کمبود ویتامین B۱۲ چه آسیبی به بدن وارد می‌کند؟

کمبود ویتامین B12 در افرادی که مشکلات گوارشی دارند یا داروهای سوزش سر دل مصرف می کنند و همچنین در افرادی که رژیم های گیاهی را انتخاب می کنند، شایع است. اما فقدان این ویتامین به بدن چه کاری انجام می دهد؟

به گزارش شیمیشی، ویتامین B12 یکی از ضروری ترین ویتامین ها برای سلامت کلی بدن است و در تولید سلول های سالم و حفظ عملکرد صحیح اعصاب نقش دارد. بنابراین مهم است که همه افراد به خصوص خانم ها به اندازه کافی از این ویتامین در رژیم غذایی خود استفاده کنند. با این حال، هشت واقعیت مهم در مورد کمبود ویتامین B12 را نباید نادیده گرفت:

کمبود ویتامین B12 اغلب با خستگی همراه است: اگرچه ویتامین B12 در تولید سلول های خونی و حمایت از عملکرد عصبی موثر است، اما نقش مهمی در تبدیل مواد مغذی به انرژی نیز دارد. اگر مدام احساس خستگی و ضعف می کنید، وقت آن رسیده است که ویتامین B12 بیشتری را در رژیم غذایی خود دریافت کنید. فراموش نکنید که محصولات حیوانی مانند گوشت قرمز و تخم مرغ، گوشت، مرغ، ماهی و شیر حاوی بیشترین ویتامین B12 هستند.

گیاهخواران در برابر موارد زیر آسیب پذیرتر هستند: بیشترین مقدار ویتامین B12 در محصولات حیوانی یافت می شود و افرادی که از رژیم غذایی گیاهی پیروی می کنند باید این ویتامین را برای جلوگیری از کمبود ویتامین B12 مصرف کنند. تنگی مداوم نفس و سرگیجه علائم اصلی کمبود ویتامین B12 در گیاهخواران است.

افراد مسن در معرض خطر قرار دارند: هرکسی در هر سنی می تواند از کمبود ویتامین B12 رنج ببرد ، اما در بیش از 50 سالگی مشکلات سلامتی جدی افزایش می یابد. در صورت تشدید مشکل و جبران کمبود ویتامین B12 از طریق غذا در بزرگسالان، با توجه به توصیه پزشک، ممکن است نیاز به تزریق این ویتامین یا استفاده از مکمل ها باشد.

آنتی بیوتیک مقصر کمبود ویتامین B12 است: از آنجا که این داروها تولید اسید معده را سرکوب می کنند ، جذب ویتامین B12 را سخت تر می کند. اگر از داروهای تجویزی برای سوزش سر دل استفاده می کنید و علائمی مانند ضعف، سرگیجه یا خستگی دارید، با پزشک خود در مورد کمبود احتمالی ویتامین B12 صحبت کنید. مصرف منظم این مکمل ویتامین می تواند به این شرایط کمک کند.

کمبود ویتامین B12 ممکن است با زوال عقل همراه باشد: علائم کمبود ویتامین اغلب شبیه زوال عقل است، مانند از دست دادن حافظه، سردرگمی، و مشکلات تفکر، که تشخیص کمبود ویتامین از زوال عقل را دشوار می کند، به ویژه در سالمندانی که در معرض خطر هر دو هستند و اغلب شرایطی دارند که با یکدیگر تداخل دارند. 75-90 درصد از افراد مبتلا به کمبود ویتامین B12 دارای عوارض عصبی مانند زوال عقل هستند. اما حتی کمبود B12 در جوانان اغلب علائم زوال عقل را نشان می دهد.

زنان به بیشترین ویتامین B12 نیاز دارند: همه به این ویتامین احتیاج دارند ، اما برخی از افراد ، مانند سالمندان و زنان ، باید بیشترین ویتامین B12 را دریافت کنند. نیاز روزانه زنان ، به ویژه زنان باردار ، برای این ویتامین 2.8 میکروگرم است و برای مردان این مقدار 2.4 میکروگرم است.

کمبود ویتامین B12 می تواند باعث آسیب دائمی شود: کمبود ویتامین B12 که برای سال‌ها ادامه پیدا می‌کند، می‌تواند بدتر شود و باعث آسیب برگشت‌ناپذیر عصبی شود. اختلال حافظه، گیجی، ناتوانی در تمرکز، آسیب عصبی، بی خوابی، اختلال نعوظ، حتی مشکلات کنترل روده و مثانه از دیگر عوارض کمبود طولانی مدت B12 است. بسیاری از این عوارض در صورت تشخیص و درمان به موقع قابل برگشت هستند.

کودکان همچنین می توانند از کمبود ویتامین B12 رنج ببرند: کمبود ویتامین B12 در کودکان جدی است و می تواند با علائمی مانند کم خونی، مشکلات حرکتی، مشکل در رسیدن به نقاط عطف رشد و عدم رشد همراه باشد که می تواند منجر به مرگ شود. کمبود ویتامین B12 در نوزادان نادر است، اما اگر کودک با رژیم غذایی بدون غذاهای حیوانی تغذیه شود، توسط یک مادر گیاهخوار تغذیه شود یا پس از دوران شیرخوارگی به تغذیه انحصاری با شیر مادر ادامه دهد، ممکن است رخ دهد. طبق یک مطالعه، مصرف مکمل های B12 توسط مادران در دوران بارداری می تواند از بروز این مشکل برای نوزادان جلوگیری کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا