دانلود رایگان کتاب طراحی بسته بندی چیست؟
راهنمای جامع طراحی بسته بندی موفق در فروش + تعرفه طراحی لوگو
در نهایت یک طراحی نشان تجاری جذاب و خلاق است که همیشه محصول را به فروش میرساند. اما یا همان پکیجینگ فقط گذاشتن لوگو در طرح و یا حتی ایجاد المان های مختلف برای آن نیست. بسته بندی شما چیزی است که جلب توجه میکند، پیامی را رسانده و حس و حال خاصی را به مخاطب القا میکند. بسته بندی نوعی برندسازی است و متمایز کردن آن میان موجی از رقبا در قفسه فروشگاه کار آسانی نیست. استایل طراحی محصولتان، هویت بصری برند شماست و تلاش شما برای نشان دادن این هویت به بهترین شکل ممکن، در رشد برندتان نقش بسیار موثری خواهد داشت. برای همین این مقاله قصد دارد راهنما و آموزشی جامع جهت داشتن یک طراحی بسته بندی موفق در فروش باشد. اما قبل از هر چیز بگذارید با هم به تعریفی درست از این موضوع برسیم.
طراحی بسته بندی چیست؟
طراحی بسته بندی، جعبه، پکیجینگ و یا به انگلیسی (Packaging Design) ترکیبی هوشمند و هنری از شکل، ساختار، متریال، متون، تصاویر، رنگها و المان های دیگر یک بسته بندی بوده که علاوه بر محافظت از بسته بندی، هویت مشخصی را از برند به تصویر میکشد. بسته بندی تنها یک “جعبه زیبا” نیست بلکه یک ابزار بازاریابی است که میتواند مشتری های زیادی را به خود جذب کند و فروش محصول را به طرز شگفت انگیری بیشتر کند.
یک طراحی حرفهای بسته بندی، جذابترین جنبه های محصول را به وضوح نمایش می دهد، کاربرد اصلی محصول را به رخ میکشد، روش استفاده از این کارایی را نشان داده و از همه مهمتر مخاطب را ترغیب به خرید میکند. برای همین طراحی بسته بندی کالا خواه ناخواه یکی از اصلیترین فاکتورهای انتخاب خرید مشتریان است. داشتن یک بسته بندی باکیفیت، ظریف و جذاب به طور مستقیم (و غیر مستقیم) باعث میشود تا مشتریان محصول شما را بدون تردید به دیگر محصولات موجود در قفسه فروشگاه ترجیح دهند.
چرا طراحی بسته بندی محصول تا این حد اهمیت دارد؟
لوگو موشن چیست؟ می توان گفت که بسته بندی های مختلف، زندگی هر روز ما را احاطه کردهاند و برای همین ساخت و طراحی یک بسته بندی چشم نواز که با محصول سازگار باشد، تمایز خود را بخوبی نشان داده و فروش محصول را حتی تا چند برابر افزایش خواهد داد. اما چرا طراحی بسته بندی؟ چگونه است که بسته بندی به تنهایی تا این اندازه در فروش محصول اثرگذار است؟
اول از همه بیاید با کمی واقعیت رو به رو شویم:
محصول شما هرچند باکیفیت بدون بسته بندی درست، هیچ هویت و شناسهای ندارد. چنین محصولی نه تنها حرفی از برند و اعتبار آن نمیزند بلکه حتی از معرفی درست محصول عاجز است. گذشته از این موضوع، یک بسته بندی نامناسب و بی کیفیت نمیتواند از محصول محافظت کرده و آن را تحت هر شرایطی سالم نگه دارد. نیازی به گفتن نیست که در این وضعیت اعتمادی توسط مخاطب صورت نگرفته و یقینا خبری هم از فروش نیست. با این وجود دیگر مهم نیست که کالای شما تا چه حد کاربردی و باکیفیت است. چون این محصول بدون یک بسته بندی شایسته برای خود، محکوم به شکست در فروش و فراموش شدن است. به طور دقیقتر در ادامه به 3 دلیل اصلی برای داشتن یک بسته بندی حرفه ای میپردازیم:
1. محافظت از محصول شما
اگر یک چیز به قطع یقین شما را به مشتریانتان نزدیکتر نکند، آن مورد تجربه دریافت یک کالای آسیب دیده یا منقضی شده از شماست. در چنین سناریویی، خرید دوباره آنها از برند شما بسیار بعید است. فراموش نکنید که انتخاب جنس و ماده مناسب برای بسته بندی قویترین ابزار و بهترین شانس شما برای محافظت از محصول خواهد بود.
2. متمایز کردن شما از رقبا
امروزه چه در فضای آفلاین و چه آنلاین فروش کالاهایی با بسته بندی های مشابه و یا حتی یکسان به طرز قابل توجهی بخصوص در محصولات صادراتی اشباع شده است. در چنین فضایی تنها یک هویت برند به یاد ماندنی است که مشتریان را به سرعت به محصولات شما جذب میکند. بسته بندی شما اولین و مهمترین نقش را در بازاریابی محصول شما بازی میکند. این بدین معناست که بدون یک طراحی چشمگیر و جذاب در بسته بندی محصول، شما به راحتی از یاد و خاطر مخاطب خود میروید.
3. ایجاد یک تجربه به یادماندنی برای مشتری
بسته بندی اولین تماس مشتری با محصول و همچنین اولین برداشت او از آن است و اگر این برداشت به خوبی پیش برود، ذهنیت شروع یک تجربه لذت بخش در مخاطب قوت میگیرد. حتی اگر خریدار هنگام خرید به بسته بندی توجه کافی نداشته باشد. او احتمالا قبل، هنگام و حتی پس از مصرف محصول به بسته بندی آن بازگشته و به شما فرصتی دوباره برای معرفی بهتر و القای یک تجربه خوب خرید میدهد.
حالا که متوجه اهمیت بالای بسته بندی محصول هستید، میتوانیم بحث طراحی آن را باز کنیم اما قبل از آن بیایید کمی بیشتر راجع به خود اصطلاح “بسته بندی” صحبت کنیم و با انواع آن بیشتر آشنا شویم:
انواع روش های بسته بندی کالا چیست؟
با این همه اطلاعات؛ زمانی که حرف از بسته بندی میشود، هنوز که هنوزه ابهامات زیادی راجع به آن وجود دارد. شاید منظور برخی از افراد از بسته بندی جعبهای متعلق به محصول باشد و برای برخی دیگر منظور پکیج پستی باشد که آن را درب خانه یا محل کار از مامور پست تحویل میگیرند. برای رفع ابهامات در ادامه انواع مختلف بسته بندی را معرفی میکنیم و در مورد هر یک بحث می کنیم:
بسته بندی اولیه یا اصلی
این گونه بسته بندی به جعبه، پلاستیک یا هر نوعی از بسته بندی اشاره دارد که محصول داخل آن را لمس کند. بسته بندی مصرف کننده؛ نوعی از بسته بندی است که خریدارِ جزء قبل از مصرف محصول به سراغ آن میرود و از آنجایی که عموما برای مصارف کم تولید شده به آن بسته بندی مصرف کننده میگویند.
بسته بندی ثانویه
بسته بندی اولیه معمولا داخل این بسته بندی در واحدهای بزرگتر قرار میگیرد. وظیفه این بسته بندی نگهداری و محافظت از بسته بندی اولیه (و البته محصول داخل آن) است.
البته توجه داشته باشید که این بسته بندی اکثرا اولین برداشت مخاطب از محصول است و همین موضوع طراحی آن را بسیار مهم میکند. همین طور بسته بندی ثانویه هنگام حمل و نقل و نگهداری در انبار به همراه محصول بوده و از این رو استقامت بالا مهمتر از بسته بندی اولیه است.
بسته بندی ثالثیه
در آخرین نوع بسته بندی، معمولا طراحی گرافیک اهمیت زیادی نداشته و مسئله مهمتر حفاظت از کالا است. خریداران جزئی عموما رنگی از این بسته بندی نمیبینند. مخاطب اصلی پکیج بسته بندی ثالثیه، تولیدکنندگان، صادرکنندگان و واسطهها هستند که از آن برای توزیع گسترده محصول خود استفاده میکنند. برای همین جذابیت ظاهری این بسته بندی اهمیت چندانی ندارد اما از طرفی دیگر مقاومت آن باید نسبتا بیشتر از بسته بندی اولیه و ثانویه باشد.
مراحل طراحی بسته بندی به چه صورت انجام میشود؟
در طراحی گسترده بسته بندی برای داشتن یک خروجی بی نظیر، عبور از مراحل چالش برانگیر آن، جلوگیری از اتلاف وقت بیهوده و تحویل به موقع پروژه باید آن را در یک ساختار منظم جای داد. در ادامه ما این ساختار را به 7 مرحله مختلف تقسیم می کنیم. حاصل اجرای اصولی این مراحل یک بسته بندی بی رقیب است که به راحتی در جمعی از بسته بندهای رقبا میدرخشد.
مرحله اول: مفهوم بسته بندی و طراحی آن
بهترین راه شروع طراحی یک جعبه خلاق چیست؟ اولین قدم در طراحی هر بسته بندی درک مفهوم پشت آن است. این مفهوم معمولا با یک یا چند مشکل مطرح شده شروع میشود. در این قسمت باید نگاهی عمیق به تمامی جنبه های بسته بندی داشت و تمامی ناحیه هایی که نیاز به بهبود و پیشرفت دارند را شناسایی کرد. توجه داشته باشید که نقش این مرحله و اجرای آن سرنوشت بسته بندی را تعیین میکند. تغییر کل طراحی یک محصول و یا ریدیزاین آن میتواند دلایل مختلفی داشته باشد. به عنوان مثال:
- محصول شما جدید یا متفاوت شده است.
- به دنبال یک طراحی بسته بندی جذاب هستید تا فروش محصول کنونی خود را افزایش دهید.
- به دلایلی میخواهید به محتوای بسته بندی چیزی اضافه یا حذف کنید.
- شاید بخواهید سایز بسته بندی را برای کاهش هزینه های حمل و نقل کوچک کنید.
- برای بازارهای مختلف به بسته بندی هایی شخصی سازی شده و منطبق با همان بازار نیاز دارید.
با اینکه دلایلتان شاید متفاوت باشد، شما میتوانید بدون سرپیچی از استانداردهای خود در بسته بندیتان، یک خروجی قابل پیش بینی و مطلوب داشته باشید. از این گذشته اگر از صفر به یک بسته بندی جدید نیاز دارید، شاید بخواهید مواردی همچون بازار هدف، سایز بسته بندی، الزامات قانونی و … را برای خود معین کنید.
پس از اینکه برای مشکلات مطرح شده، چندین راهحل ممکن پیدا شد، طراح بهتر است آن را برای اعضای تیم طراحی خود شرح داده و آنها را درگیر ماجرا کند. فراموش نکنید که تنها با یک همفکری تیمیِ درست می توان به درک و برداشت یکسان و در عین حال بی نقص از پیام بسته بندی رسید. زمانی که ترسیم اولین مرحله به پایان رسید، طراح خود را برای مرحله بعدی آماده میکند تا ایده ها و بحث هایی که تا کنون پیش کشیده شد را در یک چارچوب منظم جای دهد.