چاره‌اندیشی برای حل ریشه‌ای اعتراضات

مشکلات اصلی کشور مانند تورم، بیکاری، توسعه نیافتن کشور، خشکسالی، مشکلات معیشتی، تخریب جدی محیط زیست و… باعث شده است که هر از چند گاهی چندین قشر مختلف از مردم به عنوان مثال اعتراض کنند. بازنشستگان، فرهنگیان و دانشجویان. چنین اتفاقاتی باعث شده است که وضعیت ایران وارد یک چرخه معیوب شود. زیرا هر کاری از سوی دولت ها انجام شود، نه تنها از مشکلات و مصائب مردم کاسته نمی شود، بلکه وضعیت کشور را بدتر می کند. به عنوان مثال افزایش دستمزد باعث افزایش نقدینگی می شود. افزایش نقدینگی منجر به افزایش تورم و تورم منجر به افزایش نارضایتی می شود. یا وجود محافظان ارشاد باعث ناراحتی تعداد زیادی از مردم به خصوص بسیاری از خانم ها می شود. رفتار برخی از ماموران انتظامی و امنیتی در دوره ارشاد منجر به اتفاقات ناخواسته ای از جمله مرگ مهسا امینی شد. مرگ مهسا باعث اعتراض در کشور شد. برای مقابله با اعتراضات، دولت مجبور به مسدود کردن شبکه های اجتماعی و پلیس با معترضان برخورد کرده و تعدادی از آنها را دستگیر می کند. این رفتار باعث افزایش نارضایتی مردم از دولت می شود. بنابراین این چرخه معیوب ادامه دارد.

حال برای نجات کشور از این چرخه بد و تغییر شرایط جامعه چه باید کرد تا رضایت مردم از عملکرد دولت افزایش یابد و کشور از عقب ماندگی نجات یابد و ایران به سمت توسعه حرکت کند. . کسانی که با مبحث سیستم های دینامیکی آشنایی دارند می دانند که در چنین شرایطی باید اقداماتی انجام شود تا سیستم وارد چرخه مورد نظر یا چرخه منفی شود. به این معنا که هر کاری از سوی دولت انجام شود باعث افزایش رضایت مردم و در نتیجه کاهش مشکلات و گرفتاری های کشور می شود. بنابراین برای برون رفت از وضعیت فعلی توجه به نکات زیر ضروری است.

1- جدی گرفتن تمامی مشکلات و درگیری هایی که موجب اعتراض می شود. مانند رفتار دستگاه های دولتی به ویژه سازمان های امنیتی، انتظامی و اداری با مردم به گونه ای که هیچ بهانه ای برای تظاهرات وجود نداشته باشد.

2- مسئولان کمتر حرف می زنند و حرف اکثریت مردم و نخبگان را می شنوند و نظرات صاحب نظران حوزه های مختلف را می شنوند.

3- تعیین اینکه دستگاه های مختلف اداری چه کارهایی را انجام دهند و چه کاری را نباید انجام دهند.

4- بررسی نتایج اجرای برخی قوانین و مقررات و ارزیابی کار و فعالیت برخی از سازمانها مانند گشت رهبری و مرکز امر معروف به نحوی که اگر وجود آنها زیانبارتر از نبود آنها باشد. باید بسته شود بلافاصله. مستقیما در شرایط فعلی مشاهده می شود که عملکرد گشت ارشاد باعث افزایش حجاب در کشور شده است.

5- اولویت دادن به اقداماتی که منجر به رضایت اکثریت مردم می شود از جمله کاهش تعداد زندانیان، ساده سازی خدمات اداری، رفع محدودیت های اینترنت و شبکه های مجازی، ترویج استفاده از فضای مجازی و رفع موانع علمی و … شخصیت های فرهنگی، سیاسی، هنری، ورزشی و اجتماعی کشور.

6- حرمت زن و احترام بیشتر از مردان و عدم اختلاط با زنان و دختران و به هیچ وجه در آغوش نگرفتن آنها.

7- حذف زندانیان سیاسی از آمار زندانیان کشور

8- برخورد دوستانه با معترضان و استفاده از راه های قرآن، مهربانی متقابل و عدم مداخله با مردم.

9- استقبال از نقد و نظرات اندیشمندان، دانشگاهیان، حوزویان، احزاب، انجمن ها و تشکل های مدنی.

10- با دادن وعده های غیرواقعی توقعات مردم را بالا نبرید

11- هنگام توصیف وقایع رخ داده دروغ نگویید

12- بیان نکردن تحلیل نادرست

13- ارتقاء توسعه عملی اقتصادی کشور بر اساس اقتصاد علمی و ساماندهی الگوی توسعه ایران با استفاده از گزینه های موجود در این زمینه.

14- خواندن و به روز كردن فهم مؤمنان، تصميم گيرندگان و قانونگذاران از مباني و شعائر ديني.

بالاخره همه دست اندرکاران مدیریت و مدیران باید بدانند که اولین ویژگی یک مدیر در نظام اسلامی این است که صاعصدر در برخورد با مردم، کاظمین الغیز در برخورد با مخالفان و حسن است. الناس در ارتباط با جامعه. حضرت موسى هنگامى كه به نبوت برگزيده شد فرمود: رب الشرح لي صدري و يسرلي امرى و خداوند به رسولش محمد مصطفى فرمود: علم نصره لك صدراك.

حافظ در مورد برداشت خود از مبانی اسلامی چنین می گوید:

آسایش دو گیتی شرحی است بر این دو نامه، با دوستان ماروت و دشمنان مدارا.

311311

دکمه بازگشت به بالا