تهران – مسکو و گام‌های جدی جدید

تهران و مسکو پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی ، و به ویژه در سال های اخیر که تحریم های غرب آنها را در مرکز حملات خصمانه خود قرار داد ، روابط نزدیکتری برقرار کردند. امروز ، در زمینه همکاری های دوجانبه و چند جانبه ، اقدامات خوبی با روس ها در سطح قابل قبولی داریم که می تواند افزایش یابد.

این رویکرد و لزوم رایزنی برای بهبود روابط برای دومین بار طی سالهای اخیر در “سرگئی لاوروف” در تهران را گشوده است ، به طوری که روز گذشته می توان شاهد حضور این دیپلمات باتجربه روس در تهران بود. رو دارای زمینه های مختلف همکاری بین دو طرف است. تحولات سوریه و افغانستان و احتمال بازسازی داعش داعش توسط ایالات متحده با حمایت مالی عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی از موضوعات مهم رایزنی است. نقش جمهوری اسلامی ایران و روسیه در شکست جدی داعش و القاعده بسیار واضح و غیر قابل انکار است و به دلیل اهمیت برقراری صلح و امنیت در منطقه ، رایزنی بین دو طرف در این زمینه بسیار مهم است. این موضوع از نظر اقتصادی ، همکاری با روسیه در دریای خزر (انرژی ، تجارت ، کالا ، شیلات و غیره) و در قالب اتحادیه اوراسیا امکان پذیر است. اخیراً ، وی اخیراً به عنوان عضو ناظر اتحادیه شناخته شد و انتقال وی به عضوی دائمی – موضعی که روس ها از آن حمایت می کنند – می تواند ظرفیت های جدیدی را برای همکاری بین دو طرف ایجاد کند. البته ، در مورد کرونا ، توصیه در مورد تولید مشترک تزریق “Sputnik V” نیز یکی از موضوعات مورد علاقه یکدیگر است.

اما جدا از این موضوعات معمول ، سفر دیروز لاوروف به تهران از چند جنبه مهم است. اگر پیام ولادیمیر پوتین ، رهبر معظم پوتین ، که توسط رئیس مجلس شورای اسلامی به مسکو تحویل داده شد ، کنار بگذاریم ، اولین تأثیر آن در چالش هسته ای جمهوری اسلامی با ایالات متحده است. موضوع از سرگیری بورگهام این روزها دوباره در دستور کار قرار گرفته است ، زیرا ایران به دنبال اصلاح اشتباهات گذشته توسط غرب و اصرار آن است. روسیه همچنین برای رفع تحریم ها با تهران در تماس است. به نظر می رسد سفر وزیر خارجه روسیه به تهران می تواند در توافق دو طرف در این مورد تأثیرگذار باشد.

در همین حال ، جمهوری اسلامی ایران در تاریخ 27 آوریل قرارداد همکاری استراتژیک 25 ساله با چین امضا کرد. ایران در 13 مارس 2000 ، بیستمین سالگرد بیستمین سالگرد خود با روسیه توافق نامه ای امضا کرد. علی رغم اختلاف نظر بین طرفین ، اگرچه این توافق نامه هر پنج سال به طور خودکار تمدید می شود ، تهران و مسکو آمادگی خود را برای تمدید و تمدید آن اعلام کرده اند. به نظر می رسد گفتگوی ظریف و لاوروف یکی از محورهای اصلی بحث بوده است. تمرکز تهران بر توسعه روابط استراتژیک با روسیه و چین در متن چشم انداز شرقی است. اقدام اخیر اتحادیه اروپا در تحریم هشت فرد و سه نهاد ایرانی به بهانه حقوق بشر نیز ثابت کرده است که به هیچ وجه به غرب اعتماد ندارد ، بنابراین نگاه به شرق بسیار مثبت است و اهداف بلند مدت دارد .

سرانجام ، از تهران و مسکو نیز برای روابط نزدیک بین کشورهای مجازات شده مشاوره گرفته می شود. اگرچه ممکن است موضوع محاصره امروز قابل توجه نباشد ، اما نزدیکی کشورهایی که ایالات متحده هدف آنها را به جنگ اقتصادی ، به رهبری ایران ، روسیه و چین دارد ، در نهایت می تواند قدرت غربی را به طور قابل توجهی تضعیف کند ، و این نگرانی هر دو طرف را دارد. خواهد بود.

* استاد روابط بین الملل
* منتشر شده در وب سایت قدس آنلاین | چهارشنبه ، 15 آوریل 1400

دکمه بازگشت به بالا