آثار کرونا بر بروز بیماری‌های تیروئیدی / قرص “لووتیروکسین” را برای لاغری مصرف نکنید

یک متخصص غدد و متابولیسم به تاثیر ویروس کرونا در بروز بیماری های تیروئید اشاره کرد و گفت: به طور کلی فردی که چند ماه پیش به ویروس کرونا مبتلا شده است ممکن است بعد از گردن دچار درد در جلوی گردن شود. . گلودرد چند ماه است که در حال گسترش است و تشخیص ما تیروئیدیت ناشی از ویروس کرونا است.

دکتر الیرضا استقامی – رئیس بخش غدد بیمارستان امام خمینی (ره) در گفت وگو با شیمیشی. وی خاطرنشان کرد: شیوع بیماری های تیروئید پس از دیابت شایع ترین بیماری تیروئید در کشور است. البته این میزان شیوع بالا تقریباً در سایر نقاط جهان مشابه است.

علل کم کاری تیروئید و پرکاری تیروئید

وی با اشاره به اینکه کم کاری تیروئید به دلایل مختلفی بروز می کند، تصریح کرد: گاهی کم کاری تیروئید یک بیماری خودایمنی است. در بسیاری از جوامع جهان، حتی در ایران، موضوع بیماری خودایمنی مانند «تیروئیدیت هاشیموتو» یکی از علل کم کاری تیروئید است. اگرچه این بیماری به صورت گواتر ظاهر می شود. علاوه بر این، پس از جراحی تیروئید، مصرف ید رادیواکتیو یا التهاب تیروئید که ممکن است آثاری بر جای بگذارد، اختلالات آنزیمی در تولید هورمون یا کمبود شدید ید در گذشته از علل کم کاری تیروئید است.

وی در خصوص علل بیماری تیروئید گفت: بیماری گریوز به عنوان یک بیماری خودایمنی، آلاینده های سمی چند گره، آلاینده های سمی تک گره و التهاب غده تیروئید یا برخی داروها می تواند باعث پرکاری تیروئید شود.

نقش پرتو در بروز سرطان تیروئید

وی با اشاره به اینکه علت ابتلا به سرطان تیروئید چندان مشخص نیست، تصریح کرد: شاید بتوان گفت در برخی از افراد پرتوهایی که در گذشته به آنها انجام شده است باعث جهش سلولی شده و می تواند باعث سرطان شود. مثلاً در گذشته های دور که در ایران کچلی یا آکنه وجود داشت، اشعه را به سر می تابیدند که باعث سرطان می شود. اما تشعشعات یونیزان نیز می تواند باعث سرطان تیروئید در برخی افراد شود. البته به طور کلی هیچ دلیل خاص و مهمی برای بروز سرطان تیروئید وجود ندارد.

هیچ راهی برای پیشگیری از مشکلات تیروئید وجود ندارد

وی با تاکید بر اینکه هیچ راهی برای پیشگیری از بیماری های تیروئید وجود ندارد گفت: در گذشته کمبود ید یکی از عوامل بروز بیماری های تیروئید بود اما اکنون با خوردن نمک یددار این مشکل برطرف شده است.

درمان مادام العمر کم کاری تیروئید

یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره روند درمان بیماری های تیروئید گفت: ادامه درمان با توجه به نیاز افراد متفاوت است. پرکاری تیروئید ممکن است به شش ماه تا یک سال درمان نیاز داشته باشد، اما این زمان ممکن است در فرد دیگری بیشتر باشد. طول مدت بیماری بستگی به علت بیماری دارد. در مورد کم کاری تیروئید در صورت صحت تشخیص درمان با قرص لووتیروکسین مادام العمر بوده و نباید دارو را قطع کرد. در مورد کیست های ساده، بیمار باید تحت نظر باشد تا درمان لازم در صورت نیاز تجویز شود.

تاستگامی تاکید کرد: بسیاری از افرادی که فکر می کنند کم کاری تیروئید دارند در واقع این مشکل را دارند و ممکن است اشتباه تشخیص داده شده باشد. زیرا برخی از افراد ممکن است گواتر ساده (تیروئیدی که بزرگ شده است اما کم کار یا بیش فعال نیست) را به عنوان کم کاری تیروئید اشتباه بگیرند. اگر کم کاری تیروئید واقعی باشد، نمی توان درمان را متوقف کرد.

برای کاهش وزن از قرص لووتیروکسین استفاده نکنید

رئیس بخش غدد بیمارستان امام خمینی (ره) نیز گفت: افرادی که مشکل تیروئید دارند درمان خود را به درستی انجام دهند. این تصور غلط وجود دارد که برخی فکر می کنند کم کاری تیروئید آنها را چاق می کند، سپس همه افراد چاق برای کاهش وزن شروع به مصرف قرص لووتیروکسین می کنند یا برخی از بیماران کم کاری تیروئید خودسرانه دوز را افزایش می دهند که عوارضی دارد.

وی با تاکید بر اینکه قرص «لووتیروکسین» نقشی در کاهش وزن ندارد، گفت: حتی اگر بخواهید لاغر شوید، این قرص سلول های چربی را کاهش نمی دهد، بلکه حجم عضلات را کاهش می دهد که برای افراد مضر است. اگر فردی بدون نظارت پزشک دارو مصرف کند، پوکی استخوان ممکن است در سنین بالا ایجاد شود و باید به طور منظم و زیر نظر پزشک آزمایش شود. قطع یا افزایش مقدار قرص ها بدون دلیل هرگز درست نیست.

تاثیر کرونا در بروز بیماری های تیروئید

وی در پاسخ به سوالی درباره تاثیرات کرونا بر شیوع بیماری های تیروئید گفت: کرونا عوارض زیادی بر تیروئید از جمله التهاب تیروئید دارد. کرونا در صورت وجود مشکلات تیروئیدی مانند پرکاری تیروئید و کم کاری تیروئید خود را به اشکال مختلف نشان می دهد، اما به طور کلی فردی که چند ماه به کرونا مبتلا شده است ممکن است بعد از چند ماه متوجه درد در جلوی گردن شود. که گسترش می یابد. به گوش و گلو.. و تشخیص ما تیروئیدیت ناشی از کرونا است. البته تیروئیدیت یک بیماری خود ایمنی است و در عرض چند هفته یا چند ماه بهبود می یابد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا