اجتماعیترندهای کسب و کار

نحوه تعویض چراغ سقف سراتو

معرفی چراغ‌های داخلی خودرو

نورپردازی داخلی نور با دامنه وسیع ماشین است که انواع مختلفی دارد. دسته دیگر نورپردازی بیرونی است که چراغ‌های جلو کنار ماشین را در برمی‌گیرد. نور چراغ‌های داخلی خودرو به جهت استفاده‌های مختلف می‌توانند تنظیم شوند.

دودی کردن شیشه در محل

چراغ‌های سقفی معمولاً در بالای سر قرار دارند و فضای داخلی اتومبیل شما را در شب روشن می‌کنند، درحالی‌که چراغ داشبورد در جلوی ماشین طراحی‌شده و می‌تواند به شما در دیدن ابزارهایی شما مانند سرعت‌سنج در شب کمک کند و اغلب قابل تنظیم هستند تا از کوری رانندگی در شب جلوگیری کنند.

برخی از خودروها همچنین دارای دسته‌بندی‌های تخصصی دیگر روشنایی داخلی هستند، مانند چراغ‌های پله‌ای که به شما کمک می‌کنند در شب بدون مشکل وارد اتومبیل خود شوید و برخی حتی دارای چراغ‌های ورود هستند که هنگام باز کردن در روشن می‌شوند.

بسته به نوع وسیله نقلیه، تمام چراغ‌های داخلی ممکن است در یک مدار باشند، یا ممکن است چندین مدار وجود داشته باشد. یک چراغ داخلی نیز ممکن است توسط سوئیچ‌های متعدد کنترل شود، بنابراین چندین دلیل مختلف برای خراب کردن آن‌ها می‌تواند وجود داشته باشد. به‌عنوان‌مثال، یک چراغ سقف ممکن است دارای چراغ سوئیچ باشد.

نکته مهم: جهت جلوگیری  از ضعف در سیستم سوخت رسانی سعی کنید بصورت دوره ای پمپ بنزین سراتو را تعویض کنید.

چراغ سقف یا سوییچ کم‌نور

هنگامی‌که چراغهای داخلی خودرو شما خاموش می‌شوند, از راحت‌ترین قسمت برای تعمیر آن شروع کنید. شایع‌ترین علت این مشکل زمانی است که شخصی غیر از راننده از چراغ سقف یا سوئیچ کم‌نور استفاده می‌کند. این می‌تواند چراغ‌های داخلی را در وضعیتی قرار دهد که با باز کردن در آن‌ها دیگر روشن نشوند.

بسته به نحوه سیم‌کشی چراغ‌های داخلی خودرو شما و انواع سوییچ‌های شما، شاید لازم باشد که دکمه‌های مختلفی را فشار دهید تا چراغ‌های داخلی ماشین روشن شوند. در بعضی موارد چرخش کم‌نور به یک‌جهت، ممکن است نشان‌دهنده خراب یا خاموش شدن چراغ‌ها باشد. در صورت کم‌نور شدن چراغ‌ها در موقعیت‌های مختلف، می‌توانید از نورهای سقفی خود، نور نقشه یا سایر چراغ‌های داخلی استفاده کنید. اگر نمی‌توانید، چراغ‌های داخلی خود را روشن کنید، احتمالاً در امتداد مدار با مشکل واقعی مواجه هستید.

فیوز و چراغ‌های داخلی اتومبیل

وقتی همه چراغهای داخلی خودرو شما به‌طور هم‌زمان متوقف می‌شوند، اما موارد دیگر مانند رادیو هنوز هم کار می‌کنند، این نشانه خوبی است که علت اصلی، مشترک بودن همه چراغ‌ها باهم است. در بیشتر موارد، مشکل از فیوز خواهد بود، بنابراین این مورد بعدی است که باید بررسی کنید.

بسته به نحوه تنظیم ماشین شما، جعبه‌فیوز شما ممکن است در یا در نزدیکی جعبه دستکش، زیر داشبورد یا در محفظه موتور قرار داشته باشد. برخی از اتومبیل‌ها حتی بیش از یک جعبه‌فیوز دارند، بنابراین کتابچه راهنمای ماشین شما می‌تواند در پیدا کردن یک وسیله مناسب بسیار مفید باشد. در صورت عدم موفقیت، معمولاً می‌توانید در اینترنت جستجو کنید تا تصویری از محل دقیق جعبه‌فیوز ماشین خود پیدا کنید.

فیوز موردنظر شما معمولاً فیوز «چراغ» خواهد بود، گرچه می‌تواند بسته به نوع وسیله نقلیه شما متفاوت باشد. تنها راه یافتن نمودار سیم‌کشی خودرو شما، مدل و سال تولید خودروی شماست، اما بررسی تمام فیوزهای دارای چراغ یا چراغ مشابه، معمولاً کافی است.

آیا فیوز سوخته است؟

درحالی‌که معمولاً مشکل می‌تواند از فیوز باشد، همیشه این‌گونه نیست. فیوزها ممکن است بسوزند اما از ظاهر آن‌ها معلوم نشود، بنابراین تنها راه بررسی تخصصی آن‌ها با ابزاری مانند مولتی‌متر یا چراغ تست است. اگر یک مولتی‌متر داشته باشید و بین پایانه‌های فیوز تداوم نداشته باشد، این بدان معنی است که فیوز سوخته است.

ساده‌ترین راه برای بررسی فیوزها با چراغ آزمایش است. تمام‌کاری که شما باید انجام دهید این است که یک انتهای آن را به فلز لخت درجایی از اتومبیل خود ببندید و سپس انتهای چراغ آزمایش را به هر طرف فیوز بزنید. باوجود کلید احتراق در موقعیت روشن، هنگامی‌که هر دو فیوز را لمس می‌کنید، باید چراغ تست شما روشن شود.

اگر چراغ آزمایش شما ازیک‌طرف فیوز خاموش باشد، این بدان معنی است که سوخته است و شما باید آن را به اهمان نوع فیوز تعویض کنید. هرگز از فیوز با تعداد بیشتر استفاده نکنید، زیرا انجام این کار می‌تواند باعث آسیب فاجعه باری را در سیم‌کشی در اتومبیل شما شود.

مشکلات سیم‌کشی و چراغ‌های داخلی

اگرچه ازنظر فنی امکان‌پذیر است که یک فیوز بدون مشکل اساسی بسوزد، اما زیاد رایج نیست. در بیشتر موارد، یک فیوز نور داخلی سوخته به این معنی است که در سیستم مشکلی وجود دارد. ممکن است این یک خطای دائمی باشد، یا ممکن است موقتی باشد، اما تنها راه برای اطمینان مطمئناً تعویض فیوز و دیدن نتیجه است.

اگر فیوز داخلی سوخته را تعویض کنید و دوباره بسوزد، این بدان معناست که با یک اتصال کوتاه روبه‌رو هستید. در بعضی مواقع نیاز به یک متخصص است تا مشکل را رفع کند. ماشین شما دارای چراغ نقشه یا چراغ‌های واقع در درها باشد، معمولاً اگر ماشین ایمن باشد، باید دریکی از آن‌ها، مدار کوتاه پیدا کنید. اگر مدار کوتاه را پیدا نکردید، بهترین راه شما این است که با یک متخصص تماس بگیرید.

در صورت نیاز به قفل صندوق شما میتوانید این قطعه را از یدک سراتو خریداری کنید. قیمت قفل صندوق سراتو در این فروشگاه بسیار ارزانتر از رقباست.

سوئیچ درب و چراغ‌های داخلی

آخرین نکته خرابی که می‌تواند هم‌زمان همه لامپ‌های داخلی شما را تحت تأثیر قرار دهد، سوئیچ درب بد است. این سوییچ‌ها را می‌توان در قسمت‌های اکثر اتومبیل‌ها یافت، بنابراین به آن‌ها اغلب سوئیچ‌های درب گفته می‌شود.

اگر چراغ‌های داخلی یک اتومبیل به‌درستی کار کند، معمولاً هنگامی‌که درب خود را باز می‌کنید روشن می‌شوید و بعد از بستن درب، مدتی خاموش می‌شود. این فرآیند به یک سوئیچ در درب ماشین متکی است که با باز کردن درب و بسته شدن درب هنگام بسته شدن، روشن می‌شود.

این سوئیچ‌ها غالباً توسط یک بوت لاستیکی پوشانده شده‌اند که می‌توانید با پیچ‌گوشتی تیغه مسطح آن را بازکنید. سوئیچ می‌تواند بدون کنترل یا بدون قفل باشد. اگر مولتی متر دارید می‌توانید سوئیچ را بااتصال به هر دو پایانه و بررسی تداوم آزمایش کنید. سپس می‌توانید سوئیچ را فعال کرده و دوباره بررسی کنید. اگر این روش مفید نبود، مشکل از سوئیچ است.

ماژول‌های داخلی

اگر چراغ‌های داخلی شما بعد از بستن درهای شما مدتی روشن می‌شدند، احتمالاً نوعی ماژول در مدار وجود دارد؛ بنابراین اگر فیوزهای شما سالم هستند، سوئیچ درب را خوب بررسی کنید و اگر به نظر می‌رسد همه‌چیز در حالت عادی قرار دارد، ممکن است با یک مشکل پیچیده‌تر روبرو باشید.

اگرچه تعویض این قسمت معمولاً دشوار نیست، جایگزین قسمت‌های مشک دار، به‌ندرت بهترین یا مؤثرترین راه‌حل است. با این حساب، یک متخصص حرفه‌ای می‌تواند در صورت رسیدن به این مشکل به شما کمک کند.

لامپ‌های سوخته

هنگامی‌که یک یا چند چراغ از چراغهای داخلی خودرو کار را متوقف می‌کنند و سایر چراغ‌های دیگر هنوز خوب کار می‌کنند، معمولاً مشکل فقط از یک لامپ سوخته است. بررسی و رفع این مشکل بسیار آسان است. اولین قدم، برداشتن روکش چراغی است که کار نمی‌کند. شاید لازم باشد پیچ‌ها را بازکنید. این پیچ‌ها معمولاً با استفاده دقیق از یک پیچ‌گوشتی نازک قابل باز شدن هستند.

آزمایش لامپ‌های داخلی سوخته

با برداشتن کاور چراغ، مرحله بعدی برداشتن لامپ است. بعضی از لامپ‌ها با فشار و پیچاندن باز می‌شوند، درحالی‌که برخی دیگر مانند یک لامپ معمولی می‌پیچند و برخی دیگر گیر و راه‌های دیگری برای باز کردنشان لازم است.

درهرصورت، با برداشتن لامپ، چراغ‌های داخلی را روشن کنید و چراغ تست خود را به سوکت متصل کنید، بسیار مراقب باشید که پایانه‌ها را کوتاه نکنید. اگر چراغ آزمایشی روشن شود، این بدان معنی است که لامپ سوخته است.

اگر چراغ آزمایشی ندارید، هنوز هم می‌توانید آزمایش کنید که آیا لامپ سوخته است یا خیر. در بسیاری از موارد، از همان نوع لامپ که در قسمت‌های مختلف اتومبیل استفاده می‌شود، متوجه می‌شوید. به‌عنوان‌مثال، ماشین شما ممکن است پند چراغ سقفی داشته باشید که همگی از یک لامپ استفاده می‌کنند، یا لامپ‌های موجود در سوکت های درب یکسان باشند.

اگر می‌توانید لامپی مطابق لامپ سوخته قبل پیدا کنید، آزمایش کردن آن برای مقایسه با لامپ قبلی راحت است. اگر نمی‌توانید یک نمونه لامپ سالم مطابق قبلی را پیدا کنید، می‌توانید از یک راهنمای مناسب آنلاین برای یافتن شماره نمونه موردنظر استفاده کنید. در هر دو حالت، لامپ سالم را باید بتوانید روشن کنید. اگر این‌گونه نباشد، درواقع با یک سوکت سوخته روبه‌رو هستید که به سیم‌کشی یا فیوز نیاز دارد.

در این مطلب از به علت روشن نشدن چراغهای خودرو پرداختیم. در صورت مشکل در هر مرحله از تعمیر و پیدا کردن مشکل چراغ خودرو خود می‌توانید از یک متخصص سؤال کنید و آن را رفع کنید. امیدوارم این مطلب برای شما مفید باشد.

نحوه تعویض لامپهای خودرو:

تعویض کردن لامپهای چراغ جلو در برخی از خودروها ممکن است کمی دشوار باشد، زیرا دسترسی به لامپهای آن محدود است. اگر یکی از لامپ‌های چراغ جلو بسوزد، به دلیل افزایش میزان جریان الکتریکی روی لامپ دیگر، ممکن است دیگری نیز پس از مدتی بسوزد.

پس به دلیل دشواری تعویض لامپ چراغ جلو، بهتر است حتی در صورت سوختن یکی از آنها، هر دو لامپ را با هم تعویض کنید. بسته به مدل خودرو، ممکن است لامپ چراغ جلوی آن به صورت همزمان دارای هر دو رشته نور بالا و پایین بوده و به اصطلاح «دوکانتکت» باشد و یا اینکه دو لامپ جداگانه «تک کانتکت» برای نور بالا و نور پایین استفاده شوند.

 برخی از لامپها به صورت خار روبرو و بعضی دیگر به صورت خار بالا- پایین می باشند. بالا و پایین بودن خار به این جهت است که نصب آن در محل مربوطه به درستی انجام شود تا کنتاکتها جا به جا نشوند. اگر می‌خواهید لامپ زنون HID را عوض کنید باید قبل از هر چیزی بدانید که قیمت بالایی دارد و از طرف دیگر باید اطمینان حاصل کنید که مشکل از لامپ است یا اینکه ایگنیتور(Ignitor)، رله تغذیه، مدار سیم کشی، فیوزها یا کلید مربوط به چراغهای جلو ایراد دارد.

از آنجا که لامپهای HID با ولتاژ بالا کار می کنند، باید هنگام تعویض آنها احتیاط لازم را به کار ببندید تا از برق گرفتگی، سوختگی و یا حتی مرگ، جلوگیری کنید، لذا ابتدا اطمینان حاصل کنید که لامپ زنون خاموش است. همچنین به هیچ وجه در هوایی با رطوبت بالا برای تعمیر یا تعویض لامپ زنون اقدام نکنید.

 از طرف دیگر، به قسمت کریستالی لامپ دست نزنید، زیرا اگر دست شما روغنی باشد، سبب ترک خوردن و از بین رفتن آن خواهد شد. برای برداشتن لامپ از دستکش تمیز استفاده کنید یا آن را از قسمت پایه در دست بگیرید. همچنین در زمان تعویض لامپ هالوژن در نظر داشته باشید که هنگام تعویض حباب، دقت زیادی به خرج دهید و دست شما مرطوب نباشد، چرا که این لامپها در صورت تماس با مایعات، به سرعت واکنش نشان می دهند و خراب می شوند.

هر چند که ساختمان خارجی چراغ خودروها متفاوت هستند، ولی از نظر کلی مکانیزم یکسانی دارند و برای تعویض لامپهای سوخته آنها باید به روشهای یکسان عمل کرد. برای تعویض لامپ جلوی خودرو ابتدا درپوش را بازکنید و سپس گیره فنری آن را را پس از فشار دادن به سمت داخل، بالا بکشید و لامپ را بردارید. فیش سیم چراغ را از انتهای لامپ جدا کنید و لامپ سالم را جایگزین کنید و درپوش را ببندید.

در صورتی که چراغ جلو ازنوع تک کنتاکت باشد، برای تعویض لامپ نور پایین چراغ جلو نیز به روشی مشابه ابتدا درپوش را باز کرده و فیش پشت لامپ را جدا می کنید و سپس گیره فنری را آزاد نمایید. لامپ را نصب نموده و روی منعکس کننده نور تنظیم کنید. فیش مربوطه را وصل کرده و در پوش را ببندید. جهت تعویض لامپ چراغهای کوچک نیز ابتدا لامپ و پایه آن را بیرون بکشید تا از جای خود خارج شود و سپس لامپ را از سرپیچ آن بیرون بکشید و لامپ نو را در پایه فشار داده و پایه را جا بزنید.

 برای تعویض لامپ چراغهای راهنمای جلو، ابتدا باید پایه لامپ را در جهت خلاف عقربه های ساعت بچرخانید تا آزاد شود و از جای خود خارج شود. سپس باید سرپیچ خاردار آن را به سمت داخل فشار دهید و سپس در جهت خلاف عقربه‌های ساعت بچرخانید تا از جای خود بیرون آید. حال لامپ را عوض کنید.

 برای تعویض لامپ چراغ‌های راهنمای بغل، ابتدا مجموعه چراغ را به طرف جلوی خودرو فشار دهید و به سمت بیرون بکشید تا از جای خود خارج شود. سپس پایه لامپ را بچرخانید و لامپ را از پایه آن خارج کنید. لامپ را تعویض کرده و مجموعه چراغ را در جای خود نصب نمایید.

بعنوان یک مورد مهم در تعمیر و نگهداری خودرو در انتخاب روغن گیربکس سراتو بسیار حساست داشته باشید و از برند معتبر خرید کنید.

تیم خبری مقالات اجتماعی

پژوهشگر اجتماعی با نگاهی منطقی و نوآورانه. ارائه دیدگاه‌های تازه درباره تفاوت‌های فرهنگی و مسائل اجتماعی.
دکمه بازگشت به بالا