کارت گرافیک برای برنامه نویسی

به نظر شما چه چیزی در خرید لپ تاپ مناسب برای برنامه نویسی اهمیت بیشتری دارد؟ اگر این سوال را از یک برنامه نویس باتجربه بپرسید، قطعا پردازنده، رم و گاهی اوقات کارت گرافیک را ذکر می کند. در این مقاله به بررسی تاثیر هر یک از این قسمت ها بر روی برنامه طبق newegg می پردازیم و در نهایت خواهیم دید که کدام یک برای برنامه اهمیت بیشتری دارد.

CPU

اگر به دلیل بودجه به دنبال خرید کامپیوتری با پردازنده ضعیف هستید، ممکن است نتوانید در تمام بخش های برنامه نویسی کار کنید. به عنوان مثال، یک برنامه نویس مبتدی که روی یک پروژه وب کار می کند، باید نیازهای پردازشی متفاوتی نسبت به یک برنامه نویس حرفه ای داشته باشد که روی توسعه بازی یا پروژه های هوش مصنوعی کار می کند. این پروژه های سنگین علاوه بر یک پردازنده قدرتمند، به یک کارت گرافیک مناسب نیز نیاز دارند.

یک پردازنده مناسب برای برنامه نویسی چه ویژگی هایی دارد؟

همانطور که گفتیم، اینکه کدام پردازنده را می خواهید برای برنامه انتخاب کنید، کاملاً به نوع استفاده و نیاز شما بستگی دارد. در واقع حتی یک پردازنده هم برای اجرای کدهای برنامه نویسی ساده مناسب است، اما شما که چنین موضوعی را جستجو کردید واقعاً به چندین خط کد نیاز دارید.بنابراین به بررسی پارامترهای تعریف کننده آن ادامه خواهیم داد.
برای انتخاب پردازنده مناسب برای برنامه خود، می توانید در صفحات مختلف و اطلاعات پردازنده جستجو کنید. با این حال، ممکن است با کلماتی برخورد کرده باشید که چیز زیادی درباره آنها نمی دانید. در ادامه پارامترهای عملکرد یک پردازنده را در نظر می گیریم که در عملکرد موثر هستند و در مشخصات پردازنده یافت می شوند.

تعداد هسته ها و رشته های پردازنده

تعداد هسته های پردازنده را می توان تعداد سیلندرهای یک موتور خودرو در نظر گرفت. بنابراین، این عدد ساده را نباید نادیده گرفت، زیرا تاثیر بسزایی در عملکرد پردازنده دارد. بیشتر اوقات، تعداد هسته های بیشتر به معنای عملکرد بهتر پردازنده برای اجرای برنامه ها به طور همزمان است.

تعداد هسته های یک پردازنده باید در کنار عملکرد پردازنده در نظر گرفته شود. در واقع، از این طریق می توانید متوجه شوید که پردازنده واقعا چقدر قدرتمند است. برنامه های سنگین کدنویسی، طراحی بازی و برنامه های کاربردی به هسته های بیشتری نیاز دارند. به عنوان مثال، پردازنده های 8 هسته ای نسل 4 عملکرد بدتری نسبت به پردازنده های 8 هسته ای نسل دهم دارند.تعداد Thread ها در یک پردازنده معمولاً دو برابر تعداد هسته ها است. بنابراین اگر یک پردازنده 8 هسته ای دارید، تعداد رشته ها 16 است. به طور کلی حداقل به دنبال یک پردازنده 4 هسته ای برای برنامه نویسی باشید.

مدت زمان و سرعت پردازنده

فرکانس پردازنده که به عنوان سرعت پردازنده نیز شناخته می شود، با دو جزء فرکانس پایه و حداکثر فرکانس (هر دو در گیگاهرتز و گیگاهرتز) نشان داده می شود. فرکانس پایه نشان دهنده حداقل سرعت پردازنده است. حداکثر سرعت (Boost Clock) حداکثر سرعت پردازنده است که در صورت وجود شرایط لازم مانند خنک سازی مناسب به این میزان خواهد رسید.

فناوری های دیگری مانند zotac وجود دارد که ممکن است در لیست مشخصات پردازنده مشاهده کنید. فعال کردن Turbo Boost امکان افزایش فرکانس پردازنده را در تعداد محدودی از هسته ها (در ازای مصرف انرژی بیشتر) فراهم می کند. در این حالت، هسته های دیگر با فرکانس پایین تری کار می کنند. با توجه به اینکه این فناوری ها به صورت خودکار فعال می شوند و نیازی به دخالت کاربر ندارند، عملکرد پردازنده و مصرف انرژی همیشه متعادل است.به سرعت اتوبوس داخلی نیز توجه کنید که تأثیر بسزایی در اجرای همزمان برنامه ها و چند وظیفه ای دارد. البته ممکن است میزان باس را در مشخصات پردازنده مشاهده نکنید.

قفل یا قفل شده

هنگام جستجوی اطلاعات پردازنده، این عبارت ممکن است توجه شما را جلب کند. پردازنده آنلاک پردازنده ای است که کاربر می تواند فرکانس کاری پردازنده را از طریق نرم افزار اورکلاک یا در بایوس تغییر دهد. این ویژگی به افراد اجازه می دهد تا پردازنده را بر اساس نیاز خود سفارشی کنند. پردازنده های Intel Core X-Series، AMD Ryzen و AMD Ryzen Threadripper برای اورکلاک راحت تر قفل شده اند. پردازنده های رایج اینتل اغلب قفل هستند.

کارت گرافیک (GPU)

آیا به نظر شما یک کارت گرافیک گران قیمت rtx 4070 با قدرت بالا و عملکرد چشمگیر برای کدنویسی و برنامه نویسی عمومی موثر خواهد بود؟ آیا در حال حاضر نیاز به آپدیت تصویر سیستم خود دارید؟ برای درک دقیق تأثیر کارت گرافیک بر روی برنامه، بهتر است افکت را با پردازنده مقایسه کنید. تمامی پردازش ها و محاسبات مورد نیاز برای اجرای دستور توسط پردازنده انجام می شود.با این حال، برخی از برنامه هایی که برای عملکرد به کارت گرافیک متکی هستند (مانند Photoshop، Premiere و غیره) به کارت گرافیک بستگی دارند.

چه نوع تصاویری برای برنامه مناسب است؟

اما همانطور که می دانید نیازهای گرافیکی برنامه نویسی نسبت به سایر رشته ها محدودتر است و در اکثر مواقع می توان گرافیک یکپارچه را بهترین کارت گرافیک برای برنامه نویسی دانست. دلیل این امر را باید در پردازنده های جدید معرفی شده توسط اینتل و AMD جست و جو کرد زیرا گرافیک ادغام شده در آنها نسبت به نسل قبل قدرتمندتر بوده و حتی امکان مدیریت آخرین بازی ها را نیز به شما می دهد.

اما اگر شما از آن دسته برنامه نویسانی هستید که روی طراحی بازی یا پروژه های طراحی اپلیکیشن کار می کنند، منطقی است که یک GPU بالاتر از حد متوسط ​​را در نظر بگیرید. اما کاملا به شرایط شما بستگی دارد. بنابراین می توان گفت که اهمیت پردازنده چند برابر کارت گرافیک برای برنامه نویسان است.

چه کسی برای برنامه مناسب تر است؟ کارت گرافیک مجزا یا مجتمع؟

اگر بخواهیم از منظر برنامه نویسی به آن نگاه کنیم، دلایل زیادی برای انتخاب گراف ترکیبی وجود دارد.این دلایل عبارتند از:

استفاده از آنها هزینه خاصی ندارد، زیرا در پردازنده گنجانده شده است.
از نظر مصرف انرژی بسیار کارآمد هستند و برق کمتری مصرف می کنند.
در مقایسه با کارت های گرافیک اختصاصی، گرمای کمتری تولید می کنند.
اما برای عدم تمایل به استفاده از تصاویر ترکیبی در برنامه، تنها یک دلیل وجود دارد: قدرت کمتر!

در نهایت، اگر قصد ندارید از سیستم خود برای کارهای گرافیکی سنگین استفاده کنید، گرافیک کامپوزیت برای شما مناسب است. از طرفی طبق آمار 80 درصد کارهای مربوط به برنامه نویسی نیازی به نرم افزارهای سنگین و قدرت گرافیکی بالا ندارد.
رم
چه یک توسعه دهنده با تجربه باشید و چه یک برنامه نویس جدید، قطعا به یک سیستم یا کامپیوتر با رم کافی نیاز دارید. این مقدار رم باید به اندازه ای باشد که در هنگام کدنویسی و کار با نرم افزارهای مختلف در کار شما اختلال ایجاد نکند. در واقع، شما باید آماده استفاده از انواع مختلف سیستم ها و پلتفرم ها باشید. البته میزان رم (حافظه دسترسی تصادفی) به تنهایی نمی تواند تعیین کننده سرعت و عملکرد لپ تاپ یا کامپیوتر شما باشد.اما تاثیر مشخصی بر این مشکل خواهد داشت. بنابراین یکی از مواردی که در خرید rtx 4070 مناسب برای برنامه نویسی باید به آن توجه کنید میزان رم است.

در زیر لیستی از کاربردهای مختلف و میزان مناسب رم برای هر یک از آنها آورده شده است. در طول برنامه می توانید میزان رم مورد نیاز خود را برای استفاده روزانه خود تعیین کنید. مطمئن شوید که کد یا برنامه بیش از حد رم سیستم شما را مصرف نمی کند. بنابراین، برای اینکه بدانید چه مقدار RAM برای برنامه نویسی نیاز دارید، باید ببینید که هر روز به جز پردازش از چه کاربرد دیگری از رایانه خود استفاده می کنید.
در مجموع 8 گیگابایت رم برای برنامه نویسی مناسب است. با بهره گیری از پردازنده مناسب و افزایش میزان رم سیستم، سرعت کامپیوتر شما نیز افزایش می یابد. اما به عنوان یک برنامه نویس، برای خرید کامپیوتری با رم 32 گیگابایتی نیازی به صرف هزینه ندارید. اگر نمی خواهید چندین شبیه ساز سنگین را همزمان اجرا کنید.

بنابراین، اکثر برنامه نویسان برای انجام کارهای اولیه برنامه نویسی مانند کدنویسی و توسعه زبان های مختلف به بیش از 16 گیگابایت رم نیاز ندارند.همچنین برای توسعه دهندگان بازی و برنامه نویسانی که با گرافیک هم مرتبط هستند (مثل برنامه نویس های فرانت اند) 12 گیگابایت رم کافی است. در واقع 16 گیگابایت رم برای طراحان گرافیک و ویرایشگرهای ویدئویی مناسب است، زیرا آنها علاوه بر رم بیشتر برای انتشار به تصاویر قدرتمندی نیاز دارند. بنابراین 8 گیگابایت رم برای آنها کافی نخواهد بود.

دکمه بازگشت به بالا