دلیل واقعی حمله آمریکا و انگلیس به انصارالله چه بود؟

بسیاری از کارشناسان هشدار می دهند که اقدامات لندن و واشنگتن قطعاً منطقه درگیری در غزه را گسترش می دهد و نقطه اشتعال جدیدی در منطقه ایجاد می کند و این اتفاق افتاده است.

به گزارش شیمیشی، بامداد 21 دی ماه 1393 آمریکا و انگلیس حملاتی را علیه جنبش انصارالله در یمن انجام دادند. گزارش شده است که انفجارهایی در صنعا، پایتخت یمن، بندر حدیده و شهر زمار رخ داده است.

پنتاگون در توجیه این اقدامات تاکید می کند که به نیروهای هوایی آسیبی نرسیده و حملات متوقف شده است، به گفته پنتاگون، اهداف این حملات تمامی مراکز نظامی مانند مراکز لجستیکی، سامانه های پدافند هوایی و انبارهای تسلیحات بوده است. با این حال، به گفته رسانه های خبری تحت کنترل حوثی ها، اهداف اصلی فرودگاه بین المللی حدیده، فرودگاه بین المللی تعز و حومه شمالی صنعا بوده است.

ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا گفت که این حملات برای «دفاع از خود» انجام شده است. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا گفت: اقدامات دفاعی امروز به دنبال یک کارزار دیپلماتیک گسترده و تشدید حملات به کشتی های تجاری توسط شورشیان حوثی است. در مقابل، خبرنگاران از سخنگوی کاخ سفید خواستند به طور واضح توضیح دهد که حوثی ها کجا و چه زمانی به بریتانیا یا ایالات متحده حمله کردند.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن تحت کنترل دولت انصارالله در سنا هشدار داد: حملات آمریکا و انگلیس علیه کشورمان بی پاسخ و بدون مجازات نخواهد ماند. نیروهای مسلح آمریکا و انگلیس 73 حمله به جمهوری یمن انجام دادند. وی همچنین در سخنان تلویزیونی خود با بیان اینکه یمن منابع تهدید و تمامی اهداف دشمن در خشکی و دریا را هدف قرار خواهد داد، تاکید کرد: ممنوعیت تردد کشتی ها توسط رژیم صهیونیستی در دریای سرخ و عرب ادامه خواهد داشت.

پایگاه خبری تحلیلی بازار در ادامه نوشت: بسیاری از کارشناسان با وی موافق هستند و خاطرنشان می کنند که حمله مشترک آمریکا و انگلیس به یمن تلاشی سیستماتیک برای انحراف جهان از جنگ غزه و به ویژه پرونده نسل کشی بود. اسرائيل. در پردازش می شود. انصارالله به تعدادی از کشتی ها در دریای سرخ حمله کرده است، اما تنها به کشتی های اسرائیلی حمله کرده است و بارها گفته است که اگر اسرائیل در جنگ خونین و محاصره غزه ادامه دهد، آنها ادامه خواهند داد. اگر واشنگتن و لندن واقعاً می خواستند عملیات نظامی یمن علیه کشتی های اسرائیلی در دریای سرخ را متوقف کنند، می توانستند آتش بس را در غزه تضمین کنند. اما به جای اینکه رژیم اسرائیل را متوقف کنند، درگیری را آغاز کردند.

در هر صورت، اسرائیل از آمریکا و انگلیس به خاطر منحرف کردن توجه جهانی و سرفصل های رسانه ها از جنایات جنگی آنها در غزه که در حال حاضر در دیوان بین المللی دادگستری در حال بررسی است سپاسگزار خواهد بود.

بسیاری از کارشناسان هشدار می دهند که اقدامات لندن و واشنگتن قطعاً منطقه درگیری در غزه را گسترش می دهد و نقطه اشتعال جدیدی در منطقه ایجاد می کند و این اتفاق افتاده است. سیاست جدید حمله دولتی – تروریستی به یمن ممکن است میدان نبرد را بیشتر از فلسطین کند. در هر صورت، اسرائیل از آمریکا و انگلیس به خاطر منحرف کردن توجه جهانی و سرفصل های رسانه ها از جنایات جنگی آنها در غزه که در حال حاضر در دیوان بین المللی دادگستری در حال بررسی است سپاسگزار خواهد بود.

آسوشیتدپرس گزارش داد که نیروهای مسلح آمریکا و انگلیس به یمن حمله کردند و آن را یک “حمله انتقام جویانه گسترده” خواند. انصارالله مدعی است که اکثر افراد کشته شده در این حملات غیرنظامیانی هستند که هیچ ارتباطی با حملات کشورهای خارجی نداشته و هرگز به خارج از کشور سفر نکرده اند. ایالات متحده و بریتانیا بدون تأیید سازمان ملل، کنگره آمریکا در واشنگتن یا پارلمان بریتانیا در لندن به بمباران ادامه دادند.

عبدالقادر المرتضی نماینده دولت انصارالله یمن درباره حملات تهاجمی هوایی به یمن که کشوری فاقد سامانه پدافند هوایی است، گفت: حملات آمریکا، صهیونیست ها و انگلیس به یمن باعث حمله به صنعا شده است. مرکز این کشور، استان حدیده و شهرهای صعده، دمار و تعز.» بر اساس برخی گزارش‌ها، هواپیماهای جنگی و ناوهای دریایی آمریکا و انگلیس موشک‌های کروز تاماهاوک را پرتاب کردند، اما برخی گزارش‌ها به استفاده از زیردریایی‌ها اشاره می‌کنند. رسانه های سعودی نیز از ورود «تعداد زیادی» هواپیماهای انگلیسی خبر دادند و آمریکا به آسمان یمن اعلام کرد.

ناصرالدین عامر، معاون مدیر اطلاعات انصارالله در صنعا، از آمریکا به دلیل آنچه که او آن را «حمله وحشیانه علیه کشور» خواند، انتقاد کرد. وی همچنین گفت: قطعا و بدون شک هزینه این کار را خواهند پرداخت و ما به هیچ قیمتی از موضع خود برای حمایت از مردم فلسطین کوتاه نخواهیم آمد. این سخنان توسط عبدالسلام جحاف، رهبر یمن تکرار شد: «آمریکا، انگلیس و رژیم اسرائیل در حال انجام حملات هستند. انشاءالله آنها را مجازات خواهیم کرد.»

جحاف، یکی از اعضای شورای امنیت دولت صنعا تاکید کرد که این حمله مانع از تحقق اهداف یمن در حمایت از غزه نمی شود. پس از این حملات، سیحاف در متن دیگری در شبکه‌های اجتماعی هشدار داد و گفت: با آمریکا روبرو می‌شویم، او را به زانو در می‌آوریم و کشتی‌های جنگی‌اش و همه پایگاه‌هایش و هرکسی که با آن همکاری می‌کند، به هر حال شلیک می‌کنند. این یک جنگ مقدس است و این یک لحظه تاریخی تعیین کننده است که خداوند وظیفه محکومیت آمریکا، انگلیس و رژیم اسرائیل را به ما مفتخر کرده است.»

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا درباره تایید این حملات گفت: هفته گذشته به همراه 13 نفر از متحدان و شرکای خود هشدار صریح دادیم که اگر شورشیان حوثی مورد حمله قرار گیرند، پاسخ خواهند داد. [به کشتی‌های مرتبط با اسرائیل] آنها متحمل عواقب آن خواهند شد.» به عبارت دیگر، آمریکا و انگلیس آشکارا اعتراف کرده اند که نه تنها به تل آویو تسلیحات و کمک های مالی زیادی می دهند، بلکه برای نابودی ساکنان غزه و کسانی که به آنها کمک می کنند با آن همکاری می کنند. بعلاوه دریای سرخ به قدری باریک است که به سختی از آبهای سرزمینی یمن و عربستان سعودی از یک طرف و اریتره، سودان و مصر از سوی دیگر عبور می کند، خود تنگه باب المندب کمتر از 30 کیلومتر عرض دارد. اگر ناو هواپیمابر قدیمی آمریکایی دوایت آیزنهاور در تنگه گیر کند، پس چه کسی از آمریکا و انگلیس در برابر حمله حوثی ها محافظت می کند؟

حزب الله لبنان با انتقاد از آمریکا، این کشور را به حمایت از سوء استفاده ها و جنایات رژیم صهیونیستی متهم کرده است، زیرا این رژیم به همه حامیان مردم مظلوم فلسطین در سراسر منطقه حمله می کند.

عبدالملک الحوسی رهبر انصارالله پیش از حملات به یمن گفته بود: ما از اراده خود برای ادامه حمله به کشتی های متعلق به رژیم اسرائیل دریغ نمی کنیم و از مواضع خود که اساس آن است، دست نمی کشیم. از آن ایمان ما آمریکایی ها باید بفهمند که این به چه معناست. ما به همه کشورها از جمله چین و سایر کشورهای آسیایی، کشورهای اروپایی و کل جهان اطمینان می دهیم که می توانید به سلامت از دریای سرخ عبور کنید. هدف ما فقط کشتی‌های متعلق به رژیم اسرائیل است.»

حزب الله لبنان با انتقاد از آمریکا، این کشور را به حمایت از سوء استفاده ها و جنایات رژیم صهیونیستی متهم کرد، زیرا این رژیم به تمامی حامیان مردم مظلوم فلسطین در سراسر منطقه حمله می کند. در ادامه این بیانیه آمده است: به مردم یمن درود می فرستیم، اعلام می کنیم که این حمله نه مردم و نه ارتش شریف یمن را تضعیف نمی کند، بلکه آنها را برای مقاومت در برابر حملات و دفاع مصمم تر می کند. به محاصره غزه و حمایت از مردم فلسطین و آرمان برحق آنها ادامه دهند.” رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز این حملات را محکوم کرد و انگلیس و آمریکا را به تلاش برای تبدیل دریای سرخ به “دریای خون” متهم کرد و اعلام کرد که این حملات در حال انجام است. در مورد انصارالله یمن موازنه نشده است. وی گفت: انصارالله با موفقیت از خود دفاع کرده و از آمریکا انتقام خواهد گرفت.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با انتقاد از این حملات گفت: حملات هوایی آمریکا به یمن نمونه دیگری از رد قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل از سوی آنگلوساکسون ها و بی توجهی کامل آنها به یمن است. روسیه خواستار تشکیل جلسه فوری شورای امنیت سازمان ملل متحد شده است که در آن ما موضع اصولی خود را در برابر این اقدامات غیرقانونی اعلام خواهیم کرد. در واقع این حمله نشان دهنده بی توجهی کامل به قوانین بین المللی و افزایش تنش در منطقه است.

دولت بایدن بارها و بدون عذرخواهی استدلال کرده است که نمی خواهد جنگ اسرائیل در غزه به منطقه گسترش یابد. کاخ سفید به جای اتخاذ یک مسیر دیپلماتیک، حملات بزرگی را علیه یمن انجام داد

زمان حملات اخیر به حوثی ها ممکن است سوالاتی را در لندن و واشنگتن ایجاد کند. آیا واقعاً تصادفی است که آمریکا و انگلیس روزی را انتخاب کردند که اسناد مخرب جنایات رژیم اسرائیل در غزه را در دیوان بین المللی دادگستری به جهانیان ارائه کردند؟ آیا واشنگتن و لندن توانسته اند توجه رسانه های جهان را به جنایات اسرائیل علیه غیرنظامیان در غزه جلب کنند؟ از دیگر سؤالات مهمی که بر اثر این حملات به وجود آمده است، تشدید حملات غرب علیه جهان اسلام و بحث قانونمندی است. این امر در بی توجهی به قوانین بین المللی توسط کشورهای غربی که به دروغ حاکمیت قانون، حقوق بشر و دموکراسی را در سراسر جهان ترویج می کنند، مشهود است.

دولت بایدن بارها و بدون عذرخواهی استدلال کرده است که نمی خواهد جنگ اسرائیل در غزه به منطقه گسترش یابد. کاخ سفید به جای دنبال کردن یک مسیر دیپلماتیک، حمله بزرگی را علیه یمن (که با هشت سال درگیری با شرکای آمریکایی روبرو بوده) آغاز کرده است، به این امید که این درگیری را بیشتر تشدید کند و به جنگ بزرگتر در خاورمیانه منجر شود. . با این حال، شواهد دیگر پیشنهاد می کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا