سایه شکست بر سر دموکرات‌ها

اوباما و دیگر رهبران دموکرات می گویند بایدن باید کمپین سختی از جمله سفرهای مکرر به ایالت های میدان جنگ و مناظره های ریاست جمهوری انجام دهد تا رأی دهندگان را متقاعد کند که او نه دروغگو است و نه دروغگو.

به گزارش شیمیشی، فخرالدین اسدی در یادداشتی نوشت: نظرسنجی های عمومی و ایالتی حاکی از کاهش چشمگیر محبوبیت جو بایدن در میان رای دهندگان آمریکایی است. هنگامی که دونالد ترامپ و جمهوری خواهان کارزار انتخاباتی خود را در ایالت های خاکستری (حساس) مانند جورجیا، آریزونا، اوهایو، فلوریدا، مین، میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین ایجاد می کنند، این روند شدیدتر می شود. در چنین شرایطی، رهبران و چهره های برجسته حزب دموکرات نمی توانند ناامیدی خود را در برابر شکست بایدن و بازگشت ترامپ به کاخ سفید پنهان کنند. ناکامی ایالات متحده در مدیریت دو جنگ اوکراین و غزه بر شدت این نارضایتی افزوده و قدرت ارباب نشینی بایدن را از نظر پایگاه رأی گیری دموکرات ها در سال 2020 کاهش داده است. از رنگین‌پوستان و اسپانیایی‌ها گرفته تا مسلمانان و جوانان، دیگر مانند سال 2020 نمی‌خواهند به دموکرات‌ها و بایدن رأی دهند و کامالا هریس، معاون رئیس جمهور بایدن را نامزد نمی‌دانند. گزینه مناسب برای جایگزینی او می توان گفت که حزب دموکرات با بحران گسترده ای مواجه است که به دلیل تصمیم ترامپ برای بازگشت به کاخ سفید و ناامیدی بسیاری از رای دهندگان مستقل از بایدن، عبور از آن آسان به نظر نمی رسد!

هشدار اوباما به کاخ سفید

یکی از موضوعاتی که در روزهای اخیر در فضای رسانه ای و انتخاباتی آمریکا مشاهده شده، ورود جدی تر اوباما به رقابت های انتخابات ریاست جمهوری (به عنوان حامی بایدن) است. رئیس جمهور سابق آمریکا نمی تواند نگرانی خود را از نظرسنجی هایی که نشان دهنده شکست مطلق بایدن در انتخابات ریاست جمهوری 2024 است پنهان کند. در حالی که بایدن نگاهی آرمان گرایانه به این سنت دارد، اما اوباما با معاون رئیس جمهور سابق خود در این زمینه موافق نیست! در انتخابات میان دوره ای کنگره (2022)، اوباما مستقیما وارد شد، جایی که برخی از نامزدهای طرفدار ترامپ در انتخابات سنا شکست خوردند. اما این بار میزان نارضایتی مردم از بایدن به حدی است که شاید اعلام حمایت باراک و میشل اوباما از رئیس جمهور نالایق و بحران ساز آمریکا نتواند به دموکرات ها برسد. پیشنهاد بایدن این است که مانند انتخابات میان دوره ای کنگره، کسانی که از حضور ترامپ در رأس معادلات سیاسی و اجرایی آمریکا می ترسند، باید رای خود را به نفع حزب دموکرات به صندوق بیندازند. به عبارت دیگر، بایدن برای شکست مجدد ترامپ در انتخابات بعدی، آرای منفی را شمرد، نه آرای مثبت ناشی از عملکرد مثبت خود در کاخ سفید. او یک بار در سال 2022 (انتخابات میان دوره ای) و در سنا طعم این پیروزی را چشید و فکر می کند در سال 2024 نیز همین معادله تکرار خواهد شد!

ضیافت خبرنگار در کاخ سفید

اوباما، یکی از روسای جمهور سابق ایالات متحده، اخیراً در یک مهمانی در کاخ سفید با حضور جو بایدن شرکت کرد و با معاون سابق رئیس جمهور خود درباره نگرانی ها و توصیه هایی در مورد کمپین های انتخاباتی گفتگو کرد. روزنامه واشنگتن پست با انتشار منابع علمی نوشت: اوباما مشتاقانه با بایدن درباره انتخابات 2024 و تلاش دونالد ترامپ برای بازگشت به ریاست جمهوری صحبت کرد و پیشنهاد داد که کارزار انتخاباتی با انرژی بیشتری آغاز شود. نکته مهم از نگاه این روزنامه انگلیسی نام اوباما است که در لیست بازدید از کاخ سفید یافت نمی شود. بر اساس اخبار واشنگتن پست، اوباما در آخرین دیدار با بایدن از او خواست تا مرکز مبارزات انتخاباتی خود را که مقر آن در ایالت دلاور است، قوی‌تر کند و قوی‌تر عمل کند. اوباما در یک شام جداگانه با بایدن در تابستان گذشته، ترامپ را رقیب قوی‌تر از آنچه بسیاری از دموکرات‌ها پیش‌بینی می‌کردند توصیف کرد. از سوی دیگر، با آغاز 9 روز دیگر انتخابات آیووا، ترامپ در نظرسنجی ها از رقبای جمهوری خواه خود پیشی گرفت. بایدن 81 ساله در حال حاضر کمترین میزان محبوبیت را در بین هر رئیس‌جمهوری آمریکا دارد و در نظرسنجی‌ها به عنوان رقیب احتمالی جمهوری‌خواه او از ترامپ عقب تر است.

نشانه های شکست بایدن قوی تر شده است

رمزگشایی از سخنان اوباما در دیدار با بایدن کار سختی نیست! رئیس جمهور سابق آمریکا معتقد است که دموکرات ها ترامپ و تلاش او برای بازگشت به کاخ سفید را بیش از حد ارزیابی کرده اند و نسبت به نظرسنجی های عمومی و ایالتی (که نشان دهنده شکست بایدن و دموکرات ها است) بی تفاوت هستند. ویلیام گالستون، یکی از اعضای ارشد اندیشکده بروکینگز، درباره این موضوع با خبرگزاری فرانسه صحبت کرد و گفت: “اگر انتخابات فردا برگزار می شد، بایدن شکست می خورد.” این منبع همچنین خاطرنشان کرده است که نگرانی دموکرات ها همزمان با افزایش نگرانی رای دهندگان از وضعیت اقتصادی و سن بایدن افزایش یافته است. بایدن اخیراً در یک سخنرانی مبارزاتی در پنسیلوانیا ترامپ را محکوم کرد و او را با نازی ها مقایسه کرد و او را «بیمار»، «بازنده» و تهدیدی برای دموکراسی آمریکا خواند. تاکنون، استراتژی بایدن بر دستاوردهای رئیس جمهور، به ویژه در بهبود اقتصادی کشور از همه گیری کووید-19 تمرکز دارد. موضوعی که از نظر ناظران تاثیرگذار نیست. گالستون توضیح داد که آنها واقعاً سوزن را حرکت نداده‌اند، به ویژه از آنجایی که بسیاری از آمریکایی‌ها هنوز اثرات افزایش قیمت غذا و مسکن را احساس می‌کنند. مهاجرت از طریق مرز مکزیک یکی دیگر از مشکلات اصلی دولت آمریکا است، در حالی که جنگ بین حماس و اسرائیل صدای بسیاری از دموکرات ها را در مورد ادامه حمایت دولت بایدن از تل آویو بلند کرد. اما به نوشته دیلی میل، شاید بزرگ ترین مشکل سن بایدن باشد که باعث شده تا او مورد آزارهای کلامی زیادی قرار گیرد و بارها به موضوعی برای ترامپ تبدیل شده است که به آن دست بزند. اوباما و دیگر رهبران دموکرات می گویند بایدن باید کمپین سختی از جمله سفرهای مکرر به ایالت های میدان جنگ و مناظره های ریاست جمهوری انجام دهد تا رأی دهندگان را متقاعد کند که او نه دروغگو است و نه دروغگو. اگر نمی تواند همه شبهات موجود را خیلی راحت تایید کند!

منبع: سایت بصیرت

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا