عمومی

نهاد مدنی «مرجعیت»، میراث آیت الله حکیم و آینده حوزه نجف

پس از مرگ ناگهانی وی ، و از آنجا که منطقه نجف اغلب به عنوان چهار مرجع شناخته می شود ، بحث هایی در مورد تاثیر این شکست بر آینده انتخابات نجف و حکومت آن وجود دارد.

حوزویان باید در مورد امور داخلی سمینار صحبت کنند ، اما به عنوان یک ناظر بیرونی که تاریخ ، معماری ، سنت ها و فرهنگ سمینار را در سالهای اخیر مطالعه کرده است (برخی از نکات نیز در حافظه “مدرسه نجف اشرف” ذکر شده است) به گفته می شود که این زمینه یکی از بنیادی ترین و پایدارترین پایگاه های تولید دانش در جهان شیعه است و در این چند قرن اخیر ، علیرغم تغییرات گسترده و عمیق تاریخی ، توانسته ساختار علمی ، رویه و ویژگی های خاص خود را توسعه دهد. امکانات. منشأ یا معلم بزرگ و استوانه هایی مانند شیخ طوسی و صاحب جواهر ، شیخ انصاری و آخوند خراسانی ، سید محمد کاظم یزدی ، سید ابوالحسن حنیصفهانی ، شیخ محمد حسین نائینی ، شیخ محمد حسین کمپانی و آیت الله سید محمد خویی (زمان تبعید) و آیت الله سیستانی ، و در زمانهای مختلف و در سخت ترین شرایط ظلم و ستم ، رژیم بعث ، از جمله ، وجود خود را حفظ کرد و اطمینان داد که این میدان ضعیف و پایدار نیست. امیدوارم در دوران پس از صدام ، سمینار نجف اشرف دوره جدیدی از تلاش علمی و رشد تعداد و کیفیت را تجربه کند. منتخبین همچنین سعی کردند با احترام به آزادی اندیشه و تنوع حرکت در این زمینه و اجتناب از سیاست زدگی ، سکولاریسم ، قدرت طلبی و رقابت احزاب مزاحم ، زمینه را برای رشد و خلاقیت جدید مهیا کنند. چارچوب این تحولات می تواند به نوبه خود با اجتهاد و رویه ای تازه به پیچیدگی ها ، نیازها و شبهات دشوار امروز و آینده پاسخ دهد. اقدامات درخشان و عاقلانه رئیس جمهور نجف اشرف آیت الله سیستانی و دیگر مقامات ارشد نجف اشرف در زمینه حقوق بشر ، حق تظاهرات ، حق رأی ، حقوق بشر برای اداره و احترام به آزادی های فکری ، آزادی های مدنی ، اقلیت حقوق و فرهنگ گفتگوی بین دین و دینداری ، همانطور که در دیدار پاپ دیدیم ، و عدالت غربی ، یکی دیگر از دلایل این مدرنیته و ارتباط با جهان پیرامون است که هم نجف را تضمین می کند و هم عمیق ، ماندگار و بحث طولانی خواهد داشت و انتظار می رود ادامه و گسترش یابد.

در خدایان ، “اقتدار” در درجه اول یک نهاد مدنی و معنوی است و “اقتدار” یک نهاد مدنی و معنوی است که هویت و تأثیر خود را از فرقه در “دین” ، اعتقادات و اعمال دینی ، اخلاقی و انسانی می گیرد. و مسئولیت های اجتماعی ، رای دهندگان به عنوان نیروی اجتماعی و جامعه به عنوان پشتوانه واقعی. هویت دیگر یک مرجع یا مرجع قبلی نیست و یک تابع است. عدم وجود مرجع دینی به اندازه وزن فکری ، معنوی و اخلاقی آن خلأ ایجاد می کند و به اندازه شاگردان ، نوشته ها ، فتواها ، خلاقیت های فکری ، سبک زندگی سیاسی ، اجتماعی و شخصی ، میراثی به جا می گذارد که گاهی اوقات ادامه خواهد داشت. دهها و صدها سال مورد بحث و ارزیابی قرار گیرد. ستون دامنه دامنه است و بسیاری از پیشرفت ها در حوزه خارج از کنترل هستند یا در اطراف آن اجرا می شوند و اساساً دامنه و آینده آن توسط دامنه تعیین می شود. در عین حال ، باید توجه داشت که بقای موسسات عمیق سمینار مانند نجف اشرف یا سمینار بزرگی مانند قم با سمینارهای کوچکی که در برخی نقاط درخشان بود و سپس منجر به ناپدید شدن و مرگ یک فرد شد ، محقق نشد. شهادت دادن به تاریخ ، نه به زندگی و بقای یک رهبر یا مرجع مذهبی خاص ، و مانند هر نهاد متمدن دیگر برای رعایت معیارهای مختلف مانند اعتقاد به اهداف تعیین شده برای آن ، صلاحیت علمی و تولد فکری ، م believersمنان متنوع. مکتب فکری ، اثربخشی ، استقلال اقتصادی ، سنت و سبک و تنوع و توانایی رهبر و نهاد برای تنظیم روابط با جامعه هدف و سایر نهادهای اجتماعی ، و همچنین دیدگاه ها و موقعیت آن در برابر مردم و نهادهای قدرت

در این راستا ، روند رشد و ارتباط و اعمال قدرت در سمینارهای اصلی شیعه بسیار مهم است. در ادیان دیگر نیز چنین است و البته سنت های خاص خود را دارد و گاهی خارج از حوزه قدرت آن نهاد دینی است و در واقع از نهاد سیاسی جدا می شود.

سنت های هر نهاد دینی باید در بافت تاریخی ، اجتماعی و سیاسی آن بررسی و تحلیل شود. سمینار مقدسه قم و سمینار نجف اشرف به عنوان دو شاخه علم و عدالت شیعه نیز بسیار شبیه به هم هستند و در عین حال تفاوت هایی دارند که از مبنای تاریخی و سیاسی و سنت های داخلی آنها نشأت می گیرد. یکی سنت گزارش قدرت است که در هر یک از این زمینه ها متفاوت است و البته می توان آن را مورد انتقاد قرار داد. به عنوان مثال ، در سمینار قم مقدس ، اعلام مرجعیت دانشجویی در زندگی استادان بدون مشکل و رویه است و بنابراین در این راستا ، چندین نسل از مراجع تقلید با انتشار توافقنامه عملی و وظیفه چند نسل و حتی مجتهدین جوان پس از مقامات تا حدودی. برای عموم روشن است ، و در همان زمان شورای معلمان و دولت در به رسمیت شناختن برخی از موقعیت ها یا کاهش برخی دیگر نقش دارند. با این حال ، در منطقه نجف اشرف ، روند اعلام قدرت به این شکل نیست و معمولاً در زندگی معلم ، دانش آموزان ، حتی اگر بسیار پیشگام باشند ، از انتشار قانون اساسی عملی و اعلام مرجعیت خودداری می کنند. اگر اکنون بیشتر نامهای این سه مقام در نجف اشرف شنیده می شود ، به این دلیل است و این بدان معنا نیست که در سطح مرجعیت از شخصیت های علمی کم شده است ، اما این بدان معناست که مشاهده سنتی و اصول چند صد ساله در این زمینه که در آن علوم مرکزی و دینی برای جلوگیری و جلوگیری از رقابت جهانی یا جلوگیری از دخالت خارجی در ایجاد مرجع فعالیت می کند. تا کنون ، شخصیت های مشهور حوزه نجف درگیر درس ها و بحث های بسیار جدی بوده اند و با توجه به وزن و اهمیت درس ها و عمق بحث ها و توجه دانشجویان و دینداری اساتید ، همیشه اطلاعات پنهانی در مورد شخصیت های بعدی افراد وجود خواهد داشت و بنابراین ، اگر بخواهیم مرجع مرده ای خداحافظی کنیم ، معرفی شخصیت های اخیر توسط یک استاد جامع و تأثیرگذار و دانشجویان فداکار سنت انجام خواهد شد. سمینار نجف به مشاهده سنتی و واقعی می پردازد. البته در روند اعلام قدرت در نجف اشرف ، نهادهای دولتی یا سازمان های رسمی دخالتی ندارند و اگر هم چنین کنند ، معمولاً به جایی نمی رسند. سنت شکستن آنلاین و دفاع از میراث اقتدار و اقتدار ، انتقال مقلدان متوفی به مراجع دیگر و همچنین خاتمه فعالیت ها یا انتقال اداره مرکزی و نهادهای متوفی به موقعیت زنده. سنتهای دیگری که بر نجف اشرف سنگین است .. این روزها ، ما شاهد مرگ آیت الله حکیم و شکستن آنلاین وی بودیم.

با این مقدمه گفته می شود که غیبت آیت الله حکیم که یکی از مقامات بزرگ و صاحب سبک سمینار نجف اشرف و یکی از اسرار و نمادهای این سمینار و “ال گرانسنگ حکیم” با همه ناباوری است. ، تلخی و ضررهایی که او ایجاد کرده است و با وجود همه اندوه و احساس انزوا که در موقعیت و ساکنان بزرگ نجف خود را نشان می دهد ، به این معنا به معنای انزوا یا ابهام نیست و اگرچه جای آنها خالی است ، اما به دلیل تلاشهای چندین ساله آنها در نوشتن کتاب و آموزش دانش آموزان. وابستگی ارتباط ویژه وی با سمینار نجف اشرف ، که به طور منطقی با میراث او روشن شده است ، این سمینار را در ترسیم آینده ، به ویژه آن که در راس این سمینار قرار دارد ، تعیین کننده تر می کند. یک فقیه عالی رتبه و یک شخص صبور ، ملایم ، دوراندیش ، صادق و آگاه مانند آیت الله سیستانی آماده است تا در توسعه منطقه نجف در دوران پس از صدام نقش بی نظیری ایفا کند و یکی از آنهاست. ارکان اصلی جهان شیعه فراموش می کنیم که حضرت آیت الله سید محسن حکیم و حضرت آیت الله سید ابوالکساسم خوی جهان مرده را با آن عظمت شخصیت و دانش پر کردند و نه تنها محل نجف اشرف تردید نکرد ، بلکه میراث ایشان این منطقه را ترک کرد. از قلب آن منطقه ، بسیاری از مقامات بزرگ امروز در نجف و قم ظهور کردند. در حال حاضر ، علاوه بر سطوح موجود ، سمینار نجف از حضور بسیاری از اساتید مشهور بهره می برد و شواهد نشان می دهد که اساتید سطح اول دیگری نیز در سطح مرجعیت هستند و مجتهدین و دانشجویان به همین دلیل آنها را می شناسند ، اما به دلیل اجرای سنت ها.. آنها هیچ گامی برنداشته اند ، گام به گام نام آنها برده می شود و نام آنها ذکر می شود و هر یک در جای خود می ایستد.

البته موضوع برتری شیعیان با عناصر بیشتری مرتبط است ، مانند وزن مقامات اخیر ، شبکه دانشجویی و اجماع تعداد زیادی از افراد پیر و خوش شانس و ش. از همه مهمتر ، انشاء الله ، در قرن بعد ، گاهی در قم ، گاهی در نجف و گاهی در هر دو کشور ، و عوامل و سنت هایی که بر انتخاب ها و ثروت آنها تأثیر می گذارد ، نکته دیگری وجود دارد که لازم است پرداخت شود.

اگر از سخنان بزرگان و اساتید سمینار نجف اشرف پیروی کنید و گفتار ، حرکت و سبک آن روزها را مشاهده کنید ، دو نکته ویژه وجود دارد ؛ یکی اینکه این حوزه متعلق به حضرت ولی عصر (عج) است و به لطف خدا و عنایت حضرت امیرالم’منین علی (ع) به این منطقه اعتقاد دارند و دیگری این که معتقدند این حوزه نه این تنها راز درمان است ، اما او راه عظمت و عظمت خود را نیز می داند. درود بر شما و رحمت و برکات خداوند بر شما باد.

* منتشر شده در وب سایت شفقنا

دکمه بازگشت به بالا