یمن، آمریکا را آچمز کرد

ایالات متحده به خوبی می داند که حمله نظامی به یمن امکان پذیر نیست، زیرا درایمن که 8 سال است بمباران می شود، هدف نظامی مهمی برای تأثیرگذاری بر یمن ندارد و یمنی ها از اقدامات نظامی آمریکا هراسی ندارند.

به گزارش شیمیشی، محمدعلی مهتدی در بیانیه ای نوشت: در ادامه بمباران وحشیانه ارتش رژیم صهیونیستی در نوار غزه، صندوق های حمایتی غزه عملیات خود را در عراق، لبنان و یمن افزایش داده اند. در این میان جبهه یمن در تنگه باب المندب و دریای سرخ در سطح منطقه ای و بین المللی تغییرات عمیقی را تجربه می کند.

در این مدت انصارالله و ارتش یمن با ممانعت از حرکت کشتی‌های عازم بندر ایلات در دریای سرخ و همزمان با موشک‌ها و پهپادها در این بندر، شرایط سخت اقتصادی و اجتماعی را برای اسرائیل به وجود آورده‌اند.

بندر ایلات در انتهای خلیج عقبه که قبل از اشغال، نام فلسطینی ام الراش را داشت، برای اقتصاد اسرائیل بسیار حائز اهمیت است و حتی جنبه حیاتی دارد، زیرا همه روابط تجاری این رژیم با رژیم صهیونیستی دارد. قاره آسیا. از طریق این بندر اهمیت این بندر در دریای سرخ برای رژیم به اندازه اهمیت بندر حیفا در مدیترانه است. به همین دلیل اسرائیل از ابتدای اشغال فلسطین در ده سال اخیر به امنیت دریای سرخ و تنگه باب المندب اهمیت ویژه ای داده و در عمل فقط در این منطقه عمل می کند و بسیاری از پایگاه های هوایی و دریایی در سرخ دریا مانع از مداخله شده است و کشورهای مهم همسایه مانند مصر، سودان و عربستان سعودی وارد رژیم امنیتی این دریا شده اند.

جاه طلبی رژیم اسرائیل در سال های اخیر به مرحله جدیدی رسید که اعلام کرد قصد دارد یک آبراه بزرگ از بندر ایلات تا بندر اشدود در سواحل مدیترانه با نام کانال بن گوریون برای تجارت ایجاد کند. کشتی ها به جای عبور از کانال سوئز می توانند وارد دریای مدیترانه شده و از طریق این کانال به سواحل اروپا بروند.

واضح است که اجرای چنین پروژه ای می تواند درآمد زیادی برای رژیم به همراه داشته باشد و اهمیت ژئوپلیتیکی آن را افزایش دهد، اما اکنون با اقدامات ارتش یمن، نقشه های این رژیم به خواب نیمه تابستان و بندر ایلات تبدیل شده است. به شهر رویاها تبدیل شده است و نه تنها هیچ، کشتی در این بندر ظاهر نمی شود بلکه صهیونیست های ساکنان این بندر به دلیل ترس از موشک های ارتش یمن شهر را تا حد زیادی تخلیه کرده اند.

گفتنی است، اتهام ارتش یمن مبنی بر بستن تنگه باب المندب که یک آبراه بین المللی است صحت ندارد، بلکه تنها مانع عبور کشتی ها به اسرائیل می شوند و این اقدام را شرعی و شرعی اعلام کرده اند. عمل کنید مردم یمن خواهان حمایت از مردم مظلوم نوار غزه هستند و تا زمانی که حملات وحشیانه اسرائیل به غزه و محاصره آن ادامه داشته باشد و ورود مواد غذایی و پزشکی مسدود شود، یمن به فعالیت های خود ادامه خواهد داد.

در این شرایط، ایالات متحده آمریکا تلاش کرد تا یک اتحاد بین‌المللی برای حفاظت از ایمنی کشتی‌ها در دریای سرخ ایجاد کند که علاوه بر کانادا، چندین کشور اروپایی و کشورهای مهم عربی مانند مصر و عربستان سعودی را شامل می‌شود. عربستان و اردن آنها در سواحل دریای سرخ هستند و از شرکت در این ائتلاف خودداری کرده اند. مصر با توجه به نقشی که در نوار غزه ایفا می کند، پیوستن به چنین ائتلافی را به نفع خود نمی داند.

اگرچه اردن در بسیاری از موارد متحد آمریکاست اما بندر عقبه در کنار ایلات به عنوان تنها امکان ارتباط دریایی با جهان خارج نمی تواند ریسک خطرناکی را متحمل شود.

عربستان سعودی که به تازگی صحرای یمن را ترک کرده است، با وجود فشارهای شدید آمریکا، نمی خواهد به این ائتلاف بپیوندد، به ویژه اینکه یمن اعلام کرده است که در صورت اقدام عربستان و امارات علیه یمن، ارتش یمن همه چیز را نابود خواهد کرد. نفتی به عربستان سعودی حمله کرد و ابوظبی حمله کرد. برخی کشورهای اروپایی که کمرشان زیر بار جنگ اوکراین است، علاقه ای به ورود به ماجراجویی جدید ندارند.

بنابراین حتی اگر چنین ائتلافی تشکیل شود، در عمل نمی توانند کاری انجام دهند. آمریکا به خوبی می داند که حمله نظامی به یمن امکان پذیر نیست، زیرا دریمن که 8 سال است بمباران می شود، هدف نظامی مهمی برای تأثیرگذاری بر یمن ندارد و یمنی ها از اقدامات نظامی آمریکا هراسی ندارند. سید عبدالملک حوسی، خود رهبر انصارالله یمن اعلام کرد که یمن از وظیفه دینی و انسانی خود عدول نمی کند و در صورت حمله آمریکا به یمن، ارتش یمن همه منافع آمریکا را در منطقه هدف قرار خواهد داد.

بنابراین ساده ترین کار برای توقف جبهه یمن پایان دادن به کشتار در غزه و رفع محاصره و اجازه ورود کمک های بشردوستانه است. اما این کار را نمی کنند زیرا در شرایطی که ارتش صهیونیستی پس از 70 روز حملات وحشیانه چیزی به دست نیاورده است، پذیرش آتش بس به معنای پیروزی مقاومت و شکست اسرائیل است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا