جزائر سه‌گانه و امنیت ملی ایران

با حمایت اخیر روسیه از بیانیه کشورهای عربی درباره جزایر سه گانه ایران، بار دیگر همه مردم ایران نگران و احساس خطر جدی می کنند. در مورد جزایر سه گانه ایران، آنچه بسیار مهم است، نقش اساسی این جزایر در تامین امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران است. امنیت ملی ایران تا حد زیادی به امنیت این جزایر ایرانی برای مدت طولانی و برای همیشه بستگی دارد. در زمان جنگ تحمیلی، آنچه قدرت ایران را در خلیج فارس افزایش داد، استفاده مناسب از تمامی جزایر خلیج فارس به ویژه این سه جزیره بود که آمریکا با تمام ناوهای جنگی که به منطقه آورد نتوانست از عراق حمایت کند. . بنابراین اهمیت این جزایر از این نقطه بسیار بالاست. برای ایران مهم است که برنامه مشخص و بلندمدت داشته باشد و بر اساس آن عمل کند تا هیچ شخص یا دولتی نتواند ادعای نادرستی درباره این جزایر داشته باشد.

در این راستا پیشنهادهای متعددی برای این موضوع ارائه شده و برخی از آنها وابسته به توان ایران بوده و نیازی به همکاری و کمک سایر کشورها ندارد. مهم ترین پیشنهاد این است که ایران نگاه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به این جزایر داشته باشد و از این دیدگاه که تنها با رویکرد نظامی باید این جزایر را از طمع سایر مردم دور کرد، پرهیز کرد.

ایران باید این سه جزیره و سواحل شمالی آنها را به سه حوزه مهم گردشگری، ورزشی، تفریحی و زندگی تبدیل کند تا مردم داخل ایران به طور منظم به این سه جزیره دسترسی داشته باشند و تعداد زیادی از مردم ایران در آن زندگی کنند. این جزایر با تولید فناوری امکان و توانایی ایرانیان برای زندگی دائمی در آنها را دارد. حدود صد برج 50 طبقه باید در این جزایر برای مقاصد تجاری، تفریحی، گردشگری، ورزشی، تولیدی و مسکونی ساخته شود. البته ابتدا باید یک طرح جامع معماری و شهرسازی برای آنها تهیه شود و سپس روی آن طرح بنادر، شهرسازی، پل سازی و ساخت فرودگاه انجام شود. در کشوری مانند چین، جزایر کوچک با پل های زیادی به هم متصل شده اند و بزرگراه هایی روی این پل ها در دریا ساخته شده است.

جزایر تنبه بزرگ و کوچک در کنار هم و تقریباً متصل و نزدیک به هم هستند و ساختن پل بین آنها کار سختی نیست. این سه جزیره می توانند با احداث پل و رعایت مسائل زیست محیطی و حفظ ایمنی خطوط کشتیرانی به نزدیک ترین ساحل ایران در خلیج فارس متصل شوند.

تبدیل این جزایر به یک مرکز مهم مسکونی، تفریحی و توریستی نیازی به بودجه دولتی ندارد و با سرمایه بخش خصوصی و بودجه ملی ایران قابل انجام است.

در هر صورت موضوع حفظ اموال و حاکمیت جزایر سه گانه ایرانی برای جمهوری اسلامی ایران بسیار مهم و حیاتی است. حتی این ادعای نادرست امارات و حمایت آن از سوی کشورهایی مانند چین و روسیه باید خشم همه ایرانیان را برانگیزد. نظام دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران نمی تواند به تنهایی و با سهل انگاری از کنار این موضوع بگذرد و تنها به فکر پاسخگویی به این ادعاها و احضار سفرای این کشورها باشد. به هر حال اداره سیاست خارجی ایران نباید به ماجرای ادعای دروغ امارات پایان دهد و تصور کند امارات به این راه ادامه خواهد داد.

من قبلاً بارها نوشته ام و گفته ام هر بار که ایران یکی از سران کشورهای دیگر به امارات سفر می کند، باید نسبت به احتمال اتصال امارات به جزایر سه گانه ایرانی هشدار دهد. باید افکار عمومی در داخل کشور جمع شود تا این سه جزیره و سواحل شمالی آنها که در سمت ایران است به سه حوزه عمده تجارت، گردشگری و ورزش های دریایی تبدیل شوند.

به هر حال در بحث جزایر بحث امنیت ملی ایران مطرح می شود و از این نظر وجود جزایر برای امنیت ایران ارزش بسیار حیاتی دارد و خدای نکرده روزی که یکی از اینها باشد. کشورها کناره گیری می کند. در این جزایر اگر چنین مشکلی پیش بیاید، قدرت فعلی ما در خلیج فارس به یکباره کاهش می یابد.

در هر صورت باید یک مدیر قوی و با انگیزه در سطح ملی با اختیارات کامل از سوی دولت انتخاب شود تا این جزایر به مکانی جذاب برای سرمایه گذاری و سفر ایرانیان تبدیل شود.

به نظر می رسد سازمان برنامه و بودجه، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وزارت امور خارجه، وزارت راه و شهرسازی، ارتش، وزارت گردشگری و بالاتر از همه رئیس جمهور باید به این برنامه ادامه دهند. که به جای رفتن به جاهایی مثل دبی و استانبول برای گشت و گذار و تفریح ​​به این جزایر بروید.

311311

دکمه بازگشت به بالا