گذرگاه لوهانسک _ دونسک، گذر تاریخی دیکتاتوری

در ژوئن 1941، در سیصدمین سالگرد اشغال روسیه ناپلئون بناپارت، ارتش هیتلر به مرز شوروی حمله کرد، زیرا نیروهای ناپلئون به راحتی از مرز به اوکراین و گذرگاه لوهانسک-دونتسک در شرق اوکراین عبور کردند و به قلمرو اصلی اتحاد جماهیر شوروی رسیدند. اما در ادامه جنگ، مسئله آذوقه و آذوقه دو ارتش آن زمان کشور را به تصرف خود درآورد و از این دروازه به کشورهای خود بازگشتند و در نهایت ناپلئون، هیتلر و ملتهایشان واقعاً شکست خوردند و فاجعه بزرگی رخ داد.

هشتاد سال بعد، چهارراه لوهانسک-دونتسک شاهد یک کارزار بزرگ دیگر است، تنها راه تغییر آن.

حمله ای مثل ناپلئون و هیتلر قرار بود صاعقه ای باشد برای گرفتن ابتکار عمل از مدافعان و ارتش پوتین در سه روز کیف پایتخت اوکراین و مانند جنگ های گرجستان و شبه جزیره کریمه جهان را اشغال کرد. عملی شد، اما تاریخ تکرار شد و قدرت مهاجم در محاسبات خود اشتباه کرد و در بیابان افراط گیر کرد.

به گفته برخی تحلیلگران، روسیه تا به امروز 800 میلیارد دلار خسارت اقتصادی در جنگ با اوکراین دیده است (روبل ورودی، سقوط بورس های مسکو، تحریم های اقتصادی، هزینه های لجستیک جنگ و غیره) و اینکه اقتصاد نامشخص است. روسیه تا کی می‌تواند این جنگ را مدیریت کند، اما آنچه مشخص است این است که فرسایش جنگ به معنای شکستن کمر اقتصاد روسیه و عقب‌گردی شدید برای این اقتصاد است که در سال‌های اخیر چندان خوشایند نبوده است.

جنگ در همه جای دنیا، بدون توجه به چشم و موهایی که افتاده اند، امری شرم آور و محافظت نشده است و امید است به زودی آثار جنگی دیگر از جهان پاک شود. و روسیه آماده صلح خواهد بود امنیت جهانی به حمله خود پایان خواهد داد.

* دکترای روابط بین الملل، مدرس دانشگاه و مدیر گروه مطالعات درگیری و همکاری در خاورمیانه امروز در موسسه مطالعات استراتژیک خاورمیانه

دکمه بازگشت به بالا