علمی و پزشکی

آشنایی با یکی از متفاوت‌ترین تولیدات ایران‌خودرو / عکس

مسعود عابدینی: قرار بود این روند معرفی خودرو با همکاری گروه PSA و همچنین شرکت بزرگ طراحی پینین فارینا تسریع شود. در کنار این افزایش سرعت، کیفیت محصولات نیز باید افزایش می یافت. اما این اقدامات به دلیل اتفاقاتی مانند اعمال مجدد تحریم ها و خروج این شرکت ها از ایران متوقف شد.

آنچه از این همکاری ها باقی ماند، پلت فرم PF1 پژو سیتروئن بود. این پلت فرم که در محصولاتی مانند پژو 301، پژو 2008، پژو 208 نسل اول و سیتروئن سی الیز مورد استفاده قرار گرفت، با تغییراتی در طراحی و زیرساخت توسط ایران خودرو برای تارا استفاده شد. نام ایرانی این پلتفرم IKP1 است.

طرح تارا

طراحان تارا سعی کرده اند خودرو را به گونه ای طراحی کنند که چندان اقتصادی به نظر نرسد. اما این تلاش در برخی از قسمت های خودرو با شکست مواجه شد.

معرفی یکی از متنوع ترین محصولات ایران خودرو / عکس

به عنوان مثال در قسمت جلو چراغ ها از هیچ عدسی استفاده نمی کنند و سبک قدیمی طراحی چراغ ها همچنان در این خودرو دیده می شود.

در ضمن خودروی ارزان تری مثل دنا پلاس چراغ های جلوی پیشرفته تری نسبت به این خودرو دارد. جلوپنجره در این قسمت در نسخه دنده ای و اتوماتیک متفاوت است.

در نسخه دنده ای گریل به صورت منحنی طراحی شده است، در نسخه اتوماتیک برآمده و آبی است.

قسمت پایینی درب جلو به سادگی طراحی شده است. نکته ای که در این قسمت کمی به چشم می خورد عدم تطابق نور D با سایر اجزای قسمت جلویی است. به نظر می رسد لبه بزرگ به کار رفته در طراحی این چراغ با شکستن چراغ های جلو و همچنین گریل جلو سازگاری ندارد.

وقتی به کنار تارا نگاه می کنیم، یاد پژو 301 می افتیم. تنها تفاوت این دو خودرو در این سگمنت، خطوط طراحی است.

در این قسمت از تارا دو خط منحنی یکی در بالا و دیگری در زیر خودرو به چشم می خورد که با این افزایش حجم سعی شده تا خودرو به صرفه به نظر برسد.

در نسخه دنده ای از چرخ های 15 اینچی و در نسخه اتوماتیک از رینگ های آلومینیومی 16 اینچی استفاده شده است.

اما نمای عقب خودرو که متناقض به نظر می رسد; این چراغ های متصل معمولا در خودروهای جادار و اقتصادی استفاده می شود.

معرفی یکی از متنوع ترین محصولات ایران خودرو / عکس

از هر طرف که به این قسمت نگاه کنیم، نمی توان گفت که این سبک طراحی به این خودرو می خورد. در خودروهای سدان که از این نوع نور در نمای عقب استفاده می کنند (به جز برخی چراغ های اسپید لایت و لیفت بک)، این چراغ معمولاً در قسمت مرکزی و همچنین در زیر قرار می گیرد. از قسمت های پایینی هیچ چیز دیگری برای جلب توجه نیست، زیبایی خود را در شلوغی از دست می دهد.

به گفته طراح این خودرو، گرافیک فعلی این لامپ از شیشه برج میلاد الهام گرفته شده است.

معمولا در این چراغ ها از خطوط ال ای دی استفاده می شود و چون ایران خودرو از این امکان استفاده نکرده در شب نور زیادی از این چراغ خارج می شود و ممکن است در ترافیک کمی آزاردهنده باشد.
ناراحت شدن

در بحث طراحی بیرونی و کیفیت مونتاژ بدنه، انتقادات و اشتباهات دیگری نیز وجود دارد که بهتر است به آنها نپردازیم.

کابین تارا جدا از تغییراتی کاملا شبیه پژو 301 است.طراحی داخلی خودرو کاملا مقرون به صرفه و به دور از هرگونه عظمت است.

در نسخه دنده ای از پلاستیک مات بیشتر و در نسخه اتوماتیک از پلاستیک براق استفاده شده است. یکی از نقاط ضعف تارا از نظر کیفیت کابین، استفاده از پلاستیک سخت و سخت در بیشتر فضای کابین است.

اشتباهات ساده و مضحک مانند قرار دادن دکمه قفل در و دوشاخه در دورترین نقطه از راننده و یا عدم وجود محفظه و ستون کنسول وسط در نسخه دنده و بد قرار گرفتن آن در نسخه اتوماتیک و …. ، در طراحی کابین خودرو یافت می شود.

با داشتن پلت فرم جدید (برای ایران خودرو) و همچنین ایده های جدید، وجود چنین اشتباهاتی واقعا ناراحت کننده است و باعث می شود ویژگی های مثبت این خودرو کمتر به نظر برسد.

فضای داخلی خودرو و صندوق عقب نسبتا جادار و راحت است.

گزینه ها و ویژگی ها

در حال حاضر دو نسخه دنده ای و اتوماتیک تارا در بازار موجود است.

ابتدا در مورد گزینه های این دو نسخه و سپس در مورد عرضه دو نسخه جدید به نام های V3 و V4 صحبت خواهیم کرد.

تارا دنده ای با ویژگی هایی مانند چراغ های D، چراغ های مه شکن جلو و عقب، چراغ های خوش آمدگویی و خداحافظی، تنظیم آینه های جانبی برقی، سنسور دنده عقب، سنسور فشار باد لاستیک، چرخ برقی، صفحه نمایش 7 اینچی با قابلیت بلوتوث و Mirrorlink، 4 عدد. بلندگو، صندلی های پارچه ای، تنظیم دستی صندلی، کروز کنترل، محدود کننده سرعت، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، ترمزهای دیسکی چهار چرخ، سیستم های کمکی ABS، EBD، TCS و غیره.

معرفی یکی از متنوع ترین محصولات ایران خودرو / عکس

گزینه های سنسور نور و باران، دوربین معکوس، آینه های جانبی تاشو برقی، سیستم ورود بدون کلید، استارت دکمه ای (در سمت چپ راننده!)، سانروف، روکش چرمی صندلی، تنظیم برقی صندلی های جلو و ایربگ های جانبی. نسخه اتوماتیک علاوه بر ویژگی های نسخه دنده ای به چشم می خورد.

تارا V3 و V4 به ترتیب نسخه‌های دنده‌ای و اتوماتیک تارا هستند.

این دو نسخه قرار بود پاییز امسال در بازار عرضه شوند اما تا این لحظه خبری از این دو خودرو نیست.

تارا وی 3 امکاناتی مانند تغییر گرافیکی چراغ عقب، آنتن شیشه ای، استارت دکمه ای، سانروف، جابجایی دکمه های جلو پنجره از کنسول میانی به پنل های جانبی و تبدیل این فضا به محفظه تلفن همراه، زیر بغل عقب اضافه شده است.

تارا V4 که نام لوکس‌ترین خودروی تولید ملی را یدک می‌کشد، ویژگی‌هایی مانند تغییر گرافیک چراغ‌های عقب، قابلیت E-Call و SOS و لنت‌های شانه‌ای عقب نیز به آن اضافه شده است.

مشخصات فنی

تارا V1 یا نسخه اولیه دنده تارا دارای موتور 1.6 لیتری 4 سیلندر TU5 Plus است که 113 اسب بخار قدرت و 144 نیوتن متر گشتاور تولید می کند.

سرعت این خودرو 12.5 ثانیه است انتقال نیرو با گیربکس 5 سرعته دستی انجام می شود.

معرفی یکی از متنوع ترین محصولات ایران خودرو / عکس

در تارا وی 3 این گیربکس با گیربکس 6 سرعته دستی جایگزین شده است.

تارا V2 یا نسخه اولیه تارا اتوماتیک از همین موتور استفاده می کند. یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک وظیفه انتقال نیرو را بر عهده دارد.

تارا V4 از نظر قوای محرکه تفاوتی با نسخه V2 ندارد.

5858

دکمه بازگشت به بالا