پنجره‌های شکسته و کوچک‌نمایی دستاوردهای ملی

اتفاقات بزرگی در کشور در حال رخ دادن است، اما مرغ 100 هزار دلاری و دربان 100 میلیارد دلاری تلاش می کنند آنها را به حداقل برسانند.

به گزارش شیمیشی، قدس آنلاین در یادداشتی از مهدی پناهی منتشر کرد و نوشت: در ماه های اخیر دستاوردهای زیادی در ایران و جهان برای کشورمان به دست آمده است که می توان ساعت ها درباره هر کدام از آنها نوشت، اما افکار عمومی در مقابل این اقدامات مثبت بسیار مقاوم است. یا به راحتی می گذرد یا رد می شود و شما آن را به عنوان نقطه امید نمی پذیرید; اما این وارونگی افکار عمومی چگونه صورت می گیرد؟
افکار عمومی اغلب توسط رسانه ها ایجاد می شود یا در واقع افکار عمومی توسط رسانه ها ایجاد می شود. رسانه ها در مواجهه با یک خبر دارای چهار راهبرد (سکوت، واقع گرایی، اغراق، کاهش) هستند که گاهی مکمل یکدیگر هستند.

رسانه ها می توانند با برجسته کردن موضوعات خاص و پوشش اخبار خاص فراتر از سطح آنها بر اطلاعات افراد تأثیر بگذارند. به عبارت دیگر، اگرچه رسانه ها نمی توانند به درستی تعیین کنند که مخاطبانشان چگونه فکر می کنند، اما می توانند تعیین کنند که کدام موضوعات مهم است و درباره آنها فکر کنند.

اما تمرکز این رسانه عمدتاً شبکه های اجتماعی است که با ارسال اخبار جمعی موجی ایجاد می کنند، موجی که باعث می شود بینندگان منفعل بدون اینکه بدانند پشت پرده این موج چیست، موج را دنبال و تقویت کنند و بالعکس. ، با ایجاد یک مارپیچ از سکوت، هرگونه نظر در برابر موج را متوقف کنید. مثلاً در مورد مهسا امینی، طرفداران انقلاب به اصطلاح آزادی به بسیاری از کسانی که از این گرفتاری ها می گفتند حمله کردند و اگر مردم علیه انقلاب صحبت کردند، به اصطلاح زنان آزادی. زندگی خود را در دنیای مجازی به خاک بسپارید.

در چند ماه گذشته چه اتفاقی افتاد که رسانه معند با بزرگنمایی در فضای مجازی سعی کرد سایر اخبار را به حداقل برساند؟

1- آزادی دیپلمات ایرانی اسدالله اسدی در بلژیک پس از 5 سال مبارزه مدنی در زندان که دستاورد بزرگ دیپلماتیک و سیاسی برای ایران و خروج اروپا بود.

2- کنترل کمپ مونافکین در آلبانی توسط پلیس این کشور با اتخاذ استراتژی موازنه تهدید.

3- افتتاح پروژه های بزرگ ساختمانی مانند افتتاح دو بیمارستان بزرگ. رسانه های مخالف همواره تلاش می کنند جمهوری اسلامی را ناتوان نشان دهند.

4- در حوزه انرژی، ابتکارات بسیار مهمی برای افزایش تولید و فروش نفت و گاز که اتفاقی اخیر است افتتاح یازدهمین مرحله پارسا سورانی است که در مرزی ترین منطقه این کشور انجام شد. منطقه منطقه دریایی و اطراف قطر و در یک عملیات فنی پیچیده سکوی دریایی، استخراج نفت از مرحله 12 به این منطقه منتقل شد و شرکت های ایرانی درگیر نیز محاصره شدند.

علاوه بر اینها، اتفاقات دیگری نیز وجود دارد که در این مقاله گنجانده نشده است، اما فضای مجازی برای کاهش این اتفاقات تمایل دارد موضوعاتی مانند مرغ 100 هزار تومانی (نسبت به 73 هزار تومان مصوب) را مطرح کند. دروازه بان 100 میلیارد دلاری مشکلاتی که به دلیل درماندگی به وجود آمده و فرصت کاهش دستاوردهای ملی را می دهد. مرغ 100 هزار تومانی یا سرایدار 100 میلیاردی همان تئوری پنجره شکسته است که می گوید با دیدن پنجره شکسته در کارخانه این پیام را به شما می دهد که اوضاع مرتب نیست و نظمی وجود ندارد.

در واقع اعضای جامعه مشکلات عمومی را با مشکلات کوچک قضاوت می کنند. به عنوان مثال ساخت یک ابر بیمارستان را با یک مرغ 100 هزار تنی مقایسه می کنند که دلیل آن تضاد بین عرضه و تقاضا (کم بودن جذب و ناکارآمدی توزیع) است و ممکن است در مقطعی شاهد افزایش بیش از حد مرغ باشیم. اتفاقات بزرگی در کشور در حال رخ دادن است، اما مرغ 100 هزار دلاری و دربان 100 میلیارد دلاری تلاش می کنند آنها را به حداقل برسانند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا