درخواست فعالان اقتصادی برای تعطیلی روز شنبه

آفتاب نیوز:

کمیسیون اجتماعی مجلس دهم در آبان ماه ۱۳۹۷ اجرای طرح تعطیلی روزهای پنجشنبه در سراسر کشور را تصویب کرده بود که بررسی آن به سن مجلس دهم نرسید. اما در شورای یازدهم این طرح با اصلاحیه ای به تصویب کمیسیون اجتماعی رسید که به جای پنجشنبه ها تعطیل شود و در پایان خرداد 1402 کمیسیون اجتماعی شورا تعطیلی شنبه ها و کاهش ساعات اداری از 44 ساعت را پذیرفت. 40 ساعت در هفته. اساساً هدف از این طرح ارتباط بیشتر با بازارهای جهانی و محلی و گشایش فرصت های تجاری است.

بر اساس گزارش کمیته اجتماعی شورا در خصوص پیشنهاد اصلاح ماده 87 قانون مدیریت خدمات که در تاریخ 22 خردادماه مورد پذیرش قرار گرفت، مقرر شد ساعت کار کارکنان دستگاه های اداری به 40 ساعت کاهش یابد. در هفته و تعداد روزهای کاری تا پنج روز. هدف از افزایش یک روزه تعطیلات آخر هفته و کاهش ساعات کاری و ساده سازی شرایط سفرهای کوتاه مدت با هدف توسعه گردشگری و تبعات اقتصادی و اجتماعی آن، افزایش اوقات فراغت کارکنان و به طور کلی تحکیم بنیان خانواده است. ، پیشنهاد شده است.

اما در این زمینه در کمیسیون اجتماعی بر سر انتخاب روز پنجشنبه یا شنبه به عنوان تعطیلات آخر هفته اختلافاتی وجود داشت. این در حالی است که کمیسیون اجتماعی گزارش خود در خصوص افزایش روزهای استراحت آخر هفته را مورد بازنگری قرار داد و گزارش جدیدی را برای عموم مردم مجلس ارسال کرد و به گفته یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی، تعطیلی روز جمعه قطعی است. تعطیلی روز دوم باید پنجشنبه یا شنبه در سالن تعیین شود.

این در حالی است که به نظر می رسد بخش خصوصی به جای پنجشنبه به دنبال تعطیلی در روز شنبه است. به عنوان مثال اخیراً اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران طی بیانیه ای به نمایندگان دولت و مردم در شورای اسلامی پیشنهاد داده است که در سازماندهی تعطیلات آخر هفته، این تعطیلات رسمی شود. و شنبه ها و برای افزایش بهره وری نیروی کار و مقایسه تعطیلات با بازارهای منطقه ای و جهانی باید مورد توجه قرار گیرد.

مرکز پژوهش های اتاق بازرگانی ایران امروز دیدگاه بخش خصوصی را درباره لایحه قانون اصلاح ماده 87 قانون مدیریت خدمات کشوری منتشر کرد که بخش خصوصی پیشنهاد کرده است به جای پنجشنبه، روز شنبه تعطیل اعلام شود. ، اما در پیشنهاد ذکر نشده است.

تعطیلات ایرانیان بیشتر از کشورهای دیگر نیست

همچنین در گزارش اتاق بازرگانی ایران تاکید شده است که بر خلاف تصور معمول در مورد افزایش روزهای تعطیل نسبت به سایر کشورها، مجموع روزهای تعطیل و تعطیلات ویژه در کشور 27 روز است. تعطیلات رسمی و 52 روز تعطیلات جمعه 79 روز که بسیار کمتر از تعداد تعطیلات در سایر نقاط جهان است. اگر پنج شنبه ها را که الان نیمه تعطیل است گرفته و به این عدد اضافه کنیم، تعداد تعطیلات ایران به 131 روز می رسد که تفاوتی با کشورهای دیگر ندارد. تعداد تعطیلات در اکثر کشورهای جهان بین 112 تا 134 روز است.

اما در مواجهه با بسیاری از اعیاد مذهبی، ملی و انقلابی و توالی آنها، گسترش نامتعارف تعطیلات و پدیده روزهای بین تعطیلات و بلاتکلیفی بخش بزرگی از فعالان اقتصادی در مورد روزهای بین دو روز تعطیل و کارمندی. تقاضا برای تعطیلات دلیل شاید اگرچه تعداد تعطیلات در ایران در مقایسه با بسیاری از کشورها کمتر است، اما از یک سو شبهه زیادی به تعطیلات وجود دارد و از سوی دیگر رسیدن به هدف اصلی تعطیلات که است برای احیای و بازگرداندن نیروی کار، به دلیل اختلال در توزیع جشن شکست خواهد خورد. مهم ترین دلیل این موضوع تلفیق روزهای آخر هفته با سایر تعطیلات و ایجاد روزهای بین تعطیلات است که در عمل کشور با موانع زیادی مواجه است. اعیاد مذهبی بیشترین اعیاد ایران را تشکیل می دهند و به احتمال زیاد با چرخش ماه های قمری، اعیاد ملی و انقلاب مطابق با تقویم شمسی مصادف هستند. در نتیجه نظم لازم برای بهبود بهره وری در فرآیند کسب و کار مختل شده و سایر متغیرهای مهم اقتصادی نیز تحت تأثیر قرار می گیرند.

به طور کلی در هر کشور تعیین تعداد و سازماندهی تعطیلات با توجه به اولویت های نظام سیاسی و شرایط فرهنگی آن کشور انجام می شود. به طور کلی منافع اقتصادی برای بسیاری از کشورها اولویت دارد و تعطیلات را بر اساس صرفه اقتصادی سازماندهی می‌کند و اتلاف منابع و هزینه‌ها را به حداقل می‌رساند. اما در کشور ما به دلیل شرایط خاص فرهنگی و مذهبی و اعیاد و اعیاد که متاثر از تقویم شمسی و قمری است، گرفتن استراتژی مناسب برای سازمان همواره با مشکلات عدیده ای مواجه بوده و رفع آن نیازمند عزمی جدی در سطح کشور است. . پیشنهادهای زیادی در این زمینه ارائه شده است، از جمله طرح تلطیف تعطیلات رسمی و واگذاری آن توسط دولتی یا تجاری، تبدیل برخی از تعطیلات به تعطیلات نیمه تعطیل و مواردی از این قبیل، البته هیچ کدام. تاکنون اجرا شده اند.

اثرات مثبت یک تعطیلات آخر هفته دو روزه

مرکز پژوهش های اتاق بازرگانی ایران نیز در این گزارش خاطرنشان کرد که تعطیلات دو روزه آخر هفته اثرات مثبت دیگری از جمله توسعه گردشگری، کاهش آلودگی هوا و صرفه جویی در مصرف انرژی خواهد داشت. اما نگرانی شرکت‌ها در مورد احتمال بروز برخی درگیری‌ها نیز وجود دارد که عمدتاً مربوط به زمان این تعطیلات است، نه فقط وجود یا تمدید آن. به عبارت دیگر نکته مهم در این پیشنهاد روز این تعطیلات (شنبه یا پنجشنبه) است. نگرانی اصلی در این شرایط این است که در صورت تعطیلی دو روز پایانی هفته، پنجشنبه و جمعه، همراه با تعطیلی شنبه و یکشنبه در اکثر نقاط جهان، وقفه ای چهار روزه در کشور ایجاد شود. ارتباطات و خسارت اقتصادی ناشی از آن می تواند قابل توجه باشد. بسیاری از کشورهای اسلامی و حوزه خلیج فارس برای کاهش این آسیب، تعطیلات آخر هفته را از پنجشنبه و جمعه به جمعه و شنبه تغییر داده اند. عدم امکان برقراری ارتباط بانکی، گمرکی و سایر روابط تجاری به مدت چهار روز به این معناست که آشفتگی بزرگی در بازار ایجاد می شود و اساسا از رشد تجارت جلوگیری می شود.

به طور کلی روزهای کاری مختلف باعث ناهماهنگی شرکای تجاری و عدم هماهنگی در نظارت بر وظایف اداری می شود و هزینه های کشوری مانند کشور ما که سهم کمی در تجارت جهانی دارد را افزایش می دهد. به دلیل محاصره ها، مذاکرات تجاری، نقل و انتقال پول و مذاکرات بین کشورها بسیار دشوارتر از گذشته شده و هزینه های غیرضروری را به فعالان اقتصادی تحمیل می کند، بنابراین مهم است که این موضوع در تعیین روز دوم تعطیلات رسمی مشخص شود. در کشور. . با انتقال تعطیلات از پنجشنبه به شنبه، فاصله تجاری طرفین تجاری به سه روز کاهش می یابد و حداقل اثر آن کاهش اثرات منفی اقتصادی ناشی از عدم تطابق روزهای کاری کشور با شرکای اصلی تجاری از جمله خواهد بود. مادر. چین، عراق، ترکیه، امارات، هند و غیره به جز عراق که روزهای جمعه و شنبه تعطیل است، سایر کشورهای مذکور در روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل هستند. بنابراین، برای ایران که نیاز مبرمی به ادامه روابط تجاری خود در بازارهای جهانی دارد و تقاضای جدی برای بخش خصوصی دارد، تداوم حداکثر امکان ارتباط با این کشورها بسیار مهم است.

بر اساس این گزارش، اتاق ایران به عنوان نماینده بخش خصوصی تاکید کرد که جامعه اسلامی باید به انتقال تعطیلات رسمی از روزهای پنجشنبه و جمعه به جمعه و شنبه توجه کند.

دکمه بازگشت به بالا