رونمایی مصحف مشهد رضوی – شیمیشی

در این مراسم با حضور حجه الاسلام والمسلمین حاج سعید جواد شهرشتانی نماینده آیت الله سیستانی و با تلاش چندین ساله معظم له این قرآن به صورت فاکس (به صورت اصل) چاپ شد. ) و با حضور تولیت آستان قدس و بیش از چهارصد تن از چهره های علمی از مجالس و دانشگاه ها و قرآنیان مراسم فوق به زیبایی و تقریباً منحصر به فرد تشریح شد.

افتتاحیه مصحف مشهد رضوی
یکی از علوم و دانش های برجسته در زمینه علوم قرآنی، روخوانی و کتاب یا به عبارتی روش کتابت قرآن کریم، یکی از مهم ترین منابع برای درک دقیق تر معیارهای قرائت رایج در قرون اولیه اسلامی و شیوه نگارش که می توان از آن استفاده کرد قرآن است و کتب قدیمی در کنار منابع روایی است.

افتتاحیه مصحف مشهد رضوی
البته تحقیقات در این زمینه اطلاعات دقیق تری به ما می دهد و خوشبختانه حدود 200 نسخه قدیمی در کتابخانه های مختلف وجود دارد و این تحقیق می تواند افق روشن تری از کتابت، کتابت و خواندن قرآن به ما بدهد. بیایید روند کتابت قرآن را آغاز کنیم.

افتتاحیه مصحف مشهد رضوی
اهميت انتخاب اين مصحف شريف كه منسوب به اميرالمؤمنين علي (ع) است از صفات مقدس و نوراني آن و دومي قدمت و تعلق آن به قرن اول اسلامي است. زیرا این مصحف در مقایسه با سایر مصحف ها تقریباً کامل و جامع است.

افتتاحیه مصحف مشهد رضوی
مصحف مشهد رضاوی نام قدیمی ترین نسخه قرآن به خط قدیم حجازی قرن اول هجری قمری است که در کتابخانه آستانه القدس رضاوی نگهداری می شود. این نسخه دارای 252 برگ است که شامل بیش از 95 درصد قرآن است.

تودیع نامه در ابتدای نسخه رضوی مصحف مشهد نشان می دهد که این قرآن توسط یکی از قاریان اهل سنت نیشابور در اواخر قرن پنجم هجری قمری به قبر امام رضا در مشهد مقدس وقف شده است و در سال 1395 حفظ شده است. رضایی. از آن به بعد خواهد بود
متن پیام تبریک به این شرح است:

این قرآن است
و به راستی که امیر مؤمنین است
سلام بر علی بن ابی طالب
بنیاد علی مشهد السید امام السعید
الشهید ابی الحسن علی بن موسی الرضا
رحمت خدا بر او باد
موضوع بالتوس بریدن خداست
علی بن ابی التقسی مقره ساروی
نزد خداوند متعال است
و برای رضایت خداوند دعا می کنم
و متن …

افتتاحیه مصحف مشهد رضوی
امروزه در جهان نسخه مستقلی از قرن اول که حاوی این جلد از متن قرآن کریم باشد وجود ندارد.
در این مراسم پس از قرائت زیبای آیاتی از کلام الله مجید توسط عالم عالم جناب آقای سید علی حسینی، حجت الاسلام و المسلمین سیدجلال حسینی، مسئول کتابخانه های آستانه قدس رضوی در خصوص فعالیت های آستانه. کتابخانه قدس.
وی خدمت به پایگاه مقدس رضاوی را توفیق بی نظیری اعلام کرد و هر چه گفته می شود عدالت رعایت نشده و به گفته وی در تاریخ پایگاه مقدس رضاوی قدیمی ترین مرکز فرهنگی نزدیک به مرجع است. کتابخانه آستان قدس رضایی حضرت رضا علیه السلام تصریح کرد: اگر به دنبال موفقیت فرهنگی، علمی، اجتماعی و سلامت کلی جامعه هستیم باید به موضوع کتاب و کتابخوانی اهمیت بیشتری دهیم.

افتتاحیه مصحف مشهد رضوی
وی با تاکید بر اینکه وظیفه یک سازمان باید بر اساس ساختار آن باشد، گفت: وظیفه سازمان کتابخانه این بود که بر روند علمی سازی امور در بخش های مختلف این سازمان تاکید کند.
وی با ارائه آماری از منابع موجود در بخش های مختلف این سازمان، از برنامه هایی که در دوران تصدی خود منعقد شده است خبر داد و گفت: در این دوره از برنامه ریزی، اکثر سیاست ها را در نظر گرفته ایم؛ زیرا اهداف و راهبردها تا حدودی مشخص است.

افتتاحیه مصحف مشهد رضوی
حجت الاسلام سید جلال حسینی در پایان به نقش مهم کتابخانه در ساماندهی زندگی اسلامی اشاره کرد و گفت: نباید کتابخانه را مکانی برای مطالعه کتاب بدانیم و اگر کتابخانه بر زندگی مردم تأثیری نداشته باشد. . به خصوص جوانان، پس از آن هیچ نتیجه ای نگرفت.
حجت‌الاسلام حسینی در بیان بخشی از برنامه‌های خود برای مدیریت سازمان کتابخانه، موزه و مرکز اسناد آستانه قدس، نقش اصلی کتابخانه را در عصر جدید نمونه‌گیری، نیروی انسانی و شبکه‌سازی ارزیابی کرد و گفت: تاکید بیشتر بر اعتبارات عمومی، ارتباط بیشتر با مراکز علمی دانشگاه ها و حوزه های علمیه و امکان استفاده آسان محققان از منابع ارزشمند این سازمان از برنامه های آتی است.

افتتاحیه مصحف مشهد رضوی

سپس جناب حجت الاسلام والمسلمین دکتر. ، از نظر احیای قرآن خطی ائمه فرزانه علیهم السلام و تفاوت نسخه های خطی قرون، سخنان بسیار غنی و گرانبهایی را بیان کردند. ایشان در قرون بعد با مطالعه علمی بدون اغراق سخنان و تحقیقات این محقق قرآنی را بیان کردند، همه افرادی که در مراسم حضور داشتند با دقت و تفصیل فکر کردند و به سخنان او گوش دادند. به حدی که اکثر شرکت کنندگان در سالن کنفرانس را به تایید و تمجید از نظرات تحقیقاتی خود واداشت.

افتتاحیه مصحف مشهد رضوی
سپس جناب آقای دکتر کریمی نیا محقق قرآنی که هفت سال بر روی این قرآن کار کرده و به همراه فیلم کوتاهی از گروه اندیشمندان، قرآنیان، فعالان دینی و ….
دکتر کریمی نیا پژوهشگر قرآن طی سخنانی در این مراسم درباره جزئیات این قرآن گفت:
این قرآن کریم با حجم 252 صفحه کامل‌ترین مجموعه قرآن به خط حجازی قرن اول هجری در جهان است و نسخه‌ای است که 95 درصد کل نسخه‌های قرآن را در خود جای داده است.
وی همچنین گفت: با بررسی ویژگی های متنی این قرآن، ویژگی های نگارش آن و همچنین ویژگی های املا، تفاوت قرائت و چینش تصاویر این قرآن و در نهایت بر اساس آزمون کربن 14 مشخص شد که . قسمت اصلی این نسخه از قرآن کریم در قرن اول هجری قمری نوشته شده است.
وی خاطرنشان کرد: قرآن «مشهد الرضاویه» نام دو نسخه از قرآن به خط قدیم حجازی، قرآن حجازی است که در کتابخانه قبرستان رضوی نگهداری می شود. و مکمل یکدیگر و حاوی تمامی سوره های قرآن کریم هستند.

افتتاحیه مصحف مشهد رضوی
وی توضیح داد که قرآن مشهد الرزویه بر روی قطعات چرمی به ابعاد 50 در 35 سانتی متر در مدینه یا کوفه نوشته شده است.

دکتر کریمی نیا با بیان اینکه قرآن حجازی قدیمی ترین قرآن جهان است و تعداد آنها بسیار کم است، گفت: تعداد آنها از 50 نسخه در دنیا بیشتر نیست و از تعدادی از آنها فقط چند برگ باقی مانده است، اما این نسخه است. جامع ترین آیات قرآن است و شامل 95 درصد سوره ها و آیات است.

افتتاحیه مصحف مشهد رضوی
دکتر کریمی نیا در ادامه سخنان خود در این باره تاکید کرد: «قرآن مشهد رضوی» با مقدمه و توضیحات به زبان های عربی و انگلیسی توسط کنوانسیون آل البیت علیهم السلام.
وی همچنین گفت: از ویژگی های این قرآن تاریخی عکاسی باکیفیت و چاپ فاخر بر روی کاغذ ضخیم با استفاده خوب از رنگ و طرح و پوشش چرمی منحصر به فرد است.
در این هنگام آستانه رضوی حجت الاسلام و المسلمین ماراوی به احترام و قدردانی از رئیس سازمان آل البیت (ع) یعنی حجت الاسلام و المسلمین شهرستان نماینده مرجعیت شیعیان. جهان به خاطر اقدام تاریخی خود و بزرگتر را برگ زرینی خواند و از دیگر زحمات این شخصیت ارزیابی کرد و از همه دست اندرکاران در احیای اولین قرآن کریم قدردانی کرد. قرن و با خط امیر مؤمنان ع.
اسمش را گران گذاشتند.

افتتاحیه مصحف مشهد رضوی
در پایان این مراسم و در محفلی باشکوه و معنوی، مصحفی رضوی با حروف حجازی با چهره ای زیبا و تقریباً منحصربه فرد به خاک سپرده شد.

افتتاحیه مصحف مشهد رضوی
گفتنی است در گام نخست دکتر کریمی نیا و به نمایندگی از جناب حجت الاسلام والمسلمین شهرستانی مصحف شریف رضاوی در مراسمی جداگانه به حضرات آیات سبحانی، وحید خراسانی، نوری حمدانی و جوادی آملی تقدیم شد. گفته می شود که این رویداد بزرگ جشن گرفته شد.

افتتاحیه مصحف مشهد رضوی
نسخه ای از مصحف شریف رضوی نیز به حضرت آیت الله سیستانی تقدیم شد.
این حادثه در دیدار استاد قرآن کریم مرتضی کریمی نیا با آیت الله سیستانی در شهر مقدس نجف اشرف رخ داد.

افتتاحیه مصحف مشهد رضوی
در این جلسه دکتر کریمی نیا مسئول تحقیق و چاپ نسخه خطی قرآن در مشهد الرضویه به طور مختصر در خصوص اهمیت این نسخه خطی قرآن و تاریخچه آن صحبت کرد که این نسخه خطی قرآن بخشی از تاریخ آن است. به قرن اول برمی گردد.
حضرت آیت الله اعظمی سیستانی با بیان اینکه از این اثر که هدف آن معرفی قدیمی ترین نسخه های خطی قرآن کریم است آگاهی دارند، خاطرنشان کردند: نیاز به پژوهشگران در این زمینه وجود دارد.

افتتاحیه مصحف مشهد رضوی
وی در ادامه سخنان خود گفت: هفتاد سال پیش که ابزار مدرن در اختیار نداشتم توانستم چند نسخه خطی از قرآن کریم از اهل بیت را به عنوان میریسو در کتابخانه رضوی پیدا کنم. “

افتتاحیه مصحف مشهد رضوی
وی همچنین گفت: از انتشار این اسناد و منابع تاریخی بسیار خرسند و خرسند هستم که به همت شما و مؤسسه آل البیت به پژوهش علمای اسلام کمک شایانی خواهد کرد.

آیت الله سیستانی همچنین ابراز امیدواری کرد که کتب و نسخه های خطی تاریخی مانند وصف وزیر مراکشی احیا شود.

افتتاحیه مصحف مشهد رضوی
سپس آیت الله سیستانی فرمودند: سلام و خوشحالی من را به آقایان از حمایتی که از چاپ قرآن گرانقدر مشهد رضوی کردند برسانید.

خادم افتخاری عزت مقدس عراق
عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران
تهران
16 دسامبر 1402

دکمه بازگشت به بالا