کدام الگوی خواب موجب افزایش فشار خون می‌شود؟

شیمیشی/ خراسان رضوی الگوی خواب بر سلامت کلی بدن تاثیر می گذارد و تاخیر خواب با خطرات سلامتی مرتبط است.

شاید متوجه شده باشید که اگر شب دیر به رختخواب می روید، اغلب صبح روز بعد با احساس شادابی کمتری از خواب بیدار می شوید. زیرا دیرتر از حد معمول به رختخواب رفتن به این معنی نیست که می توانید صبح ها بیشتر بخوابید زیرا کار شما در همان ساعت شروع می شود و هنوز برای آماده شدن به زمان نیاز دارید. بنابراین دیر بیدار ماندن همیشه به معنای ساعات خواب کمتر است.

بر اساس نتایج یک مطالعه در سال 2023 که در مجله فشار خون منتشر شد، تاخیر در خواب می تواند عواقب بیشتری بر سلامت انسان داشته باشد. به ویژه، تأثیر شگفت انگیزی بر فشار خون دارد، زیرا می تواند خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش دهد. این همچنین برای کسانی که با دیر به رختخواب رفتن به خواب توصیه شده می رسند نیز صادق است.

دنی اکرت، محقق اصلی این مطالعه و مدیر موسسه سلامت خواب در آدلاید، استرالیا، گفت: “این مورد نشان می دهد که مردم نه تنها ممکن است نگران مدت زمان خواب باشند، بلکه اهمیت داشتن یک برنامه خواب منظم برای سلامت قلب و عروق را نیز دارند. همچنین سلامتی را بهتر در نظر بگیرید.

در این مطالعه، داده ها بر یک دوره 9 ماهه متمرکز بود و شامل بیش از 12000 بزرگسال، عمدتاً مردان میانسال، دارای اضافه وزن با یا بدون فشار خون بالا، از 20 کشور بود. تاخیر 34 دقیقه ای در رختخواب خطر ابتلا به فشار خون را تا 32 درصد افزایش می دهد، در حالی که تاخیر 90 دقیقه یا بیشتر این خطر را تا 92 درصد افزایش می دهد.

در حالی که از نقطه نظر علمی کاملاً مشخص نیست که دیر خوابیدن چگونه می تواند منجر به فشار خون بالا شود، تئوری های متعددی در مورد اینکه چرا این اتفاق می افتد ارائه شده است.

کدام الگوی خواب باعث افزایش فشار خون می شود؟

علت فشار خون بالا عدم نظارت بر زمان خواب است

دکتر. کیت کوشیدا، رئیس و مدیر پزشکی بخش پزشکی خواب استنفورد، توضیح داد: «ممکن است با اختلال در ریتم شبانه روزی انسان ارتباط داشته باشد. داشتن یک برنامه منظم خواب تضمین می کند که هر روز تقریباً در ساعت یکسانی از خواب بیدار می شوید و هر شب تقریباً در ساعت یکسانی به خواب می روید.

این نتایج نه تنها تضمین می کند که ساعات خواب توصیه شده در هر شب را حفظ کنید، بلکه ساعت داخلی 24 ساعته (چرخه شبانه روزی) بدن شما را نیز ثابت نگه می دارد. چرخه ظهر شما بر مواردی مانند خواب، ترشح هورمون و … نیز تاثیر می گذارد و به گفته دکتر کوشیدا، ناتوانی در تنظیم فشار خون نیز می تواند یکی از عوارض اختلال در این ساعت باشد.

این همچنین توضیح می دهد که چرا کارگران شیفت شب که اختلالات ریتم شبانه روزی را تجربه می کنند بیشتر در معرض خطر ابتلا به فشار خون بالا هستند. خطر ابتلا به فشار خون بالا نیز در مطالعه ای بر روی بیش از 2000 نوجوان مکزیکی که ساعت 11 شب وقت خواب داشتند و دیرتر به رختخواب رفتند، مشخص شد. نتایج این مطالعه در سال 2020 در مجله آمریکایی فشار خون منتشر شد.

کدام الگوی خواب باعث افزایش فشار خون می شود؟

از دیگر دلایل افزایش دیرهنگام فشار خون دیر خوابیدن است

یکی دیگر از اثرات غیرخوابی مربوط به کمبود خواب است، اگرچه این عاملی نبود که در مطالعه سال 2023 بر خطر فشار خون بالا تأثیر بگذارد.

به گفته متخصص قلب و عروق دکتر. فرانسیسکو لوپز-خیمنز، کمبود خواب می تواند باعث نوسانات هورمونی شود که به نوبه خود می تواند منجر به فشار خون بالا شود.

این پزشک توضیح داد: تصور می شود خواب به بدن کمک می کند تا هورمون های مورد نیاز برای کنترل استرس و متابولیسم را تنظیم کند. با گذشت زمان، کمبود خواب می تواند باعث تغییرات هورمونی شود و تغییرات هورمونی می تواند باعث فشار خون بالا و سایر عوامل خطر بیماری قلبی شود.

به نظر می رسد به چند دلیل داشتن یک برنامه خواب ثابت مهم است. وقتی هر شب در ساعت خاصی به رختخواب می روید (از جمله آخر هفته ها) و هر روز در ساعت خاصی از خواب بیدار می شوید، به طور پیش فرض ساعات خواب توصیه شده را دریافت می کنید.

این تعداد برای بزرگسالان بین 7 تا 9 ساعت است. با انجام این کار، مطمئن خواهید شد که خلق و خوی خوبی دارید، سطح استرس شما پایین است، ریتم شبانه روزی شما به خوبی هماهنگ است، عملکرد شناختی شما در اوج است، و سیستم ایمنی بدن شما با عملکرد مطلوب کار می کند. همه این عوامل به سلامت کلی شما کمک می کنند، نه فقط سلامت قلب شما.

با این حال، وقتی صحبت از سلامت قلب و فشار خون می شود، باید بیشتر بدانید که وقتی معمولاً در شب از خواب بیدار می شوید چه اتفاقی برای فشار خون شما می افتد.

کدام الگوی خواب باعث افزایش فشار خون می شود؟

فشار خون در شب

فشار خون شما در طول روز با توجه به ریتم شبانه روزی بدن تغییر می کند. درست قبل از اینکه صبح از خواب بیدار شوید، فشار خون و سطح کورتیزول شما شروع به افزایش می کند. به همین دلیل احتمال سکته قلبی در صبح بیشتر است. حتی اگر فشار خون بالا دارید، فشار خون شما در عصر هنگام خواب کاهش می یابد، اما فشار خون برخی افراد در عصر کاهش می یابد.

بر اساس یک مطالعه در سال 2018 که در مجله فشار خون منتشر شد، آپنه انسدادی خواب و بیدار شدن مکرر در شب برای رفتن به دستشویی می تواند به جای کاهش فشار خون، باعث افزایش فشار خون شود. از سوی دیگر، فشار خون بالا در شب که به فشار خون شبانه معروف است، می تواند علائمی مانند آپنه خواب یا بیدار شدن بیشتر در شب را ایجاد کند. اگر میانگین فشار خون شما در شب 110 سیستولیک و 65 دیاستولیک است که بسیار کمتر از فشار خون طبیعی است، ممکن است فشار خون شبانه داشته باشید.

منبع

https://www.healthdigest.com

https://www.mayoclinic.org

https://www.health.com

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا