دانلود فیلم ایرانی جنگ جهانی سوم
داستان فیلم ایرانی جنگ جهانی سوم و نقد آن
از روی عکسهایی که از این عنوان منتشر شده، میتوان این گونه برداشت کرد که سیدی بار دیگر با یک اثر اجتماعی به نزد ما خواهد آمد. در خلاصه فیلم سینمایی جنگ جهانی سوم هومن سیدی و تیزر دانلود فیلم دوبله فارسی آن تنها یک جمله آمده است:
«من همونی هستم که لباس تنت کرد، آدمت کرد، بهت بها داد، من همونم …»
در مورد داستان فیلم باید بگوییم که قصه حول محور کارگری میانسال و بی خانمان به نام شکیب میگردد که سالها پیش همسر و پسرش را در زلزله از دست داده است. مدت زمان فیلم جنگ جهانی سوم هومن سیدی 107 دقیقه است و همانطور که پیشتر اشاره کردیم، این فیلم در بخش افقهای جشنواره فیلم ونیز به نمایش درآمد. مسئولان این فستیوال درباره فیلم جدید هومن سیدی گفتهاند:
«این فیلم پر از غافلگیری است و مخاطب را شگفتزده میکند. این فیلم استعارهای از وضعیت سیاسی و اجتماعی ایران است و بدون شک یکی از اصیلترین داستانهای امسال جشنواره را دارد.»
درباره فیلم جنگ جهانی سوم:
فیلمی در ژانر جنگی،ماجراجویی و خانوادگی است و جزو دسته بندی دانلود فیلم اکشن در سایتها قرار می گیرد. ساخته و محصول کشور ایران بوده و به کارگردانی و نویسندگی هومن سیدی و تهیه کنندگی محمدحسن شانه ساززاده انجام شده است. در این فیلم ستارگانی همچون محسن تنابنده ، مهسا حجازی، لطف الله سیفی، نوید نصرتی، حاتم مشمولی، ندا جبراییلی و … حضور دارند. نقش اول این فیلم محسن تابنده بوده که نسبت به فیلم های قبلی و پرمخاطب این بازیگر به نظر می اید در این فیلم نیز خود را نشان دهد و فیلم جذابی را با بازیگری خود ایفا کند.
این فیلم هشتمین محصول ساخته شده توسط هومن سیدی است که قبل از این فیلم او سریال قورباغه را ساخته بود که موفقیت های بسیاری را با ان سریال کسب کرد و به گفته خود این فیلم نیز از داستانی جنجالی برخوردار است. از دیگر عواملی که در این فیلم حضور دارند الهام معین به عنوان طراح لباس، محمدرضا شجاعی به عنوان طراح صحنه و … را نام برد.
همچنین خود هومن سیدی نیز هم به عنوان کارگردان هم به عنوان بازیگر در این فیلم حضور خواهد داشت.
نقد اسکرین دیلی بر «جنگ جهانی سوم» / در قلمروی تاریکی
«جنگ جهانی سوم» با فوریت یک تریلر خوب و شفافیت یک حکایت، داستانی توانفرسا اما قانعکننده با این موضوع است که چگونه یکی از قربانیان زندگی یاد میگیرد از کسانی که به او ظلم کردهاند تقلید کند.
ششمین فیلم بلند سینمایی هومن سیدی، سینماگر ایرانی به شکل یک کمدی کاملاً سیاه شروع میشود، اما بعد به تراژدی تبدیل میشود، سفری که در نقشآفرینی جذاب و فوقالعاده محسن تنابنده، شخصیت اصلی فیلم در قالب یک قهرمان ستمدیده تجسم مییابد.
آثار سیدی اغلب در داخل ایران مورد تحسین قرار میگیرند و اولین نمایش جهانی «جنگ جهانی سوم» در بخش افقها ونیز بهعنوان یکی از چهار فیلم ایرانی جوینده جوایز در جشنواره میتواند مقدمهای برای نمایش بیشتر در سطح بینالمللی باشد.
«جنگ جهانی سوم» که فیلمنامه آن با دقت کار شده است، با صحنهای کوتاه اما گویا بین شکیب (با بازی تنابنده) که همچنان در سراشیبی احساسی از دست دادن همسر و فرزندش در یک زلزله است و لادن (مهسا حجازی)، یک کارگر جنسی ناشنوا با چشمان درشت و لرزان آغاز میشود. بسیاری از مضامین فیلم به زیبایی در بگومگوی کوتاه این زوج خلاصه میشود که وجه مشترک آنها قربانی بودنشان است. این صحنه از همان ابتدا نشان میدهد ما در دستان یک کارگردان کاربلد هستیم.
شکیب بهعنوان کارگر در صحنهی بهشدت گلآلود و کثیف چیزی که به نظر میرسد بدترین فیلم هولوکاستی تاریخ سینما باشد، به تهیهکنندگی نصرتی (نوید نصرتی) کار میکند. سازندگان فیلم عملاً از شکیب میخواهند یک اردوگاه کار اجباری بسازد. از شکیب و بسیاری از دیگر کارگران بیسواد و فقیر میخواهند جمع شوند تا از آنها بهعنوان سیاهی لشگر در یکی از صحنههای فیلم استفاده شود. شکیب در میان انواع تحقیرها به اتاق گاز رانده میشود: سیاهی لشگرها که از آنچه قرار بود اتفاق بیفتد، بیخبر بودند، وحشتزده میشود.
ما با دوربین پیمان شادمانفر، مدیر فیلمبرداری مستقیماً به این تجربه هولناک کشیده میشویم؛ حالا ما بهراستی در قلمروی تاریک هستیم، اتفاقات وحشتناک تاریخ بهعنوان آنچه قرار است سرگرمی مصرفکنندگان باشد به نمایش درمیآید – هرچند برخی احساس میکنند هر شباهت بین فیلمِ در حال تولید و هولوکاست دیگر مورد نیاز نیست.
وقتی بازیگر نقش هیتلر نمیتواند به کار ادامه بدهد (یکی از اعضای گروه گله میکند، «یونیفرم را خراب کرد»)، شکیب جایگزین او میشود و به او اجازه میدهند در عمارتی بزرگ که برای فیلم ساخته شده است، ساکن شود، اما به او تأکید میکنند کسی نباید به دیدنش بیاید. در آن لحظه لادن ظاهر میشود: فرشید (مرتضی خانجانی)، پاانداز او ظاهراً نقشههای وحشتناکی برایش دارد. شکیب که نهفقط لادن را دوست دارد و به او وابسته است، بلکه احساس میکند ممکن است لادن زمینه رستگاری او باشد، موافقت میکند او را در عمارت پنهان کند.
همهچیزهایی که بعداً اتفاق میافتد – و اتفاقات زیادی هم میافتد که برخی ازنظر بصری و احساسی تکاندهنده است – از این تصمیم ناشی میشود، یک تصمیم خطرناک در جامعهای که به نظر میرسد جایی برای ازخودگذشتگی ندارد.
تنابنده در نقش شکیب فوقالعاده است: او در ابتدا به یک کمدین صامت با صورت سنگی و سرافکنده میماند، اسیر چنگال قدرتهایی که نمیتواند آنها درک کند (نخستین نما پس از تبدیل او به هیتلر بسیار خندهدار است). او بعداً به اصل تراژدی تبدیل میشود؛ یک دگرگونی عمیق که هم ازنظر دراماتیک موجه و هم ازلحاظ روانی پذیرفتنی است. «جنگ جهانی سوم» در سطح پیرنگ، قانعکننده است. وقایع بهقدری سریع پیش میرود که تماشاگرِ بیتوجه ممکن است گم شود: عناصر کلیدی اغلب در لحظات زودگذر دیالوگ آشکار میشود.
فیلم لحظات غیرقابل قبول هم دارد – این که چرا شکیب بهسرعت بهعنوان بازیگر جایگزین نقش هیتلر انتخاب میشود و همچنین این که چرا گروه فیلمبرداری تا وقتی همهچیز برای همه طرفها ناخوشایند میشود، او را تحمل میکنند؟ این چیزی است که هرگز به آن اشاره نمیشود.
در سی دقیقه پایانی، هرج و مرج آنچه روی پرده اتفاق میافتد تهدید میکند که برای تماشاگر نیز به یک تجربه آشوبگونه تبدیل شود، اما «جنگ جهانی سوم» به خاطر تکیه محکم بر منطق احساسی درون شکیب، یکپارچه است: نقشهای که او برای انتقام از سیستم طراحی میکند باظرافت و صادقانه است و از ایدهای ناشی میشود که خود سیستم در او کاشته است.
شروع فیلم با نقل قولی از مارک تواین است: «تاریخ هرگز تکرار نمیشود، اما اغلب همقافیه میشود.» (به این معنی که تاریخ ممکن است دقیقاً همان وقایع را تکرار نکند، اما همان الگوها در طول زمان ظاهر میشوند.) این موضوع چند بار در «جنگ جهانی سوم» ثابت میشود، چرا که سیدی وجه تشابه با هولوکاست را فراتر از صحنه فیلمبرداری میبرد: این فیلمی است که نقشه فکری آن، اگر نگوییم پیرنگ آن، با دقت کامل در جزئیات طراحی شده است. بهعنوان مثال، شکیب در ابتدا بر اساس قابلیت خود برای کار انتخاب میشود؛ مخفیگاه لادن بازتاب داستان آن فرانک است؛ و سیاهی لشگرهای فیلم صرفاً بهعنوان عوامل تولید در نظر گرفته میشوند تا انسان.
سیدی به ما میگوید زمان ممکن است عوض شود، اما شیوههای اعمال قدرت ثابت میماند و همیشه کسی در انتهای هرم هست که حاضر نیست فراموش شود. در یکی از آن لحظات زودگذرِ دیالوگهای روشنگر که «جنگ جهانی سوم» در آن عالی است، کارگردان از شکیب میپرسد که میداند هیتلر کیست؟ پاسخ او منفی است. این فیلم اضطرابآور نشان میدهد هر کسی که نداند هیتلر کی بود، خودش میتواند هیتلر شود.
بازیگران فیلم جنگ جهانی سوم
فیلم جنگ جهانی سوم به کارگردانی هومن سیدی اولین تجربه همکاری سیدی و محسن تنابنده است. در ادامه با هنرپیشههای جنگ جهانی سوم 2022 آشنا میشویم. همراه پلازا بمانید.
محسن تنابنده در نقش شکیب
محسن تنابنده، زاده 26 فروردین 1354 در تهران است. او بازیگر، کارگردان و نویسنده است و بازیگری را با مجموعه سرزمین مادری در سال 1388 آغاز کرد. وی با ساخت مجموعه های پایتخت، امروزه بیش از هرچیز با نقش نقی معمولی شناخته میشود. او 9 نامزدی سیمرغ بلورین جشنواره فجر را دارد. در این میان فیلم فراری (1394)، فیلم ندارها (1388)، فیلم سنگ اول (1388) و فیلم هفت دقیقه تا پاییز (1388) سیمرغ بلورین را از آن او کردهاند. محسن تنابنده برای در فیلم ایرانی جنگ جهانی سوم در بخش افقهای جشنواره فیلم ونیز جایزه بهترین بازیگر مرد را گرفت.
ندا جبرئیلی
ندا جبرئیلی هنرپیشه سینما، تلویزیون و تئاتر است. او متولد 15 مهر 1369 در تهران است و بازیگری را از سال 1389 شروع کرده است. او در سال 1391 برای فیلم قاعده تصادف نامزد سیمرغ بورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن شد. فیلم مردن در آب مطهر محصول سال 1398 نیز بار دیگر او را نامزد سیمرغ بلورین، این بار در بخش بهترین بازیگر نقش اول زن کرد. جبرئیلی در تلویزیون با سریال برادرجان (1398) شناخته میشود.
سایر بازیگران فیلم سینمایی جنگ جهانی سوم عبارتند از:
- مهسا حجازی در نقش لادن
- نوید نصرتی در نقش نصرتی
- مرتضی خانجانی در نقش فرشید
- لطفالله سیفی
- حاتم مشمولی
دیگر عوامل فیلم سینمایی جنگ جهانی سوم
همانطور که اشاره شد کارگردان فیلم سینمایی جنگ جهانی سوم هومن سیدی است. او در این پروژه برای اولین بار تهیهکنندگی را نیز تجربه میکند. نویسندگی فیلمنامه نیز بر عهده هومن سیدی، آرین وزیردفتری و آزاده جعفریان است. نام دیگر عوامل فیلم نیز در فهرست زیر آمده است:
- مدیر فیلمبرداری: پیمان شادمانفر
- مدیر صدابرداری: مهران ملکوتی
- طراح صحنه: محسن نصرالهی
- طراح لباس: الهام معین
- مدیر تولید: فواد بوربور
- طراح گریم: مهدی صیاد
- دستیار اول کارگردان: حسین خضوعی
- برنامه ریز: رسول حسینی
- جلوههای ویژه میدانی: ایمان کرمیان
- جلوههای ویژه رایانهای: فرید ناصرفصیحی
- عکاس: امید صالحی
بررسی فیلم ایرانی جنگ جهانی سوم
در این قسمت میتوانید نقد فیلم را که توسط جاناتان هلند در وبسایت Screen Daily نوشته شده است بخوانید:
«با ضرورت یک تریلر خوب و وضوح یک حکایت، فیلم سینمایی جنگ جهانی سوم داستانی فرساینده اما راضی کننده درباره این است که چگونه یکی از قربانیان زندگی یاد میگیرد تا رفتار سرکوبگرانش را تقلید کند. ششمین فیلم هومن سیدی، کارگردان ایرانی، که بیشتر داستانش سر صحنه فیلمی بد که دارد درباره هولوکاست ساخته میشود روایت میگردد، به عنوان یک کمدی سیاه شروع میشود و رفته رفته تبدیل به تراژدی میگردد؛ مسیری که از طریق هنرنمایی چشمگیر و خارقالعاده محسن تنابنده در نقش قهرمان رنج دیدهی فیلم تجسم مییابد.
فیلم سیدی که در کشور خودش مورد توجه قرار گرفته، با نمایش در بخش Orizzonti جشنواره ونیز به عنوان یکی از چهار فیلم ایرانی این فستیوال، میتواند توجهات جهانی را نیز به سمت خودش جذب کند. فیلمنامه دقیق فیلم با صحنهای جانانه اما کوتاه میان شکیب که هنوز تحت تاثیر از دست دادن همسر و فرزندش در زلزله است و لادن، یک کارگر جنسی ناشنوا شروع میشود. بسیاری از مضامین فیلم به طرز زیبایی در دیالوگهای این دو خلاصه شده است و به خاطر قربانی بودن هر دویشان، آنها را متحد و منسجم میسازد. همین موضوع از ابتدا نشان میدهد که در دستان کارگردان امن و درستی هستیم…
تنابنده در نقش شکیب عالی است: در ابتدا یک کمدین ساکت، خجالتی و با چهرهای سنگی که کاملا در معرض قدرتهایی است که نمیتواند درکشان کند (سکانس اول از تبدیل او به هیتلر خیلی خندهدار و سرگرمکننده است). این کاراکتر سپس به طرز اصیلی تراژیک میشود و وارد تغییر و تحولی میشود که هم به طور قابل توجهی معقول است هم از نظر باورپذیر است. از نظر داستانی هم فیلم ایرانی جنگ جهانی سوم قانع کننده است. حوادث آنقدر سریع پیش میروند که تماشاگر بی دقت ممکن است گیج شود. المانهای اصلی داستان اغلب در لحظات زودگذر دیالوگها آشکار میشوند…
سیدی به ما نشان میدهد که زمانه ممکن است تغییر کند، اما روشهایی که به وسیله آنها قدرت اعمال میشود همیشه ثابت هستند. و همیشه کسی در قعر هرم هست که سعی دارد فراموش نشود. در یکی از آن لحظات ناپایدار میان دیالوگها، کارگردان از شکیب میپرسد که آیا هیتلر را میشناسد و جواب شکیب منفی است. این فیلم نگرانکننده نشان میدهد که هر کسی که نداند هیتلر که بود، قابلیت این را دارد که خودش تبدیل به یک هیتلر شود».
منبع: سایت دانلود فیلم کمدی