رمزگشایی از رفتار دو گانه غرب در قبال خشونت گرایی در غزه و کرانه باختری

در زمانی که سکوت معنادار و بیشتر اوقات همکاری آشکار آمریکا و متحدان اروپایی رژیم صهیونیستی از کشتار مداوم تل آویو در غزه، این نوار کوچک به گورستانی بزرگ برای کودکان، زنان و … تبدیل شده است. مردم بیگناه. صدای تند و ناخوشایند آمریکا و متحدان اروپایی آن در محکومیت خشونت علیه فلسطینیان در کرانه باختری به علامت سوال تبدیل شده و این سوال را مطرح کرده است که دلیل این درگیری چیست؟

به گزارش شیمیشی، نورنیوز نوشت: ساکنان از ابتدای ماه اکتبر تاکنون حدود 350 حمله خشونت آمیز علیه فلسطینیان در کرانه باختری انجام داده اند که در نتیجه آن حداقل 8 فلسطینی شهید، بیش از 83 نفر مجروح و 1026 نفر زخمی شدند. فلسطینی ها نیز مجبور به ترک سرزمین های خود می شوند. خانه ها وجود دارد اگرچه خشونت در کرانه باختری را نمی توان با آنچه در غزه در حال وقوع است مقایسه کرد. اما آمریکا و تعدادی از کشورهای غربی که از نظر اقتصادی، نظامی و سیاسی از رژیم صهیونیستی در کشتار مردم غزه حمایت می کنند، در مواضع مختلف حوادث کرانه باختری را محکوم کردند.

در همین راستا، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، تل آویو را تحت فشار قرار داد تا شهرک نشینانی را که به فلسطینی ها حمله کرده اند تحت پیگرد قانونی قرار دهد. از سوی دیگر اتحادیه اروپا و 12 کشور اروپایی به همراه کانادا و استرالیا در بیانیه ای مشترک حملات وحشیانه صهیونیست های صهیونیستی به فلسطینیان در کرانه باختری رود اردن را به شدت محکوم کردند و تاکید کردند که چنین تحولاتی امیدی برای صلح پایدار است. در کرانه باختری است حوزه در این بیانیه که نسخه ای از سایت دولت انگلیس منتشر شده، اعلام شده است; استرالیا، بلژیک، دانمارک، اتحادیه اروپا، فنلاند، فرانسه، ایرلند، لوکزامبورگ، هلند، نروژ، اسپانیا، سوئد، سوئیس، بریتانیا و کانادا از رژیم اسرائیل می‌خواهند که اقدامات فوری و جدی برای مقابله با این بی‌سابقه اتخاذ کند. خشونت ساکنان در کرانه باختری، پرداخت کنید

همزمان، «پولیتیکو» همچنین مدعی شد که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا از مقامات ارشد دولتش خواسته است تا علیه شهرک نشینان تندرو اسرائیلی که فلسطینی ها را آواره می کنند، تحریم و صدور ویزا را ممنوع کنند. زمین آنها در کرانه باختری رود اردن از جمله این اقدامات می توان به عدم صدور روادید آمریکا به متخلفان اشاره کرد.

چندی پیش کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه در سفر به یکی از روستاهای فلسطینی در کرانه باختری، حملات صهیونیست ها علیه فلسطینیان را محکوم کرد. «جوزف بورل» مسئول دیپلماسی اروپا پس از نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل اعلام کرد که تحریم های احتمالی علیه افراطیون اسرائیل در کرانه باختری مورد بررسی قرار گرفت. وی با اشاره به اینکه توافقی در این زمینه صورت نگرفته است، گفت: پیشنهادی را به کشورهای عضو ارائه خواهند کرد.

با توجه به اینکه آمریکا و سران برخی کشورهای غربی رسما از رژیم صهیونیستی در قتل عام غزه حمایت و تسلیح کرده اند، این سوال مطرح می شود که چرا چنین برخوردهایی با ساکنان این کشور اتخاذ کرده اند؟ این دوگانگی رفتار آنها در قبال غزه و کرانه باختری از کجا می آید و هدف آن چیست؟ در پاسخ به این سوال چند نکته مهم وجود دارد:

1. غربی ها بر اساس توافقنامه اسلو در سال 1993 و طرح های موسوم به «صلح خاورمیانه» همواره سعی در اجرای طرح آشتی فلسطین و کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی داشته اند. به عبارت دیگر، کرانه باختری الگویی از سازش است که فلسطین، کشورهای عربی و اسلامی را تحت تأثیر قرار خواهد داد. با توجه به این موضوع، غربی ها همواره با شهرک سازی صهیونیست ها در این مناطق مخالف بوده و آن را مخالف روند صلح خوانده اند. حملات شهرک نشینان به فلسطینیان در این مناطق به چالش های امنیتی دامن می زند و عملاً نمای موفقیت آمیز روند آشتی را از بین می برد. بر این اساس وزیر امور خارجه فرانسه گزارش می دهد: این گونه اقدامات خطرناک امکان دستیابی به راه حل سیاسی را از بین می برد و تشکیلات خودگردان فلسطین را تضعیف می کند. به عبارت دیگر، غرب که در روند آشتی شکست خورده است، نتایج حملات صهیونیست ها آخرین میخ بر تابوت آشتی است. لذا اصرار دارد که با او مقابله کند.

2. افراط گرایی ساکنان که از سوی سازمان حاکم رژیم صهیونیستی نشأت می گیرد، افزایش یافته و همزمان با جنگ غزه، سران این رژیم در حال اجرای طرح تسلیح ساکنان به صورت همه جانبه هستند. در دسترس بودن تسلیحات برای ساکنان افراطی موج جدیدی از بحران‌های امنیتی را در فلسطین اشغالی و منطقه تحت کنترل سازمان‌های خودمختار و رژیم صهیونیستی ایجاد می‌کند که وضعیت امنیتی رو به وخامت اسرائیل را تشدید خواهد کرد.

3. رهبران اروپایی با نام های مختلف با جنبش بایکوت یا BDS مواجه شدند. جنبشی که با اعمال تحریم های اقتصادی و فرهنگی علیه رژیم اسرائیل و تحت فشار قرار دادن این رژیم برای پایان دادن به اشغال سرزمین فلسطین، سعی در حفظ حقوق فلسطینیان دارد. خشونت اشغالگران باعث فعال شدن جنبش تحریم علیه رژیم صهیونیستی و افزایش بحران های اقتصادی این رژیم می شود.

4. جنگ غزه علاوه بر نشان دادن قدرت مقاومت و ضعف اطلاعاتی و نظامی رژیم صهیونیستی، زمینه را برای تقویت مقاومت در خلیج غربی ایجاد کرده است. از آغاز این جنگ تاکنون هزاران فلسطینی در کرانه باختری دستگیر و صدها نفر شهید شده اند. در عین حال، این نظرسنجی افزایش محبوبیت مقاومت در بانک روژاوا را نیز نشان می دهد. در نظرسنجی انجام شده توسط موسسه معتبر نظرسنجی فلسطین PSR، حدود 90 درصد خواهان استعفای «محمود عباس» از ریاست سازمان خودگردان هستند. علاوه بر این، بر اساس این نظرسنجی، 44 درصد از مردم کرانه باختری از حماس حمایت می کنند. سپتامبر گذشته و قبل از طوفان الاقصی، تنها 12 درصد از مردم این منطقه از حماس حمایت کردند. 82 درصد از فلسطینی های ساکن کرانه باختری از عملیات غافلگیرانه حماس حمایت کردند. این مؤلفه نشان دهنده آمادگی کرانه باختری برای مقاومت مسلحانه و تقویت پرهیز از اجماع و تضعیف سازمان های خودگردان است. افراط گرایی اهالی باعث تضعیف سازمان های خودگردان و تقویت گروه های مقاومت می شود که نتیجه آن تکرار مقاومت در این منطقه خواهد بود. علاوه بر این رژیم صهیونیستی توانایی جنگ در دو جبهه غزه و کرانه باختری را ندارد و جنگ در خلیج غربی عملا منطقه امنیتی صهیونیست ها را کوتاه می کند.

با توجه به این عوامل می توان گفت که واکنش های آمریکا و اروپا به افراط گرایی شهرک نشینان در هفته های اخیر رویکردی برای حمایت از مردم فلسطین نیست، بلکه یک نفس مصنوعی برای روند آشتی است که توافقات را حفظ می کند. . سازمان های خودگردان و جلوگیری از گسترش مقاومت در کرانه باختری.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا