صادرات محصولات غذایی آذربایجان شرقی به ۴۵ کشور دنیا – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین ، مسلم نجفی در نشست خبری روز جهانی امنیت غذایی در سالن همایش های دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه امسال روز جهانی غذا به عنوان «استانداردهای غذایی برای زندگی» نامگذاری شده است، گفت: مواد غذایی ایمنی و بیماری های مرتبط با مواد غذایی در جهان از اهمیت ویژه ای برخوردار است و بر همین اساس مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز 7 ژوئن یا 17 ژوئن را به عنوان روز جهانی ایمنی مواد غذایی نامگذاری کرد.

نجفی با اشاره به اهمیت غذای سالم، کافی و ایمنی غذایی که بخش مهمی از امنیت غذایی است، گفت: بیش از 200 نوع بیماری ناشی از غذای بد حاوی باکتری، ویروس، انگل، سموم و مواد شیمیایی است. بر اساس آمار و دانش سازمان جهانی بهداشت، سالانه بیش از 600 میلیون نفر در اثر مصرف غذاهای کثیف و ناسالم بیمار می شوند و 420 هزار نفر جان خود را از دست می دهند.

وی ادامه داد: 40 درصد اختلالات خوردن در کودکان زیر پنج سال رخ می دهد که 9 درصد جمعیت جهان را شامل می شود.

نجفی با اشاره به اینکه شرایط کنونی کشورمان از نظر امنیت غذایی و نظارت مناسب است و نگرانی خاصی وجود ندارد، گفت: تغییر شیوه کشاورزی و باغداری، تاکید بر شیوه های تولید، نحوه مصرف و در رشته کشاورزی ایمنی مواد غذایی باید توسط سازمان های مسئول ارزیابی شود

وی به وظایف اصلی معاونت غذا در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در سال گذشته تعداد کل نمونه های ارسالی به آزمایشگاه 8166 نمونه بوده و کالاهای معدوم شده در حوزه های مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی است. 85 قلم و واحد مواد غذایی و 103 مورد شرب به مراجع قضایی ارجاع شده است.

وی به وظایف اصلی این معاونت در حوزه مواد غذایی اشاره کرد و گفت: اجرای برنامه ملی نظارت بر سطح عرضه مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی، اجرای برنامه نظارت بر ایمنی محصولات کشاورزی، کاهش 20 درصدی نمک، ساده مصرف شکر و اسیدهای چرب ترانس و چربی در مجوز تولید مواد غذایی صنعتی در استان ظرف مدت 5 سال، برنامه غنی سازی آرد با آهن و اسید فولیک و شیر و ماست با ویتامین D، اجرای برنامه های آموزشی و … این رذیله در زمینه غذا

صادرات محصولات غذایی آذربایجان شرقی به 45 کشور جهان

وی بیان کرد: امیدواریم در سال های آینده با تلاش معلمان و متخصصان داخلی به پیشرفت های بزرگی دست پیدا کنیم و در همه زمینه های بهداشتی در حوزه غذا کارهای بزرگی انجام دهیم. برای فرهنگ سازی در زمینه غذا و دارو..

یوسف رمضانی رئیس هیئت بازرسی مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی وزارت غذا و دارو نیز به وجود قاچاق و جعل مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی در همه کشورها توجه کرد و گفت: پتانسیل های بالا و توانمندی های استان آذربایجان شرقی در تولید محصولات آرایشی و بهداشتی باکیفیت وجود دارد و گفت: در حال حاضر 141 واحد تولیدی و 24 کارخانه در استان در زمینه تولید محصولات آرایشی و بهداشتی و فرآورده های این محصولات فعالیت می کنند. واحد صادر می شود. برای کشورهای دیگر

وی گفت: ایران یکی از تولیدکنندگان محصولات حلال است و وظیفه اصلی معاونت غذا و دارو نظارت و نظارت بر ایمنی، بهداشت و کیفیت، تولید و نگهداری مواد غذایی و آشامیدنی در کارخانجات و کارخانجات تولیدی و… است.

وی در خصوص اعطای مجوز تولید مواد غذایی در استان گفت: زمانی مجوز برای واحدی داده می شود که مدارک لازم برای واحد تولیدی تکمیل شده و بازگشت کالا و محصولات غذایی سایر کشورها به استان آذربایجان شرقی صفر شود. و صادرات استان ما در سالهای اخیر رو به افزایش است.

یوسف جوادزاده مدیر اداره کنترل دارو نیز در این نشست در خصوص کیفیت داروهای داخلی گفت: داروهایی که در داخل تولید می شوند از نظر کمیت و کیفیت با داروهای خارجی متفاوت هستند.

چون افرادی که در خارج از کشور هستند برای انتقال داروهای ایرانی به وزارت غذا و دارو مراجعه می کنند و مجوز مصرف 3 یا 6 ماهه آن را در خارج از کشور می دهند.

وی با بیان اینکه با توجه به هزینه بالای دریافت دارو برای برخی از بیماران، آن داروها در داروخانه های منتخب استان توزیع می شود، گفت: با توجه به تحقیقات و استفاده از داروهای ایرانی توسط متخصصین بیماران پیوندی، تاثیر داروهای ایرانی و خارجی بر روی داروها در این بیماران متفاوت است.

وی در خصوص داروی ورزشی در داروخانه ها گفت: تمامی داروهای موجود در داروخانه ها دارای برچسب، مجوز و تاریخ ساخت و تاریخ انقضا هستند.

وی دریافت این مکمل های ورزشی را از باشگاه های ورزشی توصیه نکرد.

وی با تاکید بر نظارت دقیق بر عرضه دارو در سطح استان ادامه داد: در سال گذشته 2 هزار و 629 مورد از داروخانه های خصوصی، 111 مورد از داروخانه های بیمارستانی و 353 مورد از شرکت های توزیع دارو بازدید شد که از این تعداد 450 مورد تذکر شفاهی و کتبی بوده است. پیدا کردن همچنین 4 مورد داروخانه در تعزیرات تعیین شده است.

علی اسکسر حمیدی مدیر بازرسی آزمایشگاه غذا و دارو نیز در این جلسه اعلام کرد که رسانه ها نقش بسزایی در آگاهی بخشی و بالا بردن موضوع ایمنی مواد غذایی دارند و انتظار می رود معاونت رئیس جمهور را در فرهنگ سازی یاری کنند. این موضوع مهم از ایمنی غذا و دارو محافظت می کند.

وی با اشاره به اینکه آزمایشگاه یکی از الزامات مهم در سیستم کنترل مواد غذایی است، ادامه داد: در کنترل ایمنی مواد غذایی با وزارت بهداشت و سازمان جهاد کشاورزی همکاری می کنیم و 40 درصد نمونه هایی که ارسال شده بستگی به این دارد. نه. به دستیار بهداشت.”

وی ادامه داد: حدود 12 آزمایشگاه دارای مجوز نیز برای انجام آزمایشات غذایی در استان فعالیت می کنند.

دکمه بازگشت به بالا