سردرگمی اسرائیل در پیچ تونل‌های غزه

به گفته مقامات اسرائیلی، شبکه زیرزمینی حماس کلید عملیات این جنبش در میدان نبرد است و برای مانور دادن اعضای این گروه در سرتاسر میدان نبرد و ذخیره سلاح استفاده می شود و به رهبران این گروه اجازه فرماندهی و کنترل خود را می دهد. نیروها

به گزارش شیمیشی از شهر بصیرت، وجود شبکه پیچیده و گسترده ای از تونل های زیرزمینی در نوار غزه در سال 2008 یعنی در جریان جنگ 22 روزه کشف شد. در زمانی که رژیم صهیونیستی با موج موشک های گروه های مقاومت مواجه شد و در نهایت مشخص شد این سلاح ها از طریق تونل های مخفی وارد غزه شده است.

این تونل ها در ابتدا عمدتاً در منطقه شهر رفح در جنوب غزه به منظور قاچاق از مصر حفر شده و علیرغم تلاش مقامات مصری برای جلوگیری از قاچاق، از آنها برای قاچاق استفاده می شد. زمان طولانی. بعدها این تونل ها به سایر نقاط غزه رسید و گفته می شود طول این تونل ها که به شکل عنکبوت یا شبکه ساخته شده اند حداقل 500 کیلومتر است. عمق این تونل ها متفاوت است و گفته می شود برخی از آنها در عمق 70 تا 100 متری حفر شده اند که کشف، رسیدن و نابودی آن برای اسرائیل بسیار دشوار است.

گفته می شود که تونل های غزه بعد از تونل های کره شمالی بزرگترین شبکه تونل های جهان است. به گفته مقامات اسرائیلی، شبکه زیرزمینی حماس کلید عملیات میدان نبرد است و برای مانور دادن اعضای این گروه در میدان جنگ و ذخیره سلاح استفاده می شود و به رهبران این گروه اجازه می دهد تا نیروهای خود را فرماندهی و کنترل کنند.

ارتش رژیم اشغالگر مدعی شد که نیروهای خود را برای نبرد در تونل ها آموزش داده و نقشه آن تونل ها را به دست آورده اند، اما پس از گذشت بیش از دو ماه از آغاز جنگ، با وجود یافتن و بستن برخی تونل ها، همچنان توانسته اند. برای تخریب کامل این تونل ها، از بین بردن، شبکه پیچیده محافظت نمی شود. در همین رابطه یکی از روسای سابق شورای امنیت ملی رژیم صهیونیستی خاطرنشان کرد: طول تونل های حماس بسیار بیشتر از آن چیزی است که اسرائیل تصور می کند و به هزاران کیلومتر می رسد.

طبیعتاً ارتش اسرائیل نمی خواهد سربازان خود را به زیر زمین بفرستد، زیرا تونل های حماس برای آنها ناشناخته است و زمانی که قدرت تاکتیکی خود را از دست بدهند، با تله های انفجاری مواجه خواهند شد. بنابراین ارتش اسرائیل با روش های مختلف سعی در کشف و تخریب این تونل ها دارد. از جمله حملات هوایی، استفاده از مواد منفجره مایع، استقرار روبات‌ها، سگ‌ها و هواپیماهای بدون سرنشین و اخیراً شروع به پمپاژ آب دریا به داخل تونل‌ها شده است.

اسرائیل که از شبکه گسترده و گسترده تونل های حماس در زیر نوار غزه آسیب زیادی دیده است، پمپ های قدرتمندی را در شمال نوار غزه نصب کرده و قصد دارد این تونل ها را با آب آب بندی کند. البته این تاکتیک جدیدی نیست و در سال 2015 ارتش مصر تونل های صحرای سینا را برای تخریب تونل های حماس بست و کشاورزان مصری از خشک شدن محصولاتشان شکایت کردند.

در این میان، پمپاژ آب دریا و ارسال آن به زیر زمین، پیامدهای منفی برای اسرائیل دارد. به عنوان مثال، برخی رسانه ها فایل ضبط شده ای را منتشر کردند که حاوی گفتگوی داغ بین بنیامین نتانیاهو و زندانیان آزاد شده و خانواده هایشان بود که در آن اسرائیلی ها با عصبانیت به نتانیاهو می گفتند که پمپاژ آب به داخل تونل ها منجر به کشته شدن بقیه زندانیان حماس می شود.

از سوی دیگر، ایالات متحده آمریکا اگرچه حامی و متحد اصلی اسرائیل در جنگ غزه است، اما به دلیل اثرات زیست‌محیطی و نامشخص بودن تأثیر آن بر ساختمان‌ها، نگران اعتراضات جهانی علیه اسرائیل است. این عمل در غزه و به همین دلیل استفاده از ابزارهایی مانند سگ و ربات برای تمیز کردن تونل ها پیشنهاد شده است. علاوه بر این، برخی از مقامات دولت بایدن نگران هستند که استفاده از آب دریا موثر نباشد و آب شیرین غزه را به خطر بیندازد.

از سوی دیگر، رهبران جنبش تاکید کردند که در دو سال گذشته با تکیه بر فناوری امروز، تغییرات و بهبودهای مهمی در تونل های غزه ایجاد کرده و آسیب پذیری آن را کاهش داده اند. برخی از تحلیلگران نظامی معتقدند با وجود اینکه اسرائیل 40 درصد غزه را در اختیار دارد. اما کنترلی بر تونل ها ندارد و این در شرایطی است که جنگ اصلی زیرزمینی در جریان است و حماس آماده غافلگیری های جدید علیه رژیم اشغالگر است.

در هر صورت تونل های وسیع زیر غزه یک مزیت نظامی و تاکتیکی برای حماس در این جنگ سخت و به دلیل سردرگمی و درماندگی اسرائیل بر سر این تونل ها بوده است. هیچ امیدی برای ارتش اسرائیل برای شکست حماس وجود ندارد. از این رو، جنگ به مرحله فرسایش رسیده و در نهایت اسرائیل پس از ناکامی در دستیابی به اهداف اولیه خود (نابودی حماس و آزادی یکجانبه اسرا) مجبور به پذیرش آتش بس خواهد شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا