رازهای روزی شکوهمند – شیمیشی

فقط می توان به دعای چهل و پنجم کتاب قربانی اشاره کرد که نماد بزرگ و باشکوه این ماه است و حکایت فراق و وداع سید سید و آراستن نمازگزاران به ماه خدا را دارد.

اما ترازوی پایان آن روزهای زیبا با ماه مبارک رمضان که عید بزرگ مسلمانان است می تواند خاطره انگیز باشد و به تعبیر امام عاشیقان (ع) بخشی از «بلعطا» را جبران کند. کمبود ماه رمضان؛ صد ممنون که اومد و صد افسوس که رفت!

بر اساس روایتی که سید بن طاووس در کتاب مقدس اقبال الامل پیامبر خدا (ص 1386) نقل کرده است.

مرحوم آقا جواد آقای ملکی تبریزی در مورد این روایات چنین می فرماید: «خداوند ماه رمضان را عبادتگاه قرار داده و در روز عید بندگان خود را دعوت به اجتماع برای دریافت ثواب و هدایا کرده است» و اساساً. عید به معنای واقعی اش این دیگر نیست.

«عید، زمانی است که خداوند متعال برای ثواب و بهره مندی بندگان از نعمت، برای جمع آوری هدایا و ثواب برمی گزیند و به همگان اعلام می کند که روی برگردانده و بنده خود را تصدیق کرده و از او پوزش بخواه». گناهان و تأمین نیازها و خواسته های آنها. در همه این موارد خداوند به آنها وعده داده است که اطاعت و بخشش بالاتر از خواسته هایشان اما بالاتر از آن چیزی است که ذهن انسان تصور می کند.»

او معتقد است: “عظمت این روز به اندازه همه اوقات و شرایط ماه مبارک رمضان است. زیرا این روز زمان آشکار شدن ثمرات، ثواب دادن و علم به قبول یا رد، قبول یا رد، نزدیک شدن یا دور شدن است. و شادی متاسفانه.” .

عید رمضان آنقدر باشکوه و مبارک است که شب آن را کمتر از شب قدر نمی دانند; از امام سكاد (علیه السلام) نقل شده است كه در اين شب فرزندان خود را نصيحت كرد و فرمود: اين شب كمتر از آن شب نيست. به همین دلیل است که مانند شب قدر، ناامیدی به لطف الهی، یأس و زیان است و قهراً مورد مذمت خدایان نیست. پس این را نباید شب و روز از دست داد و نماز را غنیمت دانست.

… اما مبرم ترین نیاز ما در این شب و روز این است که زیباترین راز هستی را بیابیم و به ظاهر طبیعت هر خیری بخواهیم.

گفتگو با امام ظاهر، افشای راز و کمک خواستن از قوی ترین پیشنهادات این حضرت است. چنان که خواندن دعای ندبه از کارهای خاص آن است. صاحب «المراقبت» در این زمینه متن های بسیار زیبا و بلندی دارد که فقط باید از قلم پاک و الهی او خواند.

از دعای وداع امام سكاد (علیه السلام) همین بس كه این محصول شادی آور را به ایشان تقدیم می كنیم: «خدایا! بر محمد و آل محمد درود فرست و ما را در این ماه بدبخت کن و روز فطر را بر ما عید مبارک قرار ده و آن را از زیباترین روزهایی قرار ده که بر ما گذشته است که بیشتر ما در آن روز هستیم. بخشیده خواهد شد.. گناهان ما را ببخش و بردار و خداوند گناهان ما را پنهان و آشکار ببخشد…

خداوند! این روز عید فطر که روز عید و شادی مؤمنان و روز اجتماع مسلمانان است به هر گناهی که مرتکب شده ایم و هر بدی کرده ایم و به هر نیت بدی که مرتکب شده ایم مزین است. در آن گنجانده شده است. وجدان ما .. به تو رو می کنیم و توبه می کنیم، توبه ای که در آن بازگشتی به گناه نیست و بازگشتی که در آن به گناه گوش نمی دهد… بارالها! این عید بر همه مؤمنان خجسته باد و ما را در این روز توفیق بازگشت به سوئیت و توبه از گناهانمان عنایت فرماید.»

دکمه بازگشت به بالا