خودروهای تاریخی چگونه مرمت می‌شوند؟

موزه تاریخی خودرو در ایران مجموعه ای از خودروهای یکبار مصرف، خاص و بازمانده از تاریخ صنعت خودروسازی جهان است، اما این خودروها چگونه برای نمایش موزه آماده می شوند؟ آیا آنها مانند خودروهای امروزی به روز می شوند؟ قطعات این خودروهای تاریخی چگونه تامین می شود؟ آیا اصل این خودروها در زمان بازسازی تغییر کرده است؟

به گزارش شیمیشی، در زمان افتتاح موزه خودروهای تاریخی در تهران، حدود 60 خودرو; اکثر خودروهای سلطنتی یا از بزرگترین شرکت های جهان سفارش داده شده اند یا از مشتریان خصوصی خریداری شده اند. خرید برخی از این خودروها تا دهه 70 ادامه داشت.

پروژه مرمت این خودروها به گفته مسئولان موزه از ژوئن 2019 در محل گنجینه خودرو آغاز شده است. در این پروژه خودروهایی از ابتدای قرن بیستم تا پایان دهه 70 بازسازی و مرمت شدند.

اما با افتتاح موزه و رونمایی خودروها، انتقاداتی به نحوه مرمت و تغییر رنگ برخی از آنها وارد شد. محمد افرافر – متولی اموال موزه تاریخی عرب ایران وی در پاسخ به آن انتقادات و سوالاتی در خصوص نحوه مرمت خودروهای تاریخی به شیمیشی گفت: در مرمت و بازسازی خودروهای تاریخی و موزه ای از روش اصلی و استاندارد همین خودروها استفاده شده است.

ماشین های تاریخی چگونه مرمت می شوند؟

وی منبع فاش کرد: دو راه برای نگهداری از خودروهای تاریخی و موزه ای وجود دارد، راه اول این است که هر از گاهی خودرو را روشن و تعویض کنیم و راه دیگر این است که تمام مایعات از خودرو خارج شود تا خودرو خشک شود. تقریباً از هر دو روش در دنیا استفاده می شود. روشی که در موزه ماشین های تاریخی استفاده می شود، روش سختگیرانه است. در خودروهای این موزه مایعی وجود ندارد.

این کارشناس موزه تاریخی خودرو ادامه داد: کلکسیونری که از روش خشک نگهداری خودرو استفاده می کند، اگر بخواهد از همان خودرو استفاده کند، باید سرویس را تکمیل کند، باک و کاربراتور را شسته و مایعات لازم را اضافه کند. شرایط سفر

افرافر همچنین گفت: بازسازی خودرو و موزه تاریخی چند مرحله دارد. نمونه در صورت نیاز تزئین شده است. بیشتر خودروهایی که در موزه ها نگهداری می شوند در داخل از چرم طبیعی استفاده می کنند که پس از مدتی خشک می شود و باعث ترک خوردن و پوسته شدن آن می شود و چرم خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد و شما باید آن را تعویض کنید، بنابراین بخشی از کار مرمت است.ماشین های تاریخی رزرو شده است. برای تغییر پوست

ماشین های تاریخی چگونه مرمت می شوند؟

وی همچنین گفت: در مورد رنگ خودروهای تاریخی ممکن است خودروی معیوبی وجود داشته باشد که در صورت تغییر باید ناآگاهانه آن را رنگ آمیزی کنید، همانطور که در خودروهای معمولی این اتفاق می افتد، یعنی اگر خودروی داخل خودرو بوده است. تصادف، آن را می برید و سپس رنگ می کنید. البته روندی که برای خودروهای تاریخی موزه انجام شد دقیقتر است و از فناوری PDR استفاده کردیم که البته الان بسیار رایج است اما تا همین چند روز پیش چندان رایج نبود. سالها پیش در این روش نقاشی دقت بیشتری دارد و بدنه بسیار انعطاف پذیر می شود و حجم ته کار رنگ بسیار کمتری را اشغال می کند که این مزیت محسوب می شود.

افرافر همچنین گفت: وقتی رنگ کمتری روی خودرو می زنید، خودرو برای مدت بیشتری رنگ خود را حفظ می کند. ممکن است خودروهایی را با ترک های کوچک پس از تصادف، خیس و رنگ شده دیده باشید. این ترک ها به دلیل بزرگی بت است. البته موادی که برای بازسازی و مرمت خودروهای تاریخی استفاده کردیم، بر کیفیت و نتایج کار تأثیر می گذارد. ما از بهترین متریال برای رنگ آمیزی ماشین استفاده کردیم تا درخشندگی و دوام بیشتری داشته باشد.

وی همچنین گفت: برای خودروهایی که در این موزه هستند، هیچ مشکلی برای تهیه قطعات تزئینی وجود نداشت، زیرا خودروها کامل نیستند، اما اگر شخصی که خودروی تاریخی دارد به آن قطعات نیاز داشته باشد، قطعا به دلیل تحریم دچار مشکل می شود.

ماشین های تاریخی چگونه مرمت می شوند؟

رئیس موزه خودروهای تاریخی در گفت وگو با شیمیشی، تاکید کرد: افرادی که این خودروها را مرمت کردند دانش مدرن سازی آن خودروها را داشتند.

وی گفت چند درصد از خودروها در زمان مرمت تعویض شده اند.
خودروهای نگهداری شده در موزه تغییر نکرده اند. البته خودرویی به نام پیکان پیرس در موزه نگهداری می شود، این خودرو ساخت شرکت هان به رنگ سفید بوده که به سفارش ایران به رنگ دریایی تغییر یافته است. این خودرو رنگ ضعیفی داشت و باید رنگ را پاک می کردیم اما سعی کردیم همان روش اصلی را انجام دهیم یعنی ابتدا ماشین را سفید رنگ کردند و سپس رنگ های خاص سرمه ای و مشکی به آن اضافه شد.

افرافر همچنین درباره استفاده از متخصصان در ترمیم و مرمت این خودروها گفت: مجموعه خصوصی نداریم که درهای خود را ببندیم. درهای موزه همیشه به روی کارشناسان باز است و ما دوست داریم از تجربیات آنها استفاده کنیم و این نظر ما در روند بازسازی خودروها بود.

ماشین های تاریخی چگونه مرمت می شوند؟

ماشین های تاریخی چگونه مرمت می شوند؟

ماشین های تاریخی چگونه مرمت می شوند؟

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا