بهترین انتخاب برای سقف های ویلا چیست؟

سقف ویلا و مصالح مورد استفاده یکی از مهمترین اجزای سازنده یک ساختمان به شمار می رود. نوع طرح و مصالحی که برای سقف ویلا یا خانه تان استفاده می کنید می تواند هم به لحاظ زیبایی شناختی و ساختاری تفاوت چشمگیری ایجاد کند و هم بر قیمت نهایی خانه تاثیر قابل توجهی دارد.

البته این به این معنا نیست که اجرای سقف ویلا و اردواز را می توان برای هر سازه ای مورد استفاده قرارداد. بلکه بسته به مصالح در دسترس، نوع اقلیم و همچنین قیمت تمام شده، بایستی بهترین انتخاب را انجام داد. این نوع سقف از جمله پرطرفدارترین سقف ها برای استفاده در ویلا، کلیسا، کلبه، خانه، رستوران و دیگر ساختمان ها است. سقف در این نوع طراحی هم نقش سقف داشته و هم کار دیوار را می کند.

هميشه جهت نصب بام های شیروانی بر خلاف وزش باد است. نصب هميشه از پايين ترين نقطه سقف در جهت عكس وزش باد (كه در هر منطقه بر پايه آمار و تجربيات موجود تعيين مي شود) انجام مي پذيرد. برای مشاهده توضیحات تکمیلی به همراه تصاویر در ارتباط با نحوه نصب انواع محصولات ارائه شده توسط شرکت ویلاسقف به صفحه نحوه نصب و اجرای سقف شیب دار – شیروانی مراجعه نمایید.

سقف های شیبداری که از حداقل 30 درجه تا حداکثر 90 درجه شیب داشته باشد، سقف شیبدار می گویند. سقفهای شیبدار در مقايسه با سقفهاي مسطح به مواظبت كمتری احتياج دارند و اجراي آنها از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است.

علاوه بر اينها در برخی از نقاط ممكن است ورقهای پوششی به عنوان عايق رطوبت روی سقفهای شیب دار بتنی يا طاق ضربی قرار گيرند. در مورد اخير از ورقهای آزبست و سيمان استفاده نمی شود بلکه از سفال و تایل بتونی که هیچ گونه مواد سرطان زا در انها وجود ندارد استفاده می شود. از موارد مهم استفاده از ورق های شیروانی، پوشش سقف شیروانی، ویلا های شیروانی، سالن های ورزشی، سوله و دیگر سطوح سقف شیب دار می باشد.

در اینجا فقط چند مورد از محبوب ترین انواع طراحی سقف مدرن ارائه شده است. سقف های شیروانی، که به عنوان سقف های شیب­دار نیز شناخته می شوند، یکی از محبوب ترین انواع سقف در سراسر دنیا است. این شکل از سقف­ها در شمال ایران کاربرد بسیار زیادی دارند.

سقف­های شیروانی شکلی مثلثی دارند و یکی از انواع سقفی­است که بسیاری از افراد هنگام فکر کردن به طراحی سقف سنتی، به این شکل تصورش می­کنند. مثل نقاشی کودکان کنار یک رود و رشته­ کوه.

قاب­بندی و نصب سقف های یک­طرفه بسیار ساده است و شبیه به سقف های مسطح است چرا که از مصالح ساختمانی کمتری نسبت به سایر انواع سقف استفاده می­کنند. به دلیل شیب تندی که دارند نیازی به پوشش قیری و ایزوگام سقفی ندارید.

سقف­های یک­طرفه را می توان با استفاده از یک درز ایستاده به جای کاشی یا شینگل استفاده کرد. از آنجا که سقف­های یک­طرفه آب را از یک طرف تخلیه می­کنند، جمع آوری و ذخیره آب باران برای استفاده مجدد و و حفظ محیط زیست بسیار آسان است. با توجه به شیب بالاتر از یک طرف، سقف­های یک­طرفه می­توانند زیبایی و جلوه خاصی را ایجاد کنند و در عین حال برای مناطق پر باران و مناظقی که بارش برف دارند نیز ایده ­آل باشند.

سقف های هیپ از هر چهار طرف دارای شیب­ هستند که این شیب­ها طول مساوی دارند و سمت شیبشان به سمت پایین و به سمت دیوارها است. بعضی اوقات چهار طرف شیب در یک نقطه به هم می­رسند، اما این نکته همیشه صادق نیست.

سقف­های هیپ که دارای شیب چهارطرفه هستند، برخلاف سقف های شیروانی ساده، سایه و پوشش را در هر چهار طرف خانه فراهم می کند. انواع مختلفی از بام­های چهار طرفه وجود دارد مانند یقف چهارطرفه ساده ، چهارطرفه هرمی و چهار طرفه متقاطع وجود دارد. مشابه سقف­های شیروانی، سقف­های با شیب چهارطرفه تقریباً با هر نوع ار مصالح بام مانند شینگل، آندولین یا سفال­های مختلف ساخته می­شود.

عایق و ضد آب بودن برای همه سقف­ها یک ویژگی مهم و حیاتی به حساب می­آید. اما در سقف­های شیب چهارطرفه اهمیت ویژه­ای پیدا می­کند چرا که شیب­های زیادی دارد و شیار و آبروهای زیادی را نیز ایجاد می­کند و امکان نفوذ آب بالا می­رود. سقف های چهارطرفه فوق العاده پایدار، محکم و بادوام هستند که این ویژگی باعث می­شود از این شکل سقف برای مناطقی که باران، برف و وزش باد زیادی دارد گزینه­ای بسیار عالی باشد.

با وجود اینکه این سقف­ها به سقف تخت موسوم هستند ولی در واقع این سقف های مسطح شیب کمی دارند که اجازه می دهند آب از وسیله آب­راه­ هایی از سطح بام خارج و تخلیه شود. بام های مسطح به دلیل دهانه­ای که می­توانند پوشش دهند عموما فضای زیادی را در خود جای نمی­دهند و از این سقف­ها برای سایه­ بان و ایوان جلوی درها و فضای باز می­توان استفاده کرد.

استفاده از مصالح بام که به طور مداوم و بدون درز در سقف­ها به کار گرفته می­شود در هنگام نصب سقف­های مسطح بسیار مهم تلقیزمی­شوند و برای اطمینان از ضدآب بودن سقف کاملاً مهم هستند.

به دلیل شیب تندی که این شکل از سقف دارد و در یک طرف خانه خیلی سطح کمی به خودش می­گیرد، فضای اتاق زیر شیروانی را با سقف های یک­طرفه از دست می­دهید. همچنین سقف های یک­طرفه برای مناطقی با وزش باد زیاد ایده آل نیستند. نوع طراحی مختلف سقف موجود است.

این چهار شکل از سقف که اکنون مطح کردیم به طور معمول استفاده می­شوند ولی بام­های بیشتری با شکل و مصالح متفاوت وجود دارند که ار همه این موارد را بخواهید تحلیل کنید دچار نوعی سردرگمی می­شوید. بهتر است وقتی تصمیم به انتخاب یک سقف دارید با یک پیمانکار سقف قابل اعتماد مشورت کنید تا به شما در طی کردن این روند کمک کند و بهترین تصمیم را برای خانه­تان بگیرید. با ما در تماس باشید.

همچنین برای مشاهده پروژه های انجام شده توسط شرکت ویلا سقف و آشنایی بصری با نمونه های سقف شیب دار به صفحه پروژه های سقف شیبدار – شیروانی مراجعه بفرمایید. برای دسترسی به پروژه ها و اخبار شرکت از طریق این لینک عضو کانال تلگرام ما شوید.

دکمه بازگشت به بالا