ترندهای کسب و کارعمومی

قبرس شمالی بهتر است یا جنوبی؟

هوای آفتابی و سیاست مالی ملایم قبرس در قبال مهاجران، مهاجرت به قبرس را به تصمیمی جذاب تبدیل کرده است. نرخ مالیات و هزینه زندگی در مقایسه با کشورهای اروپایی بسیار پایین است و مهاجران به راحتی می توانند ویزای قبرس و اقامت دائم این کشور را دریافت کنند.

با این حال، قبرس هنوز برای بسیاری از مردم کشوری ناشناخته است. این اخبار دیدگاهی یکسان از فرهنگ ملی قبرس ارائه می دهد که با ماهیت دوگانه یونانی ها و ترک های قبرسی در تضاد است. این فرهنگ دوگانه به دو بخش مجزا، قبرس شمالی و قبرس جنوبی مرتبط است. در این بررسی، نگاهی به قبرس شمالی و جنوبی می اندازیم و وضعیت کلی زندگی در قبرس را مورد بحث قرار می دهیم.

درباره جزیره قبرس

77 درصد از جمعیت جزیره را یونانی‌های قبرس تشکیل می‌دهند، در حالی که تنها 18 درصد آن را ترک‌های قبرس تشکیل می‌دهند و تقسیم زمین نیز تا حدودی به نفع طرف یونانی است که بخش شمالی 3355 کیلومتر مربع قبرس را پوشش می‌دهد. بخش ترکی این کشور به نام قبرس شمالی پس از درگیری در سال 1974 به طور یکجانبه اعلام استقلال کرد و با وجود عدم شناسایی بین المللی به جمهوری ترک قبرس شمالی معروف شد.

دوگانگی نفوذ یونان و ترک در شخصیت ملی قبرس نهادینه شده است. مرکز اصلی مالی و جمعیتی این کشور در نیکوزیا قرار دارد و این تنها شهر اروپایی است که از زمان فروپاشی دیوار برلین تقسیم شده است. موقعیت نیکوزیا به گونه ای است که خط سبز سازمان ملل مستقیماً از آن عبور می کند و دو بخش یونانی و ترکی را تشکیل می دهد.

شرایط زندگی در قبرس

جزیره قبرس به خاطر سواحل خیره‌کننده‌اش معروف است، اما به خاطر کوه‌های باشکوه و دره‌های کوچک پر از تاکستان‌ها، بیشه‌های پرتقال و باغ‌های زیتون، مردم را از سراسر جهان به خود جذب می‌کند. زندگی در قبرس می تواند مزایای زیادی داشته باشد. زندگی در قبرس آرام است و فرصت های بیشتری برای گذراندن وقت در فضای باز وجود دارد.

جمهوری قبرس یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا است. این کشور دارای اقتصاد پویا، امکانات عالی برای مهاجران است. هزینه زندگی در قبرس به طور کلی پایین است، مالیات ها پایین است و قیمت ملک عموماً ارزان تر از کشورهای بزرگ اروپایی است. سبک زندگی معمولا مدیترانه ای است که با سرعتی آرام و نگرش درونگرا همراه است. انواع میوه ها، سبزیجات، ماهی و غذاهای دریایی را می توان به صورت تازه در تمام طول سال خریداری کرد.

بازارهای میوه و تره بار رنگارنگ و مقرون به صرفه نیز همه جا هستند. این جزیره گرم ترین آب و هوا را در اتحادیه اروپا دارد و قبرس حدود 320 روز آفتابی دارد. قبرس یکی از سالم ترین آب و هوای جهان را دارد. همچنین، انگلیسی در قبرس شمالی و جنوبی به طور گسترده صحبت می شود.

امنیت قبرس

قبرس یکی از امن ترین نقاط اروپاست. میزان جرم و جنایت در هر دو طرف بسیار پایین است. اگرچه قبرس به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شده است، اما این کشور مکانی بسیار امن برای گردشگران و مهاجران است. این کشور در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی جرم کمتری دارد. البته مواردی از جرایم خیابانی غیرخشونت آمیز نیز وجود دارد، اما این مشکل خاصی محسوب نمی شود. اما به طور کلی قبرس مکانی امن و آرام برای زندگی است.

مزایا و معایب زندگی در قبرس

اگرچه این جزیره یک مقصد محبوب برای بسیاری از مهاجران است، مهاجرت به قبرس مزایا و معایب خود را دارد. در ادامه به مزایا و معایب مهاجرت به قبرس می پردازیم:

جنبه های مثبت

هوای خوب و روزهای روشن و آفتابی زیاد

فرصت های زیادی برای یک سبک زندگی فعال در فضای باز (زمین های گلف عالی، به ویژه گردشگری عالی در قبرس شمالی).

سواحل بسیار زیبا برای انتخاب یک روز کنار دریا

اکثر مردم محلی به اندازه کافی انگلیسی می دانند. بنابراین نیازی به یادگیری یونانی یا ترکی نیست.

مالیات کم و هزینه کم زندگی از مزایای بزرگی هستند. این امر به ویژه در صورتی که قصد مهاجرت به قبرس شمالی را دارید صادق است. این قسمت از قبرس ارزان تر از قسمت جنوبی است.

این کشور بسیار مهاجرپذیر است.

جنبه های منفی

ژانویه و فوریه اغلب بارانی است و ممکن است بسیار سرد باشد.

جولای و آگوست ممکن است به طور غیر قابل تحملی گرم باشند، بنابراین تهویه مطبوع ضروری است.

قبرس برای پرواز مستقیم به سایر کشورهای اروپایی گزینه مناسبی نیست، اما پروازهای مستقیم زیادی به چندین کشور وجود دارد.

اینترنت با سرعت کم و قیمت بالا

کالاهای وارداتی از دو طرف (شمال و جنوب قبرس) گران هستند.

تفاوت قبرس جنوبی و قبرس شمالی

این جزیره محل زندگی دو کشور جمهوری قبرس و جمهوری ترک قبرس شمالی (TRNC) است. همچنین یک منطقه حائل به نام خط سبز بین دو کشور وجود دارد که توسط سازمان ملل ایجاد شده است. هر دو جمهوری کشورهای باثباتی با میزان جرم و جنایت نسبتا پایین هستند. مناطق شمالی و جنوبی از مهاجران استقبال می کنند و دارای جوامع بسیار بزرگ مهاجر هستند.

هزینه زندگی در شمال بسیار کمتر است. اگر به دنبال یک مقصد اقتصادی یا یک محیط زیبای مدیترانه ای هستید، قبرس شمالی ممکن است انتخاب خوبی باشد. وب سایت فوربس قبرس شمالی را به عنوان بهترین مقصد خرید ساحلی برای سال 2021 معرفی کرده است.

با این حال، اقتصاد در قبرس جنوبی با ثبات تر است و مقررات شفاف تر و سازگار با اتحادیه اروپا ارائه می دهد. اگر می‌خواهید کسب‌وکاری راه‌اندازی کنید یا از سیاست‌های مالیاتی ملایم در یک حوزه قضایی معتبر در لیست سفید استفاده کنید، جمهوری قبرس جنوبی بهتر است. خارجی ها می توانند با مجوز در قبرس شمالی و جنوبی ملک خریداری کنند.

هر کسی می تواند از مرز بین قبرس شمالی و جنوبی یا هر دو عبور کند، به شرط اینکه قوانین ویزا را رعایت کند. شهروندان اتحادیه اروپا می توانند از مرزهای بین کشورها عبور کنند. شهروندان غیر اتحادیه اروپا باید شرایط ویزا را رعایت کنند. گزینه های خرید و سرگرمی در قسمت جنوبی قبرس غنی تر است، در حالی که مکان های طبیعی و تاریخی قبرس در قسمت شمالی این کشور قرار دارند.

هزینه زندگی در قبرس جنوبی

هزینه زندگی در قبرس جنوبی با سایر کشورهای جنوب اروپا قابل مقایسه است. خرید روزانه با خرید محصولات محلی بسیار ارزان تر است. همچنین می توانید یک ملک ساحلی زیبا با قیمت مناسب خریداری کنید. غذا خوردن را ارزان تر خواهید دید. نیکوزیا به عنوان پایتخت قبرس جنوبی یکی از گران ترین شهرهای اروپا به نظر می رسد و این یکی از دلایلی است که مهاجران را برای زندگی خارج از اروپا انتخاب می کنند.

با این حال، اگر می خواهید از تمام ظرافت زندگی شهری لذت ببرید و از جریان زیاد گردشگران در تابستان ناراحت نباشید، ارزش کمی بیشتر برای زندگی در نیکوزیا را دارد. بیشترین پس انداز در هنگام مهاجرت به قبرس ناشی از شرایط عالی مالیاتی برای مهاجران است. حداکثر نرخ مالیات بر درآمد در قبرس در حال حاضر 35٪ برای درآمد بیش از 60000 یورو است.

خدمات پزشکی در قبرس جنوبی

Gesy یک سیستم مراقبت بهداشتی جهانی است که برای شهروندان رایگان است (با مشارکت خدمات خصوصی). کارمندان، مستمری بگیران و افراد دارای درآمد 2.65 درصد از درآمد خود را در سیستم بیمه سلامت ملی، کارفرمایان 2.9 درصد و افراد خوداشتغال 4 درصد با مالیات بر درآمد بیش از 180000 یورو پرداخت می کنند. مزایای بهداشتی شامل سبدی استاندارد از خدمات پزشکی از جمله بستری شدن، جراحی، داروسازی، پزشکی عمومی و تخصصی و خدمات آزمایشگاهی است. هزینه مشارکت 300 یورو در سال است.

زندگی در قبرس شمالی

مزیت اصلی زندگی در قبرس شمالی دریافت تمام مزایای سبک زندگی مدیترانه ای با قیمت بسیار پایین است. بخش شمالی جزیره تنها توسط ترکیه به رسمیت شناخته شده است، از نظر اقتصادی به اندازه جنوب قبرس قوی نیست و از تحریم ها رنج می برد. با این حال، هزینه زندگی و ملک در قبرس شمالی بسیار کمتر از بسیاری از کشورهای اروپایی است. بسیاری از مهاجران از این فرصت استفاده می کنند و در قسمت شمالی قبرس ساکن می شوند تا از زندگی بهتری برخوردار شوند. بخش شمالی جزیره نیز بدون شک زیباترین قسمت قبرس است، با قلعه های صلیبی تماشایی، شهرهای سفید پوشیده از دوران استعمار و کیلومترها سواحل شنی دست نخورده. علاوه بر این، تحصیل در قبرس به یکی از مقاصد محبوب برای مهاجرت تحصیلی در بین بسیاری از افراد از کشورهای همسایه تبدیل شده است.

هزینه زندگی در قبرس شمالی

قبرس شمالی قطعا یکی از کم هزینه ترین کشورها برای زندگی در امتداد سواحل مدیترانه است. در مقایسه با هزینه زندگی در انگلستان، قبرس شمالی ارزش صرفه جویی در هزینه را دارد. خرید و اجاره ملک بسیار ارزان تر از هر جای دیگری در مدیترانه است. اگر خرید میوه و سبزیجات از بازارهای محلی برای شما بسیار ارزان است. اما محصولات وارداتی بسیار گران هستند زیرا فقط از طریق ترکیه قابل تحویل هستند و مشمول مالیات سنگین می شوند. غذا خوردن در بیرون نیز ارزان است، به خصوص اگر بتوانید رستوران های محلی کوچک را دور از مناطق توریستی پیدا کنید.

شرایط زندگی در قبرس شمالی

بسته به درآمد شما، این جزیره می تواند تقریباً هر سطحی از سبک زندگی را که می خواهید در خود جای دهد. سینماها، کلوپ ها، کافه ها و رستوران های مختلفی برای هر سلیقه و بودجه ساکنان قبرس شمالی وجود دارد. همچنین کازینو، دیسکو، باشگاه‌ها و انجمن‌های ورزشی، سالن‌های ورزشی عمومی، استراحتگاه‌ها و کلوپ‌های ساحلی نیز وجود دارد.

علاوه بر این، از آنجایی که میانگین درآمد محلی نسبتاً متوسط ​​است، هزینه زندگی در شمال به راحتی قابل دستیابی است. شما به پزشکان و دندانپزشکان آموزش دیده بین المللی در قبرس شمالی دسترسی دارید و هزینه های درمان نیز کم است. شما می توانید فرزندان خود را به یک مدرسه بین المللی بفرستید. به عنوان مثال، مدرسه انگلیسی گیرنه با استاندارد مدارس و دوره های آموزشی بریتانیا مطابقت دارد. همچنین می توانید 9 ماه در سال را به صورت رایگان حمام کنید و هرگز از آسمان آبی و سواحل خسته نشوید.

مهاجرت به قبرس شمالی

هنگامی که به قبرس شمالی رسیدید، اجازه اقامت 90 روزه به شما داده می شود. با این حال، اگر تصمیم دارید بیشتر در منطقه بمانید، شما باید در اسرع وقت برای اجازه اقامت موقت اقدام کنید. تمامی ویزاهای اقامت دائم به عنوان ویزاهای موقت طبقه بندی می شوند تا زمانی که اقامت دائم به شما داده شود. شما باید یک کپی از قرارداد فروش ملک یا قرارداد اجاره خود را به نام خود و یک صورت حساب بانکی محلی حداقل 10000 پوند یا معادل لیر ترکیه برای هر نفر ارائه دهید.

مجوزهای موقت برای یک سال صادر می شود و باید سالانه تمدید شود. متاهلین باید سند ازدواج و فتوکپی آن را ارائه دهند. علاوه بر این، قبل از تایید مجوز باید یک بررسی سلامت انجام شود. اگر بالای 60 سال دارید، دیگر نیازی به درخواست مهر اقامت سالانه در پاسپورت خود ندارید. شما آزاد هستید که هر زمان که خواستید وارد قبرس شوید و از آن خارج شوید و تا زمانی که بخواهید در این کشور بمانید.

واحد پول قبرس شمالی لیر ترکیه (TL) است. این یک قانون چندان ثابت نیست و نرخ ارز می تواند به نفع کسانی باشد که درآمد خود را به پوند، یورو یا دلار دریافت می کنند. معاملات را می توان با تمام ارزهای اصلی شمال انجام داد. بانک مرکزی قبرس شمالی مسئول سیاست های پولی، اعتباری و نرخ ارز است و به عنوان بانکدار دولت عمل می کند. زمان معاملات در تابستان از ساعت 8:30 صبح تا 14:00، دوشنبه ها از 15:00 تا 18:00 و در زمستان از 8:30 صبح تا 17:00 می باشد.

بانک های تجاری در TRNC می توانند شعبه های بانک های بزرگ مستقر در ترکیه یا بانک های محلی واقعی در TRNC باشند. افتتاح حساب بانکی در قبرس شمالی آسان است. اگرچه بانک های مختلف ممکن است الزامات کاغذی متفاوتی داشته باشند، اکثر آنها به گذرنامه یا گواهینامه رانندگی شما نیاز دارند. همچنین رقابت سالمی در بانکداری پیشرفته در قبرس شمالی وجود دارد، به طوری که برخی از بانک هایی که اخیراً افتتاح شده اند، نرخ های بهره بهتری را ارائه می دهند.

سلامتی در قبرس شمالی

اگر به مراقبت پزشکی نیاز دارید، قبرس شمالی گزینه ای از بیمارستان ها و کلینیک های دولتی را ارائه می دهد. امکانات و بیمارستان های خصوصی مراقبت های بهداشتی در قبرس شمالی با امکانات جدید از جمله بیمارستان دانشگاه خاور نزدیک و یک دانشکده پزشکی که امکانات و فرصت های پزشکی در سطح جهانی را ارائه می دهد بسیار عالی هستند. برخی از بیمارستان های خصوصی به خارجی ها سیستم عضویت ارائه می دهند که در آن می توانید سطح خاصی از عضویت سالانه را انتخاب کنید که به شما حق تخفیف در هزینه های پزشکی را می دهد.

تمامی بیمارستان های قبرس شمالی دارای کارکنان انگلیسی زبان در بخش های اورژانس هستند. با این حال، آنها استخدام مترجم برای مسائل پزشکی پیچیده تر را توصیه می کنند. درمان در بخش حوادث و اورژانس. شماره اورژانس 112 است.

یا برای درمان فوری به نزدیکترین بیمارستان یا کلینیک بهداشتی بروید. هیچ کس کمک اضطراری را رد نمی کند، صرف نظر از اینکه بتواند کمک کند یا نه! داروخانه ها در قبرس شمالی تقریباً تمام داروهای تجویزی را می فروشند و اغلب قیمت ها پایین است.

دکمه بازگشت به بالا