از نفت تا محصولات روزانه: ظرفیت پایدار گرانول pvc

پتروشیمی به عنوان یکی از بخش های اصلی صنعت کشور، طلایه دار ایجاد ارزش افزوده در منابع نفت و گاز است. این صنعت به عنوان دارنده مقام اول صادرات غیر نفتی در جهت شکوفایی اقتصادی کشور ، توسعه پایدار ، بومی کردن فناوری ، توسعه صنایع پایین دستی ، ایجاد اشتغال و … نقشی اساسی بر عهده دارد .

واحدهای بالادستی: در پالایشگاه‌های نفت و گاز، هیدروکربن‌های سبک خطی اشباع یا غیراشباع موجود در نفت یا گاز، از بقیه هیدروکربن‌ها جدا و به‌عنوان خوراک برای واحدهای بنیادی فرستاده می‌شوند.

واحدهای بنیادی: مواد اولیه به مواد پایه‌ای همچون اتیلن و پروپیلن برای واحدهای واسطه‌ای تبدیل می‌شوند.

واحدهای واسطه‌ای: از مواد پایه، خوراک واحدهای نهایی را تولید می‌کنند.

واحدهای نهایی: در این واحدها فرآورده‌های انتهای زنجیره تولید و به بازار عرضه می‌شود.

واحدهای پایین‌دستی: در این واحدها، به محصولات مصرفی همچون الیاف

محصولات پتروشیمی به طور کلی به ۳ دسته تقسیم می‌شوند: محصولات بنیادی: شامل اتیلن، پروپیلن، گوگرد، بنزین، آمونیاک و… هستندکه اساس تولید در پتروشیمی را تشکیل می‌دهند. محصولات واسطه: این دسته، محصولات پایه را به خوراک مورد نیاز برای تولید محصولات نهایی تبدیل می‌کند، مانند   PVC Granule، اتیلن گلیکول، ملامین و… فعالیت پتروشیمی در سال 1342 با بهره برداری از واحد تولید کود شیمیایی مجتمع پتروشیمی شیراز آغاز شد و متعاقب آن، در سال 1343 شرکت ملی صنایع پتروشیمی با مالکیت دولت و تحت پوشش شرکت ملی نفت ایران تأسیس شد و كليه فعاليت‎هاي مرتبط با ايجاد و توسعه صنايع پتروشيمي در اين شركت متمركز گرديد.

پس از آن، در فاصله سال های 1342 تا 1356 مجتمع های پتروشیمی رازی (شیمیایی شاهپور)، آبادان، پازارگاد،کربن اهواز (کربن ایران)، خارگ، فارابی (ایران نیپون) و طرح های توسعه پتروشیمی شیراز به بهره برداری رسید(nipc.ir).  در حال حاضر مجتمع‎های پتروشیمی بسیاری در کشور فعالیت می کنند که بیشتر آن‎ها در جنوب کشور و اکثراً در ماهشهر و عسلویه قرار دارند برخی از این مجتمع‎ها به همراه تعدادی از محصولاتشان در جدول زیر آمده است. محصولات پتروشیمی از جمله محصولاتی هستند که فروش آن‌ها به صورت عمده از طریق بورس و یا صادرات انجام می‎گیرد. جداولی که ادامه آورده شده است مقایسه عرضه و معامله و قیمت پایانی محصولات در سال‎های 98، 99 و 1400 را نشان می‎دهد.

ماه/ سال 1398 1399 1400
آبان 411 351 469
مهر 429 557 471
شهریور 340 507 580
مرداد 337 450 390
تیر 338 560 464

 

ماه/ سال 1398 1399 1400
آبان 77 183 290
مهر 83 160 275
شهریور 82 142 254
مرداد 87 124 220
تیر 92 113 223

بیشترین عرضه و معامله محصولات شیمیایی در ماه‎های مختلف 1400 مربوط به سود کاستیک با متوسط 52 درصد و کمترین میزان آن مربوط به متیل‎دی‎فنیل‎دی‎ایزوسیانات خالص با متوسط 1/0 درصد و بیشترین عرضه و معامله محصولات پلیمری مربوط به پلی‎پروپیلن نساجی با متوسط 43 درصد و کمترین مقدار برای محصولات پلی‎وینیل کلراید، پلی پروپیلن پزشکی اپوکسی رزین مایع برای سال‎های مختلف با متوسط 4/. درصد می‎باشد. What Are PVC Granules ؟ مزیت آب‌گریزی و مقاومت به شرایط جوی دانه‌های EVA، آن‌ها را در تولید کفش‌ها و لباس‌های مقاوم به خوبی معرفی کرده است .  همچنین محدوده قیمت‎های جهانی برای مواد مختلف منتهی به روز12 دی ماه 1400، از 218307 برای پلی‎اتیلن سنگین تزریقی تا 1140635 برای اپوکسی رزین مایع ( برحسب ریال بر کیلوگرم) می‎باشد(pdid.nipc.ir) .

بخش عمده محصولات صادراتی مواد پلیمری و محصولات پتروشیمی ایران به کشورهای خارجی شامل ترکیه ، چین ، هندوستان ، پاکستان ، افغانستان، ترکمنستان ، آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، عراق، امارات متحده عربی، کشورهای اروپایی می‎باشد. عمده محصولات صادراتی شامل انواع پلی اتیلن سنگین، پلی اتیلن سبک، پلی اتیلن سبک خطی، پلی پروپیلن هموپلیمر، پلی پروپیلن کوپلیمر، پلی وینیل کلراید (پی وی سی)، پلی اتیلن ترفتالات (پت)، پلی استایرن می باشد شرکت بازرگانی پتروشیمی در تاریخ بیست و سوم تیر ماه 1369 ، بنا بر نیاز صنعت پتروشیمی ایران و بعنوان بازوی تجاری کلیه مجتمعهای پتروشیمی ایران و با سرمایه شرکت ملی صنایع پتروشیمی به یک شرکت مستقل و فعال بازرگانی با موضوع فعالیت در عرضه محصولات پتروشیمی در بازارهای داخلی و خارجی ، ارائه خدمات لجستیکی و … تاسیس گردید.

قیمت روز مواد پتروشیمی در بازار آزاد

قیمت روز مواد پتروشیمی در بازار آزاد هم به مانند قیمت رسمی آنها بروز رسانی می گردد و به اطلاع خریداران محترم می رسد اما طبق قانون اکسون می بایست تنها قیمت را منتشر نماید. این شرکت در سال 1394 از سوی سازمان توسعه تجارت وزارت صنعت و معدن و تجارت بعنوان صادرکننده ممتاز و نمونه ملی ( در میان 5 صادرکننده ممتاز کشوری ) و تنها صادرکننده برتر در حوزه محصولات پتروشیمی معرفی گردید( Petrochem.ir.net) برای اینکه بدانیم قیمت مواد پتروشیمی چگونه تعیین می شود، ابتدا باید با مواد آن و کاربردش آن ها آشنا شویم. لازم به ذکر است صنعت پتروشیمی با تامین طیف وسیعی از نیاز های مصرفی انسان به عنوان سومین صنعت بزرگ جهان به شمار می آید.

قیمت مواد پتروشیمی در بورس کالا

همانطور که می دانید بر اساس قانون جمهوری اسلامی ایران باید قیمت Properties of PVC granules در بورس کالا از مراجع قانونی (شرکت صنایع پتروشیمی ایران) گرفته و بدون تغییر منتشر شوند. از این رو کلیه قیمت های اعلامی بر اساس قوانین بدون تغییر داخل جدول قید شده اند و به صورت روزانه آپدیت می شوند. به طور معمول صنایع پتروشیمی فرآورده های شیمیایی را از مواد خام حاصل از نفت و گاز تولید می کنند. همچنین به دلیل کیفیت بالای مواد تولیدی در ایران، صادرات این مواد از جمله تجارت های سود آور به شمار می آید. بنابراین برای آشنایی بیشتر با مواد پتروشیمی قصد داریم به سوالات زیر پاسخ دهیم:

  • مواد پتروشیمی چه کاربردی دارند؟
  • قیمت گذاری مواد پتروشیمی به چه عواملی بستگی دارد؟
  •  خرید مواد پتروشیمی چگونه انجام می شود؟
  •  قیمت مواد اولیه پلاستیک به چه عواملی بستگی دارد؟

آشنایی با کاربرد انواع مواد پتروشیمی

مواد اولیه پتروشیمی گروهی از محصولات شیمیایی هستند که از تغییر شکل نفت و گاز بدست آمده و به طور کلی به سه گروه اصلی زیر دسته بندی می شوند که در ادامه به آن می پردازیم:

اولفین ها

گروه اول اولفین ها نام دارند که شامل اتان ، پروپان و بوتان و بوتادین است. همینطور اتیلن و پروپیلن منابع مهمی برای ساخت محصولات پلاستیکی می باشد و از بوتادین می توان در ساخت لاستیک استفاده کرد.

آروماتیک ها

آروماتیک ها نیز شامل بنزن، تولوئن و زایلن می شوند . بنزن به عنوان ماده ی اولیه برای تهیه مواد شوینده به کار می رود و همچنین از تولوئن می توان در ساخت پلی اورتان استفاده کرد.

گازها

گروه سوم می توان به گاز ها اشاره کرد که برای ساخت آمونیاک و متانول مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین آمونیاک در تهیه کود شیمیایی کاربرد دارد.

عوامل موثر بر قیمت مواد پتروشیمی

قیمت مواد پتروشیمی بر اساس تنوع ،پیچیدگی فرآوده های تولیدی و بازار مصرفی تعیین شده و معمولا محصولات پتروشیمی مانند پلیمر های مهندسی به دلیل کاربرد های ویژه، گران قیمت تر بوده و همینطور از ارزش افزوده ی بیشتری نسبت به دیگر مواد پلیمری برخوردار می باشند. قیمت مواد پتروشیمی به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تغییر نرخ ارز
  • نوسانات قیمت نفت خام
  • رقابت برای خرید مواد اولیه پتروشیمی در بورس کالا
  • نوسان میزان مصرف مردم (به عنوان مثال در ایام خاص مصرف مواد اولیه پلاستیک بیشتر است)

راهنمای خرید مواد پتروشیمی

برای خرید مواد پتروشیمی بسیار مهم است بدانید نحوه قیمت گذاری و عرضه این محصولات به چه شکل صورت می گیرد؟ بنابراین ضروری است تا با مراحل تعیین قیمت مواد پتروشیمی در بورس آشنا شویم:

1- به طور معمول به صورت هفتگی در روز های یکشنبه، نرخ جهانی محصولات پتروشیمی بر حسب دلار اعلام می شود.

2- پس از قیمت گذاری محصولات پتروشیمی در روز های دوشنبه و سه شنبه عرضه می شوند که متقضیان می توانند با داشتن کد بهین یاب با توجه به قیمت مواد پتروشیمی در بورس ، محصول مورد نیاز را خریداری کنند.

3- کالاهایی که در بورس کالا رقابتی برای خرید آن ها وجود ندارد، متقضیان می توانند بدون سهمیه بهین یاب کالا را به صورت آزاد تهیه کنند. مواد اولیه پتروشیمی برای تولید کالا های مورد نیاز انسان بسیار حائز اهمیت بوده، از این رو در بورس کالا عرضه می شوند تا بازار سیاه برای پخش این کالا ها به وجود نیاید. همچنین با این روش از نوسانات بازار محصولات پتروشیمی تا حدودی جلوگیری می شود.

قیمت مواد اولیه پلاستیک چگونه تعیین می شود؟

قیمت مواد اولیه پلاستیک با توجه به سیاست های قیمت گذاری، در شرکت های پتروشیمی متفاوت است. شایان ذکر است مواد اولیه پلاستیک در ساخت وسایل بی شماری کاربرد دارند و به صورت عمده در صتایع مختلفی همچون بسته بندی مواد غذایی، عایق حرارتی ، تجهیزات الکترونیکی ،همچنین در اتصالات منزل مانند لوله کشی و سایر کالاهای مصرفی مورد استفاده قرار می گیرند. قیمت مواد اولیه پلاستیک با توجه به نوع و پتروشیمی تولید کننده ی آن از شرکت های پتروشیمی اعلام شده و در اختیار متقضیان قرار می گیرد. به طور کلی مواد اولیه پلاستیک به 5 گروه اصلی پلیمر تقسیم می شوند که در ادامه به آن ها می پردازیم:

قیمت روز محصولات شیمیایی

محصولات پتروشیمی، موادِ اولیه‌ی مجموعه‌ی وسیعی از تولیداتِ صنعتی است که خود از طریق واکنش‌های گوناگون بر نفت و گاز طبیعی بدست می‌آید. در نتیجه قیمت روزِ محصولات شیمیایی بی‌شک به قیمت روزِ نفت و گاز وابسته است. محصولات شیمیایی عمدتا مواد اولیه‌ی پلاستیک را تشکیل می‌دهند و از آن‌جایی که تولید مواد پلاستیکی و مشتقات آن در سراسر جهان رو به افزایش است، قیمتِ فروش مواد اولیه‌ی پلاستیک نیز رویه‌ی فزاینده ای را در پیش گرفته است. می‌توان گفت تغییرِ سبک زندگی مردم و استفاده‌ی روز افزون از تولیدات پلیمری بر این رویه‌ی رو به رشد تاثیر ویژه‌ای داشته است.

بورس مواد اولیه پلاستیک در تهران

از آن‌جایی که فرآورده‌های پتروشیمی با کیفیت‌ها و قیمت‌های متفاوت در بازار عرضه می‌شوند، برای یافتنِ مواد اولیه‌ی پلاستیک با کیفیتِ مورد نظر و قیمت مناسب می‌بایست به بورس مواد اولیه‌ی پلاستیک رجوع کرد. بورس مواد اولیه‌ی پلاستیک در تهران، علاوه براینکه امکانِ مقایسه‌ی قیمت ها را برای خریدار فراهم نموده است، از فروش این محصولات با قیمت‌های غیرواقعی جلوگیری کرده و واسطه‌های احتمالی را حذف نموده است. صنعت پتروشیمی یک صنعت نوآور و رقابتی است که علاوه براینکه کشور را از واردات محصولات شیمیایی بی‌نیاز می‌گرداند، مانع از فروشِ نفت خام به سایر کشورها نیز می‌شود.

دکمه بازگشت به بالا