خالق خلّاق بخارا – شیمیشی

کیوسک های مطبوعاتی در روزگاری که راهی جز خرید مجلات و روزنامه ها برای خواندن یادداشت های رسانه ها و اطلاع از اخبار و رویدادهای جامعه وجود نداشت، فرقه ای از این دست داشتند، اما توسعه اصلی کار آنها همین بود. مطبوعات که با گذشت زمان و با گسترش فضای مجازی و اینترنت، این دلیل وجودی ضعیف و ضعیف‌تر می‌شود و در سال‌های اخیر قهوه و سیگار فروشی جای مطبوعات را گرفته است.

اخیرا محدودیت هایی در فضای مجازی و فیلتر شبکه های اجتماعی با قطع عرض دامنه اینترنت اعمال شده است! با هم، بار دیگر این عبارت را ارزیابی کرد که تحریم ها فرصت ایجاد می کند، بنابراین با چنین پیشینه ای، طرد شدن از بستر وسیع تری (که البته قبل از این تحریم ها چندان گسترده نبود) بهانه شد. به خودتان فرصت دهید تا هیجان پیدا کنید روزنامه ها و خواندن تیترها به کیوسک روزنامه محله رفتم، به جای اینکه بوی کاغذ و سرب روی صفحه روزنامه نشسته باشد، مرا یاد بوی ترش قهوه انداخت. این ممنوعیت های غیرقانونی و غیرقانونی!

اگر تا اوایل دهه 90 نام کسبه بر حسب کارکرد و دلیل وجودی آنها بود، امروزه نام کیوسک مطبوعاتی با کارکرد آنها مطابقت ندارد، اکنون به جای دوستداران روزنامه و مجله کافی شاپ و مجلات دوستداران سیگار که در این مغازه ها می گردند و دور هم می نشینند. در دلم بود که این روزها و ده سال گذشته را که چشمانم به زیبایی بخارا باز شد و بقیه ذهنم از نوشتن خسته و اندوهگینم کرد، مقایسه کنم. با کمال احترام برای استاد علی دهباشی که عمر گرانبهای خود را وقف فرهنگ و ادب این خطه و خطه کرد، اما در حد بضاعت اندک خود برای این استاد فرزانه و فرزانه ادای دین کرده ام.

اگر چه آثار بیشمار استاد جمالگی فاخر و ماندگار است، اما بی شک ماندگارترین خلقت، ماندگارترین آفریده بخارا است، جدای از تیراژ مستمر و شماره های مجله، گواه این مدعا نام نویسندگان نیز می باشد. در هر شماره روی جلد این مجله آمده است.

در ردیف روزنامه‌ها، در کنار مجلاتی که اغلب تبلیغ می‌کنند، با عکس‌های آرایشی از چهره‌های جذاب، چیزی که این بخش قهوه و سیگار را جذاب‌تر می‌کرد، سه جلد بخارا از اواخر دهه هشتاد بود که شامل رنگ می‌شد. و جلد زیر نور آفتاب، اسامی چاپ شده روی این سه شماره (68/69/70) بدون توجه به قیمتی که مغازه دار تعیین کرده است (بیست برابر قیمت جلد) به دلخواه مخاطب را جذب کند. . ) و زوار شیراز در مجله حرس و شروع گشتاور.

مجله ای که در آن مطالب سیمین بهبهانی، عبدالحسین ازرنگ، محمدعلی سپانلو، عزت الله فولادوند، عبدالله کوثری، ایرج افشار، علی محمد افخانی و… را مطالعه کنید، قطعاً تغییر مثبتی در افکار و نظرات مردم ایجاد خواهد کرد. حضار. حقیقت قلم و اندیشه هر یک از نویسندگان به گونه ای است که خواندن هر یادداشت و مقاله روزها و ساعت ها زمان می برد.

گردهمایی این اندیشمندان در یک رسانه خصوصی و مستقل جز با اراده قوی و نیت خالص برای اعتلای فرهنگ مادر امکان پذیر نیست پس باید از استاد الی دهباشی صمیمانه حمایت کنیم.

مهارت های او در زمینه ارتباطات، فرهنگ ادبی و… آنقدر واضح و آشکار است که حداقل نیازی به تمجید و تایید من نیست. جامعه و ایجاد بستر مناسب برای رشد نویسندگان و اندیشمندان، البته بستری مناسب برای اجرای این فرض لازم است که گاه با گفتن «ما مستضعفیم» توجیه می شود، اما شاید بتوان با با تلاش اساتید دهباشی و همتی تا بتوانیم به نخل ها برسیم حتی اگر نخل ها و نخل ها به طور غیر عادی بلند باشند.

وکیل-شیراز

6565

دکمه بازگشت به بالا