چگونه از احساس تنهایی رها شویم؟

تنهایی احساسی است که بسیاری از افراد آن را احساس می کنند، اما با اقدامات بسیار ساده می توانید از این احساس جلوگیری کنید.

به گزارش شیمیشی، اخبار آنلاین او نوشت: “حتی قبل از اینکه احساس تنهایی و مشکلات روانی به طور قابل توجهی در طول همه گیری کووید-19 افزایش یابد، مطالعات نشان داده است که درصد زیادی از مردم احساس تنهایی می کنند. تنهایی طولانی مدت شما را از نظر عاطفی تخلیه می کند؛ این وضعیت در نهایت منجر به مشکلات جسمی مانند بدن درد، اختلالات خواب و ضعف سیستم ایمنی.

البته این تنهایی را با تنهایی اجتماعی اشتباه نگیرید. ممکن است از دیگران و جامعه دور باشید اما احساس تنهایی نکنید و برعکس ممکن است با دیگران باشید اما احساس تنهایی کنید. در واقع، تنهایی زمانی اتفاق می‌افتد که از تنهایی غمگین و خسته شده باشید، اما تنهایی اجتماعی صرفاً شرایطی است که در آن با سایر افراد جامعه به درستی تعامل ندارید.

زمانی که احساس می کنید نمی توانید از غم و تنهایی فرار کنید، روش های زیر را امتحان کنید:

1. تعریف مجدد تنهایی

زمانی احساس تنهایی می شود که نیاز شما به تعامل اجتماعی و تعامل با دیگران برآورده نشود. افراد مختلف نیازهای روابط متفاوتی دارند و اگر برآورده نشوند احساس تنهایی می کنند. برای مثال:

* اگر بیشتر شب های هفته را با دوستان و عزیزان خود می گذرانید، شب هایی که در کنار آنها هستید احساس تنهایی می کنید. اما اگر از نظر اجتماعی منزوی هستید، گذراندن یک شب در هفته با دوستانتان نیاز شما را برای ارتباط برآورده می کند.

* اگر با شریک زندگی یا اعضای خانواده خود رابطه خوبی ندارید، حتی اگر با هم باشید، باز هم احساس تنهایی می کنید.

بیشتر مردم برای احساس خوشبختی به روابط نزدیک و دوستی نیاز دارند. اما به گفته محققان، کمی خلوت و انزوا نیز مهم است. زیرا فرصت خودیابی، تفکر خلاق و خودیابی را فراهم می کند که در نهایت باعث کاهش اضطراب و افسردگی می شود.

2. قدر آنچه دارید را بدانید

وقتی احساس تنهایی می کنید، تمرکز روی چیزهای مثبت زندگی تان دشوار است، اما اگر هر روز برای همه چیزهایی که در حال حاضر دارید قدردان باشید، احساس بهتری خواهید داشت. یک تکه کاغذ بردارید و هر چیزی که شما را خوشحال می کند را یادداشت کنید. به گفته محققان، قدردانی روزانه از چیزهای مثبت در زندگی می تواند احساس تنهایی را به ویژه در افراد مسن کاهش دهد.

3. شکستن سکوت خانه

حتی اگر موسیقی یا صداهای دیگر احساس تنهایی را کاهش ندهد، تا حدودی آرامش بخش و آرامش بخش است. صدا در پرکردن فضای زندگی و افکار شما نقش دارد و از احساس طاقت فرسای تنهایی جلوگیری می کند.

* طبق مطالعات انجام شده، موسیقی حالت روانی فرد را بهبود می بخشد و کتاب های صوتی او را به طور موقت از افکار مزاحم دور می کند.

* گوش دادن به یک برنامه پرمخاطب رادیویی یا تماشای سریال مورد علاقه نه تنها سکوت خانه را می شکند، بلکه احساس خوبی به شما می دهد.

4. با دوستان ارتباط برقرار کنید

حتی اگر مرتب به خانواده یا دوستانتان سر نمی‌زنید، باز هم می‌توانید با آنها در تماس باشید. مطالعات نشان داده است که تعاملات مجازی مانند تماس های تلفنی یا اینترنتی، احساس تنهایی را به اندازه سفر و تماس نزدیک با دیگران کاهش می دهد. تماس تلفنی 10 دقیقه ای با اقوام و دوستان تاثیر زیادی در رهایی از تنهایی دارد.

5. افزایش کیفیت ارتباطات

بررسی ها نشان می دهد که تنها ماندن با گروه زیادی از افراد احساس تنهایی را از بین نمی برد و حتی در محیط های شلوغ نیز احساس تنهایی را افزایش می دهد. در واقع کیفیت ارتباطات شما مهمتر از کمیت آنهاست. به عنوان مثال، ممکن است در یک گروه بزرگ احساس تنهایی کنید، اما زمانی که با بهترین دوست خود وقت می گذرانید، احساس راحتی کنید. بنابراین، شما باید بر کیفیت تراکنش های خود تمرکز کنید تا کمیت آنها.

6. گذراندن وقت در خارج از خانه

تغییر محیط شما را از درد تنهایی رها می کند. بیرون رفتن از خانه به شما این امکان را می دهد که با افراد دیگری ملاقات کنید و به شما یادآوری می کند که در این دنیا تنها نیستید. همچنین گذراندن وقت در طبیعت باعث ایجاد احساس آرامش و بهبود خلق و خوی شما می شود.

7. ابراز احساسات

وقتی احساسات واقعی خود را نپذیرید و نپذیرید، آنها شدیدتر و غیرقابل کنترل می شوند. پس این احساسات را بیان کنید تا قدرت کمتری پیدا کنند. به عنوان مثال، وقتی به بهترین دوست خود می گویید که احساس تنهایی می کنید، بهتر می توانید از حمایت عاطفی او بهره مند شوید و احساس تنهایی را از خود دور کنید.

8. روی جنبه خلاقانه خود تمرکز کنید

انجام کارهای خلاقانه مانند هنر، موسیقی یا نوشتن سلامت روان را بهبود می بخشد. اگر انجام هر یک از این کارها به شما احساس خوبی می دهد، پس یکی از این هنرهای خلاقانه را امتحان کنید تا احساس تنهایی خود را از بین ببرید. این نوع فعالیت ها به شما احساس رضایت می دهد و البته چالش تکمیل یک اثر هنری، احساس تنهایی و اضطراب ناشی از آن را از بین می برد.

9. با حیوانات وقت بگذرانید

حیوانات ممکن است نتوانند صحبت کنند، اما آنها همراهان خوبی هستند. حضور موجود دیگری در خانه به شما آرامش می دهد و نگرانی و کسالت را از بین می برد. مطالعات نشان داده است افرادی که حیوانات خانگی دارند، از نظر روحی و جسمی احساس بهتری دارند.

10. محدودیت شبکه های اجتماعی

اگرچه شبکه های اجتماعی راه بسیار خوبی برای ارتباط با دوستان و عزیزان هستند، اما این شبکه ها اغلب باعث می شوند افراد احساس تنهایی کنند. وقتی در خانه تنها هستید و افراد دیگر را در شبکه های اجتماعی می بینید، با همسر یا سایر اعضای خانواده وقت می گذرانید، می توانید احساس تنهایی کنید. مردم معمولا تصویر کاملی از زندگی خود ارسال نمی کنند و تنها لحظات شاد خود را با دیگران به اشتراک می گذارند و این باعث افزایش احساس تنهایی شما می شود. بنابراین گشت و گذار در این شبکه ها را محدود کنید.

۱۱- روی فعالیت های مورد علاقه تمرکز کنید

گاهی اوقات احساس تنهایی چنان بر ذهن شما غلبه می کند که نمی توانید به چیز دیگری فکر کنید، حتی به چیزهایی که شما را خوشحال می کند. مراقب باشید سرگرمی ها و فعالیت هایی که شما را خوشحال می کند و از آنها لذت می برید را فراموش نکنید. این سرگرمی‌ها می‌تواند شامل ورزش کردن یا تماشای برنامه‌های مورد علاقه‌تان یا بیرون رفتن در طبیعت یا یادگیری مهارتی باشد که همیشه می‌خواستید یاد بگیرید.

12. خودشان را دلداری می دهند

هر وقت احساس تنهایی کردید، فوراً به خود یادآوری کنید که این احساس موقتی است و قرار نیست برای همیشه غمگین باشید. همچنین به خود بگویید که دیگران ممکن است احساس تنهایی کنند و شما تنها نیستید. شما می توانید با این گفتگوی درونی خود را آرام کنید.

13. یک مشاور پیدا کنید

همیشه احساس تنهایی باعث یأس و درماندگی در انسان می شود. اگر نمی توانید این احساس مخرب را کنترل کنید، حتما از یک مشاور کمک بگیرید.

منبع: Healthline»

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا