط شما خاص‌تر و جذاب‌تر به نظر می‌رسد.

دیگر اصل مهم بخشیدن احساس زنده بودن به دیوارها است. اگر دوست دارید فضایی شاداب و پر از جذابیت برای زندگی داشته باشید و از محیطی که در آن زندگی می‌کنید بیشتر لذت ببرید، استفاده از دو عنصر روشنایی و گیاهان تزیینی در حیاط خود را فراموش نکنید.

 ارتفاع مناسب دیوارهای حیاط مطابق با قوانین عرف و ساختمان سازی 

 طراحی داخلی واحد اداری: همانطور که مستحضر هستید، ایجاد بنا و ساختمان در شهرها دارای قوانین خواص خود بوده و هیچ شهروندی حق ندارد خلاف آن چیزی که در قوانین پیش‌بینی شده است عمل کند. در واقع ساخت و ساز در بافت شهری باید به نحوی صورت بگیرد که به حریم خصوصی اشخاص خللی وارد نشود. به همین دلیل است افرادی که قصد ساختمان سازی دارند باید قبل از هر اقدامی جهت دریافت نقشه مهندسی آن به شهرداری محل ملک مراجعه کنند.

طبق قوانین موجود ارتفاع مناسب یا مجاز برای دیوار حیاط حدود 5/2 تا 3 متر است همچنین حداقل عرض حیاط نیز نباید از دو سوم طول آن کمتر باشد. بنابراین هنگامی که شما تصمیم به طراحی دیوارهای حیاط خود دارید، باید سبکی را انتخاب کنید که برای اجرای آن مجبور به فراتر رفتن از حدود تعیین شده در قانون نشوید.

برای بستن دید همسایهها از چه روشهای میتوان استفاده کرده؟

 از مهمترین مزیت‌های داشتن حیاط و محوطه استفاده راحت و بدون چالش از آن است. مثلاً بتوان در فصل گرم تابستان به جای سپری کردن اوقات و استراحت در فضای بسته و گرم خانه، فضای دنج و آزاد حیاط را انتخاب کرد. مسلما شما تنها زمانی می‌توانید برای استراحت حیاط را به فضای بسته منزل ترجیح دهید که در آن احساس راحتی کرده و اطمینان داشته باشد که حریم شخصی تان حفظ می‌شود.

اگر دیوارهای حیاط شما به نحوی طراحی شده‌ باشند که حریم حیاط شما در معرض دید همسایه باشد، می‌توانید به روش‌هایی مختلفی نقاط دید را پوشش دهید. یکی از روش‌هایی بسیار مناسب برای منظور فوق ایجاد دیوار با پنل آکریلیک است.

 دیوار با پنل آکریلیک یک نوع پنل دکوراتیو پلاستیکی بوده و بافت براقی دارد. شما با استفاده از این متریال علاوه‌بر حفظ حریم شخصی خود، ظاهری تازه، تمیز و زیبا با روکش ظریف و لوکس را به فضای حیاط خود خواهید بخشید.

همچنین حیاطی شیک و درجه یک برای خود فراهم می‌سازند. البته استفاده پنل‌های اکرلیک برای ایجاد وان آب گرم نیز ایده بسیار جذابی بوده که به شما کمک می‌کند یک آب تنی بسیار دلچسب را در فضایی کاملا ایمن و بدون هیچگونه دیدی در فضای حیاط خود تجربه کنید.

 دیگر ایدههایی که برای حفظ حریم شخصی شما در حیاط میتوانند موثر باشند شامل موارد زیر هستند:

  • ایجاد سقف با استفاده  از متریال‌های مختلف
  • استفاده از الوارهای چوبی
  • استفاده پرده و ایجاد پوشش برای
  • طراحی و کاشت گل و گیاه در محل دید
  • ایجاد باغچه‌های آویز
  • استفاده از گیاهان گلدانی
  • ایجاد بامبو در طراحی حیاط
  • ایجاد باغچه در بالای دیوار
  • ایجاد سقف دار در حیاط‌های ویلایی

مصالح مورد استفاده جهت طراحی دیوارهای حیاط 

 همانطور که گفتیم امروزه مصالح زیادی وجود دارند که برای اجرای سبک‌های مختلف طراحی بر روی دیوار حیاط کاربرد دارند. هر کدام از مصالحی که برای دیوار سازی حیاط قابل استفاده هستند، جذابیت و زیبایی خاص خود را دارند.

منتهی جذابیت و زیبایی مورد نظر تنها زمانی شکل می‌گیرد که انتخاب درست و هوشمندانه باشد. بنابراین اگر هدف شما داشتن فضا و محوطه‌ای زیبا و منحصر به فرد است، بهتر است که در انتخاب نوع مصالح کمی محتاط عمل کرده و بدون دریافت مشورت با اهل فن در این باره بی‌گدار به آب نزنید. در ادامه مطالب ما برخی از پرکاربرد مصالح برای طراحی و‌ پوشش دیوار حیاط را معرفی خواهیم کرد.

کاشی و سرامیک

 استفاده از کاشی و سرامیک مخصوص دیوار برای طراحی دیوار باغ و حیاط فضای مدرنی را به حیاط شما خواهد بخشید. البته اگر انتخاب شما کاشی‌های لعابدار باشد، دیوارهای حیاط شما سبکی مدیترانه‌ای به خود گرفته و زنده‌تر و شادتر به نظر می‌رسند.

امروزه انواع و اقسام کاشی و و باغ وجود دارد که شما می‌توانید از بین طرح‌های مختلف طرح و رنگ متناسب با سبک طراحی را انتخاب کنید. البته تنوع کاشی‌های مخصوص دیوار فقط به طرح آن‌ها خلاصه نمی‌شود، بلکه تنوع در اشکال نیز بسیار بالا بوده و شما می‌توانید به جای انتخاب کاشی با اشکال مربع یا مستطیل از اشکال مثلث، لوزی یا شش ضلعی استفاده کنید.

چوب و چوب پلاست

 استفاده از چوب برای طراحی و نیز رایج بوده و بسیاری از افراد به دلیل گرم و طبیعی بودن این نوع متریال، تمایل دارند در طراحی دیوار ویلا و حیاط خود از آن استفاده کنند. اگر شما هم جزو این قبیل افراد هستید، دقت کنید که برای منظور فوق از چوب‌های خاص و مستحکم نظیر استفاده کنید.

زیرا دیوارها در فضای باز قرار دارند و از گزند عوامل مخرب طبیعی نظیر تابش اشعه‌های نور خورشید و بارش برف و باران در امان نیستند. البته ناگفته نماند که استفاده از متریال چوب در کالبد دیوار حیاط فضای آن را تبدیل به گوشه‌ای دنج و آرام می‌کند و بر زیبایی باطنی ساختمان شما می‌افزاید.

آجر

 استفاده از آجر در طراحی دیوار باغ و حیاط در معماری ما ایرانی‌ها از قدیم رایج بوده است. منتهی آجرهایی که امروزه برای این منظور به کار می‌روند، دارای رنگ لعاب جذاب‌تری هستند. معمولا آجرهای مخصوص دیوار پوش رنگ متمایل به قرمز دارند و استفاده از آن‌ها در طراحی دیوار فضای حیاط را گرمتر و صمیتی‌تر و در عین حال سنتی‌تر می‌کند.

توری و فنس

 امروزه برای طراحی دیوارهای حیاط از و فنس نیز استفاده می‌شود. البته در بیشتر موارد توری و فنس به صورت ترکیبی با دیگر مصالح به کار می‌رود. لازم به ذکر است که تور و فنس جزو متریال‌های مقرون به صرفه بوده و علی‌رغم همه جذابیت‌ها و زیبایی که دارند نسبت به سایر مصالح قابل استفاده برای این منظور هزینه کمتر و اجرای راحت‌تری دارند.

سنگ

 سنگ یکی از رایج‌ترین متریال‌ها برای طراحی نما و دیوارهای ساختمان است. شاید علت توجه زیاد بسیاری از افراد به این متریال برای طراحی دیوارها مقاومت و استحکام بالا و همچنین زیبایی بصیری آن باشد.

معمولا سنگ‌های مخصوص دیوار پوش نیز دارای تنوع بسیار زیادی از نظر ابعاد، رنگ، قیمت و طرح هستند که شما می‌توانید متناسب با شرایط کلی نوع مناسب را انتخاب کرده و با استفاده از آن دیوارهای حیاط خانه خود را زیبا و جذاب کنید.

بتنی پیش ساخته

 متریال بتنی پیش ساخته مناسب برای طراحی دیوار باغ و حیاط جزو جدیدترین مصالح در صنعت ساخت و ساز هستند که امروزه به خدمت طراحی و دکوراسیون داخلی و خارجی درآمده اند.‌ این نوع نیز می‌تواند نقش مفیدی در زینت دیوارها و ایجاد فضای مدرن برای شما داشته باشد.

یکی از بهترین ویژگی‌هایی این مورد که آن را نسبت به سایر موارد نیز خاص‌تر می‌کند اجرای سریع آن است. همچنین پنل‌های پیش ساخته بتنی داری چهره سرد و خنثی هستند و اگر شما به دنبال فراهم کردن فضایی آرام برای خود هستید این گزینه انتخاب خوبی خواهد بود.

لاشه سنگ

 دیگر متریال پیشنهادی ما برای پوشش دیوارهای حیاط استفاده از لاشه سنگ است. این متریال در مدت زمان کمتری به واسطه تیم‌های متخصص قابل اجرا بوده و به واسطه پیچ بر روی اسکلت دیوار فیکس می‌شود.

لاشه‌های سنگی پس از اجرا جلوه‌ای کاملا واقعی از بافت سنگ را بر روی دیوارهای حیات شما از خود به نمایش می‌گذارند. همچین باید متذکر شویم که این متریال برای نصب بر روی دیوار نیاز به یک سری تیرچه‌های مخصوص دارند که تیرچه‌ها نیز باید مطابق با اصول و استانداردهای ساختمان در محل نصب شوند.

سیمان

 استفاده از سیمان برای طراحی دیوار باغ و حیاط از جمله مصالح رایج و ابتدایی است که با صرف هزینه و زمان کمی نسبت به سایر موارد نام برده قابل اجرا است. منتهی یکی از مزیت‌های مهم نسبت به سایر موارد، امکان استفاده از سایر متریال‌های دیگر نظیر آجر، سنگ، رنگ و غیره بر روی آن است. البته هم امروزه در طراحی محوطه خانه بسیار پرکاربرد است.

در واقع هر زمان که شما احساس کنید نما و پوشش دیوار حیاط‌تان باب دل‌تان نیست بدون نیاز به انجام کار خاصی می‌توانید با استفاده از متریال‌های دیگر روی آن را بپوشانید.

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تخصص و تجربه گسترده در زمینه تحلیل‌های اقتصادی هستم. با بهره‌گیری از روش‌های هوشمند و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما اخبار و تحلیل‌هایی با رویکردی هوشمندانه و خوانای ارائه دهم. هدفم این است که شما را در تصمیم‌گیری‌های مالی خود همراهی کنم و با اطمینان در مسیر صحیح قرار بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا