ترندهای کسب و کارعمومی

علت سردرد نخوردن قهوه

هیچ‌چیز مانند یک فنجان قهوه تازه نمی‌تواند باعث سرحالی در صبح شود. اگر عادت به نوشیدن قهوه برای شروع روز خود دارید، ممکن است زمانی که فنجان صبحگاهی خود را نمی‌نوشید، «سردرد کافئینی» را تجربه کرده باشید. تو تنها نیستی. درواقع، سردردهای کافئینی در میان افرادی که قهوه می‌نوشند، بسیار رایج است. اما آیا واقعاً قهوه می‌تواند باعث سردرد شود؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا باهم به این سؤال پاسخ دهیم.

کافئین چیست؟

کافئین یک محرک طبیعی است که بیشتر در چای، قهوه و گیاهان کاکائو یافت می‌شود. این محرک با تحریک مغز و سیستم عصبی مرکزی به شما کمک می‌کند هوشیار بمانید و خستگی کمتری تجربه کنید. درواقع کافئین با مسدود کردن اثرات آدنوزین، که یک انتقال‌دهنده عصبی است که مغز را آرام می‌کند و باعث می‌شود احساس خستگی کنید، عمل می‌کند. به‌علاوه آن می‌تواند سطح آدرنالین خون را افزایش دهد و فعالیت مغزی انتقال‌دهنده‌های عصبی دوپامین و نوراپی نفرین را زیاد کند.

این ترکیب بیشتر مغز را تحریک می‌کند و حالت برانگیختگی، هوشیاری و تمرکز را تقویت می‌کند. ازآنجاکه کافئین بر مغز شما تأثیر می‌گذارد، اغلب به‌عنوان یک داروی روان‌گردان شناخته می‌شود.

سردرد چیست؟

اجازه دهید از ابتدا شروع کنیم: سردرد چیست؟ سردرد یک بیماری شایع است که به‌عنوان درد در سروصورت مشخص می‌شود. سردرد بسته به‌شدت آن می‌تواند ضربان دار، ثابت، تیز یا کسل‌کننده باشد و ممکن است از سی دقیقه تا یک الی دو هفته طول بکشد.

عوامل مؤثر بر سردرد شامل محرک‌‌هایی ازجمله استرس، درد عضلانی و اضطراب است، اما تنها محدود به همین‌ها نمی‌شوند.

بااین‌حال، چیزی که باید از آن آگاه باشید این است که سردرد با میگرن متفاوت است. علائم مرتبط با دومی، گاهی اوقات می‌تواند متنوع‌تر باشد. ایجاد حالت تهوع و یا استفراغ، حساسیت به نور و یا صدا دیدن لکه‌ها ازجمله علائم میگرن است.

اگر از قیمت قهوه گانودرما برای لاغری خبر ندارید اینجا کلیک کنید

آیا قهوه سردرد را درمان می‌کند یا باعث سردرد می‌شود؟

درحالی‌که برخی از افراد از قهوه به‌عنوان درمانی برای سردرد استفاده می‌کنند، برخی دیگر متوجه می‌شوند که قهوه باعث سردرد آن‌ها می‌شود. پس درواقع قهوه هم می‌تواند سردرد را بهتر کند و هم باعث ایجاد آن شود. در ادامه آنچه باید در مورد قهوه، ترک قهوه و سردرد بدانید آمده است.

قهوه به‌عنوان یک درمان به چه معنی است؟

وقتی سرتان درد می‌کند، می‌خواهید سریع تسکین پیدا کنید. در برخی موارد، قهوه ممکن است سردرد را کاهش دهد و حتی ممکن است اثر درمان‌های بدون نسخه (OTC) سردرد را افزایش دهد. چه از آسپرین، ایبوپروفن یا استامینوفن استفاده کنید، آن‌ها با مصرف قهوه می‌توانند سریع‌تر و بهتر عمل ‌کنند و درد را برای مدت طولانی‌تری از بین ‌ببرند.

یک بررسی جدید به این موضوع پرداخته است که آیا قهوه باعث بهبود کارایی مسکن‌ها در درمان سردرد می‌شود یا خیر. این بررسی نشان داد که قهوه “به‌طور قابل‌توجهی” اثربخشی درمان‌های سردرد را افزایش می‌دهد.

اکثر مطالعات در مورد قهوه و سردرد و به‌طور خاص به سردرد تنشی و میگرن می‌پردازند. اما هیچ مدرک علمی مبنی بر اینکه قهوه انواع دیگر سردردها را کاهش می‌دهد وجود ندارد.

درهرصورت، به نظر می‌رسد که کافئین می‌تواند درد ناشی از سردرد را کاهش دهد یا حداقل قدرت داروی مسکن شما را افزایش دهد.

قهوه دقیقاً چگونه سردرد را بهبود می‌بخشد؟

رگ‌های خونی تمایل دارند قبل از سردرد منبسط شوند. قهوه گانودرما برای زود انزالی و کافئین دارای خاصیت منقبض‌کننده عروق است، به این معنی که رگ‌های خونی را باریک می‌کند و جریان خون محدود شود. ازآنجایی‌که قهوه از گشادشدن رگ‌های خونی جلوگیری می‌کند، پس جلوی سردرد نیز گرفته می‌شود.

بسیاری از درمان‌های سردرد مانند اکسدرین، و برخی از داروهای تجویزی دیگر برای سردرد درواقع حاوی کافئین‌ هستند. به همین دلیل، برخی افراد ممکن است متوجه شوند که یک فنجان قهوه ساده سردردشان را تسکین می‌دهد چون قهوه نیز دارای کافئین است. اگر طرفدار قهوه نیستید اما می‌خواهید از کافئین برای تسکین سردرد خود استفاده کنید، چای سبز یا سیاه را امتحان کنید زیرا هر دو حاوی کافئین هستند.

بااین‌حال، هنگام درمان سردرد با قهوه باید مراقب باشید، زیرا ممکن است بیش‌ازحد مصرف کنید و برعکس دچار سردرد بیشتر شوید.

قهوه می‌تواند باعث سردرد شود اما چگونه؟!

قهوه از طرق مختلف می‌تواند روی بدن اثر گذارد و باعث سردرد شود.

  1. قهوه می‌تواند باعث ادرار بیشتر شود و به‌طور بالقوه بدن شما را کم آب کند. به‌نوبه خود، کم‌آبی می‌تواند باعث سردرد شود.
  2. سردرد همچنین می‌تواند ناشی از مصرف بیش‌ازحد کافئین باشد. طبق تحقیقات انجام گرفته‌شده، مصرف بیش‌ازحد کافئین می‌تواند باعث سردرد و همچنین طیف وسیعی از عوارض جانبی دیگر شود. شما حداکثر می‌توانید روزانه ۴۰۰ میلی‌گرم کافئین معادل حدود چهار فنجان قهوه دم‌کرده در روز مصرف کنید و بنوشید در غیر این صورت ممکن است قهوه اثر عکس گذاشته و باعث ایجاد سردرد یا شدت گرفتن آن شود.
  3. ترک قهوه که در ادامه مقاله به آن می‌پردازیم.

به یاد داشته باشید که قهوه تنها چیزی نیست که حاوی کافئین است. کافئین را می‌توان در بسیاری از غذاها و نوشیدنی‌های دیگر یافت، مانند:

  • نوشیدنی‌های انرژی‌زا
  • نوشابه

اگر هنگام مصرف قهوه دچار سردرد می‌شوید، آب می‌تواند بهترین راه برای تسکین باشد زیرا باکم آبی ناشی از عوارض جانبی بالقوه کافئین مقابله می‌کند.

ترک قهوه به‌عنوان یک علت برای ایجاد سردرد.

درحالی‌که قهوه می‌تواند هم سردرد را درمان کند و هم باعث ایجاد سردرد شود، ترک قهوه نیز می‌تواند در ایجاد سردرد مؤثر باشد.

اگر شروع به کاهش مصرف کافئین خود کرده‌اید، ممکن است دچار سردرد شوید. یک منبع معتبر در سال ۲۰۰۹ اشاره کرد که سردرد یکی از علائم اصلی ترک قهوه است.

طبق یک مقاله در سال ۲۰۱۷، این به دلیل چیزی به نام “اثر برگشتی” است. ازآنجایی‌که قهوه می‌تواند سردرد شما را از بین ببرد، کاهش مصرف قهوه ممکن است منجر به سردردهای دردناک‌تر و مکرر شود، زیرا همان‌گونه که در مطالب قبلی بیان شد، هنگامی‌که ما قهوه یا هر نوشیدنی کافئین‌دار می‌نوشیم (مانند چای، نوشیدنی‌های انرژی‌زا)، کافئین باعث انقباض رگ‌های خونی در مغز می‌شود. هنگامی‌که مصرف کافئین را متوقف می‌کنید، رگ‌های خونی در مغز منبسط می‌شوند. این جریان خون را افزایش می‌دهد و می‌تواند باعث سردرد شود. اگر به مسکن‌ها وابسته شوید، اثر برگشتی نیز ممکن است رخ دهد: وقتی مصرف داروهای سردرد را کاهش می‌دهید، ممکن است بیشتر و شدیدتر دچار سردرد شوید.

علائم سردردهای مرتبط با قهوه چیست؟

سردردهای مرتبط با ترک قهوه و مصرف بیش‌ازحد قهوه که به آن سردردهای کافئینی می‌گویند، لزوماً با سردردهای معمولی متفاوت نیستند.

هیچ اتفاق‌نظری در مورد اینکه چه مدت طول می‌کشد تا سردرد کافئینی بعد از مصرف قهوه ظاهر شود وجود ندارد. اگر مشکوک هستید که کافئین باعث سردرد شما می‌شود، بهتر است مصرف قهوه را کاهش دهید و ببینید که چگونه بر علائم شما تأثیر می‌گذارد. برای جلوگیری از سردرد ناشی از ترک قهوه به‌آرامی مصرف کافئین را کاهش دهید.

سردرد ناشی از ترک کافئین اغلب با علائم دیگری همراه است، مانند:

  • خستگی
  • تحریک‌پذیری
  • سستی
  • مشکل در تمرکز
  • بی‌خوابی

اگر در حال ترک قهوه هستید، بهتر است با یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنید.

 برای رهایی از سردرد ناشی از مصرف قهوه چه کنیم؟

اگر سردرد ناشی از کافئین یا ترک کافئین دارید، ممکن است با انجام موارد زیر تسکین پیدا کنید:

هیدراتاسیون یک درمان رایج برای سردرد است.

خواب می‌تواند راه مؤثری برای تسکین سردرد باشد.

اگر سردرد شما ناشی از مسکن‌ها نیست، آن‌ها می‌توانند به‌طور موقت به تسکین درد سردرد کمک کنند.

کمپرس سرد، مانند کمپرس یخ، می‌تواند درد را کاهش دهد.

اگر می‌خواهید مصرف کافئین خود را بدون تجربه علائم ترک کاهش دهید، به‌جای قطع کامل کافئین، مصرف قهوه را به‌تدریج کاهش دهید. بنیاد آمریکایی میگرن توصیه می‌کند که مصرف کافئین خود را هر هفته تا ۲۵ درصد کاهش دهید تا زمانی که آن را به‌طور کامل قطع کنید.

سخن آخر

درحالی‌که قهوه می‌تواند سردرد را درمان کند، همچنین می‌تواند به دلایلی باعث ایجاد سردرد شود مانند ترک کافئین. به همین دلیل، استفاده کم و بااحتیاط از قهوه مهم است.

اگر مدام سردرد دارید، بهتر است با یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی صحبت کنید. سردردهای مداوم می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل عمیق‌تر باشد و ممکن است به داروهای تجویزی نیاز داشته باشید.

درباره تیم تحریریه سایت دکتر جباری اگرچه بسیاری از افراد ترک کافئین را با مصرف زیاد آن مرتبط می‌دانند، اما طبق گفته پزشکی جان هاپکینز، وابستگی می‌تواند پس از نوشیدن یک فنجان کوچک قهوه – حدود 100 میلی گرم کافئین – در روز شکل بگیرد.

مطالعه بیشتر : قهوه گانودرما برای زگیل تناسلی

علت بروز سردرد

کافئین منجر به باریک شدن عروق خونی در مغز می شود؛ و بدون مصرف آن عروق خونی فرد مصرف کننده گشاد می شود. افزایش جریان خون منجر به سردرد یا علائم دیگر ترک کافئین می شود.

  1. مسکن های بدون نسخه مصرف کنید

چندین مسکن می توانند به تسکین سردرد کمک کنند، از جمله:

  • ایبوپروفن (ادویل)
  • استامینوفن
  • آسپرین

این داروها معمولاً هر چهار تا شش ساعت یک بار مصرف می شوند تا زمانی که سردرد شخص کاهش یابد. دوز مصرفی شما به نوع و قدرت مسکن بستگی دارد. یکی از راه‌های کاهش سردرد ناشی از ترک کافئین – و همچنین سایر سردردها – مصرف مسکن‌هایی است که شامل کافئین به عنوان یک ماده است. کافئین نه تنها به بدن شما کمک می کند دارو را سریعتر جذب کند، بلکه این داروها را 40 درصد موثرتر می کند. ذکر این نکته حائز اهمیت است که مصرف کافئین از هر نوعی به وابستگی بدن شما کمک می کند. این که اجازه دهید مصرف کافئین به پایان برسد یا مصرف آن را از سر بگیرد، به شخص بستگی دارد. اگر مسکن مصرف می کنید، مصرف خود را به دو بار در هفته محدود کنید. مصرف بیش از حد این داروها می تواند منجر به سردردهای عود شونده شود. با افزایش دمای هوا در تابستان نیز شایع میشوند.

دکمه بازگشت به بالا