آموزش خروجی گرفتن لوگو در فتوشاپ
از تصاویر و لوگوهای بدون پس زمینه در حوزههای مختلفی چون عکاسی محصولات، طراحیهای مختلف و .. استفاده می شود که همگی بایستی در فرمت PNG باشند. در این مقاله از مجله خانه فتوشاپ شما را با نحوه ذخیره لوگو بدون پس زمینه آشنا میکنیم. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.
در مقابل، اینجا لوگویی را مشاهده میکنید که در آن از پس زمینه سفید استفاده شده است. در واقع کادر سفیدی که پشت لوگو قرار دارد، خودش نوعی پس زمینه است. این کار طبیعتاً کمی غیرحرفهای بنظر میرسد و میتواند با پس زمینه رنگی وب سایت، بروشور یا … همپوشانی پیدا کند.
اگر وب سایتی برای فریلنسری، بیزنسهای کوچک و … داشته باشید، حتماً دوست دارید که لوگوی شما در هر صفحهای خوب به نظر برسد. در این صورت باید یک PNG ترنسپرنت درست کنید که همیشه با صفحه و طرحهای شما قابل ادغام باشد.
PNG، JPG،GIF
PNG نوعی فرمت تصویر است که میتوانید از آن برای ذخیره لوگو بدون پس زمینه استفاده کنید. اما بیایید با این فرمتها بیشتر آشنا شویم.
JPGها یک انتخاب معمول برای تصاویر در وب سایتها هستند؛ چراکه حجم فایل آنها نسبتاً کم است. این فرمت به وب سایت شما کمک میکند تا سریعتر و بدون مشکل، آپلود شود. اما نقطه ضعف فرمتهای این است که از پس زمینه ترنسپرنت پشتیبانی نمیکنند و وقتی فشرده میشوند کیفیت تصویر را از دست میدهند.
PNG برای زمانی که به یک تصویر ترنسپرنت یا چیزی با خطوط کاملاً واضح (مانند نقاشی روی خط یا سایر گرافیک های نمادین) نیاز دارید، انتخاب بهتری است. همانطور که احتمالاً تا به اینجای کار متوجه شدهاید، بعد از حذف پس زمینه لوگو، باید از آن در فرمت PNG خروجی بگیرید تا لوگویتان واقعاً بدون بکگراند باشد.
گزینه بعدی GIF است. فایلهای GIF میتوانند پس زمینه ترنسپرنت داشته باشند؛ اما استفاده از PNG نسبت به GIF مزایای بیشتری دارد. PNGها فشرده سازی بهتری دارند و بدین ترتیب حجم فایل تصویر معمولاً کوچکتر است. علاوه بر این، فایلهای GIF فقط اجازه دسترسی به یک رنگ شفاف و مشخص را میدهند اما گزینههای ترنسپرنسی در فوتوشاپ با PNG عملکرد بهتری دارد.
در مجموع میتوان گفت این گه کدام فرمت برای کارتان بهترین انتخاب است؛ کاملاً بستگی به نوع کار دارد. برای مثال فایلهای JPG برای اکثر تصاویری که به صورت آنلاین منتشر میشوند و به کنتراست بالایی نیاز ندارند مناسب است. اما فایلهای PNG باید برای هر تصویری که به پس زمینه ترنسپرنت و یا کنتراست بالا نیاز دارد، استفاده شود. همچنین برای قرار دادن تصاویر متحرک باید از فایلهای GIF استفاده شود.
نکات تکمیلی
۲. علاوه بر فرمتهای بالا، میتوانید برای ذخیره لوگو بدون پس زمینه برای وبسایتها از فرمت WebP هم استفاده کنید. این فرمت نیز دارای ویژگی پس زمینه ترنسپرنت است. حجم فایلهای WebP معمولاً از فایلهای PNG کمتر است. البته برای این که بعد از حذف پس زمینه لوگو، یک تصویر WebP بدون پس زمینه داشته باشید، باید اول آن را به فرمت PNG ببرید و بعد به فرمت WebP.
و اما بیایید به سراغ تبدیل عکس به ترنسپرنت در فتوشاپ برویم.
تبدیل عکس به PNG در فتوشاپ
برای ذخیره لوگو بدون پس زمینه، ابتدا باید پس زمینه را ترنسپرنت کنید. بعد برای آپلود این تصاویر در اینترنت، فرمت فایل را به PNG تبدیل کنید. در ادامه نحوه انجام این کار، یعنی حذف پس زمینه لوگو و تبدیل عکس به ترنسپرنت در فتوشاپ را با هم میبینیم.
۱. فایل لوگوی خود را باز کنید
۲. یک لایه ترنسپرنت اضافه کنید
لایه جدید به طور خودکار شفاف خواهد بود. این لایه جدید را تا زیر لایه لوگو خود درَگ کنید. بعد لایه لوگو را انتخاب کنید.
۳. پس زمینه را ترنسپرنت کنید
سپس دکمه Delete را بزنید. با این کار منطقه انتخاب شده حذف شده و پس زمینه ترنسپرنت قابل مشاهده میشود.
اگر دایره و یا هر مشکل دیگری در لوگوی خود مشاهده کردید که به هم متصل نیستند، ممکن است لازم باشد که روند انتخاب و حذف را در قسمتهای دیگر لوگوی خود تکرار کنید ( برای مثال همانطور که در این تصویر مشاهده میکنید، ما باید پس زمینه را از قسمت خارج از لوگو و همچنین از داخل دایره حذف کنیم).
ترفند انتخاب بکگراند برای حذف پس زمینه لوگو
گاهی اوقات بسته به این که سوژه اصلیتان چه شکلی است، میتوانید اول سوژه اصلی را انتخاب کنید. بعد کلیدهای Shift+Ctrl+I را بزنید تا ناحیه انتخابی کاملاً برعکس شود (یه به مسیر Select> Inverse بروید). یعنی وقتی ناحیهای را انتخاب کنید و بعد Shift+Ctrl+I را بزنید، جاهایی که انتخاب شده بودند از حالت انتخاب خارج میشوند و جاهایی که انتخاب نشده بودند، انتخاب میشوند.
برای مثال در تصویر بالا میتوانیم اول دایره لوگو را انتخاب کنیم. بعد کلیدهای Shift+Ctrl+I را بزنیم تا ناحیه انتخابی Inverse شود. در آخر هم کلید Delete را بزنیم تا پسزمینه حذف شود.
۴. لوگو را به عنوان یک تصویر PNG ترنسپرنت ذخیره کنید
نکته/ برای تغییر فرمت رنگی تصویر خود به RBG که از ترنسپرنسی پشتیبانی میکند، باید به مسیر Mode> RBG Color بروید.
بهترین برنامه های ویرایش تصویر ترنسپرنت
ما در این بخش به چند مورد از بهترین برنامههای ویرایش تصویر اشاره کردهایم، تنها نکتهای که باید به آن توجه داشته باشید این است که در استفاده از برنامهها و ابزارهای ویرایش موبایل، باید به حجم فایل توجه داشته باشید و اطمینان حاصل کنید که کیفیت نمونه لوگو شما همچنان برای انتشار در سایتها بالاست.
بالاتر نیز با هم نحوه تبدیل عکس به ترنسپرنت در فتوشاپ را دیدیم. این نرمافزار یکی از استانداردهای طلایی در هر نوع ویرایش تصویری محسوب میشود. شما میتوانید در این برنامه ذخیره لوگو بدون پس زمینه را با استفاده از PNGها استفاده کنید و در کنار آن برروی تصویر ویرایش حرفهای نیز انجام دهید. البته این کار نیاز به آشنایی با فضای فتوشاپ دارد که شما میتوانید با شرکت در دوره به خوبی از آن استفاده کنید و در این زمینه خودی نشان دهید.
ابزاری فوق العاده آسان برای ویرایش آنلاین تصاویر است که به شما کمک میکند تا طرحهایی زیبا ایجاد کنید. این برنامه را به نوعی میتوان با ورژن آنلاین light-weight ادوبی فتوشاپ تشبیه کرد.
InPixio:
این برنامه یک اپلیکیشن موبایل است که میتواند برای کاربران IOS بصورت رایگان آپلود شود. با استفاده از این برنامه شما فقط میتوانید مناطقی از صفحه را که می خواهید پس زمینه را پاک کنید لمس کنید و سپس تصویر خود را به عنوان یک فایل PNG اکسپورت کنید.
امیدواریم این مطلب برایتان مفید واقع شده باشد. اگر جزو علاقه مندان به برنامه فتوشاپ هستید، می توانید از دوره استفاده کنید تا به آخرین نسخه این برنامه به طور کامل میک طراح خوب، باید علاوه بر طراحی لوگو به صورت حرفه ای، در ارائه و تحویل آن به مشتری نیز به صورت حرفه ای عمل کند.
2- نرم افزارهای Vector Editor: این نرم افزارها «ویرایشگر برداری » هستند. در این نرم افزارها از فرمول ها و معادلات ریاضی برای ایجاد و ترسیم اشکال استفاده می شود و به راحتی می توانید روی تصاویر ساخته شده در این نرم افزارها زوم کنید یا آن ها را تغییر سایز دهید، بدون آنکه کیفیتشان افت کند. ایلوستریتور و کورل دراو در این دسته قرار می گیرند.
با توجه به تعاریف فوق، باید متوجه شده باشید که اگر بخواهید یک لوگو را به شکلی حرفه ای طراحی کنید، باید طراحی آن را در نرم افزارهای Vector Editor مثل ایلوستریتور یا کورل انجام دهید. وقتی لوگو را به صورت وکتور طراحی کنید، مشتری می تواند از آن در سایزهای بسیار کوچک یا بسیار بزرگ استفاده کند، بدون آنکه کوچکترین افت کیفیتی اتفاق بیفتد. چون قطعا مشتری می خواهد از لوگوی خود برای کاربردهای متفاوتی (از سربرگ و کارت ویزیت گرفته تا وبسایت و اپلیکیشن موبایل و بیلبورد و …) استفاده کند.
پیشنهاد می شود هنگام ارائه لوگو، همه فرمت های زیر را به مشتری خود تحویل دهید:
PDF از نوع قابل ویرایش: این فرمت در تمام کامپیوترها قابل مشاهده است. در هنگام ذخیره لوگو به این فرمت، نیازی به وارد کردن سایز و اندازه نیست. برای ذخیره لوگو به فرمت PDF در ایلوستریتور مطابق تصویر زیر عمل کنید:
نکته: توجه داشته باشید که لوگو را با color mode (وضعیت رنگی) CMYK به مشتری تحویل دهید. اما یک نسخه از فایل PNG با فرمت RGB را نیز به او ارائه کنید که بتواند در وبسایت یا اپلیکیشن خود مورد استفاده قرار دهد.
آموزش ساخت لوگو موشن
استفاده از لوگو در موشن گرافی در ابتدای ویدیو های آموزشی و در تبلیغات ویدیویی بسیار زیاد دیده ایم. حتی در ابتدا و انتهای کلیپ های آموزشی دانشجویار نیز از یک لوگوموشن جذاب استفاده شده است. در دوره آموزش ساخت لوگو موشن قصد داریم شیوه ایجاد لوگوموشن های جذاب در نرم افزار افترافکت را بررسی کرده و آموزش دهیم. به این نکته دقت کنید که پیش نیاز این دوره، آموزش موشن گرافیک در افتر افکت میباشد.
چرا به لوگو اختصاصی نیاز داریم؟ داشتن لوگو در حال حاضر برای تمامی کسب و کارها (کوچک، متوسط و بزرگ) یکی از ضروریات است. مخاطبان بدون لوگو شما را به خاطر نخواهند آورد. داشتن لوگو به شما کمک میکند تا مخاطبان در کوتاهترین زمان ممکن محصولات و تولیدات برند شما را به یاد آورند