نقش معماری سایت برای بهینه سازی سئو
به نقل از سایت سئوکار که در زمینه سئو و آموزش ساختار سایت از نظر سئو فعالیت می کند، معماری سایت همان ساختار سایت است. برای اطلاعات بیشتر و یادگیری ساختار سایت website-structure به سایت وب آینده با آدرس اینترنتی (معماری سایت) https://webayandeh.com/seo-tutorial/articles/site-architecture-for-seo/ مراجعه نمایید.
معماری سایت شما از نظر قابلیت استفاده و دید، چه از نظر UX (تجربه کاربر) و چه از نظر SEO بهینه سازی موتور جستجو نقش بسیار زیادی را ایفا میکند. متأسفانه، اکثر وبسایتها فاقد ساختار محکمی هستند تا بازدیدکنندگان را به اطلاعات یا خدماتی که به دنبال آن هستند هدایت کرده و درک وبسایت را برای گوگل آسانتر کند؛ بنابراین یک معماری واضح و کاربردی برای سئو سایت شما بسیار مهم است. با این حال، این فرآیند مهم اغلب در پشت موضوعات دیگر مانند طراحی وبسایت مورد غفلت قرار میگیرد. به همین دلیل معماری سایت برای بهینه سازی سئو بسیار مهم است. شما باید به طور کامل مطمئن شوید که برای ساختن ساختار سایت خود وقت گذاشتهاید.
بهینه سازی در صفحه چیست و معماری سایت چه تأثیری در آن دارد؟
سئو چیست؟ (بهینه سازی موتورهای جستجو) به طور کلی با بهینه سازی ها و اقدامات مختلف در داخل و خارج وبسایت شما برای رتبه بهتر در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) سروکار دارد. با توجه به این واقعیت که 93٪ از تمام تجربیات آنلاین با موتورهای جستجو شروع میشود، ارتباط سئو با معماری سایت بلافاصله آشکار میشود.
بهینه سازی سئو راهی برای بهبود تعداد بازدیدکنندگان وبسایت شما بدون استفاده اضافی از هزینههای تبلیغاتی است. آیا میدانستید که 70 تا 80 درصد از کاربران تبلیغات گوگل ادوردز را نادیده میگیرند و فقط روی نتایج جستجوی ارگانیک تمرکز میکنند؟ بنابراین سئوی صحیح به مزایای مختلفی برای وبسایت شما منجر میشود
به طور کلی سئو را میتوان به سه حوزه اصلی تقسیم کرد:
- سئوی خارجی: سئوی خارج از صفحه با تمام مطالب و نگرانیهایی که در وبسایت شما وجود ندارد سروکار دارد. در واقع سئوی خارج از صفحه تماماً در مورد ایجاد بک لینک است.
- سئوی داخلی: سئوی درون صفحه تمام محتوایی است که در وبسایت شما ظاهر میشود و شما مستقیماً روی آن کنترل دارید.
- سئوی فنی: سئوی فنی همانطور که از نام آن پیداست، تمام جزئیات فنی و مسائل سایت شما را توصیف میکند. به طور دقیق، این بخش نیز بخشی از سئو داخلی است، زیرا شامل بهینه سازی های فنی در وبسایت شما میشود.
بخش مهمی از ساختار سایت به بهینه سازی فنی سایت مربوط میشود. به طور کلی، سئو داخلی باید به عنوان اولین نقطه تماس بهینه سازی شود، زیرا بدون داشتن یک ظاهر زیبا و کارآمد در وبسایت شما، حتی بهترین بهینه سازی سئو خارج از صفحه نیز برای شما مفید نیست.
5 دلیل که نشان میدهد معماری سایت برای سئو مهم است
معماری وبسایت به عنوان یک راهنما برای گوگل عمل میکند.
معماری سایت یا همان ساختار سایت در واقع سازماندهی محتوا در صفحات یک وبسایت و پیوندهای بین هر صفحه است. یک وبسایت از محتوایی در موضوعات مختلف تشکیل شده است و در قالب مقاله یا صفحه ارائه میشود. ساختار سایت اسکلت یا ساختار اصلی صفحه است و نشان میدهد که چگونه محتوا به صورت گروهبندی، پیوند داده شده و غیره به بازدید کننده ارائه میشود. اگر ساختار سایت خود را به خوبی انجام دهید کاربران راه خود را راحتتر پیدا میکنند و گوگل صفحات شما را بهتر و منظمتر فهرست میکند.
یکپارچهسازی قدرت و اعتبار لینکها در کل سایت
خزندهها رباتهایی هستند که مسئول کاوش خودکار وسعت وب و اعماق آن هستند. گوگل وبسایتها را با دنبال کردن لینکهای داخلی و خارجی از طریق این خزندهها شناسایی و بررسی میکند. لینکها برای تعیین رابطه بین صفحات مختلف و سطوح سلسله مراتبی استفاده میشوند؛ بنابراین ساختار سایت شما راهنمای گوگل است. موتورهای جستجوی تمایل دارند صفحهای را که کار جستجوی آنها (و کاربر) را آسانتر میکند نمایش دهند. در مقابل نیز نسبت به صفحاتی که با لینکهای کم، لینکهای بیفایده یا خطاهای ناوبری پیچیدهتر ایجاد شدهاند مقاومت میکنند و برای آنها ارزشی قائل نمیشوند.
با یک معماری سایت مستحکم، گوگل میفهمد که مهمترین محتوا را کجا پیدا کند، سایت شما در مورد چیست و چه چیزی را میفروشید؛ بنابراین، میتواند صفحات مناسب را در رابطه با یک پرسوجو خاص نمایه و قرار دهد. گوگل بیعیب نیست و همیشه ایده خوبی است که بررسی کنید آیا گوگل تمام صفحات شما را ایندکس میکند یا یک نقشه سایت به روز ارائه میدهد.
عدم رقابت با محتوای خودتان
بسیار رایج است که یک وبسایت دارای موضوعات بسیار مشابه یا حتی یکسان باشد. ممکن است پستهای وبلاگ بسیار مشابهی داشته باشید. به عنوان مثال، وبلاگ سئوی ما موضوعاتی مانند سئوی طبیعی، سئوی پولی و موارد دیگر را با مقالات نسبتاً مشابه پوشش میدهد. به عنوان بخشی از ساختار سایت، میتوانید از طریق سیستم طبقهبندی (دستهها و برچسبها در وردپرس) و لینکهای داخلی، به گوگل بگویید چه محتوایی مهمتر است و باید برای چه کلمات کلیدی، شما رتبهبندی کند. به این ترتیب از رقابت چندین صفحه در وبسایت خود با یکدیگر جلوگیری میکنید. در صورتی که محتوای مشابه در سایت شما قرار گیرد به کانیبالیسم یا همنوع خواری تشبیه میشود؛ یعنی شما خودتان با خودتان رقابت میکنید و این از نظر گوگل خوب نیست.
اگر معماری سایت خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهید در نتیجه یک موتور جستوجو میتوانند وبسایت شما را طبقه بندی کرده و بسته به کلمه کلیدی جستجو، آن را به گروه هدف مربوطه نشان دهد. این بدان معنی است که بهینه سازی مناسب برای موتورهای جستجو به شما کمک میکند تا مطمئن شوید که صفحه اصلی شما در صفحه 1 در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده میشود.
اهمیت معماری سایت برای UX (تجربه کاربری)
یکی از موارد مهم در معماری سایت تجربه کاربر با سایت است. تجربه کاربر با یا عنوان UX معرفی میکنند. در واقع خوانندگان وفادار سایتها از نوع سایت و ساختار سایت لذت برده و تجربه خوبی را از آن به دست میآورند حتی اگر این UX هنوز یک معیار اساسی برای گوگل نباشد، برای بهتر دیده و بالاتر از همه دیده شدن، تجربه کاربری از اهمیت بالایی برخوردار است. بازدیدکنندهای که از ساختار وبسایت قدردانی میکند، زمان بیشتری را صرف پیمایش از صفحهای به صفحه دیگر میکند و شانس شما را برای حفظ یا تبدیل افزایش نرخ تبدیل بالا میبرد. برای انجام این کار، کاربران باید بدانند کجا باید جستجو کنند، موارد مهم را چگونه پیدا کنند. همچنین بتوانند به طور منطقی از یک صفحه به صفحه دیگر حرکت کنند. به این فرآیند ساختار یافته معماری سایت بر اساس تجربه کاربر گفته میشود.
معماری خوب، برای وبسایت شما سایت لینک فراهم میکند
معماری سایت بر اساس لینک دهی داخل سایت و خارج از سایت ایجاد میشود. بر اساس همین موضوع میتوان ساختار سایت را به نحوی انجام داد که لینکها بهترین کارایی و عملکرد را داشته باشند. لینک سایت پیوندی است که مکمل یک نتیجه جستجو بوده و در زیر URL اصلی شرکت ظاهر میشود. در حالی که کاربر همچنان میتواند روی این URL اصلی کلیک کنید تا به صفحه اصلی شرکت برود، پیوندهای همراه برای انتخاب بیشتر به کاربر در نظر گرفته شده است. موتورهای جستجو صفحات فرود بیشتری را به کاربر ارائه میدهند. وقتی کاربر روی پیوند صفحه کلیک میکند، او را مستقیماً به آن صفحه میبرد و پس از قرار گرفتن در صفحه اصلی، دیگر نیازی به جستجو ندارد.
یک ساختار سایت خوب همچنان بهترین راه برای به دست آوردن لینکهای بیشتر و در نتیجه کلیکهای بیشتر در SERP است. لینکهای سایت یک مزیت عالی برای بهبود سئو هستند. در واقع با استفاده از این لینکها بازدیدکنندگان، صفحه یا اطلاعات مناسب را سریعتر پیدا میکنند.
لینکهای سایت بسیار جالب هستند. بدون ساختار سایت خوب، امکان استفاده از این مزایا وجود ندارد. در واقع الگوریتمهای گوگل به طور خودکار لینکهای مکمل را به وبسایتها اختصاص میدهند. این فرآیند بر اساس ساختار سایت پیش میرود. در نتیجه اگر سایت شما از ساختار خوبی برخوردار باشد گوگل اهمیت و اعتبار بیشتری به لینکهای سایت شما میدهد.
نحوهی بدست آوردن سایت لینک به چه صورت است؟
بهترین زمان برای تغییر ساختار سایت و ایجاد لینک سازی قبل از شروع طراحی است. در واقع هنگامی که قصد دارید صفحات و مقالاتی را اضافه کنید باید به لینکهای سایت هم از نوع خروجی و هم از نوع لینک داخلی دقت کنید. ممکن است این کار زمان زیادی را برای تولید مقالات از شما بگیرد اما قطعاً ارزش خود را دارد. در واقع ایجاد صفحات بدون ساختار واضح مانند کوبیدن به دیوار با سرعت کامل است. در عوض، باید نموداری از وبسایت خود را روی یک صفحه کاغذ یا صفحه گسترده بکشید.
در این نمودار مسیرهای رسیدن به بخشهای مختلف نشان داده میشود. این مسیرها به خزندههای گوگل کمک میکنند که بهتر سایت شما را بررسی کنند. این حرکت استراتژیک خود در فرآیند ساخت و ایجاد سایت است و به عنوان یک فرآیند ضروری در نظر گرفته میشود. در حالت کلی ساختار واحدی برای لینک سازی وجود ندارد و بر اساس نوع سایت شما باید ساختارها را ایجاد کنید.
ساختار ایده آل برای وبسایت به چه شکل است؟
ساختار سایت ایده آل میتواند شامل موارد زیادی باشد. در واقع شما باید بخشهای زیادی از سایت خود را تغییر دهید. مهمترین مواردی که در ساختار سایت ایده آل باید به آن توجه کنید این موارد است.
محتوای متنی وبسایت شما: منطقی است که محتوای متنی صفحات شما اولین و مهمترین جنبه برای بهینه سازی معماری سایت برای سئو باشند. به هر حال محتوای شما دلیل اصلی مراجعه افراد به سایت شماست. امروزه، محتوای خوب سئو با یک چیز مشخص میشود: این واقعیت که درخواست جستجوی کاربر با رضایت کامل آنها پاسخ داده میشود.
ایجاد سئو در فرآیند تولید محتوا
این فرآیند خود به چند بخش مختلف تقسیم میشود:
- محتوای اصلی: بدون کپی یا بیان مجدد مقالات دیگر باید باشد. الگوریتم گوگل به اندازه کافی هوشمند است که چنین موارد تکراری را تشخیص دهد و وبسایتها را با دید کمتر جریمه کند.
- محتوای مفید و مرتبط: برای متن و محتوایی که ارزشی برای کاربر ایجاد میکند تلاش کنید و فقط به خاطر تعداد کلمات محتوا را تکرار نکنید.
- محتوای منصفانه و خوب تحقیق شده: مطمئن شوید که متون شما به یک موضوع یا یک سؤال تا حد امکان بدون تعصب پاسخ میدهند و همه جوانب را در نظر میگیرند.
- بی غلط بودن محتوا: متون شما باید از نظر دستور زبان و املا تا حد امکان کامل نوشته شوند تا معنیدار بودن متون شما را خدشهدار نکند. بعلاوه در صورت امکان باید از حروف کج و پررنگ استفاده کرد.
- مرتب بودن محتوا: اندازه فونت نیز از نظر خوانایی یک عامل تعیینکننده است – بنابراین سعی کنید حداقل برای مقالات یا مطالب وبلاگ از اندازه فونت 14 پیکسل پایینتر نروید.
چگونه ساختاری برای وبسایت ایجاد کنیم که موجب بهبود سئو شود؟
برای این کار ساختار سایت خود را برای سئو بهینه سازی کنید باید از ابزارهای مختلف استفاده نمایید. این ابزارها تصاویر بسیار جالبی را برای ایجاد ساختار وبسایت ارائه میدهند. با این حال، بسیاری از سئو کاران اساساً از صفحه گستردهای مانند اکسل یا Google Sheet برای ایجاد یک ساختار صفحهایده آل استفاده میکنند. مزیت این است که میتوانید اطلاعات و پیوندهای بیشتری نسبت به ابزارهای نقشه ذهنی وارد کنید.
اکنون که میدانید این موضوع چیست، نگاهی به نحوه ایجاد ساختار عالی میاندازیم. به جز چند استثنا، یک ساختار سایت محکم حول صفحه اصلی، دستهها، زیرمجموعهها و صفحات یا مقالات ساخته شده است. در نتیجه شما باید سلسله مراتب وبسایت خود را از قبل طراحی کنید، قبل از اینکه شروع به طراحی مجدد وبسایت یا ساخت وبسایت خود کنید.
شما باید یک سلسله مراتب وبسایت بهینه را تصور و طراحی کنید. سلسله مراتب عمدتاً سازماندهی اطلاعات و صفحات به روشی منطقی و آسان برای کاربران اینترنت یا موتورهای جستجو است. سلسله مراتب بین صفحات بر وب، عناصر ناوبری و ساختار URL تأثیر میگذارد.
برای این کار میتوانید از موارد زیر استفاده کنید:
- تمام صفحات و/یا صفحات آینده خود را در یک صفحه گسترده اکسل فهرست کنید.
- اطلاعات مهم هر صفحه را اضافه کنید: کلمه کلیدی اصلی، عنوان، توضیحات متا، h1.
- سلسله مراتب خود را با گروهبندی صفحات و ایجاد دستهها و زیرمجموعهها بسازید.
- دستهها را کوچک نگه دارید.
نکات مهم:
- کاربران اینترنت و موتورهای جستجو از ساختارهای پیچیده و مسیرهای ناوبری طولانی و پیچیده متنفرند. به راحتی و سهولت ناوبری آنها فکر کنید! بنابراین دستهها منحصربهفرد هستند و عناوین معنیداری دارند، در حالی که زیرمجموعهها باید به دستهای که به آن تعلق دارند کمک کنند.
- شما باید مقالات و صفحات سایت خود را به چند دسته تقسیم کنید. اگر این دستهها بیش از حد گسترده شدند، آنها را به زیر دستهها تقسیم کنید تا واضحتر شوند و صفحات خاصتری ایجاد کنید. این سطوح سلسله مراتبی به کاربران و گوگل کمک میکند تا محتوای هر صفحه و همچنین نقش آن را در رابطه با سایرین درک کنند. تعداد دستهها را به آنچه میتوان در یک منوی اصلی قرار داد محدود کنید! نباید بیش از 6 یا 7 دسته داشته باشید. دستهبندیهای اصلی موضوعات گستردهای هستند.
دوازده قدم برای ایجاد ساختار وبسایت
در اینجا 12 قدم اساسی برای ایجاد یک ساختار سایت مناسب به شما معرفی میشود. این قدمها در تمامی سایتها کاربرد داشته و به عنوان اصول اولیه طراحی و معماری سایت نیز از آنها یاد میشود.
قدم اول منوی ناوبری اصلی
تنها جملهای که برای 100٪ از تمام وبسایتها اعمال میشود این است که منوی اصلی عنصر ناوبری شماره 1 از نظر UX یا SEO است. بازدیدکنندگان از آن به عنوان یک منو برای یافتن اطلاعات مناسب و بهترین صفحه در وبسایت شما استفاده میکنند. همچنین به درک ساختار وبسایت شما کمک میکند. برای اکثر وبسایتها، همه دستههای اصلی شما باید در منوی اصلی ظاهر شوند. در معماری سایت بسته به تعداد صفحات، اهداف، نوع وبسایت یا مخاطبان هدف، نیاز است که تجزیه و تحلیل دقیقی صورت بگیرد. با این کار شما متوجه میشوید که کدام نو و دستهبندی برای شما مفیدتر و مناسبتر است. همه منوها مزایا و معایبی دارند: منوی ناوبری تک نواری، با یا بدون منوی کشویی، منوی دو نوار، منوی “برگر “، منوی مگا و دهها منوی دیگر که میتوانید استفاده کنید.
در حال حاضر در ساختار اکثر وبسایتها، منوی پیمایش با یک منوی کشویی همچنان بهترین راه برای برجسته کردن چند صفحه یا چند ده صفحه از هر صفحه مشخص در سایت است. کاربران میتوانند به راحتی به آنها دسترسی داشته باشند تا محتوای صفحات را کشف کنند و Google برای آنها ارزش بیشتری نسبت به صفحات یا مقالاتی که ظاهر نمیشوند، قائل است. بهترین منو منویی است که مطابق با انتظارات کاربران اینترنت باشد.
قدم دوم – بهبود و ایجاد مسیر breadcrumb یا همان خرده نان
خرده نان در واقع گاهی به داستان اساطیر یونانی نخ آریادنه است. در این داستان راه مبتکرانهای برای خارج شدن از هزارتوی طراحی شده توسط Daedalus و فرار از Minotaur برای قهرمان تسئوس توسط آریادنه گفته شده است. البته نمونه انگلیسی هم برای خرده نانها وجود دارد که کم و بیش با آنها آشنا هستیم داستان معروف هانسل و گرتل!
اما breadcrumb یا همان خرده نان چه تأثیری در معماری سایت دارد؟ در واقع breadcrumb یک عنصر ناوبری وب است که اغلب در بالای صفحه قرار دارد و نشان میدهد کاربر در چه صفحهای قرار دارد و مسیر بین آن صفحه و صفحه اصلی را نشان میدهد. هر مرحله در مسیر یک پیوند قابل کلیک است. این امر باعث بهبود بهینه سازی موتورهای جستجو، افزایش تجربه کاربر و افزایش تعداد صفحات بازدید شده در هر جلسه میشود. بدون درخت وبسایت منطقی، این مسیر ایجاد نمیشود و اگر ایجاد نشود برای سئوی شما ضرر دارد.
قدم سوم – دستهبندی وبلاگ
شانس کمی برای اضافه کردن صفحات جدید به سایت شما به طور منظم وجود دارد، در حالی که پستهای وبلاگ میتوانند به طور مداوم برای رتبهبندی کلمات کلیدی جدید و کسب ترافیک پایدار ظاهر شوند. مهم است که عناصر ساختار سایت و طبقه بندی مقالات خود را به بهترین شکل ممکن ارائه دهید. برای مثال دستهبندیها، به شما اجازه میدهند مقالات را بر اساس موضوع طبقه بندی کنید. به عنوان مثال، وبلاگ شما دارای 8 دسته است: دسترسی و ارگونومی، مرجع طبیعی، ارجاع پولی، مدیریت رسانههای اجتماعی، تجزیه و تحلیل وب، بازاریابی وب… ما میتوانیم یک منوی ثانویه را فقط برای وبلاگ تصور کنیم.
همچنین به عنوان یک قاعده کلی، سعی کنید تعداد زیرمجموعهها بین هر دسته کم باشد. اگر یک دسته اصلی دارای 20 زیرمجموعه باشد در حالی که دسته اصلی دیگر فقط دارای 2 زیررده باشد! این میتواند عدم تعادل ایجاد کند و در دراز مدت مضر باشد. در مورد ساختار وبسایت خود در 2 یا 3 سال آینده و صفحاتی که در آن بازه زمانی ساخته میشوند به دقت فکر کنید تا ساختاری بهینه داشته باشید.
قدم چهارم – به صفحات استراتژیک وزن بدهید
پیوندهای متنی به پیوندهای داخلی در محتوای صفحات اشاره دارد که کاربران را به صفحات دیگر در همان سایت هدایت میکند. در حالت ایدهآل، صفحهای که به آن پیوند داده میشود باید مربوط به شخصی باشد که صفحه فعلی را میخواند. صفحه فرود باید بینش یا توضیحی را به کاربر ارائه دهد تا تجربه مرور را بهبود بخشد؛ بنابراین مهمترین صفحات باید حداکثر تعداد لینکهای داخلی را دریافت کنند. بررسی کنید که این مورد است و در صورت لزوم اصلاحات را انجام دهید. گوگل و سایر موتورهای جستجو به طور منطقی صفحهای را که لینکهای زیادی دریافت میکند مهم میدانند و در مقایسه با صفحاتی که لینکهای کمتری دریافت میکنند وزن بیشتری به آن میدهند.
قدم پنجم – سادگی را حفظ کنید.
حال که ساختار منوها و ناوبری درست شده است شما میتوانید محتواها را در صفحات قرار دهید. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که در ساختار محتواها باید سادگی را حفظ کنید. کاربر باید به سادهترین شکل ممکن وارد سایت شما شده و محتوای مدنظر خود را پیدا کند. همچنین در معماری سایت باید به این نکته توجه کنید که ساختار محتوا و ارائه آن باید به سادهترین شکل ممکن انجام گیرد. هرچه محتوا پیچیدهتر باشد کاربر تجربه بدتری خواهد داشت. در نتیجه احتمال اینکه زودتر سایت شما را ترک کند بیشتر خواهد بود. در مقابل ساختار محتوایی ساده باعث جذب کاربر میشود.
قدم ششم – محتوای قدیمی را حذف و یا در صورت امکان بروز رسانی کنید
شاید سایت شما فروشگاهی باشد م محتوایی را ایجاد کرده باشید که دیگر در سایت شما وجود ندارد. بهتر است این صفحه را حذف کنید و اینکه آن را به صورت Noindex در بیاورید. البته بهتر است که هیچ صفحه و آدرسی از سایت شما حذف نشود چرا که همین محتوای قدیمی هم به صفحات لینک شده است که باعث ارزش گذاری سایت شدهاند. پس بهتر است که صفحه را به حالت noindex در بیاورید تا ارزش لینکهای آن حفظ شود؛ اما بهترین راه این است که محتوای خود را بروز رسانی کنید.
به عنوان مثال اگر محتوای شما مربوط به بخش مقالات است بهتر است که به جای حذف، آن را بهروزرسانی کنید. با این کار ارزش محتوای خود را نزد گوگل به شدت بالا میبرید و در فرآیند بروز رسانی باید دقت داشته باشید که برخی از بخشهای محتوا حذف نشود. مخصوصاً عنوانها و زیر عنوانها چرا که آنها در گوگل ثبت شدهاند و اعتبار به دست آوردهاند.
قدم هفتم – ساختار یو.آر.اِل مناسب را برای صفحات ایجاد کنید
در معماری سایت باید به این نکته دقت کنید که ساختار URL صفحات ارتباط دقیقی با سلسله مراتب پیمایش (ناوبری) سایت دارد. ساختار URL یک وبسایت در رتبهبندی گوگل تأثیر دارد. در واقع URL های ساده و خوانا به وبسایت شما کمک میکند تا دیده شود و ترافیک واجد شرایطی پیدا کند. ساختار URL ارتباط نزدیکی با ساختار سایت دارد. اگر سلسله مراتب شما سالم باشد، URL های شما نیز سالم خواهند بود. میتوانید نشان دهید که کدام سطوح سلسله مراتبی را تنظیم کردهاید.
به عنوان مثال ابتدا به این URL نگاه کنید:
https://webayandeh.com/index.php?id=30
آیا میتوانید از روی این URL بگویید این صفحه در مورد چیست؟
در عوض، به این URL نگاه کنید:
https://webayandeh.com/on-page-seo-optimization
بلافاصله مشخص میشود که این لینک مقالهای در مورد سئو داخلی است.
این نوع URL در واقع URL توصیفی نامیده میشود. مزایای این نوع یو آر ال شامل موارد زیر است:
- این URL به کاربر کمک میکند تا بفهمد صفحه شما در مورد چیست.
- به لطف این URL، گوگل همچنین مستقیماً تشخیص میدهد که صفحه شما در مورد چیست.
- میتوانید از URL توصیفی برای قرار دادن کلمه کلیدی خود به شیوهای استراتژیک استفاده کنید.
نکته مهم: هنگام ویرایش URL خود، مطمئن شوید که آن را تا حد امکان کوتاه نگه دارید.
دو دلیل برای این امر وجود دارد:
- اول، URL های کوتاهتر معمولاً رتبه بهتری دارند.
- ثانیاً، با یک URL کوتاهتر، از قطع شدن در نتایج جستجوی گوگل جلوگیری میکنید
استفاده از گواهی SSL در ساختار URL شما از اهمیت بالایی در معماری سایت برخوردار است. در واقع حتماً باید URL خود را به HTTPS تغییر دهید. این تغییر نه تنها نشانه جدی بودن را برای کاربران شما ارسال میکند.
قدم هشتم- از توضیحات متا و ریچ اسنیپ ها در ساختار سایت استفاده کنید
توضیحات متا صفحه شما بخشی از تصویر عمومی شما در نتایج جستجو است. اطلاعات متا یک عامل رتبهبندی مستقیم نیست؛ اما تأثیر بسیار بالایی در سیگنال دهی به رباتهای گوگل دارد. اطلاعات متا نحوه نمایش صفحه شما در نتایج جستجوی گوگل را تعیین میکند؛ بنابراین تأثیر اساسی بر CTR (نرخ کلیک شما) دارد که یکی از مهمترین سیگنالهای ارسالی برای کاربر است.
در واقع در کنار تگهای عنوان، توضیحات متا صفحات شما نیز از نظر CTR نقش اساسی دارند. همانطور که قبلاً ذکر شد، CTR بالا برای گوگل نشان دهنده یک صفحه مناسب برای جستجوی مربوطه است.
با این حال، در اینجا نیز چند نکته وجود دارد که باید در نظر گرفته شود:
- طول توضیحات متا شما نباید بیشتر از 320 کاراکتر باشد. در غیر این صورت مانند تگ عنوان، توسط گوگل کوتاه میشود که باعث کاهش شفافیت صفحه شما و در نهایت تأثیر منفی بر تجربه کاربری میشود.
- باید کلمه کلیدی خود را در توضیحات متا ذکر کنید. این موضوع یکبار دیگر برای کاربر مشخص میکند که در آدرس مناسب درخواست خود در سایت شما قرار دارد. علاوه بر این، بسته به پرسوجوی جستجو، گوگل کلمه کلیدی را با پررنگ در توضیحات متا علامتگذاری میکند که به نوبه خود این احتمال را افزایش میدهد که کاربر صفحه شما را به عنوان مکان مناسب برای رفتن و کلیک کردن طبقه بندی کند!
ریچ اسنیپ ها یا همان نشانهگذاری طرحواره یکی دیگر از اهرمها برای بهینهسازی توضیحات متا است. در واقع استفاده از ریچ اسنیپ ها که به اصطلاح «نشانهگذاریهای طرحواره» گفته میشوند یکی از موارد بسیار مهم است که در سالهای اخیر به شدت روی آن تأکید شده است.
همانطور که قبلاً اعلام شد، متا اطلاعات مربوط به قطعات، یعنی بخشهایی از وبسایت شما در نتایج جستجو است؛ بنابراین ریچ اسنیپ ها قطعههای غنیکننده هستند، یعنی اطلاعاتی علاوه بر عنوان متا و توضیحات متا.
برخلاف توضیحات معمولی، ریچ اسنیپ ها حاوی اطلاعات اضافی مانند موارد هستند
- محتوای غنی SEO شده همراه با تصویر
- قیمتها و رتبهبندیها
- تاریخ ارسال پست و محتوا
- ساختار محتوا و صفحه از طریق پیوندهای داخلی
قدم نهم – وبسایت خود را با HTML یا CSS ایجاد کنید.
در عماری سایت بهتر است که کدها را به زبان سادهتر بنویسید. معماری خوب وبسایت به این معنی است که ناوبری را تا حد امکان در دسترس کاربران و خزندهها قرار دهید؛ بنابراین مطمئن شوید که به جهانیترین و سادهترین زبان در وب برنامهنویسی میکنید از HTML و CSS استفاده کنید. به این دقت کنید که کدهای جاوا اسکریپت، فلش و AJAX تمایل دارند دسترسی به صفحه را محدود کرده و ناوبری را دشوار کنند.
قدم دهم – صفحات خود را دفن نکنید
در ارگونومی معماری سایت، عمق یک صفحه تعداد کلیکهایی است که برای رسیدن به آن صفحه از صفحه اصلی لازم است. این شامل کلیکها در منو، محتوا یا پاورقی میشود. برعکس، اگر صفحات با یک کلیک از صفحه اصلی باشند، به ما میگوید که آن صفحات احتمالاً کاملاً مرتبط هستند و احتمالاً باید به آنها وزنی در نتایج جستجو بدهیم؛ بنابراین بیشتر به تعداد پیوندهایی که برای رسیدن به آن محتوا باید کلیک کنید تا ساختار خود URL مربوط میشود. از یک ساختار پیمایشی کمعمق استفاده کنید.
قدم یازدهم – هدِر یا سر تیتری ایجاد کنید که صفحات پیمایش اصلی را لیست میکند.
یکی از نکات مهم در معماری سایت هدر یا تیتر صفحات است. به تیتر صفحات عناوین صفحه هم گفته میشود. در واقع برچسبهای عنوان، عنوان هر صفحه را در صفحه اصلی شما توصیف میکنند. به طور کلی، تگهای عنوان یکی از مهمترین عوامل در بهینهسازی سئو داخلی صفحه هستند؛ زیرا گوگل برای درک و فهرست کردن صفحه شما به شدت به این عامل وابسته است. همچنین میتوانید با بهینه سازی تگ عنوان، نرخ کلیک (CTR) را به میزان قابل توجهی افزایش دهید.
شما در ساختار سایت باید مطمئن شوید که کلمه کلیدی خود را در ابتدای تگ عنوان قرار دهید. این امر باعث میشود که فوراً برای گوگل مشخص شود که روی چه چیزی در سایت خود تمرکز میکنید. در عین حال، تشخیص هدف پشت صفحه برای کاربران نیز آسانتر است. با این حال، از به اصطلاح “پر کردن کلمات کلیدی ” – یعنی ذکر چندگانه غیر ضروری کلمه کلیدی خود در عنوان – اجتناب کنید. موتورهای جستجو به اندازه کافی باهوش هستند که این را تشخیص دهند و احتمالاً آن را جریمه کنند.
علاوه بر این، شما باید به اصطلاح خاصی را در تگ عنوان خود قرار دهید. این اصطلاحات شانس حضور در نتایج جستجو را افزایش میدهند. چنین اصلاح کنندههای محبوب عبارتاند از:
- دستورالعملها
- سال جاری (2019، 2020 و …)
- نکات
- با احتساب
- براکت ها
- قرار دادن عددها مانند 10 دستورالعمل
- بهترین
- کاملترین
- جامعترین
در واقع با این کلمات شما کاربر را تشویق میکنید که روی لینک شما کلیک کند. البته، میتوانید یک فراخوان مستقیم (CTA) متفاوت به تگ عنوان اضافه کنید. به عنوان مثال اگر کاربر تشخیص دهد که میتواند چیزی را در سایت شما «خرید کند»، «دانلود کند»، «گوش کند» یا «یاد بگیرد»، احتمال اینکه روی لینک شما در نتایج جستجو کلیک کند، بهطور قابل توجهی بیشتر است. با این حال، در مجموع، باید مطمئن شوید که برچسب عنوان شما بیشتر از 50-60 کاراکتر نباشد.
قدم دوازدهم – حتماً از نقشه سایت استفاده کنید.
نقشه سایت بخش مهمی از معماری سایت در نظر گرفته میشود. این نقشه برای بهبود سئو استفاده میشود و بسیاری از صفحات فرعی را با URL لیست میکند؛ بنابراین، نقشه سایت فهرستی از صفحات یک وبسایت است که برای خزندهها یا کاربران به طور عمومی قابل مشاهده یا در دسترس است. میتوان از یک سند یا صفحه وب خود به عنوان نقشه سایت استفاده کرد. به عنوان یک قاعده، سند یا صفحات HTML با آدرسهای فهرست شده به صورت سلسله مراتبی سازماندهی میشوند. علاوه بر دستههایی که مسئولیت ساخت یک وبسایت را بر عهده دارند، حوزههای رسانهای و خبری خاص، عناصر جامعه، محتوای وبلاگ و گزینههای تماس و همچنین پیوندی به چاپ نیز در نقشه سایت فهرست شدهاند. نقشههای سایت اغلب در اینترنت به عنوان پروتکلهای نقشه سایت یافت میشوند.
دو نسخه رایج از نقشه سایت وجود دارد.
- نسخه اول نقشه سایت به صورت XML در یک قالب ساختار یافته است که اپراتور وبسایت و بازدیدکننده آن را نمیبینند. این نسخه عملاً فقط با خزندههای موتورهای جستجو ارتباط برقرار میکند. این به آنها اجازه میدهد اهمیت یک صفحه فرعی، تعداد بازدیدکنندگانی که روی آن کلیک میکنند و هر چند وقت یکبار بهروزرسانی میشود را تشخیص دهند. XML سندی است که از ساختار و کدگذاری خاصی استفاده میکند. رمزگذاری همچنین استانداردی برای خزندههای وب برای تجزیه و تحلیل و یافتن نقشههای سایت در نظر گرفته میشود.
- نسخه دوم نقشه سایت HTML است. این به منظور کمک به کاربر برای طراحی بهتر محتوای وبسایت است. نقشه سایت HTML لازم نیست هر صفحه فرعی را پوشش دهد. همچنین به بازدیدکنندگان و رباتهای موتور جستجو کمک میکند تا محتوای یک وبسایت را بیابند و بنابراین برای عموم در دسترس است، برای مثال از طریق پیوند در صفحه اصلی یا ورودی در منوی وبسایت میتوان این کار را انجام داد. صفحات HTML، برخلاف نسخههای XML، طراحی صفحه وب را مشخص میکنند. از طرف دیگر، صفحات XML سفید هستند و محتوای CSS یا کدهای HTML ندارند. همچنین XML بسیار دقیقتر از ساختار HTML است.
منبع: https://seokar.com/