درخشش نام ۶۵ مؤسسه ایرانی در بین دانشگاه‌های برتر جهان

به گزارش شفاف، محمدحسن زاده، رئیس ایراندوک گفت: در رتبه‌بندی سال ۲۰۲۳ «موسسه آموزش عالی تایمز»، نام ۶۵ موسسه ایرانی در بین دانشگاه‌های جهان قرار گرفته است. علوم پزشکی، علوم پزشکی کردستان و علوم پزشکی مازندران در سطح دانشگاه های ایران و با ورود به رتبه 351 تا 400 جهان و قرار گرفتن ایران در رتبه ششم در بین کشورهایی که بیش از 50 نماینده در این رتبه دارند، قرار دارند. در رتبه 351 تا 400. ویژگی های جالب این سری.

به گزارش پژوهشکده علم و فناوری ایران (ایرندک)، مدرس علم و دانش اعلام کرد: بر اساس این گزارش، دانشگاه‌های «علوم پزشکی گلستان»، «علوم پزشکی کردستان» و « علوم پزشکی مازندران» دانسته شده است. آنها رتبه اول کشوری و 400-351 جهانی را دارند. موضع دو دانشگاه ایران نیز «بیانیه» اعلام می شود. مؤسساتی که دارای رتبه‌بندی جهانی «گزارش‌شده» هستند، موسساتی هستند که داده‌های خود را به «موسسات آموزش عالی تایمز» ارسال کرده‌اند، اما برای دستیابی به رتبه‌بندی جهانی حداقل شرایط لازم وجود ندارد.

رئیس جمهور ایران همچنین گفت: ایران پس از ژاپن، چین و هند چهارمین کشور آسیا از نظر تعداد دانشگاه ها در سال 2023 به این ترتیب بود. در مجموع نام 1799 موسسه از 104 کشور مختلف جهان در این لیست گنجانده شده است. ترکیه و ایران بیشترین سهم را در خاورمیانه دارند. این در حالی است که قاره آسیا با ۶۶۹ دانشگاه بیشترین نماینده را در این رتبه بندی دارد. در رتبه بندی سال گذشته این نظام رتبه بندی، 58 موسسه از ایران جزو بالاترین موسسات جهان بودند. تحلیل روند سالانه موجودیت دانشگاه های ایران نشان دهنده افزایش مستمر از یک دانشگاه در ویرایش سال 1391 به 65 دانشگاه در ویرایش سال 2023 است.

یکی از اعضای دانشکده مدیریت و اقتصاد اعلام کرد: تعداد سالانه مؤسسات ایرانی در نظام رتبه‌بندی «موسسه آموزش عالی تایمز» رو به افزایش بوده و در سال ۲۰۲۳ به ۶۵ مؤسسه خواهد رسید. اما باید توجه داشت که تعداد مؤسسات عالی «موسسه آموزش عالی تایمز» نیز سال به سال افزایش یافته است. به عنوان مثال، در نسخه 2022 این نظام رتبه بندی، 1662 موسسه از کشورهای مختلف رتبه بندی شده اند.

به گفته حسن زاده، رتبه بندی جهانی آموزش عالی «تایمز» موسسات پیشرو جهان را در پنج حوزه آموزش (با وزن 30 درصد)، دیدگاه جهانی (با وزن 7.5 درصد)، پژوهش (با وزن 30 درصد) رتبه بندی کرده است. ٪. %)، نام‌ها (با وزن 30%) و درآمدهای صنعتی (با وزن 2.5 درصد). بر اساس 13 معیار کمی ارزیابی می شود.

رتبه بندی امسال با تجزیه و تحلیل 15.5 میلیون مقاله علمی، 121 میلیون استناد، سؤالات 40000 متخصص آموزش عالی در سراسر جهان و داده های ارسال شده توسط دانشگاه ها انجام شد. بر اساس نسخه 2023 “موسسه آموزش عالی تایمز”، “دانشگاه آکسفورد” رهبر جهان و “دانشگاه هاروارد”، “دانشگاه کمبریج”، “دانشگاه استنفورد”، “موسسه فناوری ماساچوست”، “موسسه فناوری کالیفرنیا” هستند. دانشگاه پرینستون، دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، دانشگاه ییل و امپریال کالج لندن به ترتیب در رتبه های دوم و دهم قرار دارند.

محمد حسن زاده همچنین گفت: سازمان تحقیقات علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرندج) با ساخت و نوسازی ابزارهای حرفه ای برای ارزیابی و سنجش علم، فناوری و نوآوری کشور در تلاش است تا سیاستمداران را در حوزه های مرتبط با وظایف خود در برنامه ریزی صحیح و مؤثر یاری کند. انجام دادن این گزارش همچنین انتشارات سامانه علم، فناوری و نوآوری ایران در جهان (NEMA) است که 90 شاخص مختلف را از 55 موسسه جهانی در حوزه‌های علم، فناوری و نوآوری رصد و گزارش می‌کند و در NEMA در دسترس است. IRANDOC.AC .IR در دسترس همگان است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دکمه بازگشت به بالا