ترندهای کسب و کار

نکات حقوقی مهم در اجاره انبار

ممکن است به دلیل جابجایی، مهاجرت، تبلیغ کسب و کار و افزایش تولید و محصولات خود به مکانی برای نگهداری کالاها و محصولات خود نیاز داشته باشید. داشتن انبار و نگهداری کالا در مکانی مناسب و مطمئن یکی از اولین و رایج ترین راهکارهاست. پر کردن فرم اجاره انبار یکی از بهترین و در دسترس ترین راه حل ها برای رسیدن به این هدف است. اگر قصد اجاره انبار یا اجاره انبار را دارید، در این مقاله با ما همراه باشید تا با تعهدات قانونی قرارداد اجاره و ویژگی های لازم یک انبار آشنا شوید.

قرارداد اجاره چیست و چه شرایطی دارد؟

طبق ماده 466 قانون مدنی «اجاره عقدی است که به موجب آن مستأجر مالک منافع مستأجر می شود». به این معنی که مستاجر (مستاجر) حق استفاده از اقلام مورد اجاره و سود حاصل از آن را در مدت توافق شده به مبلغی به نام اجاره دارد.

موضوع قرارداد

در نمونه قرارداد اجاره انبار، لازم است به طور واضح هدف از اجاره انبار ذکر شود. به عنوان مثال مزایای انبار برای نگهداری و نگهداری کالاها و مصنوعات فلزی به مستاجر واگذار می شود.

در یک نمونه قرارداد اجاره انبار، لازم است کالای مورد اجاره، مشخصات، تجهیزات و امکانات و غیره توضیح داده شود. مثال: مورد اجاره یک انبار سرپوشیده 500 متری است. اقلام اجاره ای شامل برق سه فاز، لوله کشی آب، آتش نشانی، کپسول آتش نشانی و یراق آلات مربوطه می باشد.

تعهدات طرفین

هنگام انعقاد نمونه قرارداد اجاره انبار، هر یک از موجر و مستاجر نسبت به یکدیگر حقوق و تعهداتی خواهند داشت که در ادامه در مورد آنها صحبت خواهیم کرد.

تعهدات موجر

موجر باید در طول مدت اجاره از ایجاد تغییرات در مستاجر خودداری کند. یعنی با تغییر وسایل در مستاجر، مستاجر به هدف خود یعنی اجاره نمی رسد. (ماده 484 قانون مدنی)

مستاجر مسئول هزینه تعمیرات عمومی و اساسی لازم برای نگهداری ملک استیجاری می باشد. همچنین هزینه تعمیرات لازم که با امکان استفاده مستاجر از اقلام اجاره ای مطابقت دارد.

مسئولیت های مستاجر

مستاجر حق ورود به ملک مورد اجاره (انبار) را ندارد. به این معنی که مستاجر حق هیچ گونه تغییری در ساختار داخلی و خارجی انبار ندارد. در پایان مدت اجاره باید محل و انبار اجاره را نگه دارد، در صورت وجود ایرادات ناشی از کار و فعالیت، همان را تعمیر و سپس کالای اجاره را تحویل دهد.

به طور کلی طبق قانون مدنی مستأجران حق انتقال و اجاره اقلام مورد اجاره را دارند. اما اگر در قرارداد خلاف آن شرط شده باشد، این حق از مستاجر سلب می شود. به عنوان مثال: مستاجر حق انتقال تمام یا قسمتی از مال مورد اجاره را به دیگری ندارد. مگر با اجازه کتبی موجر.

مستاجر باید از ملک مورد اجاره برای اهدافی که در قرارداد اجاره مشخص شده است استفاده کند. به عنوان مثال، در مثال قرارداد اجاره انبار، اقلام مورد اجاره صرفاً به منظور نگهداری محصولات مستاجر تخصیص داده می شود. در صورتی که مستاجر از ملک مورد اجاره به نحوی غیر از آنچه در نمونه قرارداد اجاره انبار مشخص شده است استفاده کند، موجر حق فسخ اجاره را دارد.

هزینه هایی که مستاجر در ساختمان برای استفاده بهتر از آن متحمل می شود به عهده مستاجر می باشد. همچنین هزینه های جزئی ساختمان از قبیل شکستن شیشه، لامپ و مانند آن بر عهده مستاجر می باشد.

مستاجر موظف است در مدت مقرر در قرارداد و به ترتیب مقرر، اجاره بها را به مستأجر پرداخت کند.

مدت اجاره

تعیین مدت در قرارداد اجاره از مهمترین نکات این قرارداد می باشد. اگر در قرارداد مالکیت مشترک هیچ شرطی مشخص نشده باشد، این قرارداد را نمی توان قرارداد اجاره نامید.

در نتیجه در نمونه قرارداد اجاره انبار حتما مدت قرارداد را مشخص کنید.

یک انبار باید چه وظایفی داشته باشد؟

انبارها امکانات و ویژگی های متفاوتی دارند. شما باید با توجه به نیاز خود و محصولات و کالاهایی که قصد نگهداری آن را دارید، یک نمونه قرارداد اجاره انبار تهیه کنید.

به عنوان مثال، اگر صاحب یک کسب و کار با ارتباطات تجاری بین المللی هستید یا می خواهید انباری را برای اهداف تجاری اجاره کنید، موقعیت مکانی و دسترسی به انبار برای شما مهم خواهد بود. انبارها در مناطق شهری یا روستایی قابل استفاده بوده و بنا به نیاز شما قابل اجاره می باشند.

همچنین وجود کولر و پنکه مناسب، استفاده از سیستم لوله کشی شهری، وجود سیستم سرمایشی یا گرمایشی کافی و کافی و … برای کالای شما ضروری است.

راحتی سیستم اعلام و اطفاء حریق و داشتن تجهیزات حفاظتی لازم برای ایمنی و امنیت از موارد ضروری در انبارها می باشد.

روش فسخ اجاره

امکان فسخ قرارداد اجاره قبل از پایان مدت اجاره یکی از امکاناتی است که در قانون برای طرفین قرارداد اجاره تحت شرایط خاصی پیش بینی شده است.

مستاجر در صورت دارا بودن شرایط زیر می تواند اجاره انبار آزمایشی را فسخ کند:

در صورتی که مستاجر فسخ را در قرارداد ذکر کرده و مستاجر آن را قبول کند.

در صورتی که انبار به کلی یا جزئی آسیب دیده باشد یا به حدی آسیب دیده باشد که مستاجر نتواند از آن استفاده کند و این خسارت غیر قابل جبران است.

چگونه موجر می تواند قرارداد اجاره انبار را فسخ کند؟

مستاجر از مال به نحوی استفاده می کند که در قرارداد مقرر نشده است و به همین منظور ملک را اجاره کرده است.

طبق قانون، تعمیرات اساسی می تواند توسط موجر انجام شود. در صورتی که مستاجر بدون دلیل کافی، موجر را از انجام تعمیرات ممانعت کند و نسبت به ملکی که در تصرف دارد، مسئولیت و سهل انگاری نداشته باشد، موجر حق فسخ قرارداد اجاره را دارد.

علاوه بر موارد مذکور در این بند در خصوص حق فسخ موجر و مستاجر، موارد دیگری نیز در قانون مدنی پیش بینی شده است. ضمناً اگر در قرارداد برای هر یک از طرفین حق انصراف پیش بینی شده باشد، این حق برای آنها باقی خواهد ماند.

پیشنهاد ما

اجاره انبار یکی از نیازها و اقدامات مشاغل و اشخاص حقیقی و حقوقی می باشد. اجاره انبار با امکانات و استانداردها می تواند مکانی امن برای نگهداری کالاها، محصولات و خدمات شما باشد. با انعقاد الگوی قرارداد اجاره انبار استاندارد که شامل نکات قانونی لازم و ضروری می باشد، تولید خود را افزایش دهید و کالاهای خود را با اطمینان نگهداری کنید. اگر قصد اجاره انبار را دارید ما به شما سوله را پیشنهاد میکنیم.

دکمه بازگشت به بالا