پشت پرده جدایی کی‌روش از قطر/ چرا CQ یک سال هم در قطر نماند؟

قرارداد کارلوس کی روش با قطر 37 روز مانده به شروع جام ملت ها با توافق دوجانبه فسخ شد.

این خبر همزمان با کنار گذاشته شدن پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا، استعفای محمدرضا ساکت مدیرعامل سپاهان و تشکیل جلسه هیات انضباطی برای بررسی اختلافات قراردادی 3 باشگاه پرسپولیس، تراکتورسازی و استقلال منتشر می شود. تاثیر زیادی در کشورمان داشت چرا که سرمربی پرتغالی با توجه به تجربه نزدیک به 9 ساله خود، فعالیت در کشورمان از پایان جام ملت‌های 2019، از تیم چهارمی که هدایت آن را بر عهده داشت جدا شد.

* عدم نتیجه باعث انحلال CQ شد؟

جدایی ناگهانی کی روش از قطر را نمی توان تنها با بی نتیجه بودن تحلیل کرد، زیرا اگر او تنها به همین دلیل صندلی سرخپوشان را به تن تن مارکز لوپز اسپانیایی واگذار می کرد، حداقل می توانست بعد از این اتفاق بیفتد. آنها در فینال با نتیجه 4 بر صفر مقابل ایران شکست خوردند، تورنمنت اردن پس از پیروزی در 2 بازی رسمی جام جهانی 2026 با نتایج بالا مقابل افغانستان و هند برگزار نشود.

* ضرب المثلی که بازیکنان قطری سریعتر از مرد پرتغالی می دانند

در حالی که هفته گذشته کارلوس کی روش در حال برنامه ریزی برای اردوی جدید در قطر بود، فدراسیون فوتبال این کشور با وی تماس گرفت و اعلام کرد که باید برای بررسی فسخ این قرارداد چهار ساله به دوحه برود.

سرمربی 70 ساله روز دوشنبه به قطر سفر کرد و خبر غافلگیرکننده ای که هفته گذشته قبل از کی روش به ملی پوشان این کشور اطلاع داده شد، برای او نیز تایید می شود.

پس از مذاکرات نهایی، فدراسیون قطر اعلام کرد که مربیگری کی روش در شرایطی که حتی یک سال از شروع کارش نمی گذرد، با آمار 11 بازی، 4 برد، 3 تساوی و 4 شکست، دوستانه و با توافق به پایان رسید. همکاری بین طرفین

در متن بیانیه فدراسیون قطر برای اعلام این موضوع آمده است: از جانبازی، راهنمایی و کمک کی روش در دوران مربیگری تیم ملی صمیمانه تشکر می کنیم. آرزوی موفقیت. آینده.

* برنامه قطر با کی روش چه بود؟

یکی از مهمترین وظایف کی روش در شروع این همکاری کاهش میانگین سنی قطر بود که با استفاده از تیمی قدیمی در جام جهانی 2022 علیرغم میزبانی سه شکست متوالی و در پایین سمت چپ. از گروه A، مسابقاتی که میزبان آن است، حذف شد. هدایت این تیم به جام جهانی 2026 را نیز بر عهده داشت. کاری که قبلا در ایران (دوبار)، آفریقای جنوبی و پرتغال انجام داد.

کی روش با کمک همکارانش در این مدت تلاش کرد تا استعدادهای لیگ ستارگان را کشف کند. آن هم در شرایطی که قطر بازیکنان لژیونر ندارد.

یکی از برنامه های او برای توسعه فوتبال قطر، دادن فرصت به جوانان برای کسب تجربه بین المللی در بازی های دوستانه بود.

در شرایطی که این مربی در بهمن ماه 1392 با عنابی قرارداد بسته بود، تا خرداد ماه امسال هیچ جلسه تدارکاتی برای این تیم در نظر گرفته نشده بود. در عوض، او و دستیارانش روی تجزیه و تحلیل و جستجو برای شناسایی استعدادها با هدف تجدید تیم و رسیدن به هدف اصلی تمرکز می کنند.

* سرمربی سابق ایران در آنابیس به گل اول رسید؟

به عنوان بخشی از این استراتژی تعریف شده، کی روش و قطر اولین مسابقه بین المللی (جام طلا) را فرصتی برای پرورش استعدادهای کشف شده دانستند. بر این اساس 14 فوتبالیست سرشناس قطری از لیست تیم های این دوره از مسابقات حذف شدند تا راه برای ورود استعدادهای جدید باز شود.

قطر با استفاده از این جوانان در جام طلای کنکافاف برای اولین بار در تاریخ با نتیجه 1-0 مقابل تیمی که در رده پانزدهم رده بندی فیفا قرار داشت شکست خورد اما در نهایت پس از باخت 4-0 مقابل پاناما از مسابقات کنار رفت.

نکته جالب این بود که در مدت کوتاه حضور سی کیو در قطر بازیکنانی مانند یوسف ایمن، احمد راوی، صلاح زکریا (بهترین بازیکن بازی اخیر پرسپولیس و الدیل)، جاسم جابر، محمد النعیمی. . و تمیم آل عبدالله اولین بازی خود را برای این تیم انجام داد.

* چرا کی روش یک سال در قطر نمی ماند؟

برخی رسانه های داخلی قطر می گویند رویکرد تدافعی کی روش و استفاده نکردن از امکانات کمپ اسپایر که در سال 2004 با هدف پیشرفت ورزشکاران این کشور تاسیس شد، تاثیر بسزایی در پایان همکاری با این مربی دارد.

شاید یکی از مهم ترین دلایلی که این مربی پرتلاش و سخت گیر نتوانست به کار خود ادامه دهد این بود که برخلاف ایران فرصتی به این شکل برای تبدیل قطری ها به ایده های خود برای نشان دادن توانایی خود در این تیم پیدا نکرد. . .

251251

دکمه بازگشت به بالا