جای خالی سازمانی ملی به‌عنوان متولی ایمنی در کشور/ قوانین ایمنی ضعف دارند

معاون سابق پیشگیری از آتش سوزی شهر تهران معتقد است قوانین ایمنی کشورمان همچنان ایرادات جدی دارد و باید به روز شود.

داوود براتی در گفت وگو با شیمیشی وی در خصوص وضعیت ساختمان های ناایمن گفت: ساختمان ناایمن ساختمانی است که خطر بروز حوادث مختلف از جمله آتش سوزی را افزایش می دهد و این ساختمان ها باید طبق ضوابط و مقررات در اسرع وقت ایمن سازی شوند. طبق قوانین ملی و بین المللی، مسائل ایمنی در ساخت و ساز جدید باید به طور کامل رعایت شود و سایر ساختمان های قدیمی باید تا حد امکان با مقررات جدید مطابقت داشته باشند. ضمناً در هنگام بازسازی یا تغییر کاربری، ساختمان باید با قوانین جدید تطبیق داده شود.

عوامل موثر بر میزان ریسک و ریسک در یک ساختمان

این کارشناس حراست در پاسخ به این سوال که چه عواملی در میزان ریسک و خطر یک ساختمان موثر است، گفت: اولین اقدام بارگذاری است; یعنی چقدر ساختمان شلوغ است و افراد در آن هستند مانند سالن های کنفرانس، رستوران ها و … بعد دوم نوع کاربری ساختمان است. اگر ساختمان دارای خطر حادثه و آتش سوزی باشد، مانند مصارف صنعتی که فرآیندهای خطرناکی را با مواد قابل احتراق انجام می دهد، این نوع ساختمان دارای یک عامل ناایمن خواهد بود و با گذشت زمان میزان مواد خطرناک افزایش می یابد. خطر بالاتر است.

براتی تصریح کرد: معیار آینده ارتفاع ساختمان است که هر چه بیشتر باشد خطر آن بیشتر است و مسائل ایمنی آن باید با دقت بیشتری بررسی شود. در عین حال اندازه مساحت از دیگر پارامترهایی است که نسبت متراژ ساختمان با افزایش ریسک رابطه مستقیم دارد.

خلأهای موجود در سازمان ملی به عنوان حراست در کشور / قوانین امنیتی ضعیف است

دیوید براتی

معاون سابق پیشگیری از آتش سوزی شهر تهران گفت: وضعیت جسمی و رفتاری افرادی که در ساختمان ها کار می کنند و در ساختمان ها ساکن هستند نیز بسیار مهم است. به عنوان مثال، افرادی که تحت درمان قرار می گیرند و در بیمارستان ها و مراکز درمانی بستری می شوند، اغلب شرایط حمل و نقل متفاوتی دارند و ضعیف هستند. آنها همچنین کندتر از دیگران حرکت می کنند. آخرین عامل خطر و خطر، مصالح و انواع مصالح به کار رفته در ساختمان است. اگر این مواد مقاوم در برابر آتش نباشند یا استحکام نداشته باشند، ناایمن تر هستند.

براتی ادامه داد: ضوابط و مقررات طرح ایمنی ساختمان ها است و راهکارها را نیز تعریف کرده اند. از سوی دیگر سازمان آتش نشانی در سال های اخیر به طور مستمر اقداماتی را برای نشان دادن تجربیات خود از حوادث انجام داده و در بسیاری از موارد نکات ایمنی و توصیه های شخصی را ارائه کرده است. همچنین از تمامی فرصت های امنیتی بهره می برد و تجربه نشان داده است که هر ساختمان یا دفتری که ارتباط خوبی با سازمان داشته باشد کمتر در معرض خطر است.

مراحل رسیدن به اهداف ایمنی

وی درباره اقدامات انجام شده برای تحقق اهداف ایمنی ساختمان ها گفت: ابتدا باید خطرات و مخاطرات یک ساختمان را شناسایی کنیم تا از بروز حوادث جلوگیری کنیم و سازمان آتش نشانی شهر تهران در این زمینه کارهای زیادی انجام داده است. خوب است و بارها در مورد ساختمان های ناایمن هشدار داده است

براتی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین نیازهای مردم و همچنین حمایت مالی و جانی افرادی که در آن مراکز مشغول به کار هستند، بیان کرد: این موضوع مستلزم مصون ماندن مراکز در برابر حوادث است. وقتی شناسایی شدیم باید از بروز آتش سوزی و حوادث جلوگیری کنیم. مثلاً موتور خانه ها و تأسیسات ساختمانی باید به گونه ای مدیریت شود که باعث آتش سوزی و حادثه نشود. ثانیاً در صورت وقوع آتش سوزی نباید به قسمت های دیگر ساختمان سرایت کند.

با توسعه فرهنگ ایمنی می توان به ایمنی دست یافت

این کارشناس امنیتی تصریح کرد: امنیت با توسعه فرهنگ امنیتی حاصل می شود. وی همچنین گفت: در گام سوم باید با توجه به نوع کاربری امکانات امنیتی و آتش نشانی داشته باشیم; ما عرض، ارتفاع را طراحی و اجرا می کنیم و همیشه آماده کار هستیم. همچنین با توانمندسازی و آموزش افرادی که در تمامی سطوح در ساختمان هستند می توان از بسیاری از مشکلات جلوگیری کرد. در تمامی ساختمان ها با توجه به خطرات و مخاطرات باید افرادی که زندگی می کنند، کار می کنند و یا مسئول آن هستند آموزش ببینند. به عنوان مثال، مسئولان مرکز و نگهبانان باید به عنوان تیم واکنش اضطراری آموزش های بیشتری ببینند، زیرا زمانی که حادثه ای رخ می دهد، این افراد قبل از آتش نشانان در محل حاضر می شوند.

دستیار سابق پیشگیری از آتش سوزی تهران تصریح کرد: به طور کلی می توان با اقدامات پیشگیری از حوادث، اقدامات پیشگیری از گسترش آتش سوزی، پیش بینی نهادها و سیستم ها، آموزش و توانمندسازی افراد به اهداف ایمنی ساختمان ها دست یافت.

مقررات امنیتی هنوز ضعیف است

وی در خصوص عدم ضمانت اجرایی اطلاعیه های سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی گفت: قانون نظام مهندسی ساختمان سال 74 و قانون آن مصوب سال 75 است. اگرچه هر از چند گاهی مقررات جدیدی صادر می شود، اما قوانین همچنان ضعیف هستند و باید کاملتر و قابل اجراتر شوند.

معاون سابق پیشگیری سازمان ایمنی و آتش نشانی شهر تهران نیز گفت: اجرای ماده 22 مقررات ملی ساختمان ها کاستی های زیادی دارد و اگر این نقاط ضعف پوشش داده شود، وضعیت در حوزه فنی بهبود می یابد. امنیت اقتصادی و زیست محیطی با این حال، این مقاله باید بیشتر اصلاح شود و در صورت عدم امکان حداقل به بخش های مختلف تقسیم شده و گام به گام اجرا شود.

ما سازمان ملی که مسئولیت امنیت کشور را بر عهده داشته باشد نداریم

این کارشناس امنیتی گفت: معتقدم اگر قوانین کامل و کافی بود وضعیت را آینه ای نشان می دادند که الان اینطور نیست. ما شاهد فعالیت بسیاری از سازمان ها در حوزه امنیتی هستیم، اما سازمان ملی امنیت و آتش نشانی در کشور نداریم که این فعالیت ها را ساماندهی و مدیریت کند و از موازی کاری جلوگیری کند. در صورت ادغام این سازمان ها یا ایجاد تشکل مستقل در این زمینه؛ ما می توانیم با برنامه ریزی دقیق و منسجم به اهداف امنیت ملی دست یابیم.

ظاهر ساختمان ها در آتش سوزی بسیار مهم است

براتی درباره استفاده از سطوح کامپوزیت در ساختمان ها نیز گفت: می دانم که تلاش های زیادی از سوی دفتر تحقیقات ساختمان و مسکن صورت گرفته و تاکنون آزمایشگاه های آتش نشانی نیز وجود دارد و در حال انجام تحقیقات در این زمینه هستند، اما معتقدم همانطور که یک آتش نشان قدیمی نمای ساختمان ما ضعف های زیادی داریم. متاسفانه هم در نوع مصالح به کار رفته و هم در نحوه اجرا به خصوص در اتصال عمودی و افقی قسمت های مختلف ساختمان مشکلاتی وجود دارد.

این کارشناس ایمنی ادامه داد: اگر قوانین کنترل و اطفای حریق رعایت شود، حتی اگر آتش روشن شود، سرایت نمی کند، اما آتش بسیار فاجعه بار است. اگر نوع طراحی، انتخاب مصالح، نحوه اجرا و اقدامات حفاظتی به صورت اصولی انجام شود، بسیاری از مشکلات ایمنی در حریق سطوح ساختمان برطرف می شود.

در این زمینه بخوانید:

دیدهای خطرناک

آتش سوزی در بیمارستان گاندی؛ گناهکار و تاثیرگذار

معاون اسبق پیشگیری از آتش سوزی شهر تهران گفت: همچنین مدیریت سیم و کابل برق، تابلوهای تبلیغاتی و تجهیزات روشنایی بر روی سطوح ساختمان ها بسیار حائز اهمیت است، زیرا این مشکل اغلب باعث آتش سوزی می شود و با انتقال حرارت و توسعه از آتش. به صورت افقی. و جهت های عمودی، ساختمان را به طور جدی به خطر می اندازد. .

براتی درباره آتش سوزی بیمارستان گاندی نیز خاطرنشان کرد: هنوز برای اعلام علت آتش سوزی بیمارستان گاندی زود است و گروهی از کارشناسان باید این موضوع را از جهات مختلف بررسی و تمامی نقاط قوت و ضعف را ارزیابی کنند. ما نیز باید از گذشته درس بگیریم. من معتقدم باید تجربیات این آتش سوزی منتشر شود تا از آن درس بگیریم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا