فرجام نابرجام مذاکرات فرابرجامی – شیمیشی

اگرچه رئیس هیات مذاکره‌کننده ایران و وزارت امور خارجه و رسانه‌های خصوصی ایران در مورد رویکرد و محتوای این مذاکرات سکوت اختیار کردند، اما برخی رسانه‌های بین‌المللی نزدیک به آنها و اکثر آنها نیز این مذاکرات را به عنوان مذاکرات منطقه‌ای تلقی کردند. مذاکرات. دیده اند در محافل سیاسی ایران می گفتند فربرجمی معروف است.

جمهوری اسلامی ایران در گذشته مخفیانه و مستمر انواع مذاکرات منطقه ای، حقوق بشری و نظامی بویژه توافق موشکی تحت عنوان برنامه 2، 3 و … را به طور مخفیانه و مستمر و حتی با تصویب آن در مجلس یازدهم رد کرد. قانون قانون اقدام راهبردی شرایط روشن و بسیار سختی را بیان کرده است که نقض توافق کشورهای 1+4 را تعریف کرده است.

اما اخبار غیر رسمی حاکی از انحراف تیم مذاکره کننده ایران از سیاست کلان جمهوری اسلامی ایران یعنی انجام مذاکرات منطقه ای و بین المللی و نقض قانون اقدام راهبردی به ویژه ماده 6 این قانون و شبهه مذاکرات دیهوک است. راه حل دولت سیزدهم برون رفت از مشکلات و گرفتاری های اقتصادی با دریافت حدود ده میلیارد دلار از منابع مسدود شده ایران در عراق و کره جنوبی و … است. این منابع فقط باید برای خرید اقلام و اقلام خاص مورد تایید ایالات متحده استفاده شوند

اگر این گمانه زنی ها صحت داشته باشد، این توافق نه تنها با توافق ملی برجام ناسازگار است، بلکه یک توافق کوتاه مدت است که کمترین تاثیر اقتصادی را بر زیرساخت ها و سرمایه گذاری های سازنده سازنده دارد و نمی تواند بستری برای بلندمدت باشد. رونق اقتصادی پایدار برای کشور.. انگیزه تقویت اثرات جاری و باندی این مذاکرات در انتخابات اسفند 1402.

بدون شک هر گشایشی برای بهبود شرایط خاص و شرایط سخت زندگی مردم گامی ارزشمند تلقی می شود، اما اگر این گام ها با وجود شیرینی و آسایش کوتاه مدت، منجر به از دست دادن تدریجی ملت بلوکه شده کشور شود. . منابع و این دارایی که می تواند یک مذاکره هوشمندانه و یک توافق اساسی و رسمی باشد، گشایش های ارزشمندی را به دنبال خواهد داشت و با هدف توسعه همه جانبه و پایدار، خروج از صندوق ذخیره ارزی در این مسیر نه تنها مثبت و سازنده است، بلکه توافق در سطح توافقات ترکمنستان و در گلستان و ضرر محض برای مردم خواهد بود.

امید است این اخبار و گمانه زنی ها صحت نداشته باشد و دولت در این دور از مذاکرات به توافقی بهتر و مفیدتر از توافق بین المللی دست یابد.

311311

دکمه بازگشت به بالا