چگونه از ویروسی شدن گوشی های iOS و Android جلوگیری کنیم؟

  چگونه می توان فهمید که گوشی آیفون ویروسی شده است؟

به نقل از نود ایست از نظر فنی، ویروس قطعه ای از کد است که خود را در برنامه دیگری وارد می کند، در حالی که یک بدافزار، در نوع خود یک برنامه مستقل است. هر دوی آن ها با هک برنامه های مختلف به دنبال انتشار خود هستند. هنگامی که مهاجمان کدهای مخربی را در برنامه های معتبر وارد کرده یا ابزار توسعه دهنده مورد استفاده برای ایجاد آن ها را هک کرده اند، پلتفرم iOS با حملات متنوعی روبرو می شود. اگرچه برنامه ها باید مورد تأیید App Store قرار بگیرند، کسانی که دستگاه های خود را جیلبریک کرده اند قادر به بارگیری برنامه ها از منابع غیر رسمی هستند. این ممکن است بدان معنی باشد که آن ها سهواً چیز خطرناکی را نصب کرده اند. در هر صورت، ساختار sandbox iOS باید از دسترسی بدافزار به برنامه های دیگر (به منظور انتشار خود) یا سیستم عامل اصلی جلوگیری کند.

خرید eset: سوالات اصلی هنگام تلاش برای بررسی اینکه چه اتفاقی برای آیفون یا آیپد شما افتاده است، این موارد است.آیا دستگاه خود را جیلبریک کرده اید؟ و اگر چنین است، آیا برنامه ای را از منبع غیر رسمی نصب کرده اید؟ اگر پاسخ هر دو مثبت باشد، ممکن است شما یک نرم افزار مخرب در دستگاه خود داشته باشید، و باید سعی کنید آن را حذف کنید. آیا رفتار غیرمنتظره وقتی فقط از برنامه های خاص استفاده می کنید خود را نشان می دهد؟ در این صورت، و به خصوص اگر مشکل فقط در یک برنامه باشد، احتمالاً ویروس تنها به همان برنامه مربوط می شود. اتفاقی که در این مورد رخ می دهد، اتفاق هدایت شما به یک صفحه وب ناآشنا و یا باز کردن بدون اجازه App Store است.

آنتی ویروس های iOS

نصب زنده نود 32: در گذشته ممکن بود شما بتوانید ریشه این مشکل را با استفاده از یک برنامه تخصصی آنتی ویروس برای iOS پیدا کنید، اما اپل در سال 2015 تصمیم گرفت دسته محصولات آنتی ویروس و ضد بدافزار را از App Store خود حذف کند. البته گزینه های جایگزینی برای این کار وجود دارد. به عنوان مثال، “Mac Internet Security” می تواند دستگاه های iOS را برای وجود ویروس ها اسکن کند. همچنین “Bitdefender Total Security” نیز گزینه دیگری برای کاربران Mac و PC است که می تواند از دستگاه های iOS محافظت کرده و VPN ها را نیز بررسی کند.

اگر حتی بدون باز کردن برنامه خاصی، باز هم با برخی مشکلات روبرو هستید، احتمال دارد که دستگاه شما به دلیل مشکل سخت افزاری، یا به دلیل تغییر نسخه iOS که هنوز به آن عادت نکرده اید و یا به دلیل اینکه شما یا کاربر دیگری، یکی از تنظیمات دستگاه را تغییر داده اید، دچار این مشکل شده باشد. بسیار بعید است که بدافزار به قلب سیستم عامل نفوذ کرده و در کل سیستم مشکلاتی ایجاد کند. بروز چنین اتفاقی اساساً بی سابقه است.

وجود بدافزار در گوشی آیفون و یا آیپدها

گاهی به جای این که یک ویروس در دستگاه شما مشکلی ایجاد کند، ممکن است یک برنامه ناسازگار روی گوشی شما وجود داشته و آن را به وجود بیاورد. این لزوماً به معنای بد بودن برنامه یا تقصیر توسعه دهندگان نیست. قانونی بودن یا ساختن یک برنامه توسط یک شرکت معتبر، به این معنی نیست که توسط بدافزارها یا هکرها قابل هک نیست. از آنجا که هکرها نمی توانند به خود سیستم عامل iOS وارد شوند، یکی از رایج ترین استراتژی های آن ها هک برنامه های مختلف است. کلاهبرداران به این ترتیب این توانایی را پیدا می کنند که هنگام استفاده از برنامه ای که به آن نفوذ پیدا کرده اند، شما را به یک وب سایت ناخوشایند هدایت کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، پیشنهاد می کنیم مقاله “” را مطالعه فرمایید.

معمولاً وقتی یک برنامه خاص مقصر باشد، کاملاً واضح است، زیرا فقط هنگام استفاده از آن مشکل دارید. علامت معمول این است که، وقتی آن برنامه را باز کردید، بدون اجازه شما به صورت دوره ای به یک صفحه وب یا App Store هدایت می شوید. اگر فکر می کنید یک برنامه مشکل ساز است، اول از همه نگاهی بیندازید که آیا نسخه به روز شده برنامه در دسترس است یا خیر. زیرا ممکن است این مشکل بررسی و رفع شده باشد.

با فرض اینکه به روزرسانی برنامه مشکلی را حل نمی کند، آن را uninstall کنید و سعی کنید مدتی بدون آن از گوشی استفاده کنید. اگر مشکل از بین رفت، مقصر اصلی را یافته اید و وقت آن است که تصمیم بگیرید آیا می توانید برای همیشه از آن خداحافظی کنید.

راه های حذف ویروس از آیفون و آیپد

در ادامه، برخی از موثرترین راه های رفع مشکلات ویروسی و بدافزارها در گوشی های آیفون و آیپدهای اپل را بررسی می کنیم.

تاریخچه (History) و داده های وب سایت را پاک کنید.

پاک کردن تاریخچه و داده های وب سایت، ممکن است مشکل تغییر مسیر صفحه وب را برطرف کند. به تنظیمات دستگاه خود رفته و با رفتن به بخشSafari، گزینه “Clear History and Website Data” را انتخاب کنید. سپس برای تایید، روی “Clear History and Data” تپ کنید.

برای حذف ویروس از آیفون دستگاه را خاموش و ریستارت کنید.

دکمه روشن/خاموش را نگه دارید تا صفحه تغییر کند و اسلایدر “slide to power off ” ظاهر شود. ظاهر شدن آن باید در حدود چهار تا پنج ثانیه طول بکشد. سپس اسلایدر را بکشید تا تلفن خاموش شود. صفحه سیاه خواهد شد. در گوشی های آیفون بدون دکمه Home، مانند گوشی آیفون 12 پرو، باید دکمه روشن/خاموش و دکمه کاهش صدا را همزمان نگه دارید. پس اگر قصد را دارید، این نکته را به یاد داشته باشید.

برای راه اندازی مجدد تلفن، دوباره دکمه روشن/خاموش را نگه دارید. این زمان باید حدود 10 ثانیه طول بکشد. آرم اپل ظاهر می شود. در این مرحله می توانید دکمه پاور را رها کنید. منتظر بمانید تا صفحه ورود کد عبور ظاهر شود (لازم است به جای استفاده از Touch ID / Face ID اولین باری که قفل تلفن را پس از روشن شدن استفاده می کنید، رمز عبور وارد کنید) و سپس قفل دستگاه را باز کنید. حالا بررسی کنید که آیا مشکل دستگاه را برطرف شده است؟ در غیر این صورت، ممکن است لازم باشد اقدامات دیگری انجام دهید.

آیفون خود را ریستور کنید

بهتر است به طور منظم از آیفون خود پشتیبان تهیه کرده باشید. در این صورت، می توانید نسخه پشتیبان را بازیابی یا اصطلاحاً restore کنید. در صورت عدم موفقیت، ممکن است از مطالب آیفون خود از جمله بدافزار مشکل دیگر پشتیبان تهیه کرده باشید، بنابراین از دومین نسخه پشتیبان تهیه کنید، سپس نسخه قبلی و غیره. امیدوارم یک نسخه پشتیبان پیدا کنید که قبل از بروز مشکل باشد و بتوانید از آن استفاده کنید.

iPhone خود را به عنوان یک دستگاه جدید بازیابی کنید

اگر هیچ یک از نسخه های پشتیبان شما بدون بدافزار نیست، یا تنها نسخه پشتیبان تهیه شده بدون بدافزار به دلایل دیگری غیرقابل استفاده باشد، پس بهتر است از ابتدا شروع کنید. با رفتن به تنظیمات> عمومی (General)> بازنشانی (Reset)> پاک کردن تمام مطالب و تنظیمات (Erase All Contents and settings)، اطلاعات آیفون خود را پاک کنید. سپس کد عبور خود را وارد کرده و مراحل را تأیید کنید. صبر کنید تا پاک شدن کامل شود، و سپس iPhone را به عنوان یک دستگاه جدید تنظیم کنید.

پس از تکمیل نصب، باید برنامه هایی را که می خواهید استفاده کنید دوباره نصب کنید. اگرچه به یاد داشته باشید اگر به نظر می رسد برنامه ای مشکلی ایجاد کرده است، باید مدتی بدون آن از گوشی استفاده کنید و ببینید آیا شرایط بهتر است یا خیر.

محافظت از گوشی آیفون در برابر بدافزارها

iOS یا iPadOS را مرتباً به روز کنید. ما توصیه می کنیم هیچ گاه جیلبریک را انجام ندهید، و اگر این کار را انجام می دهید، باید به خصوص در مورد نرم افزاری که نصب می کنید و منابعی که از آن بارگیری می کنید، مراقب باشید. مراقب حملات هکرها باشید و اگر مطمئن نیستید از کجا ناشی می شود، لینک های ناشناس را باز نکنید. همچنین ممکن است بخواهید روی آنتی ویروس آیفون خود سرمایه گذاری کنید. توصیه ما برای آیفون Bitdefender است.

بعد از پیروی از نکات مندرج در این آموزش، احتمالاً توانسته اید همه بدافزارها را از iDevice خود حذف کرده و یا به احتمال زیاد اطمینان حاصل کنید که از ابتدا ویروسی روی گوشی نیست. اگر شما علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد این موضوع هستید، می توانید سایر مقالات مرتبط را در محله هاکن موبایل مطالعه کرده و از آن استفاده کنید. به علاوه می توانید با اطلاع پیدا کردن از ، سامسونگ و سایر محصولات مورد نظر خود، خریدی مطمئن و ارزان را در این وب سایت تجربه کنید

دکمه بازگشت به بالا