“پایتون” چیست؟/واکنش کاربران به شبکه پایتونی!

رئیس جمهور چند روز پیش با یک درصد از دانشمندان جهان جلسه ای برگزار کرد. یکی از بازدیدکنندگان در اظهاراتی عجیب و بی اساس زبان برنامه نویسی پایتون را به رئیس جمهور به عنوان یک شبکه جهانی پیش بینی کننده سرطان، ترسیم آینده منطقه و حتی توقف رشد تورم معرفی کرد! این سخنان باعث شد تا فیلم این دیدار جدی مایه خرسندی عمومی شود و به یکی از پربازدیدترین ها در فضای مجازی تبدیل شود.

اینستاگرام: نشست ریاست جمهوری با “دانشمندان یک درصد جهان” همانطور که از نامش پیداست، دیداری جدی با حضور اولین رئیس جمهور کشور و اعضای منتخب جامعه نخبگان و دانشگاهیان کشور بود تا بتوانند راه حل هایی را برای این موضوع بیاورند. کشور. وضعیت در گوش رئیس جمهور است اما فیلم اظهارات عجیب یکی از دعوت شدگان است دیوید دومیری گنجی از نگاه رئیس جمهور، فیلم بخشی از این دیدار مایه خوشحالی بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی شده و هشتگ پایتون داغ شده است.
در این ویدئو داوود دومیری گنجی، استاد دانشگاه بابل و یکی از بزرگترین دانشمندان جهان می گوید: “پیشنهاد من یک نرم افزار جهانی به نام پایتون است، پایتون کارهای مختلفی انجام می دهد، در حوزه پزشکی است، انقلاب می کند. چهار سال پیش بینی می کند که واقعا چه نوع سرطانی دارد.چرا جناب رئیس جمهور از نظر سیاسی چنین مشکلی داریم؟چون آینده ای برای پیش بینی نداریم.ما نمی دانیم در کشورهای آینده چه اتفاقی خواهد افتاد. منطقه.چی میشه.ولی ما با شبکه های جهانی پایتون می تونیم.در زمینه نظامی می تونیم.در زمینه اقتصادی می تونیم.می تونیم روی رشد تورم که حضرت آقا فرمودند.چطور از شبکه عصبی یا هوش مصنوعی استفاده کنیم. آنچه در بدن ما است را تیز کنید، هر قسمت از بدن ما به طور کامل در جای دیگر منعکس خواهد شد. ما باید این مجموعه را به نحوی به هم متصل کنیم.”

داوود دومیری جنجی که سابقه تدریس مکانیک در دانشگاه صنعتی بابل و رئیس بنیاد ملی نخبگان استان مازندران را در کارنامه خود دارد، یک زبان برنامه نویسی ساده را به عنوان یک شبکه جهانی که سرطان را پیش بینی می کند، توصیف می کند. برای سیاست مفید است. در زمینه های نظامی و اقتصادی کاربرد دارد و در نهایت به هوش مصنوعی معروف است. این یک هوش مصنوعی ساده نیست، بلکه چیزی است که می تواند آینده را پیش بینی کند و برای آن راه حل ارائه دهد!

چنین اظهاراتی در پست معلمی که به رتبه بالای علمی شهرت دارد، در حضور مدیران ارشد کشور و بقیه وزرای دولت، باید مایه نگرانی باشد. بخصوص که قبلاً نمونه های مختلف و دروغ های علمی و فناوری فراوانی را در سطح عالی کشور مطرح کرده اند و بعد از آن به مقامات رسمی کشور آبروریزی کرده اند.

پایتون چیست و چه کاربردهایی دارد؟

پایتون یک زبان برنامه نویسی عمومی است که یادگیری آن در مقایسه با سایر زبان های برنامه نویسی نسبتا آسان است و استفاده از آن به توسعه یک نوع نرم افزار خاص محدود نمی شود و می توان از آن برای هر کاری از «تجزیه و تحلیل داده ها» استفاده کرد. (تحلیل داده ها) برای ایجاد بازی های کامپیوتری. همچنین پایتون در جامعه علمی بسیار محبوب است زیرا علاوه بر اینکه یکی از ساده ترین زبان های برنامه نویسی برای یادگیری است، می توان از آن برای محاسبه معادلات پیچیده و تجزیه و تحلیل داده ها استفاده کرد و در بسیاری از رشته های دانشگاهی از آن استفاده کرد.

پس از اعلام دومیری، جستجو برای کلمه کلیدی «پایتون» افزایش یافت!

تحقیقات نشان می دهد که قبل از اعلام دومیری، کلمات کلیدی را جستجو کنید “پایتون” این کار توسط علاقه مندان به زبان های برنامه نویسی و علوم کامپیوتر انجام شد، اما پس از انتشار ویدئوی نظرات دومیری در شبکه های اجتماعی و سایت های مختلف، در روز چهارشنبه 3 فروردین ماه حرف اصلی را زد. “پایتون” با توجه به کلمات کلیدی بسیار جستجو شده مانند «حجاب»، «رئیس جمهور» و «حکومت» بسیار افزایش یافته است. عبارت “پایتون چیست” جست‌وجوهای این عبارت نیز با رشد 100 درصدی در جستجوها و پس از آن مواجه شدند. “شبکه پایتون” که قبل از این یک عبارت نامشهود بود، 33 درصد افزایش یافته است.

"پایتون" چیست؟/کاربران ایرانی از "پایتون" آنها چه گفتند

"پایتون" چیست؟/کاربران ایرانی از "پایتون" آنها چه گفتند

واکنش کاربران شبکه های اجتماعی به اظهارات داوود دومیری چه بود؟

بسیاری از کاربران در شبکه های اجتماعی سخنان دومیری را به تمسخر گرفتند و نوشتند:آیا این بچه پیتون خوابیده است؟یا نوشته اندما پیتون نداریم.. مجبور شدم خودم ظرف ها را بشورم»

برخی دیگر از کاربران دومیری را با ریاضیدان معروف کشورمان مرحوم مریم میرزاخانی مقایسه کردند که نوشت:امروز و امشب و بعد از ماجرای پایتون مدام به مریم میرزاخانی فکر می کنم. دانشمند جوانی که با هوش و تلاش خود به اوج ریاضیات رسید و مایه افتخار و احترام ما ایرانیان شد. حالا مقایسه کنید با دکترها و اساتید سهمیه ای که محل ننگ و ذلت هستند.»

برخی دیگر از کاربران نوشته اند که دومیری با جستجوی نام داوود دومیری در پایگاه های ارزیابی محصولات علمی پژوهشی دارای نمایه است. شاخص h 120 و بیش از 54 هزار بار به مقالات وی مراجعه شده است. H-Index یک معیار عددی است که نشان می دهد یک محقق چقدر موثر بوده است.

"پایتون" چیست؟/کاربران ایرانی از "پایتون" آنها چه گفتند

یکی از کاربران در مورد سطح علمی بالای دومیری نوشته است که “برای من شگفت انگیز است که یک چهره علمی با چنین مدرک علمی بالایی که روی دینامیک غیرخطی کار می کند آنقدر نادان باشد که زبان برنامه نویسی اصلی رشته خود را بداند؟! شاید لازم باشد سیاست عمومی درجه علمی در سطح جهانی تغییر کند!»

برخی دیگر از کاربران به این نکته اشاره کرده اند که برخی از اساتید به نام دانشگاهیان خودشان کار علمی چندانی ندارند و با استفاده از مقالات و پایان نامه های دانشجویان به شهرت می رسند و مدرک علمی می گیرند.

یکی از کاربران در مورد آن نوشته است «افرادی که در این جلسه حضور داشتند به دلیل تعداد بالای مقالاتشان به عنوان دانشمند شناخته شدند. امید است در این جلسه از این دانشمندان خواسته شود که نام 10 مقاله از صدها مقاله ای که در سال گذشته به نام آنها نوشته شده است را ذکر کنند.

کاربر دیگری نیز در این تاپیک نوشته است داوود دومیری گنجینه معلم است و احترامش واجب است، اما چطور می‌توانی ۱۰۸۲ مقاله داشته باشی و ندانی پایتون کجا در کار به تو کمک کرده است؟ آنهایی که دانشگاه رفتند می دانند که این درد سال هاست در دانشگاه های ماست، عطش مقالات و اساتیدی که نامشان در همه مطالعات است! تو بیشترین اسم را داری، پس باسوادترینی!»

کاربر دیگری با اشاره به اینکه دومیری از نظر تعداد مقالات علمی رتبه بسیار بالایی کسب کرده است، آن را با مرحوم مریم میرزاخانی مقایسه می کند و می گوید:اگر میرزخانی اهل ایران بود، چون تعداد مقالاتش کم بود، در دانشگاه های ایران شناخته نمی شد. یعنی وقتی دکتراشو گرفت حتی یک مقاله هم نداشت.»

یکی از کاربران با انتشار تصویری از صفحه ای از کتاب «کار و فناوری» پایه هفتم از اظهارات ضد و نقیض دومیری درباره پایتون متعجب شد و نوشت:جالب اینجاست که آموزش برنامه نویسی مبتنی بر پایتون از کلاس هفتم در کتاب های درسی گنجانده شده است.»

"پایتون" چیست؟/کاربران ایرانی از "پایتون" آنها چه گفتند

برخی دیگر از کاربران نیز نوشته اند که سخنان دومیری در مقابل رئیس جمهور عجیب است و گاهی جملات او به هم مرتبط نیست، اما به میزان استفاده از پایتون در علوم مختلف اشاره کرده و نوشته اند که «او هیچ چیز بدی نگفته است و واقعاً می توانید با پایتون کارهای عجیب و غریب انجام دهید!»

کریمی همچنین خاطرنشان کرد: عنوان «دانشمندان یک درصد جهان» برای این نشست ریاست جمهوری صحیح نیست و کلمه صحیح این نشست «پژوهشگران پر از صلاحیت» است. او در مورد آن نوشت عبارت دقیق «پژوهشگران بسیار مشهور» است که در ایران به اشتباه به عنوان «یک درصد از دانشمندان برجسته جهان» ترجمه می‌شود. نه محقق (نویسنده مقاله) لزوماً دانشمند است و نه “مرتب بسیار بالا” معادل “بهترین در جهان” است. این فقط نشان از استانداردهای علمی است که در ایران گسترش یافته است.»

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا